Missä olen ollut? Mikä kaupunki? Salapoliisitehtävä...
Olen istunut auton takapenkillä 80-luvulla ja ajanut talon ohi, joka oli ylhäällä jyrkän mäen rinteessä. Kadulta nousi tämän tapaisia kiviportaita ja "istutuslaatikoita" rinnettä myöten ylös asti:
http://www.ikikivi.fi/images/igallery/original/101-200/kiviportaat_kivimuurissa-101.jpg
Eli noita kymmenen riviin tai jotain... Maisema oli muuten lehtimetsää, ehkä, tien toisella puolella oli järvi tai meri ja tie teki jyrkän mutkan heti talon jälkeen. Kaupungissa.
Siellä ylhäällä tais olla joku prameempi pytinki. Mieleeni tulee Raisio, Naantali, Lahti... Tai sitten ei mikään noista. Muistan, että pyysin isän ajamaan siitä uudestaan ohi, kun tahdoin katsoa. (Isällä ei mitään muistikuvaa, kysyin jo).
Osaako kukaan kