Pelkään vaimoa
Tai oikeammin sitä, mitä hän seuraavan raivonpuuskan tullen keksii. Ei ole varmaan tänäkään vuonna ollut meillä yhtäkään sellaista päivää, ettei rouva olisi kotona huutanut ja kiroillut jollekulle. Suoranaisesti väkivaltainen hän ei ole, mutta käyttäytyy tosi uhkaavasti ja saattaa esim. heitellä tavaroita. Juuri kuulin, että lasten kaverit pitävät häntä hulluna.
Olen yrittänyt puhua tästä hänelle, mutta ihmisen täytyy kuulemma saada vähän päästellä ja näyttää tunteita. Ja minä olen varmaan nössö kun en ala saman tien noitua ja riehua pienimmästäkin vastoinkäymisestä. Mitä tämmöiselle voi tehdä?
M40
Kommentit (58)
no kun katsoo ja joutuun kuuntelemaan kampissa huonosti käyttäytyviä, ikävä kyllä naisiakin, niin en yhtään ihmettele että kiinnostusta on sitten vaikea saada. missä on se sosiaalisuus, kiusaamisessa vai vallanhalussa yrittä ryhmässä yrittää kävellä toisten yli?
Esim. mies seisoskelee omassa rauhassa odottelemassa autoa ja kaksi naista kovaäänisesti meluavat "on sillä ihan kunnon miuna" ja katselevat pitkään perään? kuulostaa siltä että edelliset minimmuna puheet ovat muidenkin muistissa ja todistajanlausunnoissa.
Sitten on vielä yksinkertainen vartija joka väittää että ollaan vapaa maa. aukomaan muista mitä huvittää? onhan sitten muillakin oikeus aukoa myös? mitä siitä seuraa? " toi on kyllä vähän" kertoili tuo vartija kollegasi kun mikistäsi kuunteli samaa kuin minä.
En oikein ymmärrä tätä jankutusta narsisteista, mitä jos keskustellaan tuosta vaimon sekoilusta ilman leimakirveitä sen kummemmin. Oikea paikka taitaa olla lääkäri ja sitä kautta ohjataan jollekin ammattiauttajalle.
Ei ole tervettä riehua kuin raivohullu, varsinkin jos on lapsia tekee se asiasta paljon tuomittavampaa.
Narsisteille täytyisi taas perustaa oma ketju... Että tosiaan vaun hyvin harva henkilö täyttää narsistin kriteerit. Raivohullu, pelottava, hankala ihminen ei vielä täytä narsistin kriteereitä. Ei sitten alkuunkaan. Narsisti tappaa sielun, siitä hänet tunnistaa. Narsisti ei koskaan nauti toisen ihmisen menestyksestä tai kannusta eteenpäin. Ei koskaan. Narsisti nielee ja syö ihmisen elävältä. Kyllä oikea uhri tietää kun on joutunut uhriksi.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 01:04"]Narsisteille täytyisi taas perustaa oma ketju... Että tosiaan vaun hyvin harva henkilö täyttää narsistin kriteerit. Raivohullu, pelottava, hankala ihminen ei vielä täytä narsistin kriteereitä. Ei sitten alkuunkaan. Narsisti tappaa sielun, siitä hänet tunnistaa. Narsisti ei koskaan nauti toisen ihmisen menestyksestä tai kannusta eteenpäin. Ei koskaan. Narsisti nielee ja syö ihmisen elävältä. Kyllä oikea uhri tietää kun on joutunut uhriksi.
[/quote]
Mutta itse asiassa tuokaan ei vielä tarkoita narsismia. Voi olla muukin pershärö. Narsismi on ihan oma rotunsa jota ei pysty parilla piirteellä kuvailemaan.
Kiitos kaikille vastauksistanne. Korostan vielä, että narsisti vaimoni ei ainakaan oman diagnoosini mukaan ole.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 23:44"]
Ihan sama mikä syynä. IHminen on vastuussa omista tunteistaan ja jos on omasta mielestä temperamenttinen, ei se oikeuta mihin tahansa käytökseen. Toki ihmisillä on hyvinkin erilaisia tapoja ilmaista tunteitaan ja sulla ap voi olla sitten vastaavasti tunteet hiukan lukossa? Aggression kanssa ongelmia?? Mulla on lähipiirissä parikin tuollaista pelottavaa ihmisitä ja omasta mielestään he välillä vähän päästelevät, ei siinä mitään sen kummempaa ole. Ympärillä olevat ihmiset pelkäävät heidän reaktioitaan jne. Ja kyllä' kyseessä on ihan narsismi ja vakava persoonallisuushäiriö. Niihin terapiat auttaa varsin vähän. Ainoa mitä voi tehdä on se, että laittaa rajat. Ja jos ei toinen niitä kunnioita, lähtee pois. Eli suomeksi eroaa. Lapset vaurioituvat erittäin pahoin tuollaisen ihmisen lähettyvillä.
