Mistä asiasta uskot tietäväsi enemmän kuin ihmiset keskimäärin?
Tai kaveriporukkasi, sukusi, työyhteisösi? Nyt saa vähän kehua.
Kommentit (57)
Viidennestä ulottuvuudesta.
Tieto on kyllä leviämässä...
Eläinten koulutuksesta ja oppimisen teoriasta.
Hyvin monesta asiasta. Ei tarvitse paljoa perehtyä asiaan ja tällä ylittää jo keskimääräisen osaamisen. Tuo ei tarkoita että osaisin hyvin noita asioita, vaan tarkoittaa sitä että keskimäärin ihminen osaa asioita aika huonosti. Kahden päivän opiskelu esim. papukaijoista saa osaamisen nousemaan keskimääräistä paremmalle tasolle tuolla alueella, vaikka oikeasti kahdessa päivässä ei vielä opi paljoakaan.
Historiasta ja uskonnoista. Olivat jo koulussa lempiaineita, ja vaikka olen ihan kaukana niistä mitä amnattiin tulee, on kiinnostus säilynyt. Mulle on helppoa keksiä lahja: se on aina kirja!
Kirjallisuudesta, puutarhanhoidosta, muotoilusta, kissoista, oman ammattialani lainsäädännöstä.
Olen huomannut, että aika monesta asiasta. Lapsena en meinannut oppia lukemaan, mutta sitten kun opin, niin luin kaiken mitä käsiini sain, tietosanakirjoista Raamattuun. Voitin aikuiset Trivial Pursuitissa jo 12-vuotiaana. Mutta se on niin, että mitä enemmän tietää sen paremmin tajuaa miten paljon ei tiedä. Tajuan kosmologiasta keskivertoa keski-ikäistä enemmän, mutta osa asioista menee silti minulla yli ymmärryksen ja harmittaa, kun tiedän, että en varmaan koskaan tulekaan kaikkea tajuamaankaan. Tai kun olen hyvinkin tuttu toisen maailman sodan käänteiden kanssa ja noitavainot on tuttu juttu, niin harmittaa, että Kiinan historia on minulle ihan tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikäärmeistä. Olen tutkinut niiden historiaa jo 25 vuotta.
Onko niillä joku historia?
On. Kaikissa kulttuureissa perimätietoa niistä. Tuhansia vuosia vanhoissa kirjoituksissa mainintoja.
Koodaamisesta, kirjanpidosta, lääkkeistä, muutamia mainitakseni. Käytän myös sekä suomea että ruotsia arki- ja työkielenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listastani puuttui käsityöt
ja asuntotuholaiset. (yhdessä kämpässäni oli turkiskuoriaisia niin sain kaikenlaisista sisäötököistä pakkomielteisen fobian ja tutkin kaiken tiedon niistä.)Ihanaa kehua itteensä. 😂
Hei, sitten kysynkin sinulta, onko totta, että koiraslude parittelee porautumalla naaraan kilven läpi?
En tutkinut tuollaisia asioita niistä, koska ei hirveesti kiinnosta. Ja tässähän oli kyse, että tietääkö enemmän aiheesta kuin ihmiset keskinmäärin ja veikkaan että tiedän kyllä valitetravasti.
Minulle oli jostain jäänyt mieleen tuollainen yksityiskohta. Löysin nyt googlaamalla tämmöisen. Tämä on ainoa löytämäni tieto aiheesta suomeksi, mutta englanniksi löytyy lisää, joten saattaa olla jopa totta:
https://www.google.fi/amp/s/planeetanihmeet.wordpress.com/2017/05/03/vi…
”Yleensä vihatun eläimen elämään perehtyminen vähentää vastenmielisyyttä, mutta ei lutikan tapauksessa. Sen lisääntymistapa on nimittäin karmea jopa hyönteisten mittapuulla. Lutikoiden parittelusta käytetään englanniksi termiä traumatic insemination – traumaattinen hedelmöitys.
—-
Sukukypsillä lutikkanaarailla on toimivat sukupuolielimet, mutta koiraat eivät niistä piittaa tuon taivaallista. Sen sijaan ne tarttuvat naaraaseen ja parittelevat iskemällä ongenkoukkua muistuttavan peniksensä suoraan läpi naaraan kitiinikuoresta. Siittiöt päätyvät sitten hemolymfassa eli hyönteisten veren vastineessa ajelehtien lopulta munasolujen luo. Samaa tekniikkaa käyttää koko lutikoiden heimo.
Kyse ei suinkaan ole molemminpuolisesta edusta, vaan lutikkakoiraat näyttävät saaneen naaraista evolutiivisen niskalenkin. Parittelumetodi aiheuttaa naaraalle vammoja ja tulehduksia, lyhentää sen elinikää ja jopa heikentää sen hedelmällisyyttä. Kerrassaan hölmöä!
Kuitenkaan naaraat eivät vastustele eivätkä eritä koiraan otteessa kauhuferomonia, vaikka toisen koiraan väkivaltaisen huomion kohteeksi joutuneet koiraat kyllä tekevät niin. Ne eivät myöskään ole kehittäneet suojakseen paksumpaa kitiinikuorta, vaan pikemminkin päinvastoin. Naaraiden takaruumiin useimmin lävistetyllä alueella on joustava pinta, joka vähentää vaurioita. Osalla lajeista ihon alla on lisäksi eräänlainen tasku, johon siittiöt varastoituvat.
—-
Luonnossa lutikkanaaraiden elämä ei ole kuitenkaan aivan niin kauheaa kuin kuulostaa. Lutikat ovat sosiaalisia ja lepäävät päiväsaikaan mieluusti ryhminä, mutta usein naaras jättää synnyinryhmänsä yhden parittelukokemuksen jälkeen (niin, miksiköhän?) ja muuttaa toiseen piiloon joko yksikseen (jolloin se saa pian vaaratonta seuraa kuoriutuvista jälkeläisistään) tai naarasryhmään. Luonnossa naaraiden kuolleisuus ei ole sen korkeampi kuin koiraidenkaan, eli ilmeisesti ne onnistuvat välttämään enimmät seuraamukset väkivaltaisista paritteluista.”
Uskonnoista ja uskontopsykologiasta
Eräistä kielistä
Asuinalueeni eläimistä
Suomalaisesta kirjallisuudesta
Pullan leipomisen tekniikoista
"Tavallisen kotiruoan" vegeversioista
Mielenterveyspalveluista
Arvoista ja etiikasta
Politiikasta
Ekologisesta elämäntavasta
Oman alani tutkijoista Suomessa
Onko niillä joku historia?