Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

verotuksen poistoista tietävät

Vierailija
15.04.2015 |

onko poistot pakko aloittaa hankintavuonna, jos hankinta ei sinä vuonna ole ehtinyt tuottaa vielä juuri mitään? Ts, jos esim ostaa koneen ja alkaa tuottaa sillä jotain vasta joulukuussa, niin tulojahan ei ehdi merkittävästi kertyä. Voiko tällöin poistot aloittaa vasta seuraavana vuonna?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:31"]

Voiko poistoja tehdä tavallinen ihminenkin? 

[/quote]

Ei. Poistojen on liityttävä liiketoimintaan.

Vierailija
22/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:24"]

Niin ja jos Vekotin on tuottanut Varastoa, niin inventaario pitää tehdä. Varaston arvon nousu taas lisää verotettavaa tulosta.

Voi kun sä olisit mun asiakas, saisin hoitaa sun kirjanpidon ja veroilmoituksen ja sä saisit keskittyä tekemään sitä mitä osaisit ja osaisin neuvoa niin, että et kompuroisi heti ensimmäisiin kirjanpidollisiin itsestäänselvyyksiin...

Mitä muuten nyt kyselet, onko sulla rikottu tilikausi? Vai saanut lykkäystä tuon tekemiseen? Yritysten veroilmoitukset piti jättää jo kuun alussa.

[/quote]

Vuoden loppuiset Oy:t on mun mielestä kylläkin tämän kuun loppuun jätettäviä veroilmoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:39"]

[/quote]

Tietenkin voi, jos poistettavalla hankinnalla hankitaan tuloja.  Esim jos teet sivutöinäsi hommia valokuvaajana, ja sulla on todistettavasti siitä jotain tuloja, niin voit poistaa kameran, mutta jos vaan huviksesi harrastat itseksesi niin silloin tietenkään et voi mitään poistaakaan.

[/quote]

No eiköhän sillä valokuvaajalla olisi toiminimi tms jonka kautta tekee keikkaa?

[/quote]

Ei välttämättä. Ihminen VOI tehdä keikkaa ihan ilman mitään toiminimiäkin. Toiminimi helpottaa sivukulujen maksua jonkin verran JOS keikkaa on paljon, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä ja siinä on myös haittapuolia.

Vierailija
24/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:46"]

[/quote]

Tietenkin voi, jos poistettavalla hankinnalla hankitaan tuloja.  Esim jos teet sivutöinäsi hommia valokuvaajana, ja sulla on todistettavasti siitä jotain tuloja, niin voit poistaa kameran, mutta jos vaan huviksesi harrastat itseksesi niin silloin tietenkään et voi mitään poistaakaan.

[/quote]

[/quote]

Ei välttämättä. Ihminen VOI tehdä keikkaa ihan ilman mitään toiminimiäkin. Toiminimi helpottaa sivukulujen maksua jonkin verran JOS keikkaa on paljon, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä ja siinä on myös haittapuolia.

[/quote]

Mitä haitta puolia? Ja jos sulla menee vähäisistä tuloista 30% pääomaveroa niin ei se kovin kannattavalta vaihtoehdolta kuulosta.

Vierailija
25/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vuokratuloistaan joissain tapauksissa kyllä. Esim. jos vuokraa kiinteistöä, mökkiä tms. Asunto-osakkeen tai kiinteistöoy-muotoisen liikehuoneiston vuokraamisesta yksityishenkilö ei voi tehdä poistoja. Sen sijaan se as oy tai koy voi omassa kirjanpidossaan tehdä poistot. Ainakaan asoy:llä ei ole muistaakseni poistojen tekemisvelvollisuutta, koy:stä en ole varma. Siis siinä tapauksessa että tekevät tappiota.

Vierailija
26/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ap viisainta, että kertosit nyt ihan alusta asti tän casen? Mä tipuin jo kärryiltä, vaikka taloushallinnon ammattilainen mukamas olenkin ;)

Vierailija
27/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä haitta puolia? Ja jos sulla menee vähäisistä tuloista 30% pääomaveroa niin ei se kovin kannattavalta vaihtoehdolta kuulosta.

[/quote]

No lähinnä se, että jos tämmöisenä sivutoimiyrittäjänä, vaikka satunnaisena naapurien sukujuhlien valokuvaajana olen perustanut toiminimen ja sitten jäätkin työttömäksi oikeasta työstäsi, josta normaalisti saat elantosi, niin yrittäjänä et ole oikeutettu työttömyysturvaan ennen kuin lopetat sen toiminimen pitkäänkestävän byrokratian kautta, mutta ei se tuttavien sukujuhlien kuvaaminen edelleenkään elätä sua.

Vierailija
28/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:27"]

Niin mutta kun ap ei ole yrittäjä. Kyseessä on vekotin, jota vuokraamalla saan tuloa.  En siis tuota sillä itse mitään, vaan vuokraan vekotinta. Tuloa ei siis ole siltä ajalta, jolta ei ollut vekotintakaan, ja vaikka olisikin ei vuokrakohteen poistoja voine vähentää mistään muusta kuin siitä nimenomaisesta vuokratulosta. Verotus menee pääomaverotuksena, enkä siis voi vähentää tätä negatiivista tulosta mistään muusta tulosta.

Ja koska en ole yrittäjäm, niin veroilmoitus on vasta ensi kuussa.

[/quote]

No sitten et voi tehdä poistojakaan.

Vierailija
29/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lienee kyse enemmänkin sivutyöstä kuin pääomatuloista. Mun mielestä jonkun mönkijän tms ruohonleikkurin vuokraaminen on sivutyötä eikä sitä koske pääomatulovero saati poistot.

Eli voisin kuvitella että jos Ap on ostanut masiinan esim lainalla niin korot pystyy vähentämään. Samahan se on asuntovuokrauksessa, ei siinäkään kämppän hintaa voi poistoilla vähentää vuokratuloista vaan pelkästään lainan korot. 

Vierailija
30/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poistoja voi tehdä, vaikka ei olisi yrittäjä, jos kuitenkin on esim työkoneita tai kiinteistöjä, joista on tuloja. Ne menee tulonhankkimisvähennyksiin.

Vierailija
31/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:01"]

Tässä lienee kyse enemmänkin sivutyöstä kuin pääomatuloista. Mun mielestä jonkun mönkijän tms ruohonleikkurin vuokraaminen on sivutyötä eikä sitä koske pääomatulovero saati poistot.

Eli voisin kuvitella että jos Ap on ostanut masiinan esim lainalla niin korot pystyy vähentämään. Samahan se on asuntovuokrauksessa, ei siinäkään kämppän hintaa voi poistoilla vähentää vuokratuloista vaan pelkästään lainan korot. 

[/quote]

Itse asiassa nimenomaan VOI, jos kyseessä on kiinteistö. Asunto-osakkeen hintaa ei voi vähentää poistoina, kiinteistön voi. Toki sitten, jos myöhemmin myyt kyseisen kiinteistön, niin hankintahinnaksi katsotaan vain se poistamaton osa.

Vierailija
32/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis MISSÄ ap on niitä poistoja tekemässä?? Henkilöverotuksessa? Kun tilinpäätöstähän ei kerta tehdä kun kysessä ei ole elinkeinotoiminta?

Vierailija
33/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:04"]

Niin siis MISSÄ ap on niitä poistoja tekemässä?? Henkilöverotuksessa? Kun tilinpäätöstähän ei kerta tehdä kun kysessä ei ole elinkeinotoiminta?

[/quote]

No verotuksesta hän otsikossa puhuu. En tiedä, mistä nämä tilinpäätökset on tähän keksitty, vaikka tietty sellainen pitää tehdä että voi veroilmoituksen täyttää.

Vierailija
34/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pitää tätä ketjua ylhäällä, on nimittäin niin jännä case...

Siis ostitko sinä vanhan amerikanauton, jonka laitat kuntoon ja vuokraat sitten kesällä hääautoksi?

Joo, vuokratulo on pääomatuloa, mutta vähennykset... soitapa verotoimistoon, kysy asiaa ja kerro meillekin!

Vierailija
35/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:04"]

[/quote]

No verotuksesta hän otsikossa puhuu. En tiedä, mistä nämä tilinpäätökset on tähän keksitty, vaikka tietty sellainen pitää tehdä että voi veroilmoituksen täyttää.
[/quote]

Miten tehdään tilinpäätös jos ei ole yritystä?

Vierailija
36/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:09"]

Siis ostitko sinä vanhan amerikanauton, jonka laitat kuntoon ja vuokraat sitten kesällä hääautoksi?

Joo, vuokratulo on pääomatuloa, mutta vähennykset... soitapa verotoimistoon, kysy asiaa ja kerro meillekin!

[/quote]

No itse asiassa ap osti hienon klapikoneen, jota vuokraan mökkiläisille ja vastaaville. Terveisiä vain tutuille. Ja olen tehnyt vastaavaa jo aikaisemmin, joten mulla ja verottajalla on tästä suhteellisen yksimielinen käsitys. Ainoa, että aikaisemmin mulla on ollut se vastaava vekotin koko vuoden tai ainakin niin kauan, että on sen verran tuloa, että jotain kannattaa vähentääkin - nyt ensimmäistä kertaa ei siltä ekalta vuodelta ehtinyt juuri mitään kertyä. Ylempänä ketjussa mainitut luvut on tietysti fiktiivisiä, kuvaavat vain tilanteen tulojen ja poistojen suhdetta.

Vierailija
37/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:15"]

[/quote]

No itse asiassa ap osti hienon klapikoneen, jota vuokraan mökkiläisille ja vastaaville. Terveisiä vain tutuille. Ja olen tehnyt vastaavaa jo aikaisemmin, joten mulla ja verottajalla on tästä suhteellisen yksimielinen käsitys. Ainoa, että aikaisemmin mulla on ollut se vastaava vekotin koko vuoden tai ainakin niin kauan, että on sen verran tuloa, että jotain kannattaa vähentääkin - nyt ensimmäistä kertaa ei siltä ekalta vuodelta ehtinyt juuri mitään kertyä. Ylempänä ketjussa mainitut luvut on tietysti fiktiivisiä, kuvaavat vain tilanteen tulojen ja poistojen suhdetta.

[/quote]

ELI: Aiempina vuosina olet tehnyt poistosuunnitelman klapikoneelle? Mistä siis olet ne poistot vähentänyt? Mihin tuo klapikone on kirjattu omaisuudeksesi?

Tilinpäätöstä siis ei tehdä koska kyseessä ei ole yritystoiminta (olenko yhtään kärryillä...)

Vierailija
38/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nyt toisaan kyseessä POISTOT eikä VÄHENNYKSET?

Vierailija
39/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]

ELI: Aiempina vuosina olet tehnyt poistosuunnitelman klapikoneelle? Mistä siis olet ne poistot vähentänyt? Mihin tuo klapikone on kirjattu omaisuudeksesi?

Tilinpäätöstä siis ei tehdä koska kyseessä ei ole yritystoiminta (olenko yhtään kärryillä...)

[/quote]

Olen tehnyt poistosuunnitelman ja poistanut sen edellisen klapikoneen hinnan joskus vuonna nakki ja kivi. Postot on poistettu klapikoneen vuokratulosta henkilöverotuksessa ja ne on poistettu loppuun jo joku aika sitten. Nyt on aika tehdä uusi suunnitelma uudelle koneelle.

Ja tilinpäätöstä ei tehdä, koska ei ole mitään yritystä. on vain minä yksityishenkilönä.

Vierailija
40/40 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen tehnyt poistosuunnitelman ja poistanut sen edellisen klapikoneen hinnan joskus vuonna nakki ja kivi. Postot on poistettu klapikoneen vuokratulosta henkilöverotuksessa ja ne on poistettu loppuun jo joku aika sitten. Nyt on aika tehdä uusi suunnitelma uudelle koneelle.

Ja tilinpäätöstä ei tehdä, koska ei ole mitään yritystä. on vain minä yksityishenkilönä.

[/quote]

Kyllähän poistot tulee aloittaa sinä vuonna kun olet aloittanut koneen vuokraamisen. Koska poistomäärä on suurempi kuin vuokratulot,voit vähentää syntyneen tappion muista pääomatuloista,jos sinulla sellaisia on. Jos ei ole, osa tappiosta voidaan vähentää ansiotuloista maksamastasi verosta.Yläraja oli muistaakseni 1400e jos sinulla ei ole lapsia (summa nousee hieman jos lapsia on).1400e ylittävälle osalle vahvistetaan pääomatulon tappio, joka olisi jos tuo tappion määräsi olisi 7000e, niin suunnilleen 2300e, jonka saisit vähentää seuraavina 10 vuotena pääomatuloistasi.Mutta kannattaa tosiaan kysellä asiasta tarkemmin verotoimistosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme