Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko minun maksaa lapsuudenkotini remontista osa?

Vierailija
15.04.2015 |

Olen siis kuolinpesän osakas. Nyt joku heti sanoo, että perinöstä voi luopua, niin voi, mutta vain sellaisen hyväksi, joka tulee perimysjärjestyksessä itseni jälkeen, eli perintö menisi lapsilleni jos hekin luopuisivat, kohta osuus kotitalostani olisi mieheni sisarilla, jos jokainen meistä vuorollaan luopuisi. Talossa asuu peräkammaripoika, lievästi "erityinen", on eläkkeellä, saa pientä sivutuloa pienestä työstään ja isäni. Meitä on viisi jäsentä perikunnassa. Nyt ovat minulta vailla kolmasosaa, koska olemme vakitöissä käyviä ja eläkeläisiltä ei kuulemma voi mitään ottaa. Isällä on rahaa tilillä, mutta sitä ei kuulemma raski tällaiseen käyttää.

Minä ja mieheni olemme töissä, ja aina meiltä ollaan rahaa vailla milloin mihinkin, koska olemme bruttotuloiltamme hyväpalkkaisia. Meillä on kuitenkin iso asuntolaina ja lopulta ei meille käteen henkeä kohti paljon jää. Nyt sitten yksi veli sanoi, että te elätte liian kalliisti. Suutuin, että pitääkö meillä alkaa syödä kaurapuuroa ja makaronia, että voidaan toisten asuminen kustantaa. Miehenkin suvussa on maksettu hänen vanhempiensa talon remontteja, koska heillä itsellä ei ole varaa. Meiltä odotetaan aina isointa osallistumista kaikkeen. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuota lahjoittamista tosiaan ehdottanut moneen kertaan. Niin ja olen maksanut tuosta talosta kaikennäkköistä pientä remppaa tähänkin asti, hanan, ostan sinne kaikki siivousvälineet sekä olen ainoa, joka tekee suursiivouksia. Sekä aina käydessäni maksan 95 % ruuista. Se loppu 10 % tulee jostain esim. suolasta, muista mausteista ja kahvista, mitä siellä on valmiina. Jos ei ole, ostan nekin. Ap. 

Eli kaipa mun on koko säästötilini tyhjennettävä sitten. Saa jäädä vielä oman asunnon vessaremontti johonkin tulevaisuuteen yhä. Ei, ei ole säästössä kolmen kuukauden palkkaa, kun aina pitää antaa jollekin muulle jotain. 

Vierailija
42/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset aina ensin, sitten vasta muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 19:56"]

Tietääkseni pesää ei voi jakaa lesken asumisoikeuteen oikeuttavan asunnon kohdalla, tai jos leski ei suostu, ei jaeta. Eikä suostu ja veljet suuttuvat aina kun ehdotan, että tämä yksi ostaisi koko paskan. Se talo on sellainen, että purkuun se menee jossain vaiheessa, todella huono kun isä ei oikein jaksa enää hoitaa ja veli ei osaa. Yritetään se mikä jaksetaan, mutta valtavasti menee rahaa. Nyt tämä remontti olisi 3000 minun osaltani ja se on liikaa. Minä nyt ilmoitin, että minulla ei ole tuollaisia rahoja, meillä on toinenkin suku vaatimassa ja että maksa korkeintaan 200. 

[/quote]

Leskellä on oikeus pitää asunto jakamattomana hallinnassaan, mutta kaikki muu voidaan jakaa. Eli jos on rahoja, auto jne. niin ne menee jakoon ja isä saa pitää asunnon.

Kai tiesit, että kunnalta saa avustusta vanhuksen kodin remppaan?

Vierailija
44/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ennen nukkumaanmenoa vielä, että veljet torppaa tuon lahjaehdotuksen jatkuvasti, mutta jos vaan tekisi sen lahjakirjan?

Vierailija
45/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 19:56"]

Tietääkseni pesää ei voi jakaa lesken asumisoikeuteen oikeuttavan asunnon kohdalla, tai jos leski ei suostu, ei jaeta. Eikä suostu ja veljet suuttuvat aina kun ehdotan, että tämä yksi ostaisi koko paskan. Se talo on sellainen, että purkuun se menee jossain vaiheessa, todella huono kun isä ei oikein jaksa enää hoitaa ja veli ei osaa. Yritetään se mikä jaksetaan, mutta valtavasti menee rahaa. Nyt tämä remontti olisi 3000 minun osaltani ja se on liikaa. Minä nyt ilmoitin, että minulla ei ole tuollaisia rahoja, meillä on toinenkin suku vaatimassa ja että maksa korkeintaan 200. 

[/quote]

Leskellä on oikeus pitää asunto jakamattomana hallinnassaan, mutta kaikki muu voidaan jakaa. Eli jos on rahoja, auto jne. niin ne menee jakoon ja isä saa pitää asunnon.

Kai tiesit, että kunnalta saa avustusta vanhuksen kodin remppaan?

[/quote]

Eivät saaneet. Tulorajat ylittyivät ihan hilkulla. 

Vierailija
46/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:27"]

Minä olen tuota lahjoittamista tosiaan ehdottanut moneen kertaan. Niin ja olen maksanut tuosta talosta kaikennäkköistä pientä remppaa tähänkin asti, hanan, ostan sinne kaikki siivousvälineet sekä olen ainoa, joka tekee suursiivouksia. Sekä aina käydessäni maksan 95 % ruuista. Se loppu 10 % tulee jostain esim. suolasta, muista mausteista ja kahvista, mitä siellä on valmiina. Jos ei ole, ostan nekin. Ap. 

Eli kaipa mun on koko säästötilini tyhjennettävä sitten. Saa jäädä vielä oman asunnon vessaremontti johonkin tulevaisuuteen yhä. Ei, ei ole säästössä kolmen kuukauden palkkaa, kun aina pitää antaa jollekin muulle jotain. 

[/quote]

Se on ihan sun oma päätös tyhjennätkö säästötilisi ja annatko jollekin muulle jotain. Muuthan voivat vaatia kaikenlaista mutta sinä ihan itse päätät mihin suostut ja mihin et. Eli jos nyt taas päädyt siihen että maksat sen remontin niin turha olla jälkeenpäin katkera. Se on sun muissa käsissäsi.

Vierailija
47/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos et nyt lopeta tuota marttyyriksi heittäytymistä, niin saat osittain itseäsikin syyttää tilanteestasi. Olet jo aiemmin lepsuillut ja antanut maksattaa itselläsi kaikenlaista, joten nyt on taas helppoakin helpompaa tulla vaatimaan lisää. On sinun vastuullasi kieltäytyä! Sitä ei voi kukaan tehdä puolestasi.

Muistutat äitiäni, joka parhaillaan "kasvattaa" juuri tuollaista paapottua peräkammarinpoikaa (veljeäni, jolla ei ole mitään erityisvaikeuksia edes). Kaikki tuodaan hänelle eteen valmiina: autot, niihin bensat, asunto täysremontteineen, sijoitusasunto jne. jne. Tiedän jo nyt, kenen puoleen veli kääntynee kun vanhemmista aika jättää, ja kuka joutuu silloin hoitamaan kaiken kasvattamisen äitinsä puolesta. Muita sisaruksia ei ole.

Nyt joku roti tuohon toimintaan!

Vierailija
48/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:36"]

[/quote]

Jos et nyt lopeta tuota marttyyriksi heittäytymistä, niin saat osittain itseäsikin syyttää tilanteestasi. Olet jo aiemmin lepsuillut ja antanut maksattaa itselläsi kaikenlaista, joten nyt on taas helppoakin helpompaa tulla vaatimaan lisää. On sinun vastuullasi kieltäytyä! Sitä ei voi kukaan tehdä puolestasi.

Muistutat äitiäni, joka parhaillaan "kasvattaa" juuri tuollaista paapottua peräkammarinpoikaa (veljeäni, jolla ei ole mitään erityisvaikeuksia edes). Kaikki tuodaan hänelle eteen valmiina: autot, niihin bensat, asunto täysremontteineen, sijoitusasunto jne. jne. Tiedän jo nyt, kenen puoleen veli kääntynee kun vanhemmista aika jättää, ja kuka joutuu silloin hoitamaan kaiken kasvattamisen äitinsä puolesta. Muita sisaruksia ei ole.

Nyt joku roti tuohon toimintaan!

[/quote]

Kiitos. Tämä on paras vastaus. Olen ajatellut, etten tee lasteni kanssa samaa virhettä (minulla on vain poikia), mutta pistit ajattelemaan, että eihän minun ole pakko jatkaa vanhempieni virheitä veljenkään kanssa. Hyvää yötä, kiitos myös muille. En siis aio lapsia paapoa, vaan auttaa alussa omilleen. Ap. 

Vierailija
49/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaipa mun on koko säästötilini tyhjennettävä sitten. Saa jäädä vielä oman asunnon vessaremontti johonkin tulevaisuuteen yhä. Ei, ei ole säästössä kolmen kuukauden palkkaa, kun aina pitää antaa jollekin muulle jotain. "

Kuolinpesä on jaettava, jos sitä yksikin osakas vaatii, mutta jos muut eivät siihen ole suostuvaisia, voit hakea käräjäoikeuden vahvistamaa pesänjakajaa, joka tekee päätöksen miten pesä jaetaan osakkaiden kesken. Kulut jaetaan kuolinpesän osakkaiden kesken ja pesästä riippuen, maksaa muutaman tonnin ja muistaakseni käräjäoikeuden maksu on 100 euroa. Yleensä käräjäoikeus hyväksyy pesänjakajaksi esim. asianajajan jne.

JOs sinua kiinnostaa löydät tietoa netistä tai soita johonkin asianajotoimistoon tai käräjäoikeuden kansliaan, mutta luulen tilanteessasi sen olevan paras lahjoitus, jos muut osakkeet eivät suostu pesänjakoon, mutta ei myöskään lahjoitukseen.

Vierailija
50/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 20:16"]No toivottavasti ei voida... Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.
[/quote]
Oikeusaputoimisto on vähävaraisten auttamista varten.Mielummin asianajaja kannattaa palkata.

Vierailija
51/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa asuvat ovat velvollisia maksamaan asumismenoja normaaliin vuokratasoon asti. Paljonko olisi vuokra vastaavassa asunnossa kyseisellä paikkakunnalla? Paljonko on asumismenot? Eikö remontin voisi tehdä lainarahalla, jota maksettaisiin takaisin kuukausittain asumismenoina? Näin se tulisi kokonaan asunnossa asuvien maksettavaksi. Eli nyt vain selvität paikallisen vuokratason vastaavassa asunnossa. Sitten selvität todelliset asumismenot (lämmitys, jätehuolto, kiinteistövero, mahdollinen tiemaksu). Vuokratason ja asumismenojen erotus on summa, jolla lainaa voi lyhentää kuukausittain ja tällöin asunnossa asuvat ovat velvollisia maksamaan kaikki kulut. Asia on lainsäädännössä asumistulona. Eli omistusasuminen on ikäänkuin asumistuloa suhteessa vuokra-asumiseen. Tilanteessa, jossa joku asuu omistusasunnossa, josta muut omistavat osan, on asunnossa asuva velvollinen maksamaan asumismenoja, mukaanlukien pakollisten remonttien lainat, vastaavan asunnon käypään vuokratasoon asti kuukausittain. 

Mua tosiaan ärsyttää nämä ihmiset "minäkin maksoin äidilleni sitä ja tätä, kyllä sinunkin pitäisi". Kaikkien elämäntilanne ja rahatilanne kuin ei ole sama. Esim. meillä osuus kuolinpesästä ja asunnossa asuu leski. Leski ei suostu asunnon myyntiin, vaikka isoja remontteja tulossa (mm. putki- ja julkisivuremontti). Me itse saamme toimeentulotukea, jossa ei todellakaan huomioida toisten remontteja! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi