Mies jättämässä, kun en ole löytänyt töitä
Avomieheni, pian 30 v., jonka kanssa olen asunut yhdessä nyt 1.5 vuotta (seurusteltu 4 vuotta) yhteisessä vuokra-asunnossa (vuokra 1000 euroa kuukaudessa, 500 euroa per naama) on lopettamassa suhteemme sen vuoksi, kun en ole löytänyt työtä. Olen ollut työttömänä 8 kk ja laittanut työhakemuksia ja käynyt firmoissa, mutta ei vain ole onnistanut. Aina vaan saan vastauksen, että "valitettavasti juuri tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun ja hakijoita oli 300". Minulla on kaksi tutkintoa ja työkokemusta eri aloilta (kaikki lyhytaikaisia, määräaikaisia sopimuksia, vakipaikkaa en ole saanut).
Hänen mielestään emme pääse elämässä eteenpäin, elämä polkee paikoillaan eikä tästä suhteesta tule mitään, kun minulla ei ole töitä. Hän haluaisi jossain kohtaa uudehkon 2000-luvun ok-talon ja ottaa siihen lainaa. Hän oli selvittänyt pankista laina-asioita ja pankista oltiin sanottu, että myös toisen osapuolen on oltava työssä (määräaikainen työsuhde riittää, kunhan on työ), jotta lainansaanti 2000-luvun taloon olisi mahdollista. Sillä ei ole kuulemma merkitystä vaikka sitten toinen jäisi työttömäksi, mutta lainanottohetkellä on oltava molempien töissä. Avomiehelläni on vakituinen työsuhde ja hyvä palkka, tienaa myös ulkomaankeikoillansa sekä säästössä rahaa, mutta yksin hänen olisi kuulemma mahdollista vain päästä kerrostalo-osakkeeseen, jos ei vuokralla halua asua.
Nyt minusta tuntuukin siltä, että olen vain hänen unelmiensa tiellä ja jarrutan hänen elämäänsä. Olen tähän asti maksanut kaikki puoliksi hänen kanssaan (vaikka olisin ollut työttömänäkin). Ostimme upouudet huonekalut rivitalokämppäämme ja ruoat kaupassa maksamme suunnilleen puoliksi. Ymmärrän kyllä, että ilman töitä ja palkkatuloa on hankalaa tehdä ja suunnitella yhtään mitään, mutta olen kyllä kovasti yrittänyt.
Hän ei kuulemma ala kaikkea sponsoroimaan ja hän on yksin maksanut nyt kahden kuukauden vuokran eli 1000 euroa. Senkin jälkeen vaikka hän maksaisi molempien vuokran, jää hänellä vielä hiukan reilu tonni kuussa elämiseen (puhumattakaan siitä, jos hän maksaisi vain oman osuutensa, hänelle jäisi 1700 euroa elämiseen) kun minulla jäisi vuokranmaksun jälkeen nelisensataa euroa. Iso ero siis. En oleta, että hän elättäisi minua enkä ole häneltä enkä keneltäkään koskaan rahaa pyytänyt edes, mutta olisin toivonut suopeampaa suhtautumista vaikeassa tilanteessa. Olen sanonut, että miksi piti niin kalliiseen kämppään muuttaa (neliöitä 72, kolmio, rakennettu pari vuotta sitten), kävimme useampaa kämppää katsomassa, mutta hänelle ei tahtonut oikein mikään kelvata ja sopivaa löytyä. Hänestä 500 euroa per naama ei ole paha, kun tietää ettei tarvitse missään homeisessa kämpässä asua ja menettää terveyttänsä.
Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:11"]Hän on sanonut, että suhteesta ei tule mitään, kun ei ole töitä ja että tilanne ei voi jatkua näin. Lisäksi hän on kirjoitellut netissä tyttöjen kanssa sähköpostiviestejä ja käynyt treffipalstalla eli en tiedä onko haku jo päällä...
[/quote]
Hänhän ei kunnioita sinua tippaakaan! Itse olisin jo kaukana...
Jäännää... jos tilanne olisi käänteinen ja sinä olisit jättämässä työtöntä "vätys" miestäsi niin av-mammat olisvat täällä haukkumassa sitä miestä ei, sinua!
Tasa-arvo etenee. Ei työtöntä miestäkään pidetä minään ykkössaaliina.
Voi ei, tuo on tosi kinkkinen tilanne. :(
Miehesi kuulostaa todella materialistilta, jota on varmasti ollut jo ennen sinun työttömyyttäsikin ja ilmeisesti silloin sinussakin on ollut se sama puoli, joka nyt onkin huonomman tilanteen tullen karissut pois realiteettien iskiessä? En syyttele tai paheksu, tunnistan vain tuon saman piirteen monissa pari-kolmekymppisissä ja siinä ei ole mitään väärää.
8kk on pitkä aika olla työttömänä jos elämä on suunniteltu jo tavoitteellisesti eteenpäin, kuten miehelläsi (ilmeisesti sinullakin ennen) on?
Toisaalta teillä on kyllä ongelma, koska elämän kustannukset on suunniteltu kaksille tuloille ja nyt on enää yhdet, joten elintasoa pitää laskea. Ilmeisesti miehellesi se ei sovi, niin ero on varmaankin tulossa, jos ei muuta arvojaan ja halujaan.
Nyt mua kiinnostaisi että kuinka tosissaan mies on sinua jättämässä, sanoiko suoraan niin? Vai oletko vain niin loukkaantunut miehen puheista (ymmärrettävää, olisin itsekin) että sinusta tuntuu että mies jättää?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:59"]Mies on fiksu. Ei kannata elättää työtöntä naista.
[/quote]
Raha ratkaisee, mutta ei rakkaus? Sitten onkin yksinäinen vanhuus edessä kun ei ole enää sitä rakasta työtä...
[/quote]Eipä se rakkaus tahdo kestää jos materiaa ei ole. Sitäpaitsi työtön nainen saa yksinasuessaan ihan kelpo tuet.
Miestä syytetään materialistiksi, käänteisessä tilanteessa hän olisi loinen ja nainen tavoitteellinen jonka pitäisi etsiä uutta seuraa tasoisistaan.
Toivottavasti miehetkin luopuvat pikkuhiljaa kivikautisista tavoista elättää naisia ja oppia arvostamaan oman tasoista seuraa.
Hänelle selvästi se omakotitalo tärkeämpi kuin sinä. Tuollainen ajattelutapa osoittaa toisaalta myös mieheltäsi lyhytnäköisyyttä, koska pidemmällä aika välillä ns. tuloero tasoittuu joka tapauksessa. Vakavan harkinnan paikka, koska tällä hetkellä arvostus sinua ja parisuhdetta kohtaan alhaalla ja taloa kohtaan huipussaan. Materia taitaa voittaa ihmissuhteen?
Meillä vähän samankaltainen tilanne, mutta miehen suhtautuminen on päinvastainen. Itse viimeistelen graduani eli tuloni häneen verrattuna käytännössä olemattomat. Miehelle on ennemmin itsestäänselvyys kantaa vastuu meistä, nimenomaan hän ajattelee "me" koska olemme pysyvässä parisuhteessa ja näin muodostamme yhteisen talouden, eikä asiasta ole tarvinnut vääntää. Meidänkin kohdalla ajan saatossa nyt suhteellisen lyhyellä aikavälillä syntyvä ero tasoittuu varmasti. Hän haluaisi ostaa yhdessä talon ja on malttamaton sen suhteen, mutta ymmärtää tämän hetkisen tilanteen, jättää painostamatta ja malttaa odottaa, että saan tutkintoni valmiiksi ja työpaikan, joskus ja jostain. Mulle itselleni, itsensä täysi-ikäisyydestä asti elättäneenä, tilanne on PALJON vaikeampi kuin hänelle.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:59"]Mies on fiksu. Ei kannata elättää työtöntä naista. [/quote] Raha ratkaisee, mutta ei rakkaus? Sitten onkin yksinäinen vanhuus edessä kun ei ole enää sitä rakasta työtä...
[/quote]
99% varmuudella liittoa ei tule kestämään muutenkaan. TODELLA harva liitto kestää eläkeikään saakkaa nuoruudesta asti. TODELLA HARVA. Vielä harvempi niistä on onnellinen.
Tuota, tuota.... Eipä tuo miehesi palkkakaan ole kovin suuri. Meillä päin omakotitalot, jotka on rakennettu 2000-luvulla, maksavat vähintään 450 000. Tuollaisilla tuloilla ei kyllä saa lainaa, vaikka olisi kaksikin huonosti tienaavaa.
Nyt vaan muutto halvempaan kämppään ja tavoitteet alemmaksi.
Oikeaan ja pitkään parisuhteeseen mahtuu vaikka mitä ja rakkaus ja halu olla yhdessä auttaa vaikeiden aikojen yli.
Meillä ei ole koskaan ollut mitään sun ja mun rahoja. Köyhinä opiskelijoina minulla oli kuitenkin enemmän rahaa joten ostin enemmän ruokaa ja maksoin "viihdemenoja". Työelämässä taas mieheni on ollut se varakkaampi ja kaikki mikä on hänen on myös minun. On ollut lomautus, työttömyyttä, hoitovapaata x 2 ja kaikesta on selvitty YHDESSÄ!
Nyt talous on enemmän kuin ok ja olemme olleet yhdessä jo 24 vuotta ja on 2 lasta ja yhä kaikki on yhteistä huolimatta siitä kuka sen on tienannut tai perinyt ym.
Ja jos vielä vanhana olemme yhdessä niin enemmin tai myöhemmin tulee sairauksia ja ties mitä mutta niistäkin toivottavasti selviämme yhdessä.
Meillä mies opiskellut ja ollut työttömänä, kolmas vuosi meneillään kun eletään pääosin mun tuloilla. Olen haaveillut isommasta asunnosta mutta siihen ei ole nyt mahdollisuuksia. Silti ei tulisi mieleenkään että tämä olisi syy erota.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:15"]
Kukaan ei halua lopettaa parisuhdetta siitä syystä, että toisella osapuolella ei ole työtä. Ne oikeat syyt ovat kyllä jossain syvemmällä.
[/quote]
Näin mäkin uskon. Luulen, että ap:n ja hänen miehensä tulevaisuudensuunnitelmat ja toiveet eivät ole samat.