[/quote]
Pelottava ihminen ei ole Narsisti
[/quote]
Väkäväkä. Nämä pelottavat ihmiset sattuvat olemaan. Kaikki heidän ympärillään ovat käyneet pitkät pitkät terapiat, ainoat jotka eivät ole, ovat he itse. Kun ei heissä ole mitään vikaa kun kaikki on aina jonkun toisen aiheuttamaa. Narsisen ravokohtauksen pelko ja sen uhalla manipulointi on todella pelottavaa. Lapsena se oli suorastaan pusertavaa. Ja se raivokohtaus itsessäänkin on pelottava. Koska olen kasvanut perheessä, jota on hallinnut hyvin narsistinen vanhempi, satun tietämään tästä asiasta erittäin paljon. En ole vielä tavannut narsistia jonka pimeä puoli ei olisi pelottava. Ja joo, tänä päivänä en enää pelkää, mitä nyt sellainen surullinen lamaannus valtaa mielen. Että tiedän kyllä mistä puhun.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 01:04"]
Narsisteille täytyisi taas perustaa oma ketju... Että tosiaan vaun hyvin harva henkilö täyttää narsistin kriteerit. Raivohullu, pelottava, hankala ihminen ei vielä täytä narsistin kriteereitä. Ei sitten alkuunkaan. Narsisti tappaa sielun, siitä hänet tunnistaa. Narsisti ei koskaan nauti toisen ihmisen menestyksestä tai kannusta eteenpäin. Ei koskaan. Narsisti nielee ja syö ihmisen elävältä. Kyllä oikea uhri tietää kun on joutunut uhriksi.
[/quote]
Ääliö. Narsisteja on erilaisia. Osa on psykopaatteja, osa hauraita narsisteja. Ja yllätysyllätys, uhri tietää viimeiseksi olevansa narsistin uhri. Siihen tarvitaan usein pitkä terapia, ennenkuin se alkaa hahmottua. Toisekseen, ei ole olemassa mitään "ei koskaan"-piirteitä. Narsisti ei ole mikään tyyppiominaisuuksin jalostettu koirarotu vaan erittäin rikkinäinen ihminen. Joita on yhtä erilaisia kuin ihmisiä on. Kaikenlaisia kriteerejähän voidaan määritellä, mutta eivät ne koskaan riitä ottamaan huomioon kaikkea sitä mitä maailmassa on. Hankalilla, pelottavilla jne ihmisillä voi olla narsistisia piirteitä ihan riittämiin tuhotakseen ympäristöön ilman että hän koskaan tulee diagnosoiduksi narsistiksi. Keskeinen narsistinen piirre on, että narsistinen ihminen hakee vikaa toisista koska on niin hauras ja täynnä häpeää, ettei kykene näkemään itseään totuudenmukaisena ja epätäydellisenä. vaan on ylläpidettävä kuvaa itsestään täydellisenä ja ylivertaisena. Tässä ei tarvitse olla mitään tuollaista mahtipontisuutta. Riippuu paljon ihmisistä ja olosuhteista miten tämä narsistinen toimintatapa näyttäytyy. Psykopaatti on sitten asia erikseen. Muttei tarvitse olla lähelläkään psykopatiaa voidakseen esim. tuhota perheensä. Pelkkä pinnan alla oleva narsistinen toimintamalli riittää. Eikä perhe tosiaan tiedä mitä heille tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 01:04"]
[/quote]
Ääliö. Narsisteja on erilaisia. Osa on psykopaatteja, osa hauraita narsisteja. Ja yllätysyllätys, uhri tietää viimeiseksi olevansa narsistin uhri. Siihen tarvitaan usein pitkä terapia, ennenkuin se alkaa hahmottua. Toisekseen, ei ole olemassa mitään "ei koskaan"-piirteitä. Narsisti ei ole mikään tyyppiominaisuuksin jalostettu koirarotu vaan erittäin rikkinäinen ihminen. Joita on yhtä erilaisia kuin ihmisiä on. Kaikenlaisia kriteerejähän voidaan määritellä, mutta eivät ne koskaan riitä ottamaan huomioon kaikkea sitä mitä maailmassa on. Hankalilla, pelottavilla jne ihmisillä voi olla narsistisia piirteitä ihan riittämiin tuhotakseen ympäristöön ilman että hän koskaan tulee diagnosoiduksi narsistiksi. Keskeinen narsistinen piirre on, että narsistinen ihminen hakee vikaa toisista koska on niin hauras ja täynnä häpeää, ettei kykene näkemään itseään totuudenmukaisena ja epätäydellisenä. vaan on ylläpidettävä kuvaa itsestään täydellisenä ja ylivertaisena. Tässä ei tarvitse olla mitään tuollaista mahtipontisuutta. Riippuu paljon ihmisistä ja olosuhteista miten tämä narsistinen toimintatapa näyttäytyy. Psykopaatti on sitten asia erikseen. Muttei tarvitse olla lähelläkään psykopatiaa voidakseen esim. tuhota perheensä. Pelkkä pinnan alla oleva narsistinen toimintamalli riittää. Eikä perhe tosiaan tiedä mitä heille tapahtuu.
[/quote]
Huuhaa
Joo, josko ei heiteltäisi diagnooseja niin kuin jyviä linnuille. Ja olipa diagnoosi mikä hyvänsä, niin pointtihan on se, mitä tehdä asialle.
Aikuisen ihmisen tulisi osata hallita raivonpuuskansa ilman lapsentasoista riehumista ja raivoamista... ja väitän, että on vain ajan kysymys, koska fyysinen väkivalta astuu kuvioihin. Millaisia nämä raivokohtaukset ovat, ap? Huutamista, karjumista? Esineiden rikkomista? Uhkailua? Onko raivoaminen yltynyt tai ärsytyskynnys madaltunut?
Rajat on syytä asettaa, yksi ihminen ei voi hallita koko perhettä tuolla tavalla. Ja jos sinä aikuisena pelkäät vaimoasi, mieti, paljonko häntä pelkäävät lapsenne.
Vaimo terapiaan, ja ole vaikka siellä hänen rinnallaan. Käytöksen on muututtava!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 01:04"] Narsisteille täytyisi taas perustaa oma ketju... Että tosiaan vaun hyvin harva henkilö täyttää narsistin kriteerit. Raivohullu, pelottava, hankala ihminen ei vielä täytä narsistin kriteereitä. Ei sitten alkuunkaan. Narsisti tappaa sielun, siitä hänet tunnistaa. Narsisti ei koskaan nauti toisen ihmisen menestyksestä tai kannusta eteenpäin. Ei koskaan. Narsisti nielee ja syö ihmisen elävältä. Kyllä oikea uhri tietää kun on joutunut uhriksi. [/quote] Ääliö. Narsisteja on erilaisia. Osa on psykopaatteja, osa hauraita narsisteja. Ja yllätysyllätys, uhri tietää viimeiseksi olevansa narsistin uhri. Siihen tarvitaan usein pitkä terapia, ennenkuin se alkaa hahmottua. Toisekseen, ei ole olemassa mitään "ei koskaan"-piirteitä. Narsisti ei ole mikään tyyppiominaisuuksin jalostettu koirarotu vaan erittäin rikkinäinen ihminen. Joita on yhtä erilaisia kuin ihmisiä on. Kaikenlaisia kriteerejähän voidaan määritellä, mutta eivät ne koskaan riitä ottamaan huomioon kaikkea sitä mitä maailmassa on. Hankalilla, pelottavilla jne ihmisillä voi olla narsistisia piirteitä ihan riittämiin tuhotakseen ympäristöön ilman että hän koskaan tulee diagnosoiduksi narsistiksi. Keskeinen narsistinen piirre on, että narsistinen ihminen hakee vikaa toisista koska on niin hauras ja täynnä häpeää, ettei kykene näkemään itseään totuudenmukaisena ja epätäydellisenä. vaan on ylläpidettävä kuvaa itsestään täydellisenä ja ylivertaisena. Tässä ei tarvitse olla mitään tuollaista mahtipontisuutta. Riippuu paljon ihmisistä ja olosuhteista miten tämä narsistinen toimintatapa näyttäytyy. Psykopaatti on sitten asia erikseen. Muttei tarvitse olla lähelläkään psykopatiaa voidakseen esim. tuhota perheensä. Pelkkä pinnan alla oleva narsistinen toimintamalli riittää. Eikä perhe tosiaan tiedä mitä heille tapahtuu. [/quote] Huuhaa
[/quote]
No, koettu on. Ja terapiat käyty. Mutta sinulla on ilmeisesti hallussasi joku ainoan totuuden torvi. TUosta ensimmäisestä vastauksesta vielä; naurettava ajatus, että asia olisi noin yksinkertainen, että narsisti dramaattisesti "syö sielun".Sen kun voi tehdä niin monin tavoin, pikku hiljaa ja vähäeleisestikin. Ja välillä voi olla hetkiä, kun kaikki vaikuttaisi olevan todella hyvin. Ja ennen kaikkea, narsisti ei ole mikään kävelevä hirviö joka näkyy kilometrien päähän, että hui, tuossapa on nyt narsisti
Vaimo terkkakeskukseen! Tavaroiden heittely on väkivaltaa. Meillä meni asiat kanssa tuohon, mutta lopulta haettiin onneksi kumpikin apua. Ei ole normaalia huutaa, paiskoa tavaroita tai ovia tms.
Soita turvakotiin, ne neuvoo. Tää ei ole vitsi.
Vartuuhan vaan kun Tuun kotiin, saatanan pelle.
Puhu vaimolle rauhallisesti ja kerro että pelkäät häntä ja että lapset pelkäävät häntä. Jos hänelle asiaa ei ole avattu, niin hän ei välttämättä näe ongelmaa. Jos vaikka nauhoitat yhden riidan ja sitten näytät hänelle sen.
Sitten yhdessä päätätte jatkosta. Olin itse aika tempramenttinen, mutta kun minulle kerrottiin kuinka pahaa se heille teki ne minun kohtaukset, (jotka ei kestänyt ikinä kauan). Kävin pitkän keskustelun itseni kanssa ja en todellakaan halunnut että kukaan minua pelkää. Pyysin mieheltäni apua ja sovimme kuinka hän sanoo minulle kun aloin käyttäytyä hänen mielestä uhkaavasti. Myöskin sain keinot miten saisin mieheni kuuntelemaan minua ennen kuin hermostun. Työstimme asiaa pitkää ja nyt on asiat oikeastaan tosi hyvin. Hermostun enään harvoin ja siihen tarvitaan todellakin ärsyttämistä. Olen myös oppinut miten ilmaista itseäni kun hermostun ja osaan puhua rauhallisesti vaikka olisin kuinka vihainen.
Kukaan äiti ei halua että omat lapset pelkäävät äitiä. Ainakaan minä, ja kun asiasta keskusteltiin niin ymmärrsin oman käyttäytymisen. Siihen oli omat syyt (kotona opittua). Opin myöskin sen että olin monessa suhteessa ollut liian kiltti ja en osanut sanoa suoraan ja rauhallisesti asioita kun ne tuli vastaan. Eli tein suurimman osan kotitöistä marttyyrinä, ja sitten meni pinna. Nyt osaan sanoa muillekin, vie, tuo imuroi ja niin edelleen. Mies ei ollut huomannut minun pieniä vinkkejä koska en osanut sanoa suoraan että nyt tarvitsen apua.
Eli puhu rauhallisesti, kuuntele mitä vaimo sanoo ja kerro miksi pelkäät. Jos tämä ei auta niin ota yhteyttä psykiatrian poliklinikalle.
Kukaan ei tarvitse sietää huutajaa, mutta monesti huutaja ei tiedä että muut siitä kärsii. varsinkin jos on muuten kiva ja kiltti. Joskus me tarvitaan ravistusta, ja silloin voimme tehdä muutoksen.
Ei se ainaa helppoa ollut, monesti aloin käyttäytymään kuin ennen, mutta se pieni sana mieheltä (joka oli meidän merkki) sai minut aina reagoimaan omaan käytökseen.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:45"]
Hormoonit sekaisin
[/quote]
Sitten se varmaan tarvii jonkun hormoonilääkityksen.
Syökö pillereitä? Joskus e-pillerit tekevät naisesta tällaisen raivottaren.
Ei mitään. Paitsi vaihtaa puolisoa. Olen itse vähän vaimosi kaltainen. Olen tulinen, temperamenttinen ja itseäni hyvin fyysisesti ilmaiseva. Nuoruuden seurustelukumppani oli hyvin erilainen ja hän otti tunteenilmaisuni aivan liian vakavasti. Hän oikeasti pelkäsi minua, ajatteli että olen umpihullu. Koska hänelle itselleen oli niin vierasta sellainen. Hän korkeintaa poistui vaikkka kävelylle jos alkoi liikaa ärsyttää.
Onneksi erosimme ajoissa ja nyt minulla on itseni kaltainen mies. Saa huutaa ja tavarat lentää ja ai että kun kunnon riidan jälkeen on hyvä olo ja sovintoseksi herkkua.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 23:19"]
Oletko naimisissa naisnarsistin kanssa?
[/quote]
Kaikki ikävät ihmiset ei oo narsisteja
[/quote]
Kaikki exät on narsisteja. Ainakin av:n mukaan.