Pienituloiselle koira?
Kuukausitienestini vaihtelee 1000-1300€ / kk. Säästöön saan pari sataa joka kuukausi, mutta toistaiseksi säästöjä ei ole kuin pari tonnia. Mitä tuumaatte, onko tällaisessa taloustilanteessa järkeä ottaa koira? Mitään isokokoista rotua tuskin, mutta ehkä joku vähän pienemmästä päästä + jokin suht terve rotu... Haluaisin seurakoiran kerrostaloasuntoon eli ei saisi olla kova haukkumaan. Silloin tällöin koira lähtisi pienelle reissulle mukaan (max kerran kuussa), muutaman tunnin ajelu suuntaansa. En myöskään halua super-aktiivista rotua, vaan sellaisen joka pärjää melko maltillisella lenkityksellä/aktivoinnilla. Koira sais olla mahdollisimman sohvaperuna :D Kokemusta mulla on koirista, vähän haastavaluonteisista, joten tällä kertaa toiveissa olisi helppo rotu - sellainen miellyttämishaluinen kiltti kotikoira, joka ei esim. halajaisi metälle jäniksien perään.
Kannattaako näillä tuloilla unohtaa koiran hankinta? Oletteko itse selvinneet koiran kuluista pienillä tuloilla? Jos hankin koiran, niin mitä rotua näillä spekseillä suosittelette? :)
Entä missä hintaskaalassa rotukoirat ovat nykyään? Kannattaako koiralle ottaa vakuutus sairastelujen varalle?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota koiraa, jos haluat sohvaperunan. Eläin tylsistyy, jos et jaksa puuhailla ja lenkkeillä sen kanssa.
No kyllä mä jaksan sen kanssa touhuta ja lenkittää, mutta kyllähän toiset rodut on enemmän sohvaperunoita kuin toiset. Siksi kirjoitin kyseisen kriteerin, ettei kukaan ehdota mulle mitään ajokoiraa tai saksanpaimenkoiraa. En jaksa/ehdi harrastella agilityjä tai metsästystä, vaan peruslenkitykset pitäisi riittää.
Eli jokin 100€ / kk pitäis ainakin varautua investoimaan pieneen koiraan? Vai pari sataako ennemmin?
Kertokaahan vielä rotusuosituksia. Tai hyviä rotuyhdistelmiä sekaroituiselle. Mites Whippet - ei syö paljoa ja kait aika hyväluonteinen? Onko kuinka energinen?
Joku mainitsi kodinvaihtaja-koiran hankinnasta.. Se voisi kiinnostaa. Rescue-koira siis? Onko kokemusta tällaisesta?
Ap
Minulla on pieni rescue, ja parempaa ja terveempää koiraa ei voisi toivoa. Mutta koirat todella ovat yksilöitä.
Vakuutus tuollaiselle piskille voitolla kalliimpi. Itse en ole ottanut. Äitini kasvatti pienimuotoisesti kissoja parin vuosikymmenen ajan, ja totesi, että pitkällä aikavälillä on melko lailla sama, ottaako vakuutuksen vai ei, ilman ehkä hieman huokeampaa.
Tällöin toki täytyy olla muuta likviditeettiä koiran sairastuessa. Itse olen ajatellut, etten mitään hurjia operaatioita lähde tekemään, vaan vien mieluummin piikille. Mutta ihan perushoitoon saa kyllä kulumaan rahaa.
Älä ota kultsia tai labbista jos haluat pärjätä pienillä kuluilla. Ne on niin jalostettuja, että niillä on kohtalaisen paljon erilaisia sairauksia. Lisäksi syövät paljon ja vaativat paljon lenkitystäkin.
Hiukan pienempi, mutta paljon terveempi olisi suomenlapinkoira. Tosin ei ole missään tapauksessa helppo rotu vaan vaatii 1.5h/pv lenkitystä ja vaatii koulutusta.
Sinuna tekisin HankiKoira Rotutestin (googlaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ehdottomasti vakuutus, totta kai! Eläinlääkärikulut voi olla helposti tuhansia ilman vakuutusta, eikä itsellä ainakaan ole sellaisia summia säästössä.
Ja agriaan ei kannata haksahtaa. Nostavat vuosittain n 100e/v vakuutusmaksuja. Houkuttelevat alkuun pienillä vuosimaksuilla
Pieni määrä tuo vuodelta on, silloin kun vakuutukselle tulee köyttöä niin varmasti oot kiitollinen siitä että sen otit.
Jos ajatellaan että koira elää noin 10v tuo vakuutus on sen 1000e koko elinkaaren ajan, eli todennäköisesti halvempi kuin koiran ostohinta, ainakin jos koira on rekisteröity, niinkuin pitäisi olla.Meinasin sillä, että on muitakin vakuutusfirmoja kuin riisto-agria. Vakuutusta pidän itsekin tärkeänä ja se on kaikilla koirillani aina ollut.
Mistä sai edullisen vakuutuksen? Yritin kesällä etsiä parempaa, mutta yhtä kalliita olivat kaikki
Vaihdoin juuri lähitapiolaan ja hinta tippui 120e/v. Korvaussummat about samat, omavastuukin tippui merkittävästi
Arpapeliähän se toki on, mutta "arpaonneensa" voi kyllä yrittää itse vaikuttaa.
Jos esim. etsii hiljaista, pelkillä kävelyillä pärjäävää, vähän karvoja pudottelevaa koiraa en suosittele hankkimaan vaikka huskya. Voihan se olla että vastaan tulee se maailman hiljaisin ja vähiten karvoja vaihtava husky, mutta jättämällä tämän rodun jo heti ensiksi pois laskuista nämä vaatimukset omaava henkilö pääsee vähemmällä.
Tietyillä roduilla jokin sairaus on pikemminkin sääntö, kuin poikkeus, joten taas rodun valinta vaikuttaa niiden lisäkulujen mahdollisuuteen,