Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiset synttäreille n. 150 km päästä enkä aio laittaa lämmintä ruokaa. Mitä tarjolle makeiden lisäksi?

Vierailija
17.09.2006 |

Coctailpiirakat, valmis voileipäkakku, pasteijoita...?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa jotain kämäsiä eineksiä kaupasta. Kun haluat kerta päästä helpolla, osta niitä uuniin työnnettäviä puolipakastepastejoita ja -pullia. Helppoa ja pahaa.

Vierailija
2/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertislautasia yms voi käyttää. Mikä on enää sen helpompaa ja hyvääkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä suinkaan kaikille vieraille vaan kun juhlat ovat ohi, niin varmasti koko perheelle maistuu kunnon päivällinen ja samoin kaukaa tulleille sukulaisille ;) Tee ruoka vaikka valmiiksi edellispäivänä ja laita uuniin lämpiämään sitten juhlien loppusuoralla..

Vierailija
4/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ostaa jotain kämäsiä eineksiä kaupasta. Kun haluat kerta päästä helpolla, osta niitä uuniin työnnettäviä puolipakastepastejoita ja -pullia. Helppoa ja pahaa.

Vierailija
5/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartenhan ne puolivalmisteet on keksitty ettei aina tarvitsisi hikoilla keittiössä ja stressata vieraiden takia päiväkausia. Pakastealtaan pullat, cocktailpiirakat ja pasteijat ovat ihan hyviä, minä ainakin tykkään. Jos ap:n sukulaiset eivät ole mitään überkulinaristeja (kuten voi päätellä siitä että salaatti oli jonkun mielestä kaninruokaa), niin eivätköhän hekin syö niitä Kotiuunin piirakoita ihan mielellään.

Itse taas en muuten vielä koskaan ole syönyt hyvää voileipäkakkua (maistettu on sekä leipomoiden että itsetehtyjä), joten sitä ei meidänkään juhlissamme koskaan laiteta pöytään. Olen tällainen perusjuntti, joka ei pidä hienoista piperryksistä, joita naistenlehdet ovat sesonkiaikoina täynnä. Kala-allergisellekin hankalaa, kun ei tiedä onko tämän tuulihattutaikinanyytin keskellä kenties savulohta, mätiä vaiko kaviaaria, vai kenties ihan lihaakin niin että minäkin uskaltaisin syödä.

Vierailija
6/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaa, kun kaikki ei makkarasta tykkää ja salaattiainekset lohkovatiin, ottaa kukin mistä tykkää. -ap-

Vierailija:

Eikä suinkaan kaikille vieraille vaan kun juhlat ovat ohi, niin varmasti koko perheelle maistuu kunnon päivällinen ja samoin kaukaa tulleille sukulaisille ;) Tee ruoka vaikka valmiiksi edellispäivänä ja laita uuniin lämpiämään sitten juhlien loppusuoralla..

Vierailija
7/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis esim. yllätysvieraille. Mutta jos joku niitä oikein juhlapöytään laittaisi, säälisin kyseistä emäntää oikein sydämeni pohjasta...

Vierailija
8/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

siis esim. yllätysvieraille. Mutta jos joku niitä oikein juhlapöytään laittaisi, säälisin kyseistä emäntää oikein sydämeni pohjasta...

Millä 50-luvulla me oikein elämme, kun säälitään kaikkia " emäntiä" , jotka eivät ehdi/osaa/halua leipoa juhliin? Eikä lapsen synttärijuhlia saa enää järjestää jos ei ole puolta viikkoa hikoillut keittiössä niin kuin kunnon perheenäiti ainakin? Tai sitten pitää tutustua eri leipomoiden tarjontaan, kiertää lähileipomot läpi ja ostella maistiaisia, johon siihenkin menee aikaa. Eivät ne leipomotuotteetkaan mitään herkkuja aina ole.

Eiköhän juhlissa se pääasia ole se synttärisankari, on se kyllä säälittävää jos täytyy alkaa emäntää (voi kuinka inhoan sitä nimitystä, en ole emäntä kun en omista maatilaa) säälimään tarjottavien vuoksi!

Vierailija
9/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kenenkään säälejä siis ansaitse ;-)

Meillä vastaavassa tilanteessa tarjottavana olisi suurinpiirtein jotain tälläistä:

-suolaista piirasta/pasteijoita/voileipäkakkua/voileipiä (itse tehtyjä, paitsi voileipäkakku leipomosta)

-salaatteja erilaisia peruna/tonnikala/fetajuusto/kanasalaattia plus patonkia ja juustoja (taas itse tehtyjä, paitsi juustot tietty kaupasta)

-minilihapullia (itse tehtyjä), prinssinakkeja (kaupasta)

-pullakranssi (leipomosta)

-pikkuleipiä (leipomosta) tai keksejä (kaupasta)

-täytekakku (leipomosta)

Juomana kahvia, teetä, mehua, limua.

Ihan hyvin kelpaisi appivanhemmille ja muulle suvulle. Karjalanpaistia en alkaisi laittaa, ensinnäkin se on pahaa, toiseksi en ala kilpailemaan anopin kanssa hänen taidonnäytteellään.

Vierailija
10/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jokin liha- tai kalakeitto.

- Muutamaa hyvää leipää, voita, maitoo, kaljaa, mehua, leivänpäällisiä.

- Hedelmiä oman puutarhan puista.

- Jälkiruuaksi täytekakkukahvit ja vaihtoehtona jäätelöö, pullaa, kuivakakkua ja keksiä sun muuta lapselliseen makuun.

Mehua, ehkä limpparia.

Ja vielä kotiinpaluuta ennen kahvit ja voileivät, ettei tartte essolle poiketa sämpylöille.

Ei noittenkaan tekoon päívää mene ja sopan voi keittää hätätilassa vaikka edellispäivänä, jos juhlapäivänä ei kerkiä.

Lastenkutsuilla riittää kyllä kohtuus, sen jokainen tajuaa. Tärkeintä on tunnelma ja yhdessäolo ja se ettei tartte juhlia nälissään, ei ruokalistojen vertailu suvun kesken.

Vierailija
11/69 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sitä vartenhan ne puolivalmisteet on keksitty ettei aina tarvitsisi hikoilla keittiössä ja stressata vieraiden takia päiväkausia. Pakastealtaan pullat, cocktailpiirakat ja pasteijat ovat ihan hyviä, minä ainakin tykkään. Jos ap:n sukulaiset eivät ole mitään überkulinaristeja (kuten voi päätellä siitä että salaatti oli jonkun mielestä kaninruokaa), niin eivätköhän hekin syö niitä Kotiuunin piirakoita ihan mielellään.

Itse taas en muuten vielä koskaan ole syönyt hyvää voileipäkakkua (maistettu on sekä leipomoiden että itsetehtyjä), joten sitä ei meidänkään juhlissamme koskaan laiteta pöytään. Olen tällainen perusjuntti, joka ei pidä hienoista piperryksistä, joita naistenlehdet ovat sesonkiaikoina täynnä. Kala-allergisellekin hankalaa, kun ei tiedä onko tämän tuulihattutaikinanyytin keskellä kenties savulohta, mätiä vaiko kaviaaria, vai kenties ihan lihaakin niin että minäkin uskaltaisin syödä.

Paitsi että mä kyllä olen syönyt hyvää voileipäkakkuakin.

Vierailija
12/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskon tekemiä ja IHAN TAATUSTI hyviä koska sitä ei paljoa jäänyt isoista kakuista ja kaikki vieraat kehuivat juhlissa ja jälkikäteen että olivat tosi hyviä. Joten kyllä niitä hyviäkin voileipäkakkuja löytyy.

Anoppi ja appi tulevat yleensä 300 km:n päästä ja ikinä en ole mitään ruokaa tehnyt. Käyvät kuitenkin jossakin syömässä, yleensä apen siskon luona joka asuu meilläpäin. Ja jos ukko haluaa tarjota ruokaa niin saa sitten itse tehdä tai pyytää apua, en rupea turhaan huseeraamaan vielä keittiössä kun meikäkäinen täällä kuitenkin joutuu siivoamaan.

Vierailija
13/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pirtiikaluston tulee kieltää ja räsymattojaen hapsut tulee olla suorassa. Kirjahyllyssä olevien valokuvakehysten ja posliinikissojen ja Tallinnasta tuotujen likööripullojen päällä ei saa olla pölyä.

Vierailija
14/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" juhla" pöydässä on esim yhtä sorttia sellaista. MUTTA ap on laittamassa kaikki pakastealtaan sortit tarjolle ja se kertoo kyllä todella laiskasta emännästä; pasteijoita, coktailpiirakoita jne.

Vierailija
15/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi jotkut pitävät karjalanpaistia juhlaruokana? Läskistä lihaa, ei mitään kunnon kastiketta (vaan sitä vesiliurua), ei mitään makua, kun mausteena on vain ja ainoastaan pippuria ja suolaa. YÄK!!

Vierailija:

Laitat aamulla aikaisin karjalanpaistilihat sipulin ja porkkanan kera uuniin, mausteeksi suolaa, kokonaisia mustapippureita, kasvikset isoina paloina, peität reilusti vedellä. annat olla ainakin 3 tuntia. ei paha kun lihatkin saa valmiiks palasina, helppoa hyvää ja taatusti appiavanhemmatkin tykkäää. perunat kuorit vaikka ed. iltana kylmään veteen ja jääkaappiin ja keität sit kypsäks.

Musta kuitenkin pääset helpommalla tekemällä ruuan ja sit vaik kakku jälkkäriks

Vierailija
16/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tulee muuten tosi hyvää ja raikasta! Eikä kellastu ja mene karsean näköiseksi niin kuin majoneesi.

Vierailija:

Jos käyttäisin netissä samanlaista kieltä kuin tuo yksi voileipäkakun mollaaja, voisin tähän viestiin todeta tasan samoin sanoin, mutta sanonpahan nyt vain, etten TOSIAAN tajua,

miksi jotkut pitävät karjalanpaistia juhlaruokana? Läskistä lihaa, ei mitään kunnon kastiketta (vaan sitä vesiliurua), ei mitään makua, kun mausteena on vain ja ainoastaan pippuria ja suolaa. YÄK!!

Vierailija:

Laitat aamulla aikaisin karjalanpaistilihat sipulin ja porkkanan kera uuniin, mausteeksi suolaa, kokonaisia mustapippureita, kasvikset isoina paloina, peität reilusti vedellä. annat olla ainakin 3 tuntia. ei paha kun lihatkin saa valmiiks palasina, helppoa hyvää ja taatusti appiavanhemmatkin tykkäää. perunat kuorit vaikka ed. iltana kylmään veteen ja jääkaappiin ja keität sit kypsäks.

Musta kuitenkin pääset helpommalla tekemällä ruuan ja sit vaik kakku jälkkäriks

Vierailija
17/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin ei hän voi saada neuvoja, joissa kerrotaan, mistä hän saisi todella hyvät tarjottavat. Nämä paikat pitää tietää, ja ap ei ilmeisesti tiedä, koska täältä kyselee. Ja kyselee tekniikalla, jolla ei voi saada kunnollisia vastauksia. Kerro ap, missä asut niin voit saada neuvojakin.

Vierailija
18/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli kyllä ihan oikeessa, että on se kumma, ettei lasten synttäreitä voi ilman gourmettarjottavia juhlia.

Vierailija
19/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sai itse väsätä mieleisensä. Tarjolla oli leipää, levitettä, juustoa, leikkelettä (3 lajia jokaista) ja kurkku-, tomaatti-, paprikaviipaleet. Ei mennyt minun aikani noidenkaan väsäämiseen ja kaikki sai mieleisensä.

Vierailija
20/69 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 km on oikeasti todella pitkä matka ajaa edes takaisin pelkän kahvin ja pikkupasteijan varassa.

Muistan ikuisesti, kun mentiin serkun rippijuhliin 200 kilometrin päähän ja ensin vielä kirkkoon äidin vaatimuksesta. Pelkällä pikkusuolaisella ja kakulla olisi varmaan pitänyt elää koko päivä. Vieraat kävivät välillä grillillä ja sanoivat vielä emännälle tämän suoraan, että " käydään välillä syömässä ja tullaan takaisin" . Ei edes ymmärtänyt hävetä...