Tiedättekö paljon eutanasia maksaa Dignitas klinikalla Sveitsissä?
Reilu 10.000 frangia eli melkein sama euroissa. Tuo sisältää hautajaisjärjestelyt myös.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Ajatuksia kirjoitti:
Te jotka kannatatte eutanasiaa, olette ilmeisesti ateisteja. Kyllä se on Jumala joka päättää milloin synnytään ja milloin kuollaan. Raamattu opettaa meille myös että tämä maanpäällinen elämä ei tule olemaan helppo. Uskomalla Jeesukseen niin kun Raamattu opettaa, pystymme kuiteinkin elämään loppuun saakka tässä elämässä.
Kivunlievitystä ja muuta hyvää hoitoa tulisi antaa kaikille kuolemansairaille. Eutanasia ei voi olla ok ihmiselle joka uskoo Jumalaan, ainakaan kristinuskon Jumalaan. Toivon teille kaikille vaikeasti sairaille kaikkea hyvää, voimia ja rauhaa. Rukoilen teidän puolestanne.Ymmärrän näkökantasi.
Vaan oletko itse ollut koskaan vakavasti ja kivuliaasti sairas, tai puolisosi, tai lapsesi.
Niinäkin hetkinä, kovissa raastavissa kivuissa sitä saattaa joskus ajatella, että olenko minä tosiaan tehnyt tässä elämässä, niin paljon pahaa ja syntiä ja väärin, että minua täytyy näin täytyy näin pohjia kiduttaa näillä kivuilla.
On helppo heitellä mielipiteitä ja puhua että joku korkeampi määrää, ja se korkeampi antaa kärsimystä kaikille ansioinsa mukaan.
Helppo sanoa noin, jos itse ole koskaan niitä fyysisiä kärsimyksiä kokenut, eikä nähnyt kenenkään rakkaansa kokevan.
Niinä hetkinä ihmisellä jokaisen ihmisen usko joutuu kovalle koetukselle. Ja tosi lujaa.
Miksi puhutaan armosta, kun sitä hädän hetkellä ei todellisuudessa ole olemassa.
Ei niillekään, jotka eivät ole koskaan ketään kohtaan toimineet väärin ja pyrkineet aina niin äärimäiseen oikeudenmukaisuuteen kuin mahdollista?
Missä Jumala oli silloin, kun häntä olisi eniten tarvittu?
Hyvä kirjoittaja, ostit esille vaikeita asioita ja hyviä ajatuksia.
Läheinen on ollut kuolemansairas ( oma isäni), ja kuoli lopulta syöpään, 62 v .
Koin kuiteinkin että hän oli rauhallinen loppuun asti. Onneksi hän sai hyvän kivunlievityksen ja rakastavia ihmisiä ympärilleen.
On tosi ikävää että monet kuolemansairaat joutuvat kärsimään kovista kivuista, joita pystyttäisi hoitamaan. Puhumattakaan niistä joilla ei ole läheisiä ihmisiä tukenaan.
Jumala on aina kanssamme kaikissa hetkissä, myös vaikeuksien ja sairauksien keskellä. Elämme langenneessa maailmassa missä sairaudet, pahuudet ja kuolema on läsnä. Nämä kaikki tuli maailmaan kun ensimmäiset ihmiset rikkoivat Jumalan sanaa ja tahtoa.
Jeesus tuli maailmaan ja lunasti syntimme ja voitti kuoleman. Jeesus opettaa että taivaassa kaikki on täydellistä; iloa, rakkautta, rauhaa. Siinä ei ole enään mitään kärsimystä. Uskomalla Jeesukseen niin kun Raamattu opettaa, saamme olla rauhallisin mielin myös vaikeuksien ja sairauksien keskellä.Niin aivan, mutta missä on se armo, jota kristinusko julistaa ja etenkin evl.kirkko?
Miten kukaan jaksaa uskoa ja pitää uskonsa, kun ne kaikkein pahimmat asiat tapahtuu.
Ja kun ne erityisesti ihmisille, jotka ovat itse ovat aina olleet viimeisen päälle oikeudenmukaisia, eivätkä ole koskaan tarkoituksellisesti aiheuttaneet kenellekään mitään pahaa eikä epäoikeudenmukaisuutta.
Miten tämän selität.
Ja kysymys ei ole mistään omasta olettamuksesta jostain hyvyydestä tai oikein toimimisesta, vaan siitä, että ihminen on syntynyt sellaiseksi, että toimii aina oikeudenmukaisesti ja lähimmäisestä välittäen.
Enkä ole ainoa, joka tälläsissa tilanteissa on uskostaan luopunut.
Mitä se Jeesuksen ristillä kuolemaa autta, jos sitä armoa ei kuitenkaan käytännössä ole olemassa.
Kuka kumma jaksaa kaikkien rankkojen ja raskaiden koettelumusten jälkeen Jumalaan?
Kerropa se?
Hyvä kannssaihminen! Onpa ikävää että vaikeat tapahtumat elämässä ovat saanneet sinua luopumaan uskostasi.
Itse olen ollut uskossa vain 10kk. Kärsin ennen sitä pahasta masennuksesta ja aivan kauheasta ahdistuksesta. Olen onneksi aina uskonut Jumalan olemassaoloon mutta uskoni oli maallistunut. Rukoilin Jumalalta apua ja totesin että en jaksa olla näin tuskissani, itsemurha ei silloinkaan ollut minulle vaihtoehto.
Pian rukouksen jälkeen sain kokea ihmeitä ja sain tietää kuka Jeesus on ja mitä hän on tehnyt puolestani. Sanankuvaamatonta eroa tuli tilanteeseni kun otin Jeesuksen vastaan ja pyysin syntini anteeksi. Koin sellaista rauhaa, iloa ja rakkautta, mikä ei ole tästä maailmasta. Rupesin lukemaan Raamattua ja olen oppinut paljon uskostani. Olen esim.oppinut miksi pahuutta ja sairauksia on maailmassa. Olen myös oppinut ja huomannut että Jumala on kanssani joka hetkessä.
Jeesusta ei voi noin vaan ottaa vastaan omalla päätöksellä. Mutta voi rukoilla Jumalaa että hän näyttäisi tietä ja" avaisi" yhteyden häneen , että saisi ottaa vastaan
Pyhän hengen ja sitä kautta Jeesukseen . Toivon sinulle kaikkea hyvää elämääsi !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli päivän kurssiin 9 678,50 eur. Mutta entäs lennot päälle?
Hehe, siis tarkoitat sitä menolentoa sinne.
Arkku tai tuhkauurna rahtina tuskin kallis.
Arkku rahtina maksaa tuhansia euroja. Vie hirveästi tilaa, painaa, ja sisältää biohasardia materiaalia.
Surullista, että Suomessa ei saada päätöstä tehtyä, osaamista olisi kyllä järjestää parantumattomasti sairaille hyvä hoito ja kivuton, rauhallinen kuolema. Heidän itse sitä toivoessaan. Surullista, että tästä ei saada tehtyä päätöstä ja ihmiset joutuvat tappamaan itsensä väkivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
No eivät nuo klinikat ole mitään yleisiä kuoleman klinoita. Ei noidenkaan maan lainsäädäntö sitä salli.
Ainakaan lähivuosina, tuskin vuosikymmenikään.
Nuo ovat vakavasti sairaita ihmisiä varten, jotka haluavat nukkua ikiuniin kivuttomasti.
Se on tarkoitettu heille, jotka joka tapauksessa menehtyisivät lähiaikoina.
Sinne pitää kyllä toimittaa kaikki asiakirjat, ja diagnoosit, englanniksi käännettyinä.
Ja noissa maissa ei mielellään edes puhuta englantia, vaikka sen kansainvälinen kieli, siellä puhutaan kaikkein oman maan kieltä ja saksaa.
Jos tuolla ei ole omainen mukana, eikä itsellä ole hyvä englannin kieli taito, melko yksinäinen se lähtöhetki.
Mutta jos ja kun aivan loppuillaan ja uupunut kipuihin ja heikkoon oloon, ei siinä kentis jaksa enää edes omaisia ajatella.
Kylläpä nyt saan onnitella itseäni hyvästä valinnasta, kun tuli luettua pitkä saksa kielipainotteisessa koulussa! Sveitsissä ei ehkä Hochdeutschia puhuta, mutta enköhän saa heidänkin murteestaan edes jotain selvää. Ehkäpä viimeiset sanani ovat: "Vielen Danke!"
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että Suomessa ei saada päätöstä tehtyä, osaamista olisi kyllä järjestää parantumattomasti sairaille hyvä hoito ja kivuton, rauhallinen kuolema. Heidän itse sitä toivoessaan. Surullista, että tästä ei saada tehtyä päätöstä ja ihmiset joutuvat tappamaan itsensä väkivaltaisesti.
Väkivaltainen, nöyryyttävä ja kivulias kuolema. Onko reilua? Kun vaihtoehto olisi ihmisarvoinen tapa lähteä. Ja miten kalliiksi tämä ihmisten väkisin elämässä roikottaminen tulee yhteiskunnallekin.
