Mihin rahat menevät - järkytys!
Oon pitänyt vuoden alusta asti kirjaa siitä mihin rahani kuluvat. Aika harhoissa olen oman rahankäytön suhteen elänyt. Suurin yllätus oli että ravintoloihin (=ulkona syömiseen) menee liki yhtä paljon rahaa kuin ruokakauppaan! En todellakaan ollut tajunnut että asia on näin. Nyt tulee kyllä muutos rahan käyttöön ja ruokakulttuuriin. Onko muille tullut yllätyksiä kun on alkanut omaa rahankäyttöä seuraamaan tarkasti? Vai seuraatteko ylipäätään sitä mihin rahat menevät?
Kommentit (8)
Ei ole tullut yllätyksiä, kun ei rahaa ole kuin se 485e/kk käytettävissä, niin ylläreitä EI SAA tulla. Tiedän tasan tarkkaan mihin rahani joudun kuluttamaan.
Seurasin viime vuoden kulujani. Lahjoihin meni joku 1200€, lisäksi muita pieniä kuluja oli 500€.
Vaatteisiin 1400€.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:34"]Seurasin viime vuoden kulujani. Lahjoihin meni joku 1200€, lisäksi muita pieniä kuluja oli 500€.
Vaatteisiin 1400€.
[/quote]
Tuskin
Hämmästyin kun vaatteisiin oli mennyt 700 e yhtenä vuonna. Eihän se kaikkien mielestä edes ole paljon.
Enkä osta mitään turhaa, silti ajateluttaa.
Minäkin aloin kirjaamaan menoja helmikuun alusta. Yllätyin siitä että perheellämme (kaksi aikuista+4-vuotias lapsi+koira) ruokaan meni melkein 700 euroa, eikä siinä edes ole koiran ruokaa. Tuosta summasta vähän päälle 150 euroa oli ulkonasyömisiä ja työpaikkaruokailuja. Ja erilaiset hankinnat kotiin (sisustusjuttuja, verhoja, lakanoita, kehyksiä, matto, astioita) kustansi melkein 200 euroa. Tähän pitää kiinnittää siis huomiota.
Kyllä sen heti huomaa lompakossa jos on vääntäny ite safkat töihin evääksi. Ennen tuli käytyä lounaalla päivittäin, eli 50e viikossa meni jo siinä. Ja juottoloissa käynnit kanssa on aikamoisia rahareikiä.
Minä opin sen, että ei ole ihan olematon summa sekään, mikä menee jatkuvasti "mitättömyyksiin", kuten lahjoihin, viemisiin, kukkiin, tuliaisiin, jne.