Kuinka runsas kahvinjuonti värjää hampaita?
Niin, kuinka paljon kahvia voi juoda esim. päivässä, etteivät hampaat värjäänny? Voinko jatkaa nykyistä tapaani, eli yksi ei edes täysinäinen muki päivässä arkisin ilman että hampaat tummenevat?
Entä miten kahvin värjäävää vaikutusta voisi vielä vähentää? En kyllä pillillä ala sitä juomaan :D Auttaako maito kahvin joukossa, entä ksylitolipurkan tai -pastillin syönti kahvittelun jälkeen? Hampaita en pesisi kahvinjuonnin jälkeen ettei kiille kulu.
Kommentit (10)
Iän mukana hampaisiin tulee pienen pieniä kiillevaurioita, joihin ne värjäytymät iskee. Ei mullakaan nuorempana ollut värjäytymiä, vaikka litkin kahvia ihan tolkuttomasti ja mustana. Nyt on paljon, mutta huomaa että ne on noissa kiillevaurioissa. Ei olis varmaan kannattanut syödä niitä kovia ruisleipiä...
Mä juon 7-10 mukia päivässä. Ihan on tavalliset hampaat. Vauvasta asti olen saanut kahvia.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:41"]Mä juon 7-10 mukia päivässä. Ihan on tavalliset hampaat. Vauvasta asti olen saanut kahvia.
[/quote]
Ohhoh :D -AP
Varmaan hammasluun värilläkin on vaikutusta. Itselläni on hyvät hampaat, vaikkakin luonnostaan kellertävät. Kahvinjuonti on varmaan kellastanut hampaitani entisestään, vaikka en ylettömiä määriä juokaan.
Noh, eikö kukaan tiedä? Eikö täällä ole yhtäkään suuhygienistiä paikalla, tai sellaista henkilöä joka on kahvinjuonnillaan saanut hampaat tummenemaan :o
Mä olen aina ihmetellyt kun sanotaan että se värjäisi. Juon kahvia päivittäin jotain 4-6 kuppia ja hampaat on nelikymppisenäkin sinertävänvalkoiset, kuten lapsena. Juon myös värjääväksi sanottua punaviiniä usein, ja kyllähän se sinertäviksi hampaat tilapäisesti värjää mutta aina on hampaat pesemällä väri lähtenyt.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:20"]Mä olen aina ihmetellyt kun sanotaan että se värjäisi. Juon kahvia päivittäin jotain 4-6 kuppia ja hampaat on nelikymppisenäkin sinertävänvalkoiset, kuten lapsena. Juon myös värjääväksi sanottua punaviiniä usein, ja kyllähän se sinertäviksi hampaat tilapäisesti värjää mutta aina on hampaat pesemällä väri lähtenyt.
[/quote]
Aika jännää :o Mä koitan nyt vain välttää värjäytymiä mahdollisimman paljon. -AP
Ei kai siihen mitään yleispätevää määrää tai sääntöä ole. Riippuu henkilöstä. Toisille tulee myös reikiä hampaisiin paljon helpommin kuin toisille, vaikka ihan samalla tavalla hampaitaan hoitaisivatkin (ja tähänkin kai vaikuttaa myös hammaskiilteen laatu jne).