Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko ottaa lapset äänestyskoppiin?

Vierailija
19.04.2015 |

Mulla on 6kk, 2v ja 4v5kk lapset joille ei paikkaa äänestysajaksi. Voinko ottaa koppiin mukaan?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:18"]

Vanhemmat lapseni ovat vilkkaita ja pelkään että aiheuttavat kaaoksen sillä aikaa kun äänestän. Eihän ne pysy paikoillaan sitä aikaa kopin ulkopuolella, tappeleevat yms, kiljuvat räkyvät ja jos mulla pienin kantokopassa ja sitä kannan niin miten minä talutan isommat? ap.

[/quote]

Voit pyytää esim. jotain virkailijaa tai avustajaa katsomaan lsten perään sen pienen hetken. Ne on siellä ihan sitä varten että äänestys sujuisi mahdollisimman vaivattomasti.

[/quote]

En uskalla, viimeksi olivat niin vihasen näkösiä. ap.
[/quote]

Oon ollut vaalitoimitsijana pariin otteeseen, silloin tehtiin joidenkin lasten kanssa niin, että sillä aikaa kun äiti äänesti, joku virkailija kiersi lapsen kanssa sen äänestys"reitin" ja selitti kaikki vaiheet. Monen mielestä se oli tosi hauskaa ja jännää. Toki sit oli myös niitä lapsia, jotka jaksoivat odottaa sen kolme sekuntia, mutta sellasille malttamattomille ja uteliaille lapsille toi oli ihan toimiva juttu.

Vierailija
42/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lapseni ovat vilkkaita ja pelkään että aiheuttavat kaaoksen sillä aikaa kun äänestän. Eihän ne pysy paikoillaan sitä aikaa kopin ulkopuolella, tappeleevat yms, kiljuvat räkyvät ja jos mulla pienin kantokopassa ja sitä kannan niin miten minä talutan isommat? ap.

[/quote]

Olis varmaan kannattanut kasvattaa niitä niin etteivät käyttäydy kuin pellossa? Jumaliste on kyllä ihmeellistä jos ei mukulat osaa tosiaan alle minuuttia istua/seistä hiljaa ja nätisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö nähneet uutisia?

.Keravalais äii järkyttyi: äänestyskopit liian pieniä perheellisille.

Sunnuntaina eduskuntavaalien vaalipäivänä keravalaisäiti koki järkytyksen kun häntä ja hänen 3 lastaan ei päästetty samaan aikaan äänestyskoppiin. "Kopit on suunniteltu vain sinkuille. Kaupungin olisi ennakkoon pitänyt tiedottaa etten saa ottaa lapsia äänestämään mukaan." Äiti tuohtuneena lehdelle.

"jouduin soittamaan päivystävänlastenvahdin paikalle äänestämisen ajaksi. Teen tästä valituksen keskusvaalilautakuntaan ja lähetän laskun sinne."

[/quote]

Ja tällaset idiootit sitten kasvattaa tulevaisuuden päättäjiä... on niin kaikki realiteetit hukassa.

Vierailija
44/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:29"]

No voi luoja, jos mikään ei kelpaa niin sitten sulla ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin unohtaa koko äänestäminen. Niin yksinkertaista se on!

[/quote]

Joo ja varmaan parempikin ettei tollanen pösilö äänestä...

Vierailija
45/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit ottaa mukaan. Itsekin olen ottanut vauvan ja 2v. kaksoset mukaan. Hyvin meni. Enkä todellakaan olisi uskaltanut jättää niitä ulkopuolelle. Ja kyllä, äänestyksenvalvojat ovat (ainakin täällä päin)todella äkäsen ja ärtyneen näköisiä. En kyllä olisi uskaltanut niiltä apua pyytää.

Vierailija
46/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaliavustaja vahtii. Itse olen joskus jättänyt koiran vaaliavustajalle. Olisitte nähneet sen mamman ilmeen :-D

Vierailija
47/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:23"]

No mua ei ainakaan olisi haitannut jos tyttöni olisi kyennyt sanomaan kaikille ketä äänestin. Olin jakamassa mainoksiakin lasten kanssa, ja ollaan yhdessä käyty tapaamassa ehdokasta. Olen aktiivijäsen puolueessa ja varmasti lähes kaikki paikkakunnalla tietävät puolueeni. Ei haittaa lainkaan, vaikka vaalisalaisuuteni ei olisi salaisuus. Olen siis nro 30.

[/quote]

Jos kerran olet politiikassakin aktiivinen niin varmasti sitte ymmärrät, miksi oikeus vaalisalaisuuteen on ehdoton. On aivan eri asia itse kertoa ympäriinsä äänestäneensä numeroa xxx kuin että joku silminnäkijä pystyy todistamaan, että olet todella äänestänyt numeroa xxx.

Kuvittelepa tilanne, että tossun alla elävällä naisella on lapsia väkivaltaisen miehensä kanssa, eikä uskalla/pysty lähtemään suhteesta vaikka haluaisi. Nainen haluaisi äänestää liberaalia naisehdokasta, joka ajaa tehokkaampaa puuttumista perheväkivaltaan. Hänen miehensä kannattaa konservatiivista miesehdokasta, joka vaatii avioero-oikeuden poistamista kokonaan. Mies ilmoittaa hakkaavansa naisen, jos ääni menee "homojen hyysääjälle". Mies käskee heidän yhteistä lastaan katsomaan, mitä nainen äänestää.

Tilanne näyttää ulospäin ihan normaalilta. Perhe tulee äänestämään, ja molemmat menevät eri koppeihin. Lapsi menee naisen kanssa samaan koppiin. Lapsen katseen alla nainen kirjoittaa miehensä suosikkiehdokkaan numeron, koska muuten kotona tulee turpiin. Nainen ei voi sanoa lapselle "menepäs vähäksi aikaa ulos" koska silloinkin tulee turpiin - mies ymmärtää, että naisella on jotain salattavaa. Siksi pitää olla yleinen käytäntö, ettö lappuun ylettyvät lapset ohjataan aina pois kopista.

Eli rautalangasta. Kyllä, lapsen mukanaolo kopissa voi romuttaa jonkun oikeuden vaikuttaa päätöksentekoon siihen suuntaan kuin haluaisi. Suurimmalla osalla tuskin on tuollaista ongelmaa, mutta jollakin voi olla ja onkin. Siksi jokaisen pitää toimia niin, että vaalisalaisuus säilyy kaikkien kohdalla.

Myös lukutaidottoman lapsen läsnäolo voi tuhota vaalisalaisuuden. Tässä esimerkissä lapsi voisi kertoa isälle, että äiti ei piirtänyt lappuun mitään, ja silloin äiti saisi taas turpiin eikä uskaltaisi ensi vaaleissa olla äänestämättä miehensä valitsemaa ehdokasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä