Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lopettaa 15 vuotiaan seurustelu

Vierailija
31.12.2021 |

Tyttäreni on ilmeiseti seurustellut ainakin 4kk tähänmennessä ja ehkä jopa paljon pidempään, enkä ole tähän mennessäkään ole saanut häntä lopettamaan tämän. Olen takavarikoinut useaan kertaan puhelimen, takavarikoinut tietokoneen ja jäädyttänyt viikkorahat useaan kertaan. Tähän mennessä mikään ei ole toiminut ja nyt uutena vuotena tytär on viettämässä sitä jossain muualla "kaverinsa kanssa", muttei suostu kertomaan kenen, joten ei ole vaikea minun arvioida kenen kanssa on. Huoli hänestä on niin suuri. Minun on tehtävä tästä suhteesta loppu, mutta en vain tiedä miten. Auttakaa ensikertalaista äitiä

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä nuorella muita ystäviä? Voisitko jutella heidän kanssaan?

Vierailija
42/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ottaisin kyllä puhelimen ja tutkisin ihan viestit ja puhelut, siihen on vanhemmilla tarvittaessa oikeus.

Teinin ei vaan ole mikään pakko näyttää mitä siellä puhelimessa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälytys merkkejen pitäisi viimeistään siinä vaiheessa soida ja kovaa jos tää uus ystävyys on vielä ainoa ystävyys suhde, mä ottaisin ihan lasuun yhteyttä silloin, koska se on enemmän kuin todennäköistä että kyseessä on hyväksikäyttöä, nää osaa valita uhrinsa...

Vierailija
44/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen tämä poika on?

En ole ikinä puhunut hänen kanssaan, mutta yleensä jos tuossa iässä on aloittanut "seurustelun" niin kotiolot ovat aika huonot.

Ap

Mikäs teidän kotioloissa on vikana?

Vierailija
45/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 237. kerta samaa avausta jaksaa nauraattaa kun joku oikeasti ottaa sen tosissaan

Vierailija
46/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ottaisin kyllä puhelimen ja tutkisin ihan viestit ja puhelut, siihen on vanhemmilla tarvittaessa oikeus.

Ihanaa kun te kaikki tietävät teinit täällä pohditte asioita. Vanhempien on lupa ottaa se puhelin vaikka et halua, ja ei oo edes pakko antaa takaisin. Siihen asti että oot 18v tai asut omillasi vanhemmat vaan päättää ihan kaikesta.

Vierailija
47/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika, ap kuulostaa ihan äidiltäni 30 vuotta sitten. Tämä on varmasti provo, mutta äitini puhui ihan samalla tavalla ja ajatusmaailma oli samalla lailla vääristynyt.

Vierailija
48/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi oletusarvoisesti olettaa että poika on hyväksikäyttäjä edes näkemättä häntä, tietämättä nimeä, kuitenkin sen tiedät että ilmeisesti samalta luokalta tai rinnakkaisluokalta- onko keskusteluvälit tyttäreen todella näin huonot? Ei voi millään kutsua tätä paria kylään ja katsoa että miltä hän näyttää?

Minuakin on sydänjuuria myöten loukannut asiat, mitä oma äitini minusta epäili. Uskovainen ihminen. Välillä olin homo, välillä huumeidenkäyttäjä, ja kun tyttöystävä tuli kuvioihin, tietysti irstailtiin hänen mielikuvituksessaan aamusta iltaan (emme harrastaneet edes seksiä, btw). Kirjoitti jo ala-asteella kouluun kirjeitä jossa epäilee että joku syöttää minulle huumeita. 

Ei ole vahvistanut tasapainoista äiti-poika-suhdetta, sanon ihan vinkkinä. 

Eikö ole opoja, kuraattoreita, opettajia joilta asiaa voisi vaivihkaa kysyä? 

Kyllä minäkin teininä odottaisin kieli pitkällä ja liipaisinsormi deittipalstalla valmiina laukaisemaan kun pääsee muuttamaan, häiriötekijöistä eroon ja kunnon elämä voi alkaa. Enkä voi sanoa siinä olevan edes mitään pahaa. 

Eikö millään ole mahdollista että tyttäresi on ihan hyvä ihminen ja poika on ihan kunniallisella tarkoituksella liikenteessä? Kun nyt näyttää siltä että "Todennäköisesti= näin minä fiilistelen ilman perusteluita".

Vierailija
49/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun te kaikki tietävät teinit täällä pohditte asioita. Vanhempien on lupa ottaa se puhelin vaikka et halua, ja ei oo edes pakko antaa takaisin. Siihen asti että oot 18v tai asut omillasi vanhemmat vaan päättää ihan kaikesta.

Sori, mutta olen kyllä keski-ikäinen täti-ihminen. Vanhempi saa kyllä viedä puhelimen vaikka kokonaan, mutta jos teinillä on vähänkään järkeä, siinä puhelimessa on joku lukitus, eikä vanhempi pääse näkemään puhelimen sisältöä jos teini ei avaa sitä.

Vierailija
50/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttö suhteesta on vaikea päästä lapsen itse eroon, hän pelkää, hän tietää että asia on väärin, hän häpeää, hän on samalla yleensä ihastunut hyväksikäyttäjään ja saattaa jopa saada nautintoa hänestä, tunteet ovat tosi ristiriidassa keskenään. Kannattaa kysyä ihan suoraan asiasta, keskustella tästä vaihtoehdosta vaikka ei myöntäisi, sekin voi olla vaikeaa. Kertoa että siihen pitää hakea ulkopuolista apua.

Vierailija
51/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti "teinit" osaavat nyt asian paremmin kuin sinä. Vanhemmilla ei oletusarvoisesti ole oikeutta lukea lastensa viestejä, mutta jos on oletettavissa jotain tietoa, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti lapsen turvaan tai kehitykseen, voidaan viestien lukeminen katsoa perustelluksi. 

Ja näinhän se on myös, että ei teinin ole pakko näyttää mitä puhelimessa on, ja fyysinen kuritus on suomessa kielletty, joten pattitilanne, ellei sitten teini ole niin n00b että pin-koodi on 0000 tai 1234. Aika harvoinhan näin on. Vanhemmilla on toki oikeus ottaa puhelin alaikäiseltä, käyttäköön sitä sitten vaikka paperipainona. 

Oma äitini rikkoi järjestelmällisesti lakia lukemalla kaikki käsiinsä saamani kirjeet sillä perusteella, että eihän poika vain käytä huumeita tai harrasta sitä saatananpalvontaa. Vaikka mitään muuta perusteita ei ollut asialle kuin iltalehtien sensaatio-otsikot. 

Vierailija
52/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä tilanne, kaikkee hyvää teille. Lapsen kasvaminen ja kehittyminen joskus herättää vastustusta, ei millään haluais hyväksyä että se oma kultamussukka onkin kiinnostunut "aikuisten jutuista", niinkö seurustelu. Vastahan se oli paljon pienempi lapsi. Eli voimia sulle ap, varmasti vaikea tilanne. Ja voimia kans sun tyttärelle, hänestä kasvaa varmasti hieno ihminen. Varsinkin jos saa läpikäytyä traumansa ylikontrolloivasta vanhemmasta :-)

Vierailija
53/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen tämä poika on?

En ole ikinä puhunut hänen kanssaan, mutta yleensä jos tuossa iässä on aloittanut "seurustelun" niin kotiolot ovat aika huonot.

Ap

Mikäs teidän kotioloissa on vikana?

Ei mikään, mutta epäilenkin että seurustelun aloituksen idea on tullut pojan puolelta, ei tyttäreni.

ap

Vierailija
54/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on hyvä suhde teinityttäreeni ja hän ihan itse kertoi minulle seurustelusta jo sen alkuvaiheessa. Meillä ehkäisystä oli puhuttu jo aiemmin, joten totesin tytölle vain, että aina saa tulla pyytämään rahaa tai muuta tukea ehkäisyyn, jos tarvitsee.

Ovat tutustuneet harrastuksen kautta ja ovat samassa melko intensiivisessä leirityksessä ja 1-2kk välein pitkän viikonlopun samalla leirillä. Olisi aika vaikea estää seurustelua, jos sellaiseen hullutukseen haluaisi lähteä. Ovat seurustelleet nyt kesästä saakka ja olemme tavanneet pojan ja tämän vanhemmatkin kisareissuilla monta kertaa.

Avoimuus ja toisaalta myös luottamus ovat tärkeitä tuon ikäisen kanssa. Pitää kuunnella lasta, olla tukena, mutta myös antaa tilaa. Ei jyrätä ja yrittää päättää toisen nuorta rakkautta

Vierailija
55/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos on niin, että sun tyttö ei seurustelekkaan? Jos oot nähny hänet jossain pitämässä toista kädestä kiinni, niin se ei vielä tarkota seurustelua. Vai miksi siis oletat että hänellä olis poikaystävä?

Vierailija
56/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä teini ei saisi seurustella? Jos poika kerran on samalla luokalla tai rinnakkaisluokalla, ovat vielä samaa ikäluokkaakin. Teinien keskinäinen seurustelu on ihan normaalia ja aivan ok.

Vierailija
57/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aloituksesta ei ole edes puolta vuotta, kun uudelleen. Miten jengi lankeaa samaan?

Vierailija
58/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vuosia, vuosia myöhemmin olisin tosi onnellinen, jos oma äitini olisi ollut tällainen huolehtiva äiti ja estänyt ne ensimmäiset seuruselusuhteeni. Ne todella olisivat saaneet jäädä toteutumatta.

Olin ihan liian nuori niihin, näen sen jälkikäteen niin hyvin. Ja etenkin tosiaan näin vanhemmiten sitä ajattelee, että mieluummin olisin halunnut sen pitkitetyn, vaikka sitten joidenkin mielestä liiankin pitkitetyn lapsuuden kuin nuoruuden, joka alkoi ihan liian aikaisin.

Lapsuutta ei saa takaisin, kun sen on menettänyt. MIehiä ja seurustelusuhteita ehtii kyllä elämänsä aikana montakin kertaa kokeilla, ei niihin tarvitse olla niin kiire, että pitää se yksi ainoa lapsuus leikata lyhyeksi.

Vierailija
59/59 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on niin, että sun tyttö ei seurustelekkaan? Jos oot nähny hänet jossain pitämässä toista kädestä kiinni, niin se ei vielä tarkota seurustelua. Vai miksi siis oletat että hänellä olis poikaystävä?

Kuules tämä oli vain ensimmäinen kerta. Olen kyllä nähnyt ihan suutelemassakin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä