Lestadiolaiset häät ja toiveena meikkaamattomuus
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 00:57"]Meikitön morsian haluaa olla juhlan kaunein eikä halua syntisten meikkaajien varastavan miesten huomiota?
[/quote]
Eikö morsian olekaan pääasia omissa höissään?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 12:17"]
Leastadiolaiset häät ja toiveena meikkaamattomuus. Menisitkö?
[/quote]
Vaikea uskoa että avaus on aito. Miksi meikkamattomuus-vaatimus? Muka... Eivät lestadiolaiset niin suvaitsemattomia ole että he alkaisivat määräillä miten ei-lestadiolaisten kuuluu elää ja olla. Avaus on todennäköisesti trolli.
Sen olen kyllä hämmästyneenä pannut merkille lestadiolaisuuden sävyttämässä suvussamme, ett liikkeeseen kuuluvat nuoret naiset pukeutuvat häihin varsin paljastavasti. Suorastaan mauttomuuksiin menevät kaula-aukot ovat outo yhdistelmä kun toisaalta esiaviollinen seksi ja avoliitto on sekä ehkäisy on tiukasti kielletty.
Mitä nämä usein vain alle kaksikymppiset morsiamet ja muut häävieraat haluavat viestittää anteliaasti rinnat paljaastavilla kaula-aukoillaan? Kesällä on taas tulossa parin lestadiolaiset häät, täytynee jossain välissä valmisteluja varovaisesti udella.
Samanlaista mauttomuutta ei nimittäin esiinny sukumme ei-lestadiolaisessa siivessä.
Menisin, mutta koska minulla on aikuisiän aknea ja punoittava iho, käyttäisin meikkivoidetta ja puuteria. Silmämeikin ja huulimeikin ja muut ylimääräiset voisin ihan hyvin jättää laittamatta.
Mielestäni on eräänlaista älykkyyttä pystyä myös noudattamaan toisten toiveita/uskontoa silloin kun se ei riitele oman elämänkatsomuksen kanssa. Erikoistilaisuuksissa siis, kuten nyt vaikkapa häät. Että voisin ihan hyvin suostua lähtemään hippivaatteissa tukka harjaamatta viettämään hippiparin häitä metsään, vaikken itse hippi olekaan. Sen sijaan arvomaailmaani vastaan en suostuisi toimimaan, kuten vaikkapa käyttämään burkaa, vaan silloin en menisi tilaisuuteen. Katson vain silmät näkyviin jättävän burkan alistavan naista ja edistävän epätasa-arvoisuutta.
Toki aika hypoteettista pohdintaa, koska tuttavapiiriini ei kuulu lestadiolaisia, hippejä, eikä muslimeja.
Uskovaiset sukulaiset menivät taannoin naimisiin.
Emme menneet kirkkoon mutta sen jälkeen järjestettyyn hääjuhlaan kyllä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 12:24"]
En siis oikeasti ymmärrä, miksi en saisi peittää punakkaa naamani, jos saan kuitenkin vääntää tyylikkään nutturan ja koristautua kuin joulukuusi koruilla.
[/quote]
Olen ymmärtänyt että tämä johtuu siitä, etteivät korut ja kampaukset peitä ihmisen "todellista minää", mutta meikki muuttaa kasvoja ja tämä on Luojan luomistyöhön puuttumista. Jumalahan loi ihmisen omaksi kuvakseen ja sitä rataa.
Jos jonkun usko vaatisi sitä että mennään juhlaan hiukset harjaamatta, niin kunnioittaisin tätä. Samoin pistäisin muslimihäihin huivin ja nilkkapituisen hameen. Kaikki eivät toki halua tehdä niin. Silloin kannattaisi ehkä jättää menemättä.
Menisin mutta meikkaisin kevyemmin kuin muihin häihin. Ehkä laittaisin vain ripsivärin, kulmat ja poskipunaa. Ei värillisiä meikkejä eikä rajauksia.
Tottakai menisin :))). En meikkaa muutenkaan. Hääh...mun ystävistä muuten kukaan ei meikkaa :)))
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 12:25"]
ap, ei tuollaisia toiveita esitetä. Mutta joo, mielelläni jättäisin ne häät välistä, koska en todellakaan haluaisi jäädä kuuntelemaan saarnoja ja puheita. ex-vl
[/quote] Lestadiolaiset häät on pahemmat kuin hautajaiset. Siellä saarnojen lisäksi itketään ja surraan ja sitä hävettää katsoa. Ilmeisesti nuoren tytön kohtalo itkettää heidän ystäviä. Olen kerran ollut sukulaistytön vl häissä ja se oli aivan kamalaa.
Meikitön morsian haluaa olla juhlan kaunein eikä halua syntisten meikkaajien varastavan miesten huomiota?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 12:27"]Meikkaisin ja laittaisin seksikkään tantun ihan vaan vittuillakseni
[/quote]
Veikkaan, että seksikäs tanttusi olisi "hillitty" nuorten aikuisten täyttämissä lestahäissä. Meikittömyyttä kun kompensoidaan överipaljastavilla vaatteilla. Näin ainakin Hkin seudun vl-piireissä.
Meikamisen kielto on vanhojen saarnamiesten keksimä sääntö, ei tarvitse noudattaa.
Siis vierailla ei meikkiä? Ei tietenkään olisi ongelma. Mutta jos vieraiden pitäisi sanoa ääneen omia rukouksia, se voisi olla ongelma.
En menisi. En liiku ilman meikkiä kodin ulkopuolella. Teen hillityn kauniin meikin. Jos se olisi este häihin osallistumiselle, niin sit ois.
Niin ja se, että miksi en liiku ilman meikkiä on se, että näytän sairaalta ilman. Mutta sitäpä ei muut tiedä.
Tunnen lestadiolaisia jotka meikkaa joten en todellakaan usko että tuollaista on kutsuun laitettu. Minulla on tuttuja lestadiolaisissa ja kyllä eivät ole ulos ajaneet esim juhlista vaikka on ollut meikkiä
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi läheiset ystävät kyseessä, niin menisin. Enkä meikkaisi. Olen itse ateisti, mutta minulla on paljon eri uskontoja edustavia ystäviä, ja yritän kunnioittaa heidän vakaumuksiaan varsinkin tuollaisissa tärkeissä elämän tilanteissa.
Kenenkään oma vakaumus ei määrää miten muut ihmiset elää hyvä tavaton. Jos kutsuu ei-lestavieraita niin heidät tulee hyväksyä sellaisena kuin tulevat. Meikkaavien vakaumushan sanoo että 'saa' meikata ja laittaa itseään kaikin tavoin.
Pitääkö esim kaupan kassan ja lääkärin lopettaa meikkaaminen lesta-asiakkaiden varalta?
Yläkoulussa samalla luokalla oli kaksi lestatyttöä jotka tullvat kouluun ilman meikkiä. Heillä oli omassa lokerikossa meikit ja meikinpuhdistusaineet eli aamulla koulun vessassa meikit naamaan.ja koulusta lähteissä meikit pois. Eivät elä nyt aikuisena lestaelämää.
No ne hääthän onkin juurikin av nammojen/vieraiden juhla. Minäminä vieraathan ne saneleekun miten juhlissa pitää olla. Jättäkää menemättä kun ei kelpaa. Hyvin yksinkertaista, eikö?