Pienituloiselle koira?
Kuukausitienestini vaihtelee 1000-1300€ / kk. Säästöön saan pari sataa joka kuukausi, mutta toistaiseksi säästöjä ei ole kuin pari tonnia. Mitä tuumaatte, onko tällaisessa taloustilanteessa järkeä ottaa koira? Mitään isokokoista rotua tuskin, mutta ehkä joku vähän pienemmästä päästä + jokin suht terve rotu... Haluaisin seurakoiran kerrostaloasuntoon eli ei saisi olla kova haukkumaan. Silloin tällöin koira lähtisi pienelle reissulle mukaan (max kerran kuussa), muutaman tunnin ajelu suuntaansa. En myöskään halua super-aktiivista rotua, vaan sellaisen joka pärjää melko maltillisella lenkityksellä/aktivoinnilla. Koira sais olla mahdollisimman sohvaperuna :D Kokemusta mulla on koirista, vähän haastavaluonteisista, joten tällä kertaa toiveissa olisi helppo rotu - sellainen miellyttämishaluinen kiltti kotikoira, joka ei esim. halajaisi metälle jäniksien perään.
Kannattaako näillä tuloilla unohtaa koiran hankinta? Oletteko itse selvinneet koiran kuluista pienillä tuloilla? Jos hankin koiran, niin mitä rotua näillä spekseillä suosittelette? :)
Entä missä hintaskaalassa rotukoirat ovat nykyään? Kannattaako koiralle ottaa vakuutus sairastelujen varalle?
Kommentit (24)
Joo ehdottomasti vakuutus, totta kai! Eläinlääkärikulut voi olla helposti tuhansia ilman vakuutusta, eikä itsellä ainakaan ole sellaisia summia säästössä.
Koira kaikkine kustannuksineen voi maksaa uuden henkilöauton verran elämänsä aikana. Oli minkä tuloinen tahansa, niin se kannattaa aina ottaa huomioon kun hankkimista miettii.
Vierailija kirjoitti:
Joo ehdottomasti vakuutus, totta kai! Eläinlääkärikulut voi olla helposti tuhansia ilman vakuutusta, eikä itsellä ainakaan ole sellaisia summia säästössä.
Ja agriaan ei kannata haksahtaa. Nostavat vuosittain n 100e/v vakuutusmaksuja. Houkuttelevat alkuun pienillä vuosimaksuilla
Koira maksaa itsessään saman verran kuin sä tienaat kuussa.
Pennusta ei voi koskaan tietää miten sopeutuu olemaan yksin, pysyykö terveenä.
Ehkä riskirtömintä ois ottaa jo aikuinen, terve, ei eroahdistusta omaava aikuinen kodinvaihtaja.
Älä ota koiraa, jos haluat sohvaperunan. Eläin tylsistyy, jos et jaksa puuhailla ja lenkkeillä sen kanssa.
Ota sellainen robottikoira joita Japanissa on iäkkäillä seurana. Maksaa vain hankinnan eikä tarvitse vakuutusta ja eläinlääkäriä.
Itse olen opiskelija ja koiria löytyy pari kappaletta. Hyvin olen silti voinut maksaa vakuutukset ja hoidot :) rotukoirat alkavat olla ~1000-2000e, jotkin pienet muotirodut jopa 3000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja agriaan ei kannata haksahtaa. Nostavat vuosittain n 100e/v vakuutusmaksuja. Houkuttelevat alkuun pienillä vuosimaksuilla
Pieni määrä tuo vuodelta on, silloin kun vakuutukselle tulee köyttöä niin varmasti oot kiitollinen siitä että sen otit.
Jos ajatellaan että koira elää noin 10v tuo vakuutus on sen 1000e koko elinkaaren ajan, eli todennäköisesti halvempi kuin koiran ostohinta, ainakin jos koira on rekisteröity, niinkuin pitäisi olla.
Itse olen aina ollut tuossa samassa tuloluokassa, ja aina on ollut koira ja olen selvinnyt arjesta vaikka joskus on ollut kalliita leikkauksia. Pieni koira syö vähemmän kuin suuri, vakuutus kannattaa ottaa ainakin riskiroduille, vaikka on kallis. Rotukoirien hinnat nykyään noin 1500 - 2500, riippuen rodun yleisyydestä, kysynnästä ja vanhempien meriiteistä. Muista että mikään koira ei ole sohvaperuna, kaikki koirat tarvitsevat runsaasti liikuntaa ja liikunnan puute on yleisin nykykoiran hyvinvointiongelma ja käytöshäiriöiden syy.
Eipä kannata ottaa mitään lemmikkiä, josta seuraa kuluja. Sanoohan sen järkikin.
Tulee eteen yllättävän paljon kuluja. Rokotukset, lääkärit, ruoka ei ole halpaa jos ruokkii oikein, erinäisiä varusteita kuluu ja joutuu hankkimaan uusia, mahdolliset trimmaukset, miten hoito silloin kun ei itse voi huolehtia jne? Kerron omasta kokemuksesta. Meillä oli keskikokoinen koira, trimmasin itse kun opettelin sen, mutta silti kuluja tuli 50- 100/kk kun tarkasteli kuluja sen jälkeen kun lemmikki kuoli. Rahaa jäänyt selvästi enemmän muuhun. Enkä ole ihan pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä tuo vuodelta on, silloin kun vakuutukselle tulee köyttöä niin varmasti oot kiitollinen siitä että sen otit.
Jos ajatellaan että koira elää noin 10v tuo vakuutus on sen 1000e koko elinkaaren ajan, eli todennäköisesti halvempi kuin koiran ostohinta, ainakin jos koira on rekisteröity, niinkuin pitäisi olla.
Meinasin sillä, että on muitakin vakuutusfirmoja kuin riisto-agria. Vakuutusta pidän itsekin tärkeänä ja se on kaikilla koirillani aina ollut.
Pienituloinen pärjää koiran kanssa, jos se ei sairastele. Viime kesänä koiraa puri kyy. Hoito maksoi Vethousen klinikalla 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Koira kaikkine kustannuksineen voi maksaa uuden henkilöauton verran elämänsä aikana. Oli minkä tuloinen tahansa, niin se kannattaa aina ottaa huomioon kun hankkimista miettii.
Näin. Ja mitään sellaista kuin "suht terve rotu" ei ole, koska jokainen koira on oma yksilönsä ja koira voi sairastua täysin rodulleen epätavalliseen sairauteen.
Samoin kuin isokokoisissa koirissa on sekä rauhallisia että vilkkaita luonteita, pätee sama pienikoisiin koiriinkin, eli saattaa saada vaikka minkälaisen raivoavan riehujan tai sitten lykästää ja naapurit nauttivat hiljaisuudesta ja rauhasta. Arpapeliä, koulutuskaan kun ei aina auta.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota koiraa, jos haluat sohvaperunan. Eläin tylsistyy, jos et jaksa puuhailla ja lenkkeillä sen kanssa.
No kyllä mä jaksan sen kanssa touhuta ja lenkittää, mutta kyllähän toiset rodut on enemmän sohvaperunoita kuin toiset. Siksi kirjoitin kyseisen kriteerin, ettei kukaan ehdota mulle mitään ajokoiraa tai saksanpaimenkoiraa. En jaksa/ehdi harrastella agilityjä tai metsästystä, vaan peruslenkitykset pitäisi riittää.
Eli jokin 100€ / kk pitäis ainakin varautua investoimaan pieneen koiraan? Vai pari sataako ennemmin?
Kertokaahan vielä rotusuosituksia. Tai hyviä rotuyhdistelmiä sekaroituiselle. Mites Whippet - ei syö paljoa ja kait aika hyväluonteinen? Onko kuinka energinen?
Joku mainitsi kodinvaihtaja-koiran hankinnasta.. Se voisi kiinnostaa. Rescue-koira siis? Onko kokemusta tällaisesta?
Ap
Aloituksen perusteella tulot ovat pienempi ongelma, kuin vaatimustaso koiralle. Ei saa haukkua, ei tarvitse pahemmin liikuntaa ja aktivointia, pitäisi olla sohvaperuna jne.
Löytöeläintalot hukkuvat kissoihin, mikset ottaisi mieluummin sellaista? Kaksi kun ottaa, niin pitävät toisilleen hyvin seuraakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan että koira elää noin 10v tuo vakuutus on sen 1000e koko elinkaaren ajan, eli todennäköisesti halvempi kuin koiran ostohinta, ainakin jos koira on rekisteröity, niinkuin pitäisi olla.Meinasin sillä, että on muitakin vakuutusfirmoja kuin riisto-agria. Vakuutusta pidän itsekin tärkeänä ja se on kaikilla koirillani aina ollut.
Mistä sai edullisen vakuutuksen? Yritin kesällä etsiä parempaa, mutta yhtä kalliita olivat kaikki
Muuten olisin ehdottanut shibaa, mutta ei ole miellyttämisenhaluinen. Lisäksi kasvatus Suomessa niin pientä, että saa olla superihminen tai hyvä tuuri, että sellaisen joskus saa. Hankintahinta myös melko kallis, mutta sehän kirpaisee vain kerran.
Kokeile hankikoira piste fin rotutestiä noilla spekseillä. Ja säästä ensin vaikka pari tonnia lisää, niin että sinulla olisi hankintahinta + pari tonnia. Juoksevista kuluista selviää, mutta lääkärikuluja varten kannattaa koko ajan pitää säästöjä. Vaikka olisi se vakuutuskin, koska sen ehdot tosiaan kannattaa lukea tarkkaan, ei kata kaikkea eikä välttämättä ole sitten edes kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen perusteella tulot ovat pienempi ongelma, kuin vaatimustaso koiralle. Ei saa haukkua, ei tarvitse pahemmin liikuntaa ja aktivointia, pitäisi olla sohvaperuna jne.
Löytöeläintalot hukkuvat kissoihin, mikset ottaisi mieluummin sellaista? Kaksi kun ottaa, niin pitävät toisilleen hyvin seuraakin.
No mun edellinen koira oli sekarotuinen, jossa dominoivasti ajokoiraa. Kyllä mä senkin kanssa pärjäsin, mutta mieluummin hiljaisempi rotu ja sellainen joka ei aina tilaisuuden tullen karkaa jäniksen perään. Haen enemmän sellaista labbis / kultainen noutaja -tyylistä. Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että ajokoiraan verrattuna labbis on aika sohvaperuna. Toki eroja on yksilöissä mutta kyllähän roduissa on valtavia eroja. Kyllä mä koiraani ulkoilutan tarpeeksi mutta nyt pitää lähtökohdan olla se, ettei ainakaan mitään valtavaa metsästysviettiä olisi.
Ap
Vakuutus kannattaa ottaa. Älä ota trimattavaa rotua tai turkkirotua etenkin jos et itse halua trimmata, se maksaa joka kuukausi lähes 100e. Myös turkin hoitoaineet ja välineet maksaa..