Laitatko pesukoneeseen lasin josta on juotu "vain" vettä?
Kerroin tutulleni etten laita laseja pesukoneeseen, jos niistä on juotu vettä, koska en koe niitten menevän siitä mitenkään likaiseksi (toisinkuin maidosta tms.). Tuttu kuitenkin huomautti että lasista tulee jo juomalla ns. "likainen", koska suu koskettaa sitä. Miten muilla toimitaan, olenko mä jotenkin epähygieeninen? :D
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan silloisen tyttöystävä poltti päreensä kun näki minun laittavan takaisin kaappiin desilitran mittaa jota olin juuri käyttänyt ruuanlaittoon.
Se ripitti minua siitä että yhtään käytettyä astiaa ei laiteta takaisin, ne pitää aina pestä ensin vaikka niitä olisi käytetty miten vähän hyvänsä.
Asiaa ei auttanut edes se että olin mitannut kyseisellä muovisella desin mitalla vedenkeittimestä kiehuvaa vettä tarvittavat 5dl siihen pöperöön mitä ikinä laitoimmekaan.
Minun nähdäkseni desin mitta oli kutakuinkin puhtain astia koko taloudessa kun se oli ensin pesty koneessa ja sen jälkeen vielä huuhdeltu puolella litralla kiehuvaa vettä mutta kun ei niin ei.
Tuollaiset idiootit pitää jättää siltä seisomalta. Tiedä mihin vaikeuksiin niiden kanssa joutuu myöhemmin. Näin ilmeisesti teitkin.
Mulla on vesilasi tiskipöydällä ja miehellä oma eri kohdassa. Ne laitetaan koneeseen silloin kun kone laitetaan päälle tai tiskataan kun tiskataan käsin - kahden hengen taloudessa ei viitsitä pyörittää tiskikonetta jos ei ole kuin vähän tiskiä. Mutta ei me sellaisia laseja kaappiin takaisin laiteta ja välillä ne tosiaan siis pestään, mutta ei laiteta joka kerta kun on juotu vettä, pesukoneeseen ja juon välillä mehuakin samasta, tosin en juo kovin paljon mehuja, mutta joskus.
Kyllähän se lasi siitä likaantuu, että siitä juodaan. Se lasin reuna nimittäin. Mutta itsekin käytän vesilasia useampaan kertaan omassa käytössäni ennen kuin laitan sen tiskikoneeseen. Takaisin kaappiin en tietenkään nosta lasia, josta on juotu.
Mieheni veli teki sitä, että juotuaan vettä lasista laittoi lasin takaisin kuivauskaappiin. Teki tätä sekä kotonaan, anoppilassa että meilläkin.
Yksi ja sama ihminen voi siitä lasista juoda.
Itselläni ainakin silloin tällöin suupielessä huuliherpes, eikä se tai ne suun pöpöt ole aina näkyviä. On siis järkevääkin antaa jokaiselle oma lasinsa. Ei samaa lasia edes peheenjäsenten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan silloisen tyttöystävä poltti päreensä kun näki minun laittavan takaisin kaappiin desilitran mittaa jota olin juuri käyttänyt ruuanlaittoon.
Se ripitti minua siitä että yhtään käytettyä astiaa ei laiteta takaisin, ne pitää aina pestä ensin vaikka niitä olisi käytetty miten vähän hyvänsä.
Asiaa ei auttanut edes se että olin mitannut kyseisellä muovisella desin mitalla vedenkeittimestä kiehuvaa vettä tarvittavat 5dl siihen pöperöön mitä ikinä laitoimmekaan.
Minun nähdäkseni desin mitta oli kutakuinkin puhtain astia koko taloudessa kun se oli ensin pesty koneessa ja sen jälkeen vielä huuhdeltu puolella litralla kiehuvaa vettä mutta kun ei niin ei.
Eikö kukaan ole tullut ajatelleeksi, että se astian sisältö, varsinkaan vesi, ei ole se juttu, joka astian "likaa", vaan käyttäjän kädet. Tuskin kukaan desinfioi käsiään, kun ottaa lasin kaapista?
En ole itsekään niin tarkka astioista, joita muut eivät käytä, mutta kun astianpesukonetta täytän, sinne menevät kaikki käytetyt astiat riippumatta siitä, kuinka vähän niitä on käytetty.
Mutta jos koskit mittaan käsilläsi, se menee pesuun. Inhoan lähmittyjä astioita joista näkee tassujen ja sormenpäiden jälkiä, joten olen 100% samalla kannalla exäsi kanssa.
Eli ei pelkästään se mitä esineen sisällä on ollut, vaan myös ulkopinnalla on väliä! Bakteerit liikkuvat pinnoilla tunnetusti, ei ne siihen jää nököttämään ja kuolemaan tylsyyteen. Jos on räplännyt kännykkää (hyi) tai pyyhkäissyt nenänkulmaa ennen mittaan koskemista, etc
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lasi siitä likaantuu, että siitä juodaan. Se lasin reuna nimittäin. Mutta itsekin käytän vesilasia useampaan kertaan omassa käytössäni ennen kuin laitan sen tiskikoneeseen. Takaisin kaappiin en tietenkään nosta lasia, josta on juotu.
Eikä pelkästään reuna. Käytän usein samaa vesilasia päivän tai pari, kyllä siinä kohtaa alkaa olla jo lasin pintakin samea sormista tulleesta rasvasta. Puhumattakaan kaikista näkymättömiiin jäävistä bakteereista.
Mulla on yksi lasi itseäni varten ja tiskaan sitä käsin. En laita sitä koneeseen. Juomakin tuntuu paljon haluttavammalta kun se on kirkkaassa ja puhtaassa lasissa.
Hassua muuten että monessa kommentissa puhutaan että lasin reuna likaantuu kun suu osuu siihen. Itseäni mietityttää enemmän kädet koska niissä tunnetusti on eniten(?) Bakteereja.
Mutta joo, en tietenkään tarjoile muille juotavaa muista kuin puhtaista astioista, mutta käytän itse samaa lasia niin kauan kun se on siedettävän puhdas tai jos tarvii vielä vähän täyttöä astianpesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos koskit mittaan käsilläsi, se menee pesuun.
Kosketaanhan siihen mittaan käsillä jo siinä vaiheessa kun se otetaan pesun jälkeen koneesta ja pistetään kaappiin. Tämän logiikan mukaan astiat pitäisi jättää tiskikoneeseen.
En ei ole konetta. Ja huuhtelenkin vain suuosan (oppinut nuukalta tädiltäni). Tai sitten pidän koko päivän pöydällä ja huuhtaisin illalla vassta.
Mulla on sama juomalasi yleensä käytössä päivän verran ja illalla sitten laitan koneeseen muun tiskin joukkoon tai pesasen käsin.
Tottakai, kyllähän vesikin pilaantuu. Ja yhtälailla siihen tulee bakteereja suustasi juodessasi.
Yksin asun ja käytän samaa lasia välillä monta viikkoa sitä pesemättä vaikka joisin siitä mehua tai kaakaota. Hygienia hysteerikot vapiskoon.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos koskit mittaan käsilläsi, se menee pesuun. Inhoan lähmittyjä astioita joista näkee tassujen ja sormenpäiden jälkiä, joten olen 100% samalla kannalla exäsi kanssa.
Eli ei pelkästään se mitä esineen sisällä on ollut, vaan myös ulkopinnalla on väliä! Bakteerit liikkuvat pinnoilla tunnetusti, ei ne siihen jää nököttämään ja kuolemaan tylsyyteen. Jos on räplännyt kännykkää (hyi) tai pyyhkäissyt nenänkulmaa ennen mittaan koskemista, etc
Milläs käsillä sinä nostat puhtaat astiat kaappiin tiskikoneesta?
Vierailija kirjoitti:
Siis meinaatko AP, että juot kupeista/laseista vettä ja laitat vaan takaisin kaappiin ja sitten kun tulee vieraita, niin laitat ne käytetyt kupit sitten pokkana pöytään? Tämäkin keskustelu vahvistaa käsitystäni siitä, että suurimmalla osalla porukasta ei ole alkeellisimpiakaan taitoja mitä tulee hygieniaan ja puhtauteen. AP:lle vielä toinenkin kysymys, pesetkö lasten potat ja kumisaappaat myös astianpesukoneessa?
Vanhainkodeissa kolmevuotisen kansakoulun käyneiltä vielä ihan pikkuisen ymmärtää tuota logiikkaa, jos näyttää puhtaalta on puhdas, mutta ihminen joka osaa käyttää jotain älylaitetta ei voi olla myöskään tietämätön näkymättömissä epäpuhtauksista.
Samaa taistoa käyn äitini kanssa, jonka mielestä kotini on saastainen kun lasten lelut lojuvat lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ja Jannicat ei muista enää aikaa kun ei vielä ollut astianpesukoneita. Ja kesämökilläkin joutui tiskaamaan järvivedellä eikä aina viitsitty käyttää edes astianpesuainetta ettei sitä tarvinnut heittää luontoon veden mukana.
Mökkiolosuhteissa, jos on paljon porukkaa, jokainen laittaa mukiinsa nimen tai muun merkin, mistä tunnistaa oman mukinsa. Samasta mukista juodaan monta kertaa ennen kuin se menee pesuun (tai roskiin, jos kertis)
tietenkin juon koko päivän samasta lasista janooni, milloin vettä miloin mehua, itsehän siitä juon. Ja lisäksi, iltakahvin juotuamme huuhudomme vain sen kupin ja alaspäin valumaan, aamulla sama kuppi uudelleen, jonka jölkeen koneeseen.