Kummat menestyvät elämässään paremmin; kiusaajat vai kiusatut?
Jos mietitään vaikka omaa lähipiiriä, julkisuuden henkilöitä tai jotain muuta. Kummat menestyvät keskimääräisesti paremmin, kiusaajat vai kiusatut? Vai kenties väliinputoajat?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:27"]Omien havaintojen perusteella kiusatut. Meitä oli koulussa porukka jota kiusattiin, ne meidän kiusaajat on vankilassa ja meillä on ammatit, perheet ja muutenkin menee hyvin. Julkisuudesta vois sanoa esim. Tarja Turusen, Tarjallahan menee tosi hyvin ja kiusaajat on just ja just ehkä päässeet pois Kiteeltä. Duudsoneista Jarno oli kiusattu ja hyvinhän silläkin pyyhkii.
[/quote]
Duudsonien Jukka taas oli itse koulukiusaaja. Hän tosin katuu tekojaan kovasti ja arvostan, että on uskaltanut myöntää sen. Kuinkahan moni julkkis on ollut kiusaaja, muttei kehtaa myöntää?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:27"]
Kiusaajat useimmiten. Yleisistä harhaluuloista poiketen kiusaajilla on usein loistava itsetunto ja luonnekin on selkeästi sellainen, joka mahdollistaa menestymisen monilla aloilla.
[/quote]
Näin. Usein vielä perusteeton itsetunto. Ei toki aina näin.
Joo kiusaajat valitettavasti yleensä pärjää työelämässäkin.Itse olin koko peruskoulun ajan kiusattu ja meni 10vuotta päästä kunnolla työelämään.
Sellaiset ihmiset joilla on kunnianhimoa ja tarmoa mennä elämässä eteenpäin, eli voi olla kumpi vaan. Jotkut kiusatut jää jumiin sinne esiteinien ajatusmaailmaan ja koko elämä lipuu ohi. Jotkut kiusaajat ovat pelkureita ja uskallus puuttuu. Tapauskohtaisia juttuja.
Kiusaajilla on sen verran vallanhimoa, että menestyvät omien havaintojen mukaan hyvin työmarkkinoilla ja parisuhdemarkkinoillakin. Kahdesta tuntemastani kiusaajasta toinen on perustanut oman, menestyvän yrityksen ja toinen on toimitusjohtaja keskisuuressa yrityksessä. Sattumaa? En tiedä, mutta luulen, että kiusatuille jää helposti ikuiset arvet ja kiusaamisen kohteeksi joutuminen jättää jälkensä luonteeseen, eli kiusatusta tulee arka ja epävarma, usein myös masentunut. Yleensä kiusaajilla ei ole minkäänlaista empatiakykyä, ja usein tällaiset empatiakyvyttömät ja vallanhimoiset päätyvätkin johtajiksi tai muuhun korkeaan asemaan.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:28"]
Kiusaajat. Itsetunto riittää elämässä.
[/quote]Ei itsetunto, vaan röyhkeys.
Kiusaajat menestyvät. Esim. Stubb.
Omalla kohdallani voin myös sanoa, että kiusaajani ovat menestyneet paljon paremmin kuin minä.
Riippuu tapauksesta. Olihan se yksi Nobelin kemianpalkinnon voittajakin koulukiusattu, jolle kiusaajat olivat aina huudelleet, ettei hänestä tule koskaan mitään.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:27"]Omien havaintojen perusteella kiusatut. Meitä oli koulussa porukka jota kiusattiin, ne meidän kiusaajat on vankilassa ja meillä on ammatit, perheet ja muutenkin menee hyvin. Julkisuudesta vois sanoa esim. Tarja Turusen, Tarjallahan menee tosi hyvin ja kiusaajat on just ja just ehkä päässeet pois Kiteeltä. Duudsoneista Jarno oli kiusattu ja hyvinhän silläkin pyyhkii. [/quote]
Duudsonien Jukka taas oli itse koulukiusaaja. Hän tosin katuu tekojaan kovasti ja arvostan, että on uskaltanut myöntää sen. Kuinkahan moni julkkis on ollut kiusaaja, muttei kehtaa myöntää?
[/quote]
Eikös Duudsonien Jukka ollu juuri se, joka kiusasi Jarmoa? Vai muistanko ihan väärin....
Meillä taas kaikki kiusaajat ovat jjääneet pienelle (10 000) paikkakunnalle, hyvä että lukiota/amista läpäisi ja nyt reilu parikymppisillä lapsia jo liuta. Pahin kiusaaja asuu kolmen lapsen kanssa äitini seinänaapurissa kaksiossa, ja vieraillessa joka ainut kerta kuuluu karjuntaa joko lapsille tai puolisoiden välillä. Kuulemma siellä käy poliisit ja lasut myös. Itse en varsinainen kiusattu ollut, vaan jätettiin vain ulkopuolelle ym. Nyt korkeasti koulutettu. Tuo kyllä tyydytystä tietää ettei kiusaajat ole päässeet kaupankassaa pidemmälle.
Kiusatut on usein hyviä koulussa, nörttejä jne. Kyllä ne sitten työelämässä todella hyvin pärjää, kun ovat lahjakkaita. Yliopistolla tuntuu että suurinta osaa on joskus kiusattu, lääkärikavereiden kanssa juteltiin niin näin oli heilläkin.
Ne kiusaajat on sitten jääneet lähiökuppilan vakiasiakkaiksi, tai joutuneet vankilaan. Parista on tullut ihan normireppanoita, ovat jossain surkeissa matalapalkkaduuneissa.
Meidän koulussa oli viiden pissiksen porukka jotka kiusasivat milloin ketäkin. Yhdestä tuli narkomaani, yksi tekee kuolemaa nyt 38 vuotiaana sairastunut anoreksiaan, yksi on kauppiaan vaimo, yhdestä en tiedä on muuttanut pois ajat sitten ja yksi on tuolla aiemmassa ketjussa mainitsemani kenkäkaupan myyjä. Että olisi varmaan kannattanut suunnata kiusaamiseen suunnattu energia vaikkapa opiskeluun.
Pikkusiskoani kiusattiin koko peruskoulun ajan. Tällä hetkellä hän opiskelee lääketieteellisessä. Sen sijaan hänen kiusaajansa ovat työttömiä, vain peruskoulun käyneitä tai toisen asteen opinnot keskeyttäneitä. Minua kiusattiin yläasteella, ja mielestäni kiusaajani ovat menestyneet minua paremmin. Riippuu paljon omasta asenteesta, luonteesta ja kunnianhimosta. Kiusaajat ja kiusatutkin ovat yksilöitä.
En ollut oikeastaan kiusattu, mutta minua välteltiin ja kavereita ei ollut. Olen menestynyt mielestäni ihan hyvin elämässäni, olen nähnyt maailmaa, olen tehnyt hyväntekeväisyyttä, toimin yksityisyrittäjänä ja löysin rinnalleni korvaamattoman aviomiehen. Elämä hymyilee.
Oman kokemukseni mukaan kouluaikainen kähinä ei ratkaise myöhempää menestystä elämässä. Itse olen ollut sekä kiusattu että kiusaaja ja menestynyt oikein hyvin. Tietojeni mukaan myös kiusattuni sekä kiusaajani pärjäilevät hyvin. Ei kukaan meistä mikääm miljonääri bisnesmoguli ole, mutta ei myöskään syrjäytynyt laitapuolen kulkija. Ihan tavallisia ihmisiä meistä kaikista tuli.
Kiusatut. Kiusaajat ovat yleensä huonoja peruskoulussa. Korkeiden keskiarvojen lukioissa ei normaalisti esiinny kiusaamista ollenkaan eli kiusaajat ovat jossakin muualla kuin terävöittämässä älyään.
Se vähän riippuu. Tai siis tuntemani kiusaajat ovat vauraista perheistä. Isi ja äiti on ostanut kolmiot ja hienot autot. Menestyy yliopistossa, hienot vaatteet, paljon käyttörahaa ja kehonrakentajamiesystävät. Eli päällisin puolin kaikki hyvin.
Itse olin kiusattu. Nyt olen viihtyisässä, mutta suht pienipalkkaisessa työssä. Minulla on rakastava mies ja asumme vuokra-asunnossa. Esikoisemme syntyy nyt kesällä. Vaatteeni on h&m:stä ja jokaista suurta hankintaa varten pitää säästää. Minulla on pari hyvää ystävää ja päivisin vietän mielummin aikaa heidän kanssaan koiralenkillä, kun jossain hienossa ravintolassa kerskumassa kilpaa. Jokainen voi siis itse päättää kumpi on menestyneempi.
Tämä on joku median luoma harhakäsitys, että on olemassa hyvin älykkäitä, narsistisia sosiopaatteja, jotka menestyvät loistavasti elämässä. Joitain poikkeuksia voi ollakin, mutta pääosin sosiopaattisia ja sadistisia piirteitä omavaat ihmiset ovat keskimäärin selvästi älyllisesti heikompia, ja he ovat yliedustettuna mm. vankiloissa.
Kiusaajat. Itsetunto riittää elämässä.