Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko minun maksaa lapsuudenkotini remontista osa?

Vierailija
15.04.2015 |

Olen siis kuolinpesän osakas. Nyt joku heti sanoo, että perinöstä voi luopua, niin voi, mutta vain sellaisen hyväksi, joka tulee perimysjärjestyksessä itseni jälkeen, eli perintö menisi lapsilleni jos hekin luopuisivat, kohta osuus kotitalostani olisi mieheni sisarilla, jos jokainen meistä vuorollaan luopuisi. Talossa asuu peräkammaripoika, lievästi "erityinen", on eläkkeellä, saa pientä sivutuloa pienestä työstään ja isäni. Meitä on viisi jäsentä perikunnassa. Nyt ovat minulta vailla kolmasosaa, koska olemme vakitöissä käyviä ja eläkeläisiltä ei kuulemma voi mitään ottaa. Isällä on rahaa tilillä, mutta sitä ei kuulemma raski tällaiseen käyttää.

Minä ja mieheni olemme töissä, ja aina meiltä ollaan rahaa vailla milloin mihinkin, koska olemme bruttotuloiltamme hyväpalkkaisia. Meillä on kuitenkin iso asuntolaina ja lopulta ei meille käteen henkeä kohti paljon jää. Nyt sitten yksi veli sanoi, että te elätte liian kalliisti. Suutuin, että pitääkö meillä alkaa syödä kaurapuuroa ja makaronia, että voidaan toisten asuminen kustantaa. Miehenkin suvussa on maksettu hänen vanhempiensa talon remontteja, koska heillä itsellä ei ole varaa. Meiltä odotetaan aina isointa osallistumista kaikkeen. 

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan maksa senttiäkään. Mä en jaksaisi lähteä riitelemään sukulaisten kanssa tossa tilanteessa siitä, mitä talolle tehdään ja kuka päättää, hyötyy ja maksaa mitäkin, vaan hankkisin asianajajan, joka neuvoisi tilanteessa (mieluiten vaikka, että miten koko roskasta pääsee eroon).

P.S. Oletko sä sama tyyppi, joka joku aika sitten kirjoitti tänne avauksen, että joutuu koko ajan kulkemaan siivoamassa isän ja veljen luona?

Vierailija
2/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä tarvitse edes oikeusapua etkä mitään muutakaan, vaan ilmoitat maksavasi VAIN OMAN osuutesi.

Kuolinpesä on jaettava, jos yksikin osakas sitä vaatii. Kyse on kai äitisi kuolinpesästä. Oliko äitisi osuus isompi kuin isäsi, vai oliko menneitten aikojen tapaan kaikki miehen nimissä, ja vaimo omisti vain sormukset ja vaatteensa? Siinä tapauksessa ei paljon jaettavaa olisi, sillä isäsi ei rikkaampana tarvitsisi antaa kuolinpesälle tasinkoa.

Huomatkaa, että talossa asuu nyt kaksi eläkeläistä; onhan isäsikin jo eläkkeellä? Silloin voi saada eläkeläisten asuntoihin tarkoitettua avustusta. Kannattaa kysellä mahdollisia avustuksia kunnan teknisestä toimistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Ymmärrän ap:n ärtymyksen. Mutta eikös se tosiaan mene niin, että kaikkien osakkaiden pitää osallistua isoihin remonttikuluihin? Eli ap:n osuus olisi se 1/10.

Isäni kuoli jokin aika sitten, ja nyt äitini, minä ja veljeni omistamme mm. yhden asunnon kolmestaan. Äitin osuus on puolet ja meillä sisaruksilla on neljäsosa kummallakin. Lisäksi äidillä on hallintaoikeus, mikä tarkoittaa, että hän hoitaa yhtiovastikkeet ja saa vuokrat itselleen. Lakimiehemme mukaan kuitenkin jos ja kun esim. taloyhtiöön tulee putkiremontti, meidän kaikkien kuuluu osallistua kustannuksiin omistusosuuksiemme mukaan. 

No, eri asia sitten ap:n tilanteen muut asianhaarat, ymmärrän kyllä ketutuksen.

Vierailija
4/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 01:20"]

No et todellakaan maksa senttiäkään. Mä en jaksaisi lähteä riitelemään sukulaisten kanssa tossa tilanteessa siitä, mitä talolle tehdään ja kuka päättää, hyötyy ja maksaa mitäkin, vaan hankkisin asianajajan, joka neuvoisi tilanteessa (mieluiten vaikka, että miten koko roskasta pääsee eroon).

P.S. Oletko sä sama tyyppi, joka joku aika sitten kirjoitti tänne avauksen, että joutuu koko ajan kulkemaan siivoamassa isän ja veljen luona?

[/quote]

Bingo. Jos siinä jutussa oli jotain eri tavalla, olen hiukan muutellut asioita sen verran, ettei ihan suoraan tunnisteta. Joku kyllä tunnistaa kuitenkin. 

Vierailija
5/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:23"]

Perinnöstä ei voi kieltäytyä, jos on rintaperillisiä, vaan perintö siirtyy heille, mutta lahjakirjalla voi lahjoittaa perintönsä pesänosakkaille, jossa maksetaan lahjavero yli 4000 e lahjasta ja samalla vapautuu kaikista vastuista.

Kuolinpesän kulut ja remontit maksetaan samassa suhteessa, mikä on osuus pesästä. Monelle se tuottaa pettymyksiä ja riippakiven, jos kiinteistön arvo on vähäinen, sillä jo laki velvoittaa tekemään kiinteistöön jotakin parannuksia esim. jätehuolto tai jos kiinteistöllä on osuuksia ja osakkeita esim. sähköyhtiöstä tai vesiosuuskunnista. Vaikka joku asuisikin kiinteistössä, niin vuokratulot heikosta kiintöstä on vähäiset, joilla ei makseta edes peruskuluja, jotka ovat jo lakisääteisiä esim. palovakuutus, nuohous, kiinteistövero, kunnan jätehuoltomaksut, sähkön perusmaksut, julkisivujen ylläpidot,  puhumattakaan kiinteistön kunnostuksen pidosta, koska käyttämättömänä ne lahoavat muutamassa vuodessa, jolloin ei tule mitään muita kuin kuluja.

Ja leskellä on usein vielä asumisoikeus kuolemaan saakka, jolloin kiinteistön myynti on lähes mahdotonta.

[/quote]

Vaikka kämppä olisi kuinka huonokuntoinen tahansa, niin tottakai siitä kuulu saada vähintään peruskulujen verran vuokraa. Jos ei ole valmis maksamaan, niin se on voi voi ja kämppää etsimään.

Eikä mitä tahansa remontteja tarvi osakkaidenkaan maksaa, vaan ainoastaan välttämättömät remontit. Toisaalta mikä sitten on välttämätöntä talossa, joka on jo käytännössä purkukunnossa.

Vierailija
6/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketutus johtuu siitä, että minä en todellakaan sitä taloa uskaltaisi myydä tai vuokrata, enkä sen puoleen siinä edes uskaltaisi asua. Ei olisi ongelmaa, jos tietäisi että joskus saa omansa pois tai että jos edes lapsille osuus joskus menisi. Mutta tuosta ei tule kuin vaikeuksia ja lisää rahanmenoa jatkossa. Veljet puhuu, että sitten myydään kun isä ei jaksa asua, ei helkutti. Siitä joutuu vielä kovaan vastuuseen kun myy uskoakseni hometalon. Jos nyt kukaan ostaa. Itse en ostaisi. Minä nyt otan taas viikonloppuna (kun menen siivoamaan...) puheeksi, että jos vain lahjoitan oman osuuteni lahjana. Voi olla, että talon arvo on niin vähäinen, ettei lahjaveroakaan mene paljoa. Parempi lahjoittaa ennen remonttia. Ei jaksaisi lakimiesten kanssa aloittaa, ja loukkaantuu ne siitäkin. 

Ap. 

Vierailija
7/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:19"]

Ketutus johtuu siitä, että minä en todellakaan sitä taloa uskaltaisi myydä tai vuokrata, enkä sen puoleen siinä edes uskaltaisi asua. Ei olisi ongelmaa, jos tietäisi että joskus saa omansa pois tai että jos edes lapsille osuus joskus menisi. Mutta tuosta ei tule kuin vaikeuksia ja lisää rahanmenoa jatkossa. Veljet puhuu, että sitten myydään kun isä ei jaksa asua, ei helkutti. Siitä joutuu vielä kovaan vastuuseen kun myy uskoakseni hometalon. Jos nyt kukaan ostaa. Itse en ostaisi. Minä nyt otan taas viikonloppuna (kun menen siivoamaan...) puheeksi, että jos vain lahjoitan oman osuuteni lahjana. Voi olla, että talon arvo on niin vähäinen, ettei lahjaveroakaan mene paljoa. Parempi lahjoittaa ennen remonttia. Ei jaksaisi lakimiesten kanssa aloittaa, ja loukkaantuu ne siitäkin. 

Ap. 

[/quote]

Mitäs luulet, kuinka innostuneita ovat vastaanottamaan lahjoituksesi, jos kerran kämpällä ei käytännössä ole juuri mitään rahallista arvoa, ainoastaan remonttikuluja ja sinä olet heidän ainoa kotiapulaisensa, sekä maksukykyisin remonttien maksaja?

Vierailija
8/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi jakoa, yksikin osakas kun vaatii, niin pesä on jaettava. Isäsi maksaa sut ulos siitä ja asia on sillä selvä. Välit voivat mennä, mutta ovat jo nyt aika heikoilla kantimilla, mitä olen rivien välistä lukenut. Jos talolla ei ole mitään arvoa, niin tontilla on.

Vierailija
9/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap suostut heidän orjaksi ja kynnysmatoksi? On surkeaa, että et arvosta itseäsi sen vertaa, ettet moiseen suostuisi. Ymmärräthän että mikäli jokin ihmissuhde katkeaa jos toinen ei suostu hyväksikäytettäväksi, ei mitään ihmissuhdetta ole ollutkaan? Ihan turhaan siis pelkäät mitä tapahtuu, jos kerrankin pitäisit puolesi.

Vierailija
10/51 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:27"]

Minä olen tuota lahjoittamista tosiaan ehdottanut moneen kertaan. Niin ja olen maksanut tuosta talosta kaikennäkköistä pientä remppaa tähänkin asti, hanan, ostan sinne kaikki siivousvälineet sekä olen ainoa, joka tekee suursiivouksia. Sekä aina käydessäni maksan 95 % ruuista. Se loppu 10 % tulee jostain esim. suolasta, muista mausteista ja kahvista, mitä siellä on valmiina. Jos ei ole, ostan nekin. Ap. 

Eli kaipa mun on koko säästötilini tyhjennettävä sitten. Saa jäädä vielä oman asunnon vessaremontti johonkin tulevaisuuteen yhä. Ei, ei ole säästössä kolmen kuukauden palkkaa, kun aina pitää antaa jollekin muulle jotain. 

[/quote]

No ei todellakaan tarvitse! Nyt laitat kovan kovaa vasten, ilmoitat tarkalleen, mitä olet tähän asti jo maksellut ylimääräisiä ja sanot, että nyt loppui. Jos isälläsi on tilillä rahaa, hän maksakoon. Hän on joka tapauksessa velvollinen maksamaan remontista puolet. Peräkamarinpoika ottakoon vastuun itsestään tai muuttakoon muualle, ei teidän loputtomiin tarvitse aikuisen ihmisen kuluja maksella.

Vierailija
11/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykää roska pois...

Vierailija
12/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako peräkamaripoika vuokraa?  Ilmeisesti äitinne osuus? Isänne maksaa puolet ja osakkaat jakaa toisen puolen keskenään.

Vierailija
13/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy osuutesi kuolinpesästä. Tai vaadi kuolinpesän jakamista. Jos isälläsi on rahaa, asia on helppo. Hänellä on leskenä asumisoikeus, mutta ei se tarkoita sitä, että hänen ei tarvitse osallistua remonttikuluihin.

Vierailija
14/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi. Kysykää haluaako joku ostaa osuutesi

Vierailija
15/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 19:45"]

Maksaako peräkamaripoika vuokraa?  Ilmeisesti äitinne osuus? Isänne maksaa puolet ja osakkaat jakaa toisen puolen keskenään.

[/quote]

Ei, on aina sairautensa vuoksi saanut vaan olla työntekoa vastaan. Pilalle lellitty, ei vaadittu mitään. Ei osaa edes ruokaa laittaa. 

Vierailija
16/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 19:45"]

[/quote] Teillä on oikeus vaatia puolikkaastanne.

Ei, on aina sairautensa vuoksi saanut vaan olla työntekoa vastaan. Pilalle lellitty, ei vaadittu mitään. Ei osaa edes ruokaa laittaa. 

[/quote]

Vierailija
17/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä on kai jaettava, jos yksikin osakas niin vaatii?

Vierailija
18/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni pesää ei voi jakaa lesken asumisoikeuteen oikeuttavan asunnon kohdalla, tai jos leski ei suostu, ei jaeta. Eikä suostu ja veljet suuttuvat aina kun ehdotan, että tämä yksi ostaisi koko paskan. Se talo on sellainen, että purkuun se menee jossain vaiheessa, todella huono kun isä ei oikein jaksa enää hoitaa ja veli ei osaa. Yritetään se mikä jaksetaan, mutta valtavasti menee rahaa. Nyt tämä remontti olisi 3000 minun osaltani ja se on liikaa. Minä nyt ilmoitin, että minulla ei ole tuollaisia rahoja, meillä on toinenkin suku vaatimassa ja että maksa korkeintaan 200. 

Vierailija
19/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi.

Vierailija
20/51 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi maksaa euroakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän