kotisynnytys, kokemuksia?
Aion itse synnyttää kotona ja kokemukset kiinnostaisivat.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä synnytyskokoinen amme kotona? Kerrostaloasuntoja ei ainakaan sitten ole rakennettu kestämään mitään satojen kilojen painoista vesiallasta keskellä olohuonetta, saati vesieristetty tällaista kotisynnyttelyä varten.
Välilihanleikkauksen on tarkoitus estää pahemmat repeämisvauriot erityisesti isokokoisten vauvojen kohdalla, mutta omapahan on valintasi revetä ja saada se hermovaurio seksijumalatar pimppaasi kotona, kaukana veripalvelun lisäveren tarjonnasta.
Ja taas yksi joka halveksuu naisen seksuaalisuutta... Jos sinulle seksi ei ole tärkeää, älä oleta, että muille se ei ole. On se kumma, että naisen pimppa on aina jotakuta muuta kuin naista varten.
En halveksu naisen seksuaalisuutta vaan kuvitelmaa siitä, etteikö alapää voisi kärsiä repeämis- ja hermovaurioita myös kotisynnytyksessä. Leikattu väliliha on huomattavasti helpompi korjattava kuin itsekseen revennyt. Sairaalassa alapään vauriot ovat lisäksi korjattavissa heti synnytyksen jälkeen.
Kotisynnytyksessä repeämiä voi tulla vähemmän kun äiti on rennompi ja voi synnyttää siinä asennossa ja tahdissa mikä on hänelle luontaista. Ja tosiaan, en kaipaa mitään ilman puudutusta tikkailua ja vitsailua samalla isännän tikistä. ap
Siis mitä? Vou luoja, tuoko tikkailu jne o sitten ajatuksenakin niiiiiiiiiiiin kamalaa, että pitää kotona synnyttää?
Kotisynnytyksessä niitä repeämiähän ei tule ja jos vauvalla on hätä pääset heti esim sekstioon ja kaikki sairaalan palvelut on kotona siinä lähellä jos jokin menee pieleen...
Eikun hetkinen, miten se nyt menikään......
Joo, sanoisin että taitaa sairaala olla parempi paikka synnyttää.
Ja onko ap lääkkeet otettu, sinun voisi olla hyvä keskustella lääkärin kanssa että onko lääkitys kunnossa?
Kyllä tuo tikkailu on sellainen, jota en halua omalle kohdallani. En näe järkeä kärsiä turhaa kipua ja muka keveitä vitsejä alapäästäni. ap
Jos et halua tikkejä repeämiisi, joita lähes kaikille ensisynnyttäjille tulee, voit valmistautua siihen, että se vasta seksielämääsi myöhemmin vaikuttaakin. Emättimesi aukko saattaa sitten loppuelämän repsottaa vähän niinkuin puoliksi auki.
Repeämikiäkin voi ennalta ehkäistä sillä että voi valita hyvän synnyttämisasennon ja lisäksi synnyttää esim ammeessa. ap
Sairaalassa voi hyvin synnyttää veteen, mikäli et ole tarvinnut selkäpuudukkeita. Mutta olen nähnyt parikin synnyttäjää, jotka ovat luonnonmukaisessa synnytyksessä ja saadessaan itse valita ponnistusasentonsa (toinen vesisynnytys), saaneet kolmannen asteen repeämän.
Kuningatar Elisabet synnytti kaikki lapsensa kotona, ja viimeisessä synnytyksessä oli aikaansa nähden poikkeuksellisesti mukana myös prinssi Philip.
Luomu-Lissu?
Vierailija kirjoitti:
Muita julkkiksia, jotka ovat synnyttäneet kotona, ovat mm.:
Demi Moore, Hilary Duff, Ashley Graham, Alyson Hannigan, Gisele Bundchen, Alanis Morissette, Evan Rachel Wood, Iskra Lawrence, Elsa Hosk, Evangeline Lilly, Erykah Badu, Meryl Streep, Nelly Furtado, Josie Maran
Monimiljonäärien kotisynnytykset on vähän toista luokkaa. Enemmän palkattua henkilökuntaa kotona hoitamassa kuin tavallisilla ihmisillä sairaalassa. Kyllä rahalla saa kotiin ihan sairaalatasoisen hoidon. Ei se vaan halpaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Haluan käyttää alapäätäni ja nauttia seksistä myös synnytyksen jälkeen. ap
Miten luulet että se repeää kotonasi vähemmän? Ainoa ero on siinä että siellä ei ole ketään ompelemassa toosaasi kasaan. Ja jos lapsi on pahasti jumissa, hän voi menehtyä.
Mieti kaksi kertaa elämyksesi hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jee. Varaudu ihanaan oman napasi ympärille suunniteltuun elämysjuhlaan minkä lopputuloksena vauasi saattaa olla loppuelämänsä vammainen tai kuolla.
Törkeää puhetta. Esim. Hollannissa on aivan tavallista synnyttää kotona. yli 35% kaikista synnytyksistä on kotisynnytyksiä eikä siellä vauvat vammaudu tai kuole sen enempää kuin Suomessakaan.
Ei pidä paikkaansa
Miksi? Sairaalassakin voi synnyttää täysin luomusti, miten päin vain haluaa. Itsellä oli supistus- ja sydänäänipiuhat käytössä, ei muuta. Halusin keskittyä itseeni ja vauvaan, en siihen mitä ympärillä on tai paikkojen siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan käyttää alapäätäni ja nauttia seksistä myös synnytyksen jälkeen. ap
Miten luulet että se repeää kotonasi vähemmän? Ainoa ero on siinä että siellä ei ole ketään ompelemassa toosaasi kasaan. Ja jos lapsi on pahasti jumissa, hän voi menehtyä.
Mieti kaksi kertaa elämyksesi hintaa.
Miksei se kotikätilö voisi ommella?
-ohis.
Kyllä kotikätilökin luonnollisesti ompelee repeämät. Mut jos ap ei halua kenenkään sormia toosaansa, niin miten se kotikätilö pystyy sitten ompelemaan? Samaa puudutusainetta ompeluun käytetään sekä sairaalassa että kotona, että ei se ompelu sen kivuttomampaa kotona ole. Ehkä jopa kivuliaampaa, koska sairaalassa voi ottaa lisäavuksi ilokaasua puudutusaineiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuningatar Elisabet synnytti kaikki lapsensa kotona, ja viimeisessä synnytyksessä oli aikaansa nähden poikkeuksellisesti mukana myös prinssi Philip.
Luomu-Lissu?
Aika kaukana luomusta.
"Prince Charles was born via Caesarean section on the evening of 14 November 1948, in the Buhl Room at Buckingham Palace. According to Town and Country magazine, the room, which was ordinarily used as a guest room, was converted into a 'miniature hospital'."
Vierailija kirjoitti:
Suomen media on myös paljosta vastuussa. Naisten yritys nostaa esiin synnytysväkivalta ja muu kaltoinkohtelu vaiettiin kuoliaaksi julkisuudessa, kun ”asiantuntijalausunnoiksi” hankittiin lääkärit, jotka esittivät kaiken naisten väärinymmärtämisinä, liioitteluina ja sillä, että naiset vaaransivat vauvojensa terveyden. Lopuksi vielä surkujutut kätilöistä, jotka ovat pahoittaneet mielensä, kun heidän työtään ei arvosteta.
Synnytysväkivalta on jo sanana aivan älytön. Ihan niinkun siellä nyt joku olisi väkivaltaa tekemässä yrittäessään hoitaa synnytyksiä turvallisesti, huhhuh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomu-Lissu?
Aika kaukana luomusta.
"Prince Charles was born via Caesarean section on the evening of 14 November 1948, in the Buhl Room at Buckingham Palace. According to Town and Country magazine, the room, which was ordinarily used as a guest room, was converted into a 'miniature hospital'."
Charles ei ole nuorin. Nuorin lapsi oli Edward, ja hän syntyi alateitse prinssi Philipin pidellessä kädestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen media on myös paljosta vastuussa. Naisten yritys nostaa esiin synnytysväkivalta ja muu kaltoinkohtelu vaiettiin kuoliaaksi julkisuudessa, kun ”asiantuntijalausunnoiksi” hankittiin lääkärit, jotka esittivät kaiken naisten väärinymmärtämisinä, liioitteluina ja sillä, että naiset vaaransivat vauvojensa terveyden. Lopuksi vielä surkujutut kätilöistä, jotka ovat pahoittaneet mielensä, kun heidän työtään ei arvosteta.
Synnytysväkivalta on jo sanana aivan älytön. Ihan niinkun siellä nyt joku olisi väkivaltaa tekemässä yrittäessään hoitaa synnytyksiä turvallisesti, huhhuh...
Miten se on älytön sana? Onhan se väkivaltaa, kun tehdään väkivaltaisia tutkimuksia ilman potilaan suostumusta tai jopa aivan väkisin. Lisäksi henkinen väkivalta, kun ei kunnioiteta potilaan yksityisyyttä.
Ymmärrän sinua ap jollain tavalla. Muistutat kovasti minua 15 vuotta sitten, samanlainen uhmakas ensisynnyttäjä olin 23-vuotiaana.
Itse päädyin pitkälti samanlaisista syistä suunniteltuun sektioon. En kestänyt ajatusta rehottaa alasti muiden armoilla ja alistua toimenpiteille jotka tuntuivat itsestäni ikäviltä.
Kotisynnytykseen en olisi kuitenkaan ikinä lähtenyt vauvan turvallisuuden takia. Sektiossa pyysin, että minulle kerrotaan etukäteen kaikki mitä tehdään ja toiveitani kunnioitettiin.
Niistä kannattaa kertoa avoimesti etukäteen. Hoitohenkilökunta on kyllä pääosin ihan mukavaa ja kaikennähnyttä sakkia, eikä varmasti vitsaile mikäli asiasta sanot.
Taidat olla aika nuori?
Toinen mikä tulee mieleen, onko sinulla jotain ikäviä kokemuksia, väkivaltaa tai hyväksikäyttöä taustalla.? Selittäisi ehkä tuota asennoitumistasi muihin ihmisiin.
Eipä näistä tielle/kotiin syntyvistäkään kukaan näytä ikinä kuolevan/vammautuvan, mutta kotisynnykset, on ne silti aivan hirveitä! :D
Hei ap! Ottamatta kantaa päätökseesi synnyttää kotona, haluan sanoa, että minä synnytin sairaalassa ja olen siitä erittäin kiitollinen. Minulla oli pitkä synnytystoivelista, joka sisälsi mm. ammeen, ei sisätutkimuksia kuin pyydettäessä, luonnolliset kivunlievitysmenetelmät, ei episiotomiaa yms.
KAIKKIA toiveitani kuunneltiin ja olin kokemukseen erittäin tyytyväinen. Synnytys oli silti paljon rajumpi kokemus kuin olisin ikinä osannut odottaa ja yhdessä vaiheessa olin jo melkein valmis ottamaan epiduraalin koska kivut olivat niin kovat. Lisäksi ponnistusvaiheessa repesin eteenpäin ja jos minua ei olisi tikattu, olisin varmaan kuollut verenhukkaan. Vuosin verta todella pitkään synnytyksen jälkeen.
Sairaalassa olo antoi minulle turvallisuuden tunteen että jos jokin menee pieleen, apu on heti saatavilla. Mitä vaan voi tapahtua ja kaikki ei aina mene suunnitellusti, ja sitä vaihtoehtoa pitää myös miettiä.
Nyt kun tiedän mitä synnytykseltä odottaa, voisin ehkä jopa synnyttää kotona, kunhan raskaus menisi hyvin. Mutta ensisynnyttäjälle suosittelisin sairaalasynnytystä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua ap jollain tavalla. Muistutat kovasti minua 15 vuotta sitten, samanlainen uhmakas ensisynnyttäjä olin 23-vuotiaana.
Itse päädyin pitkälti samanlaisista syistä suunniteltuun sektioon. En kestänyt ajatusta rehottaa alasti muiden armoilla ja alistua toimenpiteille jotka tuntuivat itsestäni ikäviltä.Kotisynnytykseen en olisi kuitenkaan ikinä lähtenyt vauvan turvallisuuden takia. Sektiossa pyysin, että minulle kerrotaan etukäteen kaikki mitä tehdään ja toiveitani kunnioitettiin.
Niistä kannattaa kertoa avoimesti etukäteen. Hoitohenkilökunta on kyllä pääosin ihan mukavaa ja kaikennähnyttä sakkia, eikä varmasti vitsaile mikäli asiasta sanot.
Taidat olla aika nuori?
Toinen mikä tulee mieleen, onko sinulla jotain ikäviä kokemuksia, väkivaltaa tai hyväksikäyttöä taustalla.? Selittäisi ehkä tuota asennoitumistasi muihin ihmisiin.
Eli nainen, joka haluaa vaalia omaa seksuaalisuuttaan ja välttää synnytysväkivallan, on automaattisesti jotenkin traumatisoitunut? :D Eli on normaalia naiseutta antaa kävellä itsensä yli?? :D
Vierailija kirjoitti:
Eipä näistä tielle/kotiin syntyvistäkään kukaan näytä ikinä kuolevan/vammautuvan, mutta kotisynnykset, on ne silti aivan hirveitä! :D
Tielle tai eteiseen syntyvät eli ns. syöksysynnytykset sujuvatkin yleisesti hyvin. Vauva on täysin optimaalisessa asennossa, kohduksi avautunut täysin auki nopeasti ja itsestään eli kaikki kohdallaan.
Näin ei todellakaan välttämättä aina ole ja sitähän ei läheskään aina etukäteen voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päädyin pitkälti samanlaisista syistä suunniteltuun sektioon. En kestänyt ajatusta rehottaa alasti muiden armoilla ja alistua toimenpiteille jotka tuntuivat itsestäni ikäviltä.Kotisynnytykseen en olisi kuitenkaan ikinä lähtenyt vauvan turvallisuuden takia. Sektiossa pyysin, että minulle kerrotaan etukäteen kaikki mitä tehdään ja toiveitani kunnioitettiin.
Taidat olla aika nuori?
Toinen mikä tulee mieleen, onko sinulla jotain ikäviä kokemuksia, väkivaltaa tai hyväksikäyttöä taustalla.? Selittäisi ehkä tuota asennoitumistasi muihin ihmisiin.Eli nainen, joka haluaa vaalia omaa seksuaalisuuttaan ja välttää synnytysväkivallan, on automaattisesti jotenkin traumatisoitunut? :D Eli on normaalia naiseutta antaa kävellä itsensä yli?? :D
Enhän mä niin sanonut. Älä vääristele!
Päinvastoin, sanoin että ymmärrän. Synnytysväkivaltaa en todellakaan hyväksy ja se on hyvä että siitä myös nykyään puhutaan.
Mutta toisinaan se että kokee muut ihmiset suorilta käsin uhkaksi ja että hoitohenkilökunta tahallaan vähättelee ja vitsailee ja satuttaa voi joskus viitata huonoihin kokemuksiin. Ymmärsin että näitä ei ole vielä tapahtunut vaan ap automaattisesti näitä odottaa tapahtuvan.
Tuurilla voi mennä hyvinkin kotisynnytys, huonolla tuurilla vähemmän hyvin. Itselleni toi turvaa, kun tiesin, että synnytyssairaalassa on kaikki apu lähellä " jos jotain odottamatonta sattuu". Ensimmäisen kohdalla olisinkin ollut pulassa kotisynnytyksessä, loput kaksi ehkä olisivat onnistuneetkin. Nykyäänhän siellä ei pidetäkkään äitejä synnytyksen jälkeen vuorokauttakaan, kun pääsee kotiin , jos kaikki kunnossa. Vauvan vointi oli minulle ensisijainen, ei oma kokemus.
Muita julkkiksia, jotka ovat synnyttäneet kotona, ovat mm.:
Demi Moore, Hilary Duff, Ashley Graham, Alyson Hannigan, Gisele Bundchen, Alanis Morissette, Evan Rachel Wood, Iskra Lawrence, Elsa Hosk, Evangeline Lilly, Erykah Badu, Meryl Streep, Nelly Furtado, Josie Maran