Haluan erota, mutta luottotiedoton mies ei löydä asuntoa
Mulla on aivan kamala tilanne. Olen ollut avopuolisoni kanssa yhdessä teini-ikäisestä asti, jolloin hän opiskeli ja kävi töissä. Valmistuttuaan hän ehti olla töissä muutaman vuoden, kunnes sai potkut yt-neuvottelujen jälkeen. Tuon jälkeen meidän suhde on ollut jatkuvasti koetuksella, koska mies muuttui, ehkä jopa masentui, ja en jaksa enää kannatella tätä suhdetta yksin.
Ensinnäkin työttömäksi jäätyään hän jätti monia omia laskujaan maksamatta. En tiennyt pariin vuoteen tästä, mutta kerran satuin huomaamaan hänelle tulleen kirjeen perinnästä tai ulosotosta ja hän paljastui. Eniten satutti valehtelu, mutta olin valmis auttamaan häntä ja aloitin jopa säästämisen, että saadaan hänen velkansa maksettua.
Hän ei kuitenkaan missään vaiheessa ole ollut halukas etsimään töitä ja maksamaan velkaansa pois. Hän olettaa, että pääsee jossain vaiheessa oman alansa töihin hyvällä palkalla, mutta sitä ennen ei ole valmis työskentelemään missään muissa hommissa. Hän on ollut nyt työttömänä lähes kolme vuotta, jos kesätöitä ei lasketa. Olen yrittänyt kannustaa, etsinyt työpaikkoja, auttanut hakemuksissa ja sanonut, että olen valmis maksamaan lainaa hänen puolestaan, mutta mikään ei kelpaa. En vain jaksa enää.
Olemme nyt tehneet eroa viime kesästä lähtien. Miehellä on ollut jatkuvasti asuntohakemus vetämässä (kaupunki, Sato, VVO ainakin), mutta mistään ei kuulu mitään. Mistä edes luottotiedoton työtön ihminen voi saada asunnon? Haluan tästä tilanteesta pois, tuntuu että tukehdun.
Kommentit (10)
Mies jää asumaan siihen ja sinä muutat pois.
Sun miehen pitää etsiä uus nainen, jonka luokse muuttaa. Näin itse pääsin eroon vastaavanlaisen taustan omaavasta miehestä. Auta nettideittiprofiilin laatimisessa.
Komppaan edellisiä: muuta itse pois, muuten jäät tilanteeseen jumiin vielä ties kuinka moneksi vuodeksi.
Mies ei voi jäädä tähän asuntoon asumaan, koska tämä on nimissäni, enkä myöskään halua ottaa riskiä, että eron jälkeen vuokraan asuntoani hänelle. Olen miettinyt muuttoa vakavasti nyt muutaman kuukauden ja todennäköisesti laitan tämän asunnon myyntiin. Meillä on yksi lapsi ja vaikka asunkin hänen kanssaan tulevaisuudessa kahdestaan, niin tarvitsemme hieman isomman asunnon. Sain viime kuussa jo lainatarjouksen pankista, joten pystyisin muuttamaan kunhan saan tämän asunnon myytyä (ei pitäisi olla ongelmaa Helsingissä). Ahdistaa vain tuo miehen pärjääminen, että minne hän menee ja mistä saa asunnon, mutta en enää jaksaisi olla aikuisesta ihmisestä vastuussa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:54"]Mies ei voi jäädä tähän asuntoon asumaan, koska tämä on nimissäni, enkä myöskään halua ottaa riskiä, että eron jälkeen vuokraan asuntoani hänelle. Olen miettinyt muuttoa vakavasti nyt muutaman kuukauden ja todennäköisesti laitan tämän asunnon myyntiin. Meillä on yksi lapsi ja vaikka asunkin hänen kanssaan tulevaisuudessa kahdestaan, niin tarvitsemme hieman isomman asunnon. Sain viime kuussa jo lainatarjouksen pankista, joten pystyisin muuttamaan kunhan saan tämän asunnon myytyä (ei pitäisi olla ongelmaa Helsingissä). Ahdistaa vain tuo miehen pärjääminen, että minne hän menee ja mistä saa asunnon, mutta en enää jaksaisi olla aikuisesta ihmisestä vastuussa.
Ap
[/quote]
Muutat pois jolloin mies jää asunnottomaksi ja heidän on pakko antaa miehelle asunto.
Mites miehen vanhemmat? Mun tuttu mies oli samanlaisessa tilanteessa, kunnes hänen ex (jonka luona mies edelleen asui) soitti miehen äidille ja kertoi tilanteesta. Mies muutti vanhemmilleen ja asuu siellä edelleen.
Se vuokra-asuntohakemus pitää uusia vähän väliä! Soita sossuun ja varatkaa aika sosiaalityöntekijälle. Sano että asunto menee myyntiin ja miehen pitää pärjätä omillaan. Auttavat siellä alkuun.
Miehen molemmat vanhemmat ovat kuolleet eikä hänellä juuri ole sukulaisia. Mielestäni hän on vaarassa syrjäytyä, mutta ei halua minkäänlaista apua. Hakemukset on myös uusittu säännöllisesti ja ainakin kaupungilla mies on siinä kiireimmässä jonossa, mutta niinpä taitaa olla moni muukin.
Ap
No ei hän niin kiireellinen taida olla, koska kuitenkin on asunto, jossa voi asua. Siksi ne, joilla ei ole lainkaan kotia menevät ennen häntä.
Laajentakaa hänen asuinaluetta, varsinkin jos hesassa asutte.
Itse olisin hankkinut miehelle häädön, jos olisi kyse minun asunnostani. Ja jos mies ei ole edes vuokrasopimuksessa, niin etkös sinä voi vain käskeä lähteämään milloin vain?
Muuta sinä pois.