Tiedättekö paljon eutanasia maksaa Dignitas klinikalla Sveitsissä?
Reilu 10.000 frangia eli melkein sama euroissa. Tuo sisältää hautajaisjärjestelyt myös.
Kommentit (190)
Tämän asian takia jokaisen kannattaa kirjata kanta.fi palveluun oma hoitotahto. Siinä voi vaatia kaikenlaisen elvytyksen kieltämisen, esim. nesteytys, lääkitys, nenämahaletkulla ruokinta. Ja toivoa sedaatiota eli nukutusta. Omaisten pitää myös osata vaatia näitä.
Jostain syystä olin luullut että se olisi n. 100 000 CHF
Vähän olen suunnitellutkin että sen verran olisi hyvä olla helposti irrotettavissa tulevaisuutta ajatellen
Kroonisesti sairaana kun parempia päiviä jäljellä ehkä on, ehkä ei on helpotus tietää että tämäkin mahdollisuus on olemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että joskus tulevaisuudessa on luonnollista, että ihminen saa kuolla valitsemanaan aikana sitten, kun itselle parhaalta tuntuu. Uskon, että siinä vaiheessa pidetään päinvastoin barbaarisena, että ihmisen täytyy kitua jossain sairaalasängyssä niin kauan kuin henki vielä vähänkin pihisee.
Itsevalittu lähtö sveitsiläisklinikoiden tapaan on ihmisarvoinen ja kaunis tapa toisin kuin kuoleminen esim. viiden vuoden sänkypotiluuden jälkeen hukkumiseen keuhkojen täytyttyä nesteellä tai muuta kamalaa.
Kidutusta tää nykymalli on.
Miksi tuonpuoleiseen siirtymistä voi suorittaa itse? Se olisi ilmaista.
On helppoja keinoja tehdä suisidi kuten ajaa autolla päin rekkaa, junan alle jättäytyminen, lääkkeitä voi ottaa yliannoksen, hukuttautuminen, puukolla voi vetää ranteet tai kaulan auki, muovipussin voi vetää pään yli ja teipata kunnolla.
Jopa pelkästään syömisen ja juomisen lopettaminen vie hengen nopeasti eli muutamassa päivässä. Miksi ihmeessä pitää lähteä Sveitsiin kalliille matkalle kun ei se kuoleminen ole siellä sen ihmisarvoisempaa jos toinen joutuu tekemään lopetuksen.
Eutanasiaa toivovien pitäisi olla oma-aloitteisempia eikä mitään vätyksiä.
Jos olisi sellainen matrix pilleri niin olisin viime talvena ottanut sen ja kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä olin luullut että se olisi n. 100 000 CHF
Vähän olen suunnitellutkin että sen verran olisi hyvä olla helposti irrotettavissa tulevaisuutta ajatellenKroonisesti sairaana kun parempia päiviä jäljellä ehkä on, ehkä ei on helpotus tietää että tämäkin mahdollisuus on olemassa
Huonossa kunnossa oleva ei pääse lennolle. Pitää matkustaa ajoissa jos meinaa ottaa lentokoneen mutta maa- ja vesiteitse ei rajoituksia ole.
Eutanasia pilleri joka tapaa varmasti ja siististi, kaapissa. Olisin ottanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että joskus tulevaisuudessa on luonnollista, että ihminen saa kuolla valitsemanaan aikana sitten, kun itselle parhaalta tuntuu. Uskon, että siinä vaiheessa pidetään päinvastoin barbaarisena, että ihmisen täytyy kitua jossain sairaalasängyssä niin kauan kuin henki vielä vähänkin pihisee.
Itsevalittu lähtö sveitsiläisklinikoiden tapaan on ihmisarvoinen ja kaunis tapa toisin kuin kuoleminen esim. viiden vuoden sänkypotiluuden jälkeen hukkumiseen keuhkojen täytyttyä nesteellä tai muuta kamalaa.
On helppoja keinoja tehdä suisidi kuten ajaa autolla päin rekkaa, junan alle jättäytyminen, lääkkeitä voi ottaa yliannoksen, hukuttautuminen, puukolla voi vetää ranteet tai kaulan auki, muovipussin voi vetää pään yli ja teipata kunnolla.
Jopa pelkästään syömisen ja juomisen lopettaminen vie hengen nopeasti eli muutamassa päivässä. Miksi ihmeessä pitää lähteä Sveitsiin kalliille matkalle kun ei se kuoleminen ole siellä sen ihmisarvoisempaa jos toinen joutuu tekemään lopetuksen.
Vielä tuli mieleen että moottoripyöräjengiläinen tai virolainen palkkatappaja voi tehdä lopetuksen sopivaa maksua vastaan. Yksi keino on kävellä poliisia vastaan leikkiaseen kanssa ja uhata ampuvansa. Veikkaan että poliisi ampuu kohti ja henki menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussi päässä; oletko kokeillut? Luin, että taju lähtee. Sit jos hyvin sidottu, ja jos myös estä aivoverenkierron, niin pitäisi henki lähteä.
Häkään myös pitäisi kuolla melko helposti, mutta voi vaatia enemmän taitoa.
Yksinkertaisin on hyppy riittävän korkealta, joka on yllättävän epäsuosittua, siis jengi meiluummin kärsii lyhyessä hirressä (Wikipediassa hirttämisestä).
Itsensä voi myös ampua, kunhan on 22:sta isompi ja hyvin suunnattu, ja mieluummi niin, että samalla tippuu tappokorkealta (käyttä ei kannata käyttää lisäksi, koska pysäyttää putoamisen ja ranka ei välttämättä katkea kunnolla, aj tulessa ei köysi saa olla, koska voi palaa itse ja sitten köysi katkeaa ja hyppykorkeus ei tapa, ja jos joki alla, ideana hukkuminen, se saammuttaa, että pitäisi olla oainot jalassa metalliketjulla).
huumeiden yliannostus on myös toimiva tapa, mutta vaatii asiantuntemusta. Taju siinäkin lähtee ja sit ei enää herää, jos ei ole pelastajia. Riskinä, että oksentaa.
Niin, "arvokas kuolema" on arvokas.
Itselleni ihan asiallinen hoito, kiitos, ei tuollaista.
Suomessa on jo eutanasia käytössä. Miksi ihmeessä te haluatte ulkomaille mennä kun sen saa toteuttaa Suomessa lähes ilmaiseksi?
Ajatuksia kirjoitti:
Te jotka kannatatte eutanasiaa, olette ilmeisesti ateisteja. Kyllä se on Jumala joka päättää milloin synnytään ja milloin kuollaan. Raamattu opettaa meille myös että tämä maanpäällinen elämä ei tule olemaan helppo. Uskomalla Jeesukseen niin kun Raamattu opettaa, pystymme kuiteinkin elämään loppuun saakka tässä elämässä.
Kivunlievitystä ja muuta hyvää hoitoa tulisi antaa kaikille kuolemansairaille. Eutanasia ei voi olla ok ihmiselle joka uskoo Jumalaan, ainakaan kristinuskon Jumalaan. Toivon teille kaikille vaikeasti sairaille kaikkea hyvää, voimia ja rauhaa. Rukoilen teidän puolestanne.
En ole ateisti, vaan ihan kristitty. Uskon Isään, Poikaan ja Pyhään henkeen. Ja olen vakavasti parantumattomasti sairas. Itse et ilmeisesti ole, koska katsot oikeudeksesi lyödä toisia, jotka kärsivät joka päivä sairauden aiheuttamista kivuista, raamatulla päähän. Elämäni ei ole ollut yhtä juhlaa ja tiedän ettei elämää ole sellaiseksi tarkoitettu. Vanhassa testamentissa itsemurha on synti, mutta Uudessa testamentissa Jeesus tuli maan päälle ja kuoli ristillä meidän kaikkien syntisten tähden. Sitä kutsutaan armoksi. Raivostuttaa tuo teidän terveiden ja "ainoiden oikeiden uskovaisten" hurskastelu. Olen Jeesuksen oma, sanot mitä sanot - ja vakavasti sairas joka kannattaa eutanasiaa.
Vierailija kirjoitti:
onnistuu ihan kotonakin, jos on käytössä yleisimpiä lääkkeitä joita vanhemmiten lähes jokainen joutuu käyttämään...niitähän saa 3 kk satsin kerralla. Ei tarvi kuin 1 liuska jonkin juoman kera ottaa, niin jo kohta nukkuu ikiuneen. Näin sen teen kun aika on, kun/jos joudun hoitolaitokseen
Jollen pääse saappaat jalassa omassa puutarhassa lähtemään, joka olisi paras vaihtoehto.
Kerropas mitä ne lääkkeet on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onnistuu ihan kotonakin, jos on käytössä yleisimpiä lääkkeitä joita vanhemmiten lähes jokainen joutuu käyttämään...niitähän saa 3 kk satsin kerralla. Ei tarvi kuin 1 liuska jonkin juoman kera ottaa, niin jo kohta nukkuu ikiuneen. Näin sen teen kun aika on, kun/jos joudun hoitolaitokseen
Jollen pääse saappaat jalassa omassa puutarhassa lähtemään, joka olisi paras vaihtoehto.
Kerropas mitä ne lääkkeet on?
Lue koko ketju niin valkenee minkä sortin normilääke on (reseptillä kylläkin).
Minulla lääkkeet valmiina odottamassa sitä viimeistä päivää. On laskettu ja ynnätty, että varmasti riittää eikä pillerit ole liian isoja, saa nieltyä parikymmentä kerralla. Ainoa "vaara" on, jos alkaa oksentamaan, pahoinvointilääke siis alle ensin. En ala täällä makaamaan vaipoissa ja syötettävänä pahimmassa tapauksessa 10-20 vuotta. Parantumatonta sairastan ja omaiset tietää päätöksestäni ja kunnioittavat sitä. Että joskus näinkin päin.
Miten joku julma KD puolue on saanut torpattua suomalaisten mahdollisuuden eutanasiaan? Tähän on tultava muutos! Tehdään laki,jossa KD eivät SAA eutanasiaa niin kyllä ääni kellossa muuttuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppoja keinoja tehdä suisidi kuten ajaa autolla päin rekkaa, junan alle jättäytyminen, lääkkeitä voi ottaa yliannoksen, hukuttautuminen, puukolla voi vetää rante
Uskoisinpa, että its em urhaa suunnitteleva ihminen haluaa kuolla kivuttomasti.
Millä perusteella sait? Maksaako? Ulkomailla vai Suomessa?
Haluaisin jo pois.
N40