Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy ja keskustele nettikiusaamisesta 20.-24.4.!

17.04.2015 |

Onko sinua tai läheisiäsi kiusattu netissä? Entä oletko huomannut nettikiusaamista Vauva.fi:ssä? Miten nettikiusaamisen saisi parhaiten kuriin?

Tule keskustelemaan nettikiusaamisesta Vauva.fi:hin 20.–24. huhtikuuta! Voit kysyä aiheesta nimettömänä asiantuntijoiltamme ja jakaa kokemuksia muiden keskustelijoiden kanssa.

Kysymyksesi voi liittyä päivän teemaan, mutta se ei ole pakollista. Myös vapaa keskustelu ja teeman ulkopuoliset kysymykset ovat tervetulleita.

Mukana keskustelussa ovat asiantuntijat Ehyt ry:stä, RikosuhripäivystyksestäPelastakaa lapset ry:stä ja Mannerheimin lastensuojeluliitosta.

He vastaavat kysymyksiin 8–16 välisenä aikana varmimmin kello 9, 12 ja 15.

Viikon teemat

Ma 20.4. Mitä nettikiusaaminen on? Ehyt ry
Ti 21.4. Millaisia jälkiä nettikiusaaminen jättää? Rikosuhripäivystys
Ke 22.4. Mitä voin tehdä, jos minua kiusataan netissä? Pelastakaa lapset ry
To 23.4. Nuoren itsetunto ei kestä arvostelua kuten aikuisen – Mannerheimin lastensuojeluliitto
Pe 24.4. Milloin nettikiusaaminen on rikos? Rikosuhripäivystys

Kysy ja keskustele nettikiusaamisesta täällä

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa av:lla otettaisiin lusikka kauniiseen käteen ja otettaisiin nollatoleranssi huoritteluun.

Vierailija
2/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista esittää esimerkkejä? Terkut ulkomailta, muodot ovat vaan 100% ilkeämpiä kuin Suomessa :( "Die, I hope you die as soon as possible" "Your family is like so poooooooorrr". "Your dog is ugly and dirtyyyyyy!!!!" Tämä on vasta tulossa Suomeen. Mutta kyllä se tulee. Juuri tänään lohdutin itkevää 13 v, jolle somessa kerrottiin, että hän on "so ugly, nobody want's to be with her, because she is so ugly, too thin and so on...". Kysessä menestyvä kilpaurheilija, kaunis tyttö.

No, tässä nyt odotan av:n tyliin rakentavaa palautetta: tyttösi on susimaisen ruma, lihava, kamala, tyhmä, hirveä ja vika on hänessä... Mitä isot edellä. Tämä maailma on nykyisin niin kauhea, että kuka tätä kestää???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Paula / toimitus" time="17.04.2015 klo 15:44"]

Onko sinua tai läheisiäsi kiusattu netissä? Entä oletko huomannut nettikiusaamista Vauva.fi:ssä? Miten nettikiusaamisen saisi parhaiten kuriin?

Tule keskustelemaan nettikiusaamisesta Vauva.fi:hin 20.–24. huhtikuuta! Voit kysyä aiheesta nimettömänä asiantuntijoiltamme ja jakaa kokemuksia muiden keskustelijoiden kanssa.

Kysymyksesi voi liittyä päivän teemaan, mutta se ei ole pakollista. Myös vapaa keskustelu ja teeman ulkopuoliset kysymykset ovat tervetulleita.

Mukana keskustelussa ovat asiantuntijat Ehyt ry:stä, RikosuhripäivystyksestäPelastakaa lapset ry:stä ja Mannerheimin lastensuojeluliitosta.

Viikon teemat

To 23.4. Nuoren itsetunto ei kestä arvostelua kuten aikuisen – Mannerheimin lastensuojeluliitto

[/quote]

Anteeksi nyt kovasti jos kritisoin.

Aihehan on tietenkin tärkeä. Äärimmäisen tärkeä. Mutta tämä teidän viideksi päiväksi jaettu asialistanne - hyvänen aika!!" Ei ihme, että julkinen sektori Suomessa paisuu. Montakohan seminaaria vaadittiin keksimään noita otsikoita, jotta saadaan järjestöjen kustannuspaikat täyteen :(  Jos nyt ihan ajatuksella istutte alas ja luette ja mietitte, ihan vaan mietitte ilman juhlapuheita, viimeistä lukuun ottamatta kaikki ovat ihan samaa asiaa!!!

Lisäksi kyseessä on Sanoma Osakeyhtiön tarjoama kaupallinen palsta, aiheella "vauva", jonka kohderyhmänä ei taatusti ole tai ei ainakaan pitäisi olla ryhmä "mitä teen, jos minua kiusataan netissä?" Joko kohderyhmä on aivan suunnattoman pielessä (lukekaa se oma kävijäprofiilinne!!!) tai rahastatte muuten vaan. No, se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa. Tässä tapauksessa taas järjestöt "hyvän" varjolla. Saapa nähdä julkaistaanko tätä. Tuskin....

Vierailija
4/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko paikallaan keskustella koulukiusaamisesta? Äärimmäisen tärkeä aihe sekin. Toivoisin keskustelua aiheesta.

Vierailija
5/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka Paula ja muut! Laitoin pari viikkoa sitten viestiä koskien bannausta ja sitä, miksi sain sen. En saanut mitään vastausta. Miksei palautteisiin vastata, vaikka kysyin selviä, asiallisia kysymyksiä? Palautteessa vielä kysytään nimi ja yhteystiedot, mitä varten jos vastausta ei edes saa? Koin bannin erittäin kohtuuttomaksi ja se pilasi pari hyvää av-päivää vielä pääsiäislomalla.

Vierailija
6/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikiusaaminen täällä = eri mieltä olemista moden kanssa = bannit keskustelijalle.

Vierailija
7/48 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haukutaan netissä LAHTARIKSI, kun puolustan isänmaallista, vanhanaikaista Suomea. Vapaata, itsenäistä maata. En ole koskaan lahdannut ketään, enkä koskaan tule lahtaamaan. En ole edes Suojeluskunnan fanikaan.

Vierailija
8/48 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te bannatut ette saa uutta ip:tä aikaiseksi? Eikö se synny jos koneen sammuttaa joksikin ajaksi? Ainakin itse oon kerran tehnyt niin kun sain bannia.

Vierailija
9/48 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 00:42"]Miten te bannatut ette saa uutta ip:tä aikaiseksi? Eikö se synny jos koneen sammuttaa joksikin ajaksi? Ainakin itse oon kerran tehnyt niin kun sain bannia.
[/quote]

Ei auta, ei myöskään modeemin käynnistys uudelleen. Ip:n "muuttamisohjelmia" en osannut näköjään käyttää, kun ei auttaneet nekään.
t. Se bannattu

Vierailija
10/48 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"paula", täällä on hyvin paljon leimaamiskirjoittelu kostatarkoituksessa kun sosiaalisuus ei korvien välissä toimi.

sen voi välillä hyvinkin linkittää ihan fyysisiin henkilöihin julkisilla paikoilla liikkuessaan.

siihen kannattaisi toimituksessa tehdä jonkin sortin päätös miten niihin puututaan täälläkin, ihan juristienkin innoittamina.

Vastaava päätoimittaja vaihtuu ja toimitusjohtaja vaihtuu usein.

Vierailija
11/48 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:24"][quote author="Paula / toimitus" time="17.04.2015 klo 15:44"]

Tule keskustelemaan nettikiusaamisesta Vauva.fi:hin 20.–24. huhtikuuta! Voit kysyä aiheesta nimettömänä asiantuntijoiltamme ja jakaa kokemuksia muiden keskustelijoiden kanssa.

Mukana keskustelussa ovat asiantuntijat Ehyt ry:stä, Rikosuhripäivystyksestä, Pelastakaa lapset ry:stä ja Mannerheimin lastensuojeluliitosta.

Viikon teemat

[/quote]

Anteeksi nyt kovasti jos kritisoin.

Aihehan on tietenkin tärkeä. Äärimmäisen tärkeä. Mutta tämä teidän viideksi päiväksi jaettu asialistanne - hyvänen aika!!" Ei ihme, että julkinen sektori Suomessa paisuu. Montakohan seminaaria vaadittiin keksimään noita otsikoita, jotta saadaan järjestöjen kustannuspaikat täyteen :( Jos nyt ihan ajatuksella istutte alas ja luette ja mietitte, ihan vaan mietitte ilman juhlapuheita, viimeistä lukuun ottamatta kaikki ovat ihan samaa asiaa!!!

Lisäksi kyseessä on Sanoma Osakeyhtiön tarjoama kaupallinen palsta, aiheella "vauva", jonka kohderyhmänä ei taatusti ole tai ei ainakaan pitäisi olla ryhmä "mitä teen, jos minua kiusataan netissä?" Joko kohderyhmä on aivan suunnattoman pielessä (lukekaa se oma kävijäprofiilinne!!!) tai rahastatte muuten vaan. No, se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa. Tässä tapauksessa taas järjestöt "hyvän" varjolla. Saapa nähdä julkaistaanko tätä. Tuskin....
[/quote]

Eivät nuo ole julkisen sektorin organisaatioita. Ja aihe sopii erinomaisesti perheellisille tarkoitetulle palstalle. Monessa perheessä varmasti kipuillaan kiusaamisen kanssa.

Vierailija
12/48 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 23:28"]

Nettikiusaaminen täällä = eri mieltä olemista moden kanssa = bannit keskustelijalle.

[/quote]

Vierailija
13/48 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että aiheesta keskustellaan ja tämä vauva.fi on varsinainen kiusaajien kokoontumispaikka, mielestäni netissäkään ei tule anonyymisti ihan mitä vaan olojaan purkaa.

Vierailija
14/48 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:44"]Ei minua olla nettikiusattu ja miten netissä edes voi kiusata?
[/quote]
Meidän mummo tuli kiusatuksi ja pahoitti mielensä kun radiossa niin hänestä pahaa puhuttiin.
Kiusatuksi voi siis tulla ilman kiusaamistakin. Varinkin tuo rikosuhripäivystys pistää tässä ajattelemaan. Heidän ideahan on että krapulassa kannattaa tehdä rikosilmoitus ja poliisin tutkittavaksi antaa sen onko nyt tullut raiskatuksi, kun ei itse tiedä.

Vierailija
15/48 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:44"]Ei minua olla nettikiusattu ja miten netissä edes voi kiusata?
[/quote]
Meidän mummo tuli kiusatuksi ja pahoitti mielensä kun radiossa niin hänestä pahaa puhuttiin.
Kiusatuksi voi siis tulla ilman kiusaamistakin. Varinkin tuo rikosuhripäivystys pistää tässä ajattelemaan. Heidän ideahan on että krapulassa kannattaa tehdä rikosilmoitus ja poliisin tutkittavaksi antaa sen onko nyt tullut raiskatuksi, kun ei itse tiedä.
[/quote]

Kiusaajan puheita

Vierailija
16/48 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kiusattu netissä pitkään ja sairaalla tavalla ja pahinta siinä oli se, että siitä oli mahdotonta muille puhua, ja kun sitten uskaltauduin ekan kerran siitä puhumaan, niin ei mua uskottu ja se kelle kerroin vaikutti vähän huvittuneeltakin, koska luuli varmaan, että keksin asian päästäni...

Kiusaaja vaan oikeassa elämässä hymyili ilkikurista hymyään mulle kun muiden silmä vältti ja sitten kun oli muita, esitti niin ystävällistä, niin ystävällistä, jatkaen koko ajan kiusaamistaan netissä.

Netissä huoritteli, lutkitteli, vähätteli, mitätöi, pilkkasi, nöyryytti, nimitteli kaikin mahdollisin nimin, uhkasi väkivallalla ja vihjaili että aikoo kaapata minut, kehotti viiltelemään, uskotteli että kukaan ei pidä minusta, että kaikki nauravat mulle, että olen täysin paska ja arvoton ihminen ym.

Vittuili kyllä myös oikeassa elämässä, esim. painosta useaan otteeseen, ärräviasta, vähätteli kertomani asioita, yritti nolata muiden edessä vitsin varjolla ym. Kyttäsi ja kommentoi loukkaavasti asioita mitkä ei hänelle kuuluneet mitenkään. Ei puuttunut minua haittaavaan asiaan mistä hänelle puhuin, vaikka olisi ammattinsa puolesta pitänyt, laittoi vaan lisää vettä myllyyn. Oikeassa elämässä ei tietenkään uskaltanut näkyvästi kiusata, koska olisi heti joutunut vastuuseen, unelmatilanne hänelle oli kiusata netissä.

Sain tästä pahat traumat, koska niin pitkään jouduin vaan sietämään sitä kun en uskaltanut ja kehdannut kenellekään puhua.

Nyt kuitenkin olen puhunut tästä paljon muille ja osaan jättää omaan arvoonsa koko pellen, vaikka edelleen on jatkanut kiusaamistaan.

Vierailija
17/48 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 23:10"]Mua on kiusattu netissä pitkään ja sairaalla tavalla ja pahinta siinä oli se, että siitä oli mahdotonta muille puhua, ja kun sitten uskaltauduin ekan kerran siitä puhumaan, niin ei mua uskottu ja se kelle kerroin vaikutti vähän huvittuneeltakin, koska luuli varmaan, että keksin asian päästäni...

Kiusaaja vaan oikeassa elämässä hymyili ilkikurista hymyään mulle kun muiden silmä vältti ja sitten kun oli muita, esitti niin ystävällistä, niin ystävällistä, jatkaen koko ajan kiusaamistaan netissä.

Netissä huoritteli, lutkitteli, vähätteli, mitätöi, pilkkasi, nöyryytti, nimitteli kaikin mahdollisin nimin, uhkasi väkivallalla ja vihjaili että aikoo kaapata minut, kehotti viiltelemään, uskotteli että kukaan ei pidä minusta, että kaikki nauravat mulle, että olen täysin paska ja arvoton ihminen ym.

Vittuili kyllä myös oikeassa elämässä, esim. painosta useaan otteeseen, ärräviasta, vähätteli kertomani asioita, yritti nolata muiden edessä vitsin varjolla ym. Kyttäsi ja kommentoi loukkaavasti asioita mitkä ei hänelle kuuluneet mitenkään. Ei puuttunut minua haittaavaan asiaan mistä hänelle puhuin, vaikka olisi ammattinsa puolesta pitänyt, laittoi vaan lisää vettä myllyyn. Oikeassa elämässä ei tietenkään uskaltanut näkyvästi kiusata, koska olisi heti joutunut vastuuseen, unelmatilanne hänelle oli kiusata netissä.

Sain tästä pahat traumat, koska niin pitkään jouduin vaan sietämään sitä kun en uskaltanut ja kehdannut kenellekään puhua.

Nyt kuitenkin olen puhunut tästä paljon muille ja osaan jättää omaan arvoonsa koko pellen, vaikka edelleen on jatkanut kiusaamistaan.
[/quote]

Jatkan vielä, että suunnittelin jo itsemurhaa, koska minulla oli samaan aikaan muitakin kuormittavia asioita, ja muutoksia tulossa, mutta merkittävin syy siihen oli tuo, koska olin niin masentunut, kun ihminen johon luotin ja josta pidin joskus erittäin paljon, paljastui tuollaiseksi. Luulin, että hän halusi mulle hyvää oikeasti, mutta se oli vaan esitystä.
Se oli kova järkytys ja vieläkin välillä vaikea uskoa onko tämä edes todellista. Koitan kuitenkin unohtaa koko jutun ja jatkaa elämää.

18/48 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että aihe koetaan tärkeäksi! Mediassa asiaa useimmiten kauhistellaan erilaisten kauhutarinoiden kautta, mutta olisi tärkeämpää miettiä, miten lapsia ja nuoria voisi tukea ensinnäkin siihen, että ketään ei kiusata netissä eikä livenä ja toiseksi, miten kiusaamiseen voi puuttua, jos sitä näkee tai joutuu itse uhriksi. Myös ennaltaehkäisyn taitoja pitäisi harjoittaa enemmän - miten voi itse toimia niin, ettei tule kiusatuksi.

Ja toki tämä koskee meitä aikuisiakin yhtälailla, monia aikuisia houkuttaa nimettömänä huudella puskista ja provosoida muita ikävällä tavalla esim. keskustelupalstoilla. Ja mitä isot tekee, sitä pienet perässä - eikö vaan...

Anniina/Pelastakaa Lapset ry

19/48 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:06"]

kiinostaa tietää kun englannissa nettikiusaamisesta saa tuomioita herjaus jne niin milloin suomessa asia  alkaa edetä? Feikkiprofiilit ja vainoamiset jne ovat jo suomessa rikoksia olisiko näistä esimerkkitapauksia tuomioineen luettavissa missä?

[/quote]

Suomen laki on siitä kankea, että se tulee aina perässä näissä nettikiusaamisasioissa eikä voi millään pysyä perässä kiusaamistapojen muuttuessa. Esimerkkitapauksia ja niihin liittyvää poliisin arviota oli loistavassa Helsingin lähipoliisin tuottamassa "Nettirikosten pohdintaa"-käsikirjassa, mutta poliisin verkkosivuston uudistuksen myötä lärpäke on kadonnut bittiavaruuteen. Kyselinkin jo poliisilta, olisiko se jossain saatavilla vielä, koska se antoi hyvän kuvan siitä, millaisesta ilmiökokonaisuudesta on kyse ja miten se asettautui suhteessa Suomen lakiin. 

Toinen, mitä kannattaa vilkaista on Helsingin virtuaalisen lähipoliisiryhmän toimintakertomukset, joista näkee vähän skaalaa ja laajuutta. Osa ainakin vanhemmista tk:sta on löydettävissä verkosta googlaamalla.  

Anniina/Pelastakaa Lapset

Vierailija
20/48 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihminen on sairas, siis psykopaatti tai sosiopaatti, ja kokee pakonomaista tarvetta ja on kehittänyt itselleen riippuvuuden silmätikun ottamiseen ja jonkun eristämiseen ajojahdin tapaan, niin koko yhteiskunta on keinoton tuollaisen edessä.

On  nin paljon ihmisiä, jotka haluavat kokea jotain yhteistä toistenkanssa ja heidät saadaan mukaan tällaisiin ajojahteihin.

Nämä alullepanijat ovat henkisesti sairaita, mutta eivät itse sitä tiedosta, joten ilmeisesti mielenterveystpalveluissa pitkälti hoidetaan heidän uhrejaan.

Eilen täällä haukuttiin suvi pitkästä. Aiemmin täällä haukuttiin Jenni Vartiaista. Nämä sosiopaatit, joilla on pakkomielle jostain henkilöstä, haukkuvat avoimesti, esittävät olevansa joku, joka tuntee tämän pakkomielteensä kohteen ja kertoo muka heistä asioita, jotka negatiivisia. Vääristelee, valehtelee, vastaa itselleen omaan aloittamaansa ketjuun. 

Ihmisen pahuus on aivan käsittämätöntä. Ja nämä ihmiset, jotka tällaisia ajojahteja järjestävät, ovat energisia ja esittävät muille mukavaa, tomeraa, kunnollista ihmistä ja äitiä, sosiaalista ja kaikin puolin ulkosesti tavallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi