Korkea leposyke
Onko kenelläkään todettu korkeaa leposykettä? Paljonko syke oli, miten asiaa tutkittiin (tutkitaanko edes muutoin kuin perus EKG:llä?) ja saitko tähän jotain lääkkeitä tms hoitoa?
Itse olen perusterve 30v nainen. Nyt olen kotona mittaillut silloin tällöin verenpainemittarilla ja lepopulssi aina päälle 80, usein 85-90. Verenpaine ollut 110/70 - 120/80. En tupakoi tai käytä alkoa. Urheilen 2-3 krt/vko, liikkuessa ei mitään erikoisia tuntemuksia. Jollain tavalla asia ahdistaa minua, kai tämä on jotain sairauden pelkoa. Asiaa ei varmaan auta se, että tätä miettii päässään suhteellisen usein ja panikoituu siitä. Kaipaisin omakohtaisia kokemuksia asiaan liittyen.
Kommentit (23)
Olet varmaankin ihan saatanan läski.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 06:37"]Olet varmaankin ihan saatanan läski.
[/quote]
Sinä ainakin varmuudella ääliö. Ohis
Kiitos kommentoija 2 Sinun omakohtaisesta kokemuksestasi. Valitettavasti olen normaalipainoinen.
ap
Itselläni on leposyke pudonnut sieltä 90 tienoilta n.70 een kun otin sykemittarin mukaan harjoitteluun. Lopetin myös pari vuotta sitten tupakan polton mutta varsinainen parannus on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana kun olen tehnyt cardio treeniä sykemittarin kanssa.
Mulla on korkea leposyke. Kotona mitattuna monesti 80-90. Lääkärissä tuli viimeks sama lukema, muistaakseni 90. Lääkäri vaan sano, että menee vielä normaalin sykkeen piikkiin.... Ja itse olen normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa, siksi mietityttää
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 06:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 06:37"]Olet varmaankin ihan saatanan läski. [/quote] Sinä ainakin varmuudella ääliö. Ohis
[/quote]Ainakaan en ole samanlainen ruma puhkipantu lortto kuin sinä :)
[/quote]
Ihan kyllä suoraan sanottuna ennemmin ruma kuin idiootti. Sori. Ohis
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 06:52"]
Itselläni on leposyke pudonnut sieltä 90 tienoilta n.70 een kun otin sykemittarin mukaan harjoitteluun. Lopetin myös pari vuotta sitten tupakan polton mutta varsinainen parannus on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana kun olen tehnyt cardio treeniä sykemittarin kanssa.
[/quote]
Mikä on cardio treeni? alkoi kiinnostamaan.
Pieni koneisto eli sydän.. Olen pieni ja hento, urheilen. Leposyke korkeahko 70-80 mutta täysillä menessä nousee vielä 200 vaikka olen 40.
Mulla on koko aikuisiän ollut tuollainen leposyke. Siis juuri tuollainen 80-alle 100. Yli sadanhan on vasta oikeaa tiheälyöntisyyttä; tuo on määritelmällisesti vielä normaalia. Ei mitään orgaanista vikaa sydämessä. Nyt kun olen viime vuosina ruvennut treenaamaan kovemmilla tehoilla kestävyyttä, ja meinaan nyt todella kovaa HIIT treeniä, se on laskenut hiukan. Mulla oli siis vain huonohko kunto.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:06"]Ettei vain ylikuntoa pukkaisi?
[/quote]
Ei noilla treenimäärillä.
Muista myös että jos tarkkailee kovasti itseään ja hermostuu niin se nostaa sinänsä sykettä.
Hei, sama juttu mulla. Aina on ollut korkea leposyke. Aina! Äidilläni kuulemma sama juttu. En tiedä syytä, mutta vaivaa mieltä.
mulla ollut aina korkea leposyke, vaihtelee 85-110 välillä.
Välillä ilman mitään syytä rupeää tykyttämään oikein nopeasti 120-140 krt/min.
Sydän tutkittu ja ultrattu eikä mitään vikaa löytynyt. Tarvittaessa otan nopeaan sykkeeseen propralia.
Niin ja minä olen myös normipainoinen ja lenkkeilen, salilla käyn 4-5krt viikoon. En myöskään ikinä ole tupakoinut. Mulla nousee aika äkkiä esim crosstrainerilla syke yli 170, mutta pystyn kuitenkin tällä sykkeellä "polkemaan" sillä crossilla vaikka puolisen tuntia. En sitten tiedä, onko miten vaarallista rääkätä itseään noinkin korkealla sykkeellä pitkään.
Sukuvika meilläkin, päänsäryn vuoksi syön Propralia alentamaan sykettä. Kyllä huomaa olossa, jos jättää syömättä lääkkeet, paino, liikunta ja mikään muu ei auta alentamaan sykettä.
Voi johtua hemoglobiinista. Onko sinulta mitattu täydelliset rautavarastoarvot?
Kokeileppa jättää kahvi tai tee pois pariksi viikoksi ja katso mitä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:55"]
Kokeileppa jättää kahvi tai tee pois pariksi viikoksi ja katso mitä tapahtuu.
[/quote]
Kuinka niin? kerro.
Kiitos paljon kaikille vastanneille. Illalla pitää netistä etsiä tietoa tuosta cardio treenistä.
En tosiaan koe olevani missään ylikunnossa kun olen vain tällainen perusliikkuja. Sykettä varmaan nostaa tosiaan se että mietin ja stressaan asiaa. Lisäksi kai työkiire ym ajoittain.
yritän vähentää myös teetä kun kofeiini sykettä nostattaa.
Toisilla on ihan luonnostaan korkea syke.