Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saanko ottaa lapset äänestyskoppiin?

Vierailija
19.04.2015 |

Mulla on 6kk, 2v ja 4v5kk lapset joille ei paikkaa äänestysajaksi. Voinko ottaa koppiin mukaan?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 10:23"]

No mua ei ainakaan olisi haitannut jos tyttöni olisi kyennyt sanomaan kaikille ketä äänestin. Olin jakamassa mainoksiakin lasten kanssa, ja ollaan yhdessä käyty tapaamassa ehdokasta. Olen aktiivijäsen puolueessa ja varmasti lähes kaikki paikkakunnalla tietävät puolueeni. Ei haittaa lainkaan, vaikka vaalisalaisuuteni ei olisi salaisuus. Olen siis nro 30.

[/quote]

Jos kerran olet politiikassakin aktiivinen niin varmasti sitte ymmärrät, miksi oikeus vaalisalaisuuteen on ehdoton. On aivan eri asia itse kertoa ympäriinsä äänestäneensä numeroa xxx kuin että joku silminnäkijä pystyy todistamaan, että olet todella äänestänyt numeroa xxx.

Kuvittelepa tilanne, että tossun alla elävällä naisella on lapsia väkivaltaisen miehensä kanssa, eikä uskalla/pysty lähtemään suhteesta vaikka haluaisi. Nainen haluaisi äänestää liberaalia naisehdokasta, joka ajaa tehokkaampaa puuttumista perheväkivaltaan. Hänen miehensä kannattaa konservatiivista miesehdokasta, joka vaatii avioero-oikeuden poistamista kokonaan. Mies ilmoittaa hakkaavansa naisen, jos ääni menee "homojen hyysääjälle". Mies käskee heidän yhteistä lastaan katsomaan, mitä nainen äänestää.

Tilanne näyttää ulospäin ihan normaalilta. Perhe tulee äänestämään, ja molemmat menevät eri koppeihin. Lapsi menee naisen kanssa samaan koppiin. Lapsen katseen alla nainen kirjoittaa miehensä suosikkiehdokkaan numeron, koska muuten kotona tulee turpiin. Nainen ei voi sanoa lapselle "menepäs vähäksi aikaa ulos" koska silloinkin tulee turpiin - mies ymmärtää, että naisella on jotain salattavaa. Siksi pitää olla yleinen käytäntö, ettö lappuun ylettyvät lapset ohjataan aina pois kopista.

Eli rautalangasta. Kyllä, lapsen mukanaolo kopissa voi romuttaa jonkun oikeuden vaikuttaa päätöksentekoon siihen suuntaan kuin haluaisi. Suurimmalla osalla tuskin on tuollaista ongelmaa, mutta jollakin voi olla ja onkin. Siksi jokaisen pitää toimia niin, että vaalisalaisuus säilyy kaikkien kohdalla.

Myös lukutaidottoman lapsen läsnäolo voi tuhota vaalisalaisuuden. Tässä esimerkissä lapsi voisi kertoa isälle, että äiti ei piirtänyt lappuun mitään, ja silloin äiti saisi taas turpiin eikä uskaltaisi ensi vaaleissa olla äänestämättä miehensä valitsemaa ehdokasta.

[/quote]Minä puhuin kehitysvammaisesta tyttärestäni, joka saa minun puolestani puhua äänestyksestäni kenelle haluaa, jos joku selvän saa. En puhu väkivaltaisista, enkä edes kilteistä aviomiehistä. Sinun kuvittelusi ovat jo aivan absurdeja. Jos minä haluan selittää kehitysvammaiselle lapselle mahdollisimman paljon asioita, ettei hän turhaannu, niin ei se ole mikään ongelma kenellekään. Salaisuus on salaisuus vain silloin, kun ihminen itse haluaa sen pitää. Minun oma vaalisalaisuuteni on täysin turha, koska voin sen paljastaa kenelle hyvänsä muutenkin. Muut saavat pitää oman salaisuutensa niin kuin haluavat.

Vierailija
2/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietysti. Miksei saisi. Se on äänestämistä, ei mystisen salaseuran kokous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää ei keiku kirjoitusalustan korkeudella, kyllä. Muuten joutuu odottamaan kopin vieressä.

Vierailija
4/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä joku kaveri mukaan äänestämään niin voi katsoa lasten perään sen aikaa kun olet kopissa.

Vierailija
5/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vaalilainsäädännössä ei ole ohjeita siitä, kuinka lapsen kanssa menetellään äänestyspaikalla.  Oikeusministeriön vaalijohtajan Arto Jääskeläisen mielestä alle kouluikäisen lapsen voinee yleensä ottaa äänestyskoppiin.

Vierailija
6/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun puolueen edustajan pitäisi nyt ajaa tämäkin asia, että lupaavat seuraavissa vaaleissa järjestää lastenhoidon äänestysajalla.

Vierailija
7/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:45"]

Jos pää ei keiku kirjoitusalustan korkeudella, kyllä. Muuten joutuu odottamaan kopin vieressä.

[/quote]

Mihin tämä perustuu? Saahan sinne ottaa vaikka aikuisen avustajan. 

Vierailija
8/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koppiin, mutta kopin viereen voi ottaa. Lapset saattaa huutaa numeron ääneen ja se siitä vaalisalaisuudesta.

Vierailija
9/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö vessassakin lastesi kanssa? Kun tietää ketä äänestää, ei numeron ruksaaminen vie 1 sekuntia kauenpaa.

Vierailija
10/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:45"]

[/quote]

[/quote]

Vaalisalaisuuteen. Lapsi voi kertoa, minkä numeron äiti tai isä kirjoitti lappuun.

Vierailija
11/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:48"]

[/quote]

[/quote]

Avustaja on eri asia se saakin mennä, mutta ei vanhemmat lapset muuta kun avustajana.

Vaalijohtajan mukaan isommat lapset voivat mennä vanhempansa tai isovanhempansa kanssa äänestyskoppiin vain silloin, jos he ovat mukana esimerkiksi liikuntarajoitteisen avustajana.

Vierailija
12/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaadatte sen kopin tuolla kokoonpanolla.

Vierailija
13/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pidetään rajana sitä ylettääkö lapsi näkemään numerot ja tunnistaako ne. Eli sylivauvan tai pienen taaperon kanssa voi mennä, isomman lapsen kanssa ei.

vaalivirkailija

Vierailija
14/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:55"]

Kaadatte sen kopin tuolla kokoonpanolla.

[/quote]

Sieluni silmin voin kuvitella tilanteen :D

IP-lehtien lööpit: Av-mamma äänestämässä :D

Vierailija
15/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 07:48"]

[/quote]

[/quote]

Avustaja on eri asia se saakin mennä, mutta ei vanhemmat lapset muuta kun avustajana.

Vaalijohtajan mukaan isommat lapset voivat mennä vanhempansa tai isovanhempansa kanssa äänestyskoppiin vain silloin, jos he ovat mukana esimerkiksi liikuntarajoitteisen avustajana.

[/quote]Tuossa puhutaan jo teineistä ja aikuisista lapsista.

Vierailija
16/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten pitäisi tulla mukaan sinne koppiin? Olet siellä vai 3 sekuntia?

Vierailija
17/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:09"]

Miksi lasten pitäisi tulla mukaan sinne koppiin? Olet siellä vai 3 sekuntia?

[/quote]

*vain

Vierailija
18/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä. Itse kävin 5-vuotiaan kanssa äänestämässä. Selitin samalla sille miten äänestys menee. Eli haettiin lappu, nyt mennään tänne. Sitten katsotaan täältä listalta numero, ja laitetaan se tähän lappuun. Sitten viedään lappu tuolle sedälle, joka laittaa siihen leiman ja otetaan kuori. Lapsi halusi suljetun kuoren tiputtaa itse laatikkoon. Oikein hyvin meni.

Vierailija
19/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni lakiin tehtiin jotain muutoksia kun joku oli antanut lapsensa äänestää. Oliko se niin että laittoivat jonkun ikärajan että minkä ikäinen on liian vanha lapsi menemään äänestyskoppiin yhdessä huoltajan kanssa.

Vierailija
20/47 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 08:11"]

Voit mennä. Itse kävin 5-vuotiaan kanssa äänestämässä. Selitin samalla sille miten äänestys menee. Eli haettiin lappu, nyt mennään tänne. Sitten katsotaan täältä listalta numero, ja laitetaan se tähän lappuun. Sitten viedään lappu tuolle sedälle, joka laittaa siihen leiman ja otetaan kuori. Lapsi halusi suljetun kuoren tiputtaa itse laatikkoon. Oikein hyvin meni.

[/quote]

Taidat asua jossain peräkylällä jos vaalilautakunnan jäsenet on noin uuveloita...