Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy ja keskustele nettikiusaamisesta 20.-24.4.!

17.04.2015 |

Onko sinua tai läheisiäsi kiusattu netissä? Entä oletko huomannut nettikiusaamista Vauva.fi:ssä? Miten nettikiusaamisen saisi parhaiten kuriin?

Tule keskustelemaan nettikiusaamisesta Vauva.fi:hin 20.–24. huhtikuuta! Voit kysyä aiheesta nimettömänä asiantuntijoiltamme ja jakaa kokemuksia muiden keskustelijoiden kanssa.

Kysymyksesi voi liittyä päivän teemaan, mutta se ei ole pakollista. Myös vapaa keskustelu ja teeman ulkopuoliset kysymykset ovat tervetulleita.

Mukana keskustelussa ovat asiantuntijat Ehyt ry:stä, RikosuhripäivystyksestäPelastakaa lapset ry:stä ja Mannerheimin lastensuojeluliitosta.

He vastaavat kysymyksiin 8–16 välisenä aikana varmimmin kello 9, 12 ja 15.

Viikon teemat

Ma 20.4. Mitä nettikiusaaminen on? Ehyt ry
Ti 21.4. Millaisia jälkiä nettikiusaaminen jättää? Rikosuhripäivystys
Ke 22.4. Mitä voin tehdä, jos minua kiusataan netissä? Pelastakaa lapset ry
To 23.4. Nuoren itsetunto ei kestä arvostelua kuten aikuisen – Mannerheimin lastensuojeluliitto
Pe 24.4. Milloin nettikiusaaminen on rikos? Rikosuhripäivystys

Kysy ja keskustele nettikiusaamisesta täällä

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:44"]Ei minua olla nettikiusattu ja miten netissä edes voi kiusata?
[/quote]Tuossa jo paljastat itsesi" miten netissä voi edes kiusata."

Valheella on lyhyet jäljet, khej,khej

Vierailija
42/48 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="EHYT ry" time="20.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:44"]

Ei minua olla nettikiusattu ja miten netissä edes voi kiusata?

[/quote]

Nettikiusaamista on esimerkiksi loukkaavat/uhkaavat tekstit, loukkaavat kuvat, kuvamuokkaukset ja pilkkavideot, fekkiprofiilit ja identiteettivarkaudet, tietomurrot... 

Täällä voi keskustella aiheesta lisää: http://www.vauva.fi/keskustelu/112/alue/kysy_nettikiusaamisesta

Maarit / EHYT ry
[/quote]
Mulla ei ole naamakirjaa, twitteriä tai mitään vastaavaa, palstailen nimettömästi , sähnöpostista pistän kaiken turhan roskapostiksi.
Miten voitte netissä kiusata?
Ettehän te voi muuta tehdä kuin lainata mun kirjoituksia ja pistää niihin paskaa ja MITÄ SITTEN??
ette edes tiedä perustietoja musta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 13:37"]

Ihanaa että aiheesta keskustellaan ja tämä vauva.fi on varsinainen kiusaajien kokoontumispaikka, mielestäni netissäkään ei tule anonyymisti ihan mitä vaan olojaan purkaa.

[/quote]

Yksikin sosiopaattipariskunta ehtii kyllä aika paljon... Ei niitä ammattikiusaajia voi kovin montaa olla.

Vierailija
44/48 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kiitos kun jaoit kokemuksesi täällä. Netissä tapahtuva kiusaaminen jättää samanlaiset arvet kuin reaalimaailmassakin. Sitä vaan ei pääse kotonakaan pakoon. Kiusaamisesi vaikuttaa laajalta ja järjestelmälliseltä. On erittäin hyvä, että olet pystynyt kertoa kokemastasi muille huolimatta siitä, ettei ensimmäinen henkilö, jolle kerroit, ottanut asiaa tosissaan.

Kerrot kiusaamisen jatkuvan edelleen. Voinko kysyä kauanko sitä on kestänyt ja millaista se on tänä päivänä?

Kehottaisin säästämään kiusaajan lähettämät viestit ja kommentit, vaikka ne tuntuvat varmasti pahalta. Voit tehdä niistä halutessasi rikosilmoituksen, tai kysyä neuvoja myös nettipoliisilta https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/poliisit_sosiaalisessa_mediassa#Sosiaalisessa%20mediassa%20toimivat%20poliisit Kannattaa myös ilmoittaa nettisivuston ylläpidolle kiusaajan käytöksestä.

Kiusaaminen vaikutti sinuun suuresti. Jos asian purkaminen läheisille ei auta tarpeeksi, älä epäröi hakea ammattiapua itsellesi. Vaikka kiusaaminen saataisiin loppumaan, itsetuntosi ja omanarvontunteesi ovat kokeneet suuret kolaukset. Voimia sinulle toipumisen tiellä!

Lämpimin terveisin

Rikosuhripäivystys/Terhi

Vierailija
45/48 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 23:10"]Mua on kiusattu netissä pitkään ja sairaalla tavalla ja pahinta siinä oli se, että siitä oli mahdotonta muille puhua, ja kun sitten uskaltauduin ekan kerran siitä puhumaan, niin ei mua uskottu ja se kelle kerroin vaikutti vähän huvittuneeltakin, koska luuli varmaan, että keksin asian päästäni... Kiusaaja vaan oikeassa elämässä hymyili ilkikurista hymyään mulle kun muiden silmä vältti ja sitten kun oli muita, esitti niin ystävällistä, niin ystävällistä, jatkaen koko ajan kiusaamistaan netissä. Netissä huoritteli, lutkitteli, vähätteli, mitätöi, pilkkasi, nöyryytti, nimitteli kaikin mahdollisin nimin, uhkasi väkivallalla ja vihjaili että aikoo kaapata minut, kehotti viiltelemään, uskotteli että kukaan ei pidä minusta, että kaikki nauravat mulle, että olen täysin paska ja arvoton ihminen ym. Vittuili kyllä myös oikeassa elämässä, esim. painosta useaan otteeseen, ärräviasta, vähätteli kertomani asioita, yritti nolata muiden edessä vitsin varjolla ym. Kyttäsi ja kommentoi loukkaavasti asioita mitkä ei hänelle kuuluneet mitenkään. Ei puuttunut minua haittaavaan asiaan mistä hänelle puhuin, vaikka olisi ammattinsa puolesta pitänyt, laittoi vaan lisää vettä myllyyn. Oikeassa elämässä ei tietenkään uskaltanut näkyvästi kiusata, koska olisi heti joutunut vastuuseen, unelmatilanne hänelle oli kiusata netissä. Sain tästä pahat traumat, koska niin pitkään jouduin vaan sietämään sitä kun en uskaltanut ja kehdannut kenellekään puhua. Nyt kuitenkin olen puhunut tästä paljon muille ja osaan jättää omaan arvoonsa koko pellen, vaikka edelleen on jatkanut kiusaamistaan. [/quote] Jatkan vielä, että suunnittelin jo itsemurhaa, koska minulla oli samaan aikaan muitakin kuormittavia asioita, ja muutoksia tulossa, mutta merkittävin syy siihen oli tuo, koska olin niin masentunut, kun ihminen johon luotin ja josta pidin joskus erittäin paljon, paljastui tuollaiseksi. Luulin, että hän halusi mulle hyvää oikeasti, mutta se oli vaan esitystä. Se oli kova järkytys ja vieläkin välillä vaikea uskoa onko tämä edes todellista. Koitan kuitenkin unohtaa koko jutun ja jatkaa elämää.

[/quote]

Hei!

Vastaukseni edellisessä kommenttikentässä oli siis sinulle :)

RIKU/Terhi

Vierailija
46/48 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:33"]

Olisiko paikallaan keskustella koulukiusaamisesta? Äärimmäisen tärkeä aihe sekin. Toivoisin keskustelua aiheesta.

[/quote]

Hei!

Koulukiusaaminen linkittyy myös nettikiusaamiseen. Monesti netissä tapahtuva kiusaaminen on itse asiassa koulukiusaamisen jatketta (silloin, kun puhutaan lapsista ja nuorista). Se tekee ilmiöstä entistä ikävämmän, koska sitä ei pääse pakoon. Monesti nettikiusaamistapauksista paljastuu taustalta koulukiusaaminen. Silloin siihen tulee puuttua vanhempien ja koulun taholta. Kuulisinkin mielelläni, jos teillä on esimerkkejä tästä ja miten tilanne on selvinnyt.

Tänne voi myös kommentoida tai tehdä omia aloituksia aiheeseen liittyen: http://www.vauva.fi/keskustelu/112/alue/kysy_nettikiusaamisesta

Maarit /EHYT ry

Vierailija
47/48 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:44"]

Ei minua olla nettikiusattu ja miten netissä edes voi kiusata?

[/quote]

Nettikiusaamista on esimerkiksi loukkaavat/uhkaavat tekstit, loukkaavat kuvat, kuvamuokkaukset ja pilkkavideot, fekkiprofiilit ja identiteettivarkaudet, tietomurrot... 

Täällä voi keskustella aiheesta lisää: http://www.vauva.fi/keskustelu/112/alue/kysy_nettikiusaamisesta

Maarit / EHYT ry

Vierailija
48/48 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Anteeksi nyt kovasti jos kritisoin.

Aihehan on tietenkin tärkeä. Äärimmäisen tärkeä. Mutta tämä teidän viideksi päiväksi jaettu asialistanne - hyvänen aika!!" Ei ihme, että julkinen sektori Suomessa paisuu. Montakohan seminaaria vaadittiin keksimään noita otsikoita, jotta saadaan järjestöjen kustannuspaikat täyteen :(  Jos nyt ihan ajatuksella istutte alas ja luette ja mietitte, ihan vaan mietitte ilman juhlapuheita, viimeistä lukuun ottamatta kaikki ovat ihan samaa asiaa!!!

Lisäksi kyseessä on Sanoma Osakeyhtiön tarjoama kaupallinen palsta, aiheella "vauva", jonka kohderyhmänä ei taatusti ole tai ei ainakaan pitäisi olla ryhmä "mitä teen, jos minua kiusataan netissä?" Joko kohderyhmä on aivan suunnattoman pielessä (lukekaa se oma kävijäprofiilinne!!!) tai rahastatte muuten vaan. No, se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa. Tässä tapauksessa taas järjestöt "hyvän" varjolla. Saapa nähdä julkaistaanko tätä. Tuskin....

[/quote]

Hei! 

Vastaan EHYT ry:n osalta tähän. Olemme mukana  tässä yhteistyössä Vauva.fi:n kanssa, koska mielestämme aihe on tärkeä. 

EHYT ry:n tausta tähän aiheeseen: 

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry tekee ehkäisevää päihdetyötä koko maassa. Toimintaa tehdään kouluissa, työpaikoilla ja verkossa. Ehkäisevä päihdetyö on laaja-alaista työtä, ei pelkästään päihteistä varottelua. Verkkotyön yksikkö keskustelee eri sosiaalisen median alustoilla kaikista lapsen ja nuoren elämään liittyvistä teemoista, kuten koulusta, harrastuksista, seksuaalisuudesta, kavereista ja kiusaamisesta. Kohtaamme verkon kautta kymmeniä tuhansia lapsia ja nuoria vuosittain. Voit tutustua tarkemmin toimintaamme täällä: http://www.ehyt.fi/fi/toiminta/toiminta_verkossa

Maarit /EHYT ry

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi