Autatko läheisiäsi esim. juhlajärjestelyissä?
Siskoni on perheetön ja asuu naapurikaupungissa. Meillä on kolme lasta ja vuosien mittaan on tullut järjestettyä kaikenlaisia kekkereitä ristiäisistä synttärien kautta rippijuhliin, kotiinpalaamisiin ja lakkiaisiin. Jotkut ovat olleet isojakin, vieraita jopa yli 100, koska suvut ovat molemmin puolin suuria ja ystäviäkin on, ja meistä on kaikista kiva järjestää juhlia.
Nyt on taas yksien juhlien järjestelyt meneillään ja havahduin just huomaamaan, että kappas vaan, siskoni ei ole ikinä tarjoutunut auttamaan missään järjestelyissä. Vieraana hän kyllä viihtyy mitä parhaimmin. Käly tuo tarjottavia, äiti on häärinyt tiskaamassa, anoppi on pessyt ikkunoita ja siivonnut ja järjestellyt, on ollut ystäviä auttamassa (josta on palkkio maksettu) ja palkallista työvoimaakin on ollut, mutta mun sisko vain hengailee. Hän on vanhempi kuin minä, organisointikykyinen ja aikaansaava ihminen noin muuten työssä ja vapaa-ajalla.
Itse vastaavassa tilanteessa tarjoaisin ilman muuta apua ja myös tarttuisin tehtäviin oma-aloitteisesti, ettei juhlien järjestäjän tarvitse viettää koko aikaansa köökissä hikoillen.
Olis kiva kuulla, miten te toimitte vastaavanlaisissa tilanteissa, onko tavallistakin, ettei jeesata ja miksi niin ei huvita tehdä. Siskolta en ole kehdannut suoraan kysyä, tietenkään. :D
Kommentit (14)
Se miten itse toimisit, ei edelleenkään tarkoita että muut toimii samoin.
Organisointikykyinen ja aikaansaava ei silti tarkoita että haluaa organisoida ja saada aikaan jatkuvasti tai muiden hyväksi.
Ei oo tapana työntää nenääni toisten asioihin, enkä halua muiden työntävän neniään minun asioihini. Järjestän itse juuri sellaiset juhlat kuin haluan ja oletan, että muut tekevät samoin. Ne "itsenäisesti toimeen tarttuvat" ovat kaikkein hirvempiä - päällepäsmäribesserwissereitä, jotka äshlää vastoin kaikkea järkeä, makua ja suunnitelmaa.
Autan siellä, mihin minua pyydetään, mutta silloinkin oletan, että pyytäjä sanoo, mitä haluaa.
Toki, aina tarjoan apua omalle ja miehenpuolen suvulle. Voithan kysyä siskoltasi apua,mutta jos hän kieltäytyy nii ei toki voi velvoittaa auttamaan.
Olen niin kade teille joilla on auttavainen suku ja kaveripiiri. Itse aina ostetaan siivous ja pitopalvelu
En käy juhlissa ja rippijuhlat ja synttärit, omat häät yms järjestän ilman muiden apua. En ole häärääjätyyppiä,vaikka olen hyvä organisoimaan. Ei kaikki tykkää järjestellä ja se on ihan ok. Ei kukaan ap:ta pakota siihen. Oma valinta.
Kannattaa järjestää pienempiä juhlia niin saa tehtyä itse tarvittavat. Mutta onhan se toki mukavaa asetella sitä marttyyrinkruunua itselleen kun joutui ihan itse ikkunansa pesemään juhlia varten eikä kukaan taaskaan lukenut ajatuksia ja tarjoutunut auttamaan.
Autan, koska suorastaan rakastan valmistella juhlia. Ihanaa ensin suunnitella yhdessä, käydä ostoksilla ja sitten toteuttaa.
Ajattelisin, että siskosi ei vaan tykkää noista juhlien järjestelyistä.. Anna olla, kun muut sukulaiseti auttavat.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:45"]
Itse en ainakaan ikinä ole osallistunut minkään sukujuhlien järjestämiseen, toisaalta mulle ne on yhdentekeviä muutenkin. Kavereita autan kyllä.
Oleellista tässä kai on se, että sun mielestä siskollasi ei voi olla muuta/mielekkäämpää tekemistä kuin järkätä sukujuhlia koska hänellä onnettomalla ei ole perhettä?
[/quote]
Ei tästä ole kysymys. Onhan esim. kälylläkin ueampi lapsi. Hän on kuitenkin ainoa siskoni ja asuu ihan lähelläkin, joten auttaminen kävisi häneltä helpommin kuin satojen kilometrien päästä tulevilta, esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:46"]
Autatko sinä siskoasi juhlien järjestelyissä?
[/quote]
Olen auttanut muutoissa, remonteissa, kuljetuksissa (siskolla ei ole ajokorttia eikä autoa) ja vastaavissa.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:46"]
Autatko sinä siskoasi juhlien järjestelyissä?
[/quote]
Olen auttanut muutoissa, remonteissa, kuljetuksissa (siskolla ei ole ajokorttia eikä autoa) ja vastaavissa.
[/quote]
OK, eli kyseessä on samanlainen tapaus kun mun kälyni, kolmet rempat ja muutot hänelle ja miehelleen autettiin, rouva oli yleensä näiden aikaan aina sopivasti raskaan tms muuten vain estynyt itse tekemästä. Oltais sit kerran tarvittu n 1h heidän apuaan, ei onnistunut. No, siihen loppui meidän auttaminen:)
Mä saattaisin tarjota apua, mutta toisaalta, saattaisin myös olettaa juhlien järjestäjän pyytävän apua, jos kokee tarvitsevansa sitä. Mielestäni läheiseltä ihmiseltä voi reilusti pyytää apua, koska aina ei halua tuppautua. Teillä jo apuvoimia. Voi myös kokea, ettette halua muiden apuja.
Itse en ainakaan ikinä ole osallistunut minkään sukujuhlien järjestämiseen, toisaalta mulle ne on yhdentekeviä muutenkin. Kavereita autan kyllä.
Oleellista tässä kai on se, että sun mielestä siskollasi ei voi olla muuta/mielekkäämpää tekemistä kuin järkätä sukujuhlia koska hänellä onnettomalla ei ole perhettä?