Eikö saataisi päättäjiä eduskuntaan, jotta saadaan uusi valtionlaitos viimeisen matkan toteuttamiselle. Nykyaikana ominpäin kuoleminen on ajatuksenakin stressaava, ja luonnollinen 'saappaat jalassa" kuolema aika harvinainen, joten eiköhän tämäkin saada viranomaistoimeksi, jolla valtio saa myös tuloja. Tosin yksityisiä yrityksiä olisi hyvä olla tietysti myöskin.
Laskutushan voisi olla progresiivinen viimeisen verotuksen mukaan.
Mikä nimeksi eutanaasia-virastolle? Asiaahan jo puuhataan, koska sairaanhoito on ratkeamispisteessä ja sairaalapaikkoja tarvitaan rokottamattomien hoitoon, eikä pitkäaikaissairaiden makuuttamiseen, joista suuri osa on jo lähtövalmista porukkaa.
Saataisiinkohan Just like that-kestäjille joku ryhmäalennus?
Sen viraston nimi-ideana tuli mieleen Matkahuolto mutta se on varattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Olen ollut yhteydessä klinikalle ja saanut paljon materiaalia. Keskustelujen jälkeen tuli hyvin selväksi että tilanteeni ei ole vielä sellainen että pääsisin asiakkaaksi mutta lohduttavaa kuulla että myös mielenterveys ongelmista kärsivät ovat päässeet asiakkaiksi ja saaneet sieltä sen viimeisen avun mitä haluavat. Selke viesti oli heiltä että minun on haettava kaikki mahdollinen apu ensiksi Suomesta ja sitten kun todetaan ettei mikään auta, sitten on heidän vuoro. Pitkä kivulias prosessi mutta alan nyt maksamaan 80e kuukausi maksua klinikalle. Itse kyllä pidän ns.eutanasia rahastoa vähintään 20.000e koska noissa on aina lisäkuluja. Toki jos ulkomailta alan etsiä eläinlääkäriä, jolla olisi eläinten lopetusainetta ja kun tarjoaa sievoisen summan käteistä rahaa, niin se on yksi vaihtoehto myös. Venäjällä ja Baltiassa varmuudella on näitä lääkäreitä jotka myy lääkkeen kun lyö 10 tonnin kouraan.
Mitä tämä nyt on? Kuulostaa vain rahastukselta/huijaukselta tuollainen touhu, jos mitään varmuutta lopullisesta päätöksestä ei kuitenkaan ole
Itse ajattelisin, että tuo kuukausimaksun maksaminen osoittaa myös jossittelijoille, että henkilöllä itsellään on ollut vakaa tahto. Kun on näyttää, että hän on jo 15 vuoden ajan maksanut tätä maksua, ei ole ollut mistään hetken mielijohteesta kyse.
Voisiko sen firman nimi olla vaikka Euta, Euta-Portti, Lähettämö, Lopettamo, Kalmala?
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että niin harva suomalainen tietää, miten vakava sairaus keuhkokuume todellisuus on.
Kyllä me tiedetään. Ei sitä keuhkokuumetta turhaan sanota vanhuksen parhaaksi ystäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin hinnan, olen käynyt klinikan sivuilla. Onnekseni minulla myös on tuon verran ja enemmänkin varallisuutta. Oikean hetken päättäminen tulee olemaan vaikeampaa. Minulla on suuri riski sairastua Alzheimerin tautiin, ja ilmeisesti silloin ei enää pidetä oikeustoimikelpoisena ilmaisemaan omaa tahtoaan eutanasiasta. Pitäisi siis ymmärtää toimia ennen kuin sairastuu, mutta toistaiseksi haluaisin vielä elää.
Tähän pitäisi saada joku laki, mikä auttaa. Nythän edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä ennakoivasti ja selväjärkisenä miettiä, millaisen tekee. Ja se otetaan käyttöön sitten kun lääkäri toteaa, että henkilö ei pysty hoitamaan asioitaan.
Samanlainen systeemi tarvittaisiin tuohon, olisiko se sitten eutanasiavaltuuus? Jonkinlainen hoitotahto, että sitten kun pää alkaa pehmetä enkä omasta puolestani pysty enää tätä päättämään, niin hoitakoon joku muu ne järjestelyt tällä valtuutuksella.
Minusta eläkeläisilläkin pitäisi saada olla oikeus siihen, että valitsevat lyhyemmän elämän ja isomman eläkkeen. Se eläke on kuitenkin laskettu jonkin eliniänodotteen mukaan. Jos eläke on vaikka 1500€ ja on ajateltu että sitä nostetaan 65-85-vuotiaana, niin eikö olisi reilua jos voisi valita, että ottaa 3000€/kk ja 75-vuotiaana saa eutanasian? Ehtisi hyvin viettää siinä 10 vuotta mukavia eläkepäiviä ja matkustella, kun terveyttä vielä riittää. Kuka jää kaipaamaan niitä viimeisiä vuosia, jotka menevät sairastelun ja alati huononevan toimintakyvyn merkeissä?
Sinänsä mietinnän aiheinen kommentti.
Mutta eutanasia ei ole tarkoitettu terveille ja hyvinvoiville vanhuksille, joilla ei ole mitään fyysistä tarvetta rankkaa tarvetta, sitä vaatia.
Jos tehtäisiin kommentoijan mukaan, niin siiloinhan maailmaan voitaisiin perustaa "laillisia ja siistejä" itsemurha-asemia, jossa lääketieteellisen koulutuksen saaneet ihmiset " murhaisivat '" toisia heidän toivomuksestaan.
Siis vai täysin fyysisesti terveitä autetaan "virallisemmin" kuolemaan"
Ei se näin voi mennä, eikä mennekään!
Tämä on tosi kaukana eutanaisian perusajuksesta, että vakavasti, pahasti kärsivä ihminen, joka tietää loppunsa lähestyvän, pyytää apua kuolemaansa, lähestyvän kuoleman pitkällisestä, kivuaaliasta, jopa henkisen käsityskyvyn mennettämisen takia.
Jos joku haluaa lähteä tästä elämästä ennen aikojaan, kyllästyttyään kaikken tai suututtuaan ja kaikkeen tai muun vastavaan seikan vuoksi, häne tulee itse huolehtia alusta loppuun huolehtia siitä omin voimin.
Ei lääketieteellisen keinoin, vaatimalla muita tekemään muita lopun itsestään.
Sehän olisi tuon toiveen täyttäjien kannalta puhdas murha, ja he saisivat siitä pitkän rangaistuksen.
Terve ihminen ja vakasti kohta kuoleva ja kärsivä ihminen ovat totaalisesti kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että niin harva suomalainen tietää, miten vakava sairaus keuhkokuume todellisuus on.
Kyllä me tiedetään. Ei sitä keuhkokuumetta turhaan sanota vanhuksen parhaaksi ystäväksi.
Ei sekään mikään helppo kuolema ole. Olen sairastanut sairaalahoitoa vaativan keuhkokuumen ja tiedän, että ilman antibiootteja olisin kuollut siihen. Olen perusterve työikäinen, lievästi ylipainoinen.
Ei tuo klinikka todella huonossa kunnossa olevia varten sekään ole. Siellä annetaan se myrkkyjuoma ja se pitää itse kyetä juomaan. Ennen sitä vielä videoidaan kysymys potilaalta, että onko aivan varma haluavansa tehdä tämän. Ja sitten potilas itse juo sen myrkyn. Jos on jo aivan sekaisin esimerkiksi muistisairauden takia, ei tuo enää onnistu. Eli se on tavallaan avustettu itsemurha, joka pitää tehdä kun on vielä järjissään ja pystyy jotenkin liikkumaan. Se vaatii aika paljon munaa, että pystyy siihen. Mutta jos diagnoosin mukaan menettää lopulta esimerkiksi puhekyvyn ja liikkumiskyvyn kokonaan, on varmasti motivaatiota päästä pois ennen sitä. Voi tavallaan skipata sen sairautensa loppuvaiheen ja lähteä pois kun on vielä edes siedettävässä kondiksessa.
En tiedä saadaanko koskaan sellaista eutanasiaa millä esimerkiksi lemmikit lopetetaan, siinä tulee esteeksi se, että joku joutuu sen tekemään potilaan puolesta. Eikä juuri kukaan halua tehdä sitä.
Itsemurhayrityksiä 10 000-40 000 vuodessa tässä maassa.
Oikein onnellisia ollaan juu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö saataisi päättäjiä eduskuntaan, jotta saadaan uusi valtionlaitos viimeisen matkan toteuttamiselle. Nykyaikana ominpäin kuoleminen on ajatuksenakin stressaava, ja luonnollinen 'saappaat jalassa" kuolema aika harvinainen, joten eiköhän tämäkin saada viranomaistoimeksi, jolla valtio saa myös tuloja. Tosin yksityisiä yrityksiä olisi hyvä olla tietysti myöskin.
Laskutushan voisi olla progresiivinen viimeisen verotuksen mukaan.
Mikä nimeksi eutanaasia-virastolle? Asiaahan jo puuhataan, koska sairaanhoito on ratkeamispisteessä ja sairaalapaikkoja tarvitaan rokottamattomien hoitoon, eikä pitkäaikaissairaiden makuuttamiseen, joista suuri osa on jo lähtövalmista porukkaa.
No jaa, terve ja toimiva voi aina tehdä oman ratkaisunsa missä ja milloin vain, ja suorittaa tuon eutanansa koska tahtoo täysin itse.
Eikä häntä sen jälkeen kukaan syytä yhtään mistään, eikä koskaanä
Ja tuon toteuttamiseen on keinoja maailma tulvillaanm hirttosilmukasta, vesistöistä, korkeista paikoista sun muista lähtein.
Oma valinta!
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia kirjoitti:
Te jotka kannatatte eutanasiaa, olette ilmeisesti ateisteja. Kyllä se on Jumala joka päättää milloin synnytään ja milloin kuollaan. Raamattu opettaa meille myös että tämä maanpäällinen elämä ei tule olemaan helppo. Uskomalla Jeesukseen niin kun Raamattu opettaa, pystymme kuiteinkin elämään loppuun saakka tässä elämässä.
Kivunlievitystä ja muuta hyvää hoitoa tulisi antaa kaikille kuolemansairaille. Eutanasia ei voi olla ok ihmiselle joka uskoo Jumalaan, ainakaan kristinuskon Jumalaan. Toivon teille kaikille vaikeasti sairaille kaikkea hyvää, voimia ja rauhaa. Rukoilen teidän puolestanne.Jos jumala sen on jo päättänyt niin siinä tapauksessa jumalahan päättää että jotkut kuolevat eutanasiaan tai muuten oman kädenkautta. Oletko miettinyt sitä?
Jumala antaa meille vapaan tahdon seurata hänet, tai sitten olla seuraamatta . Jos joku päättää olla seuraamatta Jumalaa niin hän on vapaa tekemään sitä. Jumala ei luonut ihmiset roboteiksi jotka hän haluaa ohjelmoida. Sinullakin on oikeus olla eri mieltä tästä asiasta.
Oukki doukki.
Mutta ovat silloin ovat ne mustat lampaat,kaikki ne jotka myös kelpaavat Jeesukselle?
Onko olemassa vain tietty ihmisryhmä joka Jeesukselle kelpaa ja muut eivät.
Missä ovat ne etsikkoaikaansa elävät ihmiset, jotka uskon ja epäuskon rajamailla.
Ja missä sinun kommenttissasi on se, että armo kuuluu evankelisluterialisessa kirkossa kaikille.Myös niille epäonnistujille ja väärin tehneille ja murhamiehille ja raiskaajille.
Jos tätä armoa ei olisi, miksi Jeesun yleensä kuoli ristillä ja sovitti näin ihmiskunnan synnit
Jeesus itse etsi aina ihmisiä, kutsui luokseen ne kaikkein köyhimmät ja epäonnistujat ja nykysanoina luuserit. Hän oli se joka ristillään sovitti kaiken sanoin:
Minä olen tie,totuus ja elämä...
Mutta kommentoijan mukaan on niin, että epäilijät menköön menojaan...
No olkoon, en jaksa enää jauhaa tätä asiaa, mutta enää myöskään jaksa uskoa sanaakaan Uudesta Testamentista.
Armo ja anteeksianto kuuluu myös vaikka murhaajallekin! Jos tämä kääntyy Jumalan puoleen ja vastaanottaa Jeesuksen ja uskoo häneen niin kun Raamatussa lukee.
Jos tämä murhaaja pyytää anteeksi syntejään ja tekee parannuksen sekä ottaa vastaan Jeesuksen, niin hän saa anteeksi. Armo ja anteeksianto on tarjolla kaikille jotka ottavat Jeesukseen vastaan
Koska Jeesus kuoli meidän syntiemne puolesta ja kärsi meidän rangaistuksen .
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhayrityksiä 10 000-40 000 vuodessa tässä maassa.
Oikein onnellisia ollaan juu.
Niin.
Heikot yksilöt eivät pärjää missään yhteiskunnassa eikä yhteisössä, olipa se millainen tahansa.
Ei pidä antaa periksi, eikä jäädä tuleen makaaman ja antautua.
Aina on mahdollisuus myös toisenlaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Eli päivän kurssiin 9 678,50 eur. Mutta entäs lennot päälle?
Huom yhteen suuntaan, ei paluuta.
Kesäfestarit, teltta ja kertakäyttögrilli. Menee humalaisen toilailun piikkiin.