Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko ottaa lapset äänestyskoppiin?

Vierailija
19.04.2015 |

Mulla on 6kk, 2v ja 4v5kk lapset joille ei paikkaa äänestysajaksi. Voinko ottaa koppiin mukaan?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:11"]

Voit mennä. Itse kävin 5-vuotiaan kanssa äänestämässä. Selitin samalla sille miten äänestys menee. Eli haettiin lappu, nyt mennään tänne. Sitten katsotaan täältä listalta numero, ja laitetaan se tähän lappuun. Sitten viedään lappu tuolle sedälle, joka laittaa siihen leiman ja otetaan kuori. Lapsi halusi suljetun kuoren tiputtaa itse laatikkoon. Oikein hyvin meni.

[/quote]

Sinäkö sen päätät kuka saa mennä? 5-vuotiaan paikka on kopin ulkopuolella, on se nyt vähän outoakin jos noin iso ei paria sekuntia pysty olemaan äidistä erossa...

Vierailija
22/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kaksi vanhempaa istumaan johonkin seinän viereen ja pyytäisin odottamaan sen 5s siinä, ja vauva kainalossa koppiin.

Aikamoinen härdelli jos teitä on neljä siellä kopissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kävin äitini kanssa 7-vuotiaana. Oikein käskin sen äänestää Elisabeth Rehniä :D En tiedä äänestikö.

Vierailija
24/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lapseni ovat vilkkaita ja pelkään että aiheuttavat kaaoksen sillä aikaa kun äänestän. Eihän ne pysy paikoillaan sitä aikaa kopin ulkopuolella, tappeleevat yms, kiljuvat räkyvät ja jos mulla pienin kantokopassa ja sitä kannan niin miten minä talutan isommat? ap.

Vierailija
25/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:55"]

Kaadatte sen kopin tuolla kokoonpanolla.

[/quote]

Sieluni silmin voin kuvitella tilanteen :D

IP-lehtien lööpit: Av-mamma äänestämässä :D

[/quote]

Ettekö nähneet uutisia?

.

.

Keravalais äii järkyttyi: äänestyskopit liian pieniä perheellisille.

Sunnuntaina eduskuntavaalien vaalipäivänä keravalaisäiti koki järkytyksen kun häntä ja hänen 3 lastaan ei päästetty samaan aikaan äänestyskoppiin. "Kopit on suunniteltu vain sinkuille. Kaupungin olisi ennakkoon pitänyt tiedottaa etten saa ottaa lapsia äänestämään mukaan." Äiti tuohtuneena lehdelle.

"jouduin soittamaan päivystävänlastenvahdin paikalle äänestämisen ajaksi. Teen tästä valituksen keskusvaalilautakuntaan ja lähetän laskun sinne."

Vierailija
26/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kääpiön ottaa koppiin?

Vierailija
27/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanhanaikainen tämä Suomen äänestyskäytäntö. Kannatan pankkitunnuksilla äänestämistä. Itse otin repun mukaan äänestyskoppiin ja kuvasin puhelimellani koko ruljanssin ulkomaalaisia ystäviäni varten :D. Minusta vaalivirkailijoille näkyi aika selvästi mitä kopissa puuhaan eikä kukaan sanonut mitään. Kuvasin siis vaalilipukkeenikin :D . Se siitä salaisuudesta...kun hetken päästä oli netissä jaettu.

Vierailija
28/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:18"]

Vanhemmat lapseni ovat vilkkaita ja pelkään että aiheuttavat kaaoksen sillä aikaa kun äänestän. Eihän ne pysy paikoillaan sitä aikaa kopin ulkopuolella, tappeleevat yms, kiljuvat räkyvät ja jos mulla pienin kantokopassa ja sitä kannan niin miten minä talutan isommat? ap.

[/quote]

Voit pyytää esim. jotain virkailijaa tai avustajaa katsomaan lsten perään sen pienen hetken. Ne on siellä ihan sitä varten että äänestys sujuisi mahdollisimman vaivattomasti.

Vierailija
29/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:21"]

[/quote]

Voit pyytää esim. jotain virkailijaa tai avustajaa katsomaan lsten perään sen pienen hetken. Ne on siellä ihan sitä varten että äänestys sujuisi mahdollisimman vaivattomasti.

[/quote]

En uskalla, viimeksi olivat niin vihasen näkösiä. ap.

Vierailija
30/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:11"]

Voit mennä. Itse kävin 5-vuotiaan kanssa äänestämässä. Selitin samalla sille miten äänestys menee. Eli haettiin lappu, nyt mennään tänne. Sitten katsotaan täältä listalta numero, ja laitetaan se tähän lappuun. Sitten viedään lappu tuolle sedälle, joka laittaa siihen leiman ja otetaan kuori. Lapsi halusi suljetun kuoren tiputtaa itse laatikkoon. Oikein hyvin meni.

[/quote]

Sinäkö sen päätät kuka saa mennä? 5-vuotiaan paikka on kopin ulkopuolella, on se nyt vähän outoakin jos noin iso ei paria sekuntia pysty olemaan äidistä erossa...

[/quote]No ei se mitenkään outoa ole. Tyttäreni on kehitysvammainen. Hänestä se oli mukava kokemus. Selitti isälle illalla asiaa. Tyttäreni ei myöskään tunnista numeroita, joten miten hän olisi kenellekään kertonut mitään, jos nyt joku olisi edes ymmärtänyt..

Vierailija
31/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:21"]

[/quote]

[/quote]

En uskalla, viimeksi olivat niin vihasen näkösiä. ap.
[/quote]

No voi luoja, jos mikään ei kelpaa niin sitten sulla ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin unohtaa koko äänestäminen. Niin yksinkertaista se on!

Vierailija
32/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanhanaikainen tämä Suomen äänestyskäytäntö. Kannatan pankkitunnuksilla äänestämistä. Itse otin repun mukaan äänestyskoppiin ja kuvasin puhelimellani koko ruljanssin ulkomaalaisia ystäviäni varten :D. Minusta vaalivirkailijoille näkyi aika selvästi mitä kopissa puuhaan eikä kukaan sanonut mitään. Kuvasin siis vaalilipukkeenikin :D . Se siitä salaisuudesta...kun hetken päästä oli netissä jaettu.

[/quote]

No ethän sä tuossa mitään vaalisalaisuutta riko, höppänä. Se että itse julkistat oman äänestyspäätöksesi on ihan sun oma asia. Vaalisalaisuus koskee sitä että kenenkään ääntä ei paljasteta tämän tahtomatta.

Vierailija
33/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:30"]

[/quote]

No ethän sä tuossa mitään vaalisalaisuutta riko, höppänä. Se että itse julkistat oman äänestyspäätöksesi on ihan sun oma asia. Vaalisalaisuus koskee sitä että kenenkään ääntä ei paljasteta tämän tahtomatta.

[/quote]

Miksi en sitten voi äänestää pankkitunnuksilla? Oma riski.

Vierailija
34/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:21"] [quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:18"] Vanhemmat lapseni ovat vilkkaita ja pelkään että aiheuttavat kaaoksen sillä aikaa kun äänestän. Eihän ne pysy paikoillaan sitä aikaa kopin ulkopuolella, tappeleevat yms, kiljuvat räkyvät ja jos mulla pienin kantokopassa ja sitä kannan niin miten minä talutan isommat? ap. [/quote] Voit pyytää esim. jotain virkailijaa tai avustajaa katsomaan lsten perään sen pienen hetken. Ne on siellä ihan sitä varten että äänestys sujuisi mahdollisimman vaivattomasti. [/quote] En uskalla, viimeksi olivat niin vihasen näkösiä. ap. [/quote] No voi luoja, jos mikään ei kelpaa niin sitten sulla ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin unohtaa koko äänestäminen. Niin yksinkertaista se on!

[/quote] Ap tekee asiasta ongelman, vaikka oikeasti mitään ongelmaa ei edes ole. Minäkin olen sitä mieltä, että ap:n kannattaa jätää äänestämättä, kun ei kerran pysty asiaa hoitamaan, vaikka on saanut täällä jo monta hyvää neuvoa miten toimia.

Vierailija
35/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:06"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:45"]

Jos pää ei keiku kirjoitusalustan korkeudella, kyllä. Muuten joutuu odottamaan kopin vieressä.

[/quote]

Mihin tämä perustuu? Saahan sinne ottaa vaikka aikuisen avustajan. 

[/quote]

Avustaja on eri asia se saakin mennä, mutta ei vanhemmat lapset muuta kun avustajana.

Vaalijohtajan mukaan isommat lapset voivat mennä vanhempansa tai isovanhempansa kanssa äänestyskoppiin vain silloin, jos he ovat mukana esimerkiksi liikuntarajoitteisen avustajana.

[/quote]Tuossa puhutaan jo teineistä ja aikuisista lapsista.

[/quote]

Nämä on siis lainattu samasta tekstistä.

Suomen vaalilainsäädännössä ei ole ohjeita siitä, kuinka lapsen kanssa menetellään äänestyspaikalla.  Oikeusministeriön vaalijohtajan Arto Jääskeläisen mielestä alle kouluikäisen lapsen voinee yleensä ottaa äänestyskoppiin.

Vaalijohtajan mukaan isommat lapset voivat mennä vanhempansa tai isovanhempansa kanssa äänestyskoppiin vain silloin, jos he ovat mukana esimerkiksi liikuntarajoitteisen avustajana.

Eli kyllä siinä isommilla lapsilla tarkoitetaa nuorempiakin (isompia), kun vain aikuisia/teinejä.

Vierailija
36/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanhanaikainen tämä Suomen äänestyskäytäntö. Kannatan pankkitunnuksilla äänestämistä. ...

[/quote]

Mitenkäs sinä pankkitunnuksilla äänestämisen tapauksessa varmistat, että jokaisella äänestäjällä on oikeasti ollut vapaus antaa äänensä sellaiselle ehdokkaalle, jonka ovat itse valinneet ilman painostusta? Et mitenkään. Jengi voi tulla esim. vanhuksen kotiin ja käskeä kaivamaan pankkitunnukset esiin, nyt äänestetään Kakola-Repeä. Kukaan ei valvo. Tai vaikkapa työnantaja voi ilmoittaa, että sunnuntaina on ylimääräinen työpäivä, ja jokainen äänestää silloin pomon silmän alla pomon parasta kaveria. Joka ei suostu, lähtee seuraavissa yt-neuvotteluissa.

Siihen suuntaanhan oli jo viime vaaleissa askelia kun oli näitä, että äänestä numeroa xxx, ota kuva lapusta ja saat ilmaisen jätskin tästä kaupasta. Siksipä ei kenenkään pitäisi äänestyslipun kuvaansa levitellä. Tuollaiselle pelaamiselle ei pidä antaa yhtään tilaa kasvaa.

Vierailija
37/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Perustaako sellainenkaan kovin paljoa vaalisalaisuudesta, joka ottaisi isot lapset mukaan äänestyskoppiin? Ehkä näitä vanhempia ei haittaa, jos lapsi kertoo äänestyslippuun laitetun numeron jollekin? 

Vierailija
38/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tällaisestakin av-mamma saa ongelman sitten aikaiseksi... Jos päätät etukäteen minkä numeron rustaat, siihen menee sekunti, oikeasti. LUPAAN sulle, että sun lapset voi olla kopin ulkopuolella sen aikaa, eivät EHDI mihinkään kiellettyyn! Sulla menee paaaljon enemmän aikaa siihen, että keräät lapset sinne koppiin ja sit taas selität että "no niin, nyt on valmista, nyt mennään". :-D

Pystytkö sä käymään vessassa julkisilla paikoilla, jos ootte lasten kanssa liikenteessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn...

Vierailija
39/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:30"]

[/quote]

[/quote]

Perustaako sellainenkaan kovin paljoa vaalisalaisuudesta, joka ottaisi isot lapset mukaan äänestyskoppiin? Ehkä näitä vanhempia ei haittaa, jos lapsi kertoo äänestyslippuun laitetun numeron jollekin? 
[/quote]
Ap:n lapset on pieniä. Ei ne näe niin ylös että numeron erottaisi.

Vierailija
40/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]No mua ei ainakaan olisi haitannut jos tyttöni olisi kyennyt sanomaan kaikille ketä äänestin. Olin jakamassa mainoksiakin lasten kanssa, ja ollaan yhdessä käyty tapaamassa ehdokasta. Olen aktiivijäsen puolueessa ja varmasti lähes kaikki paikkakunnalla tietävät puolueeni. Ei haittaa lainkaan, vaikka vaalisalaisuuteni ei olisi salaisuus. Olen siis nro 30.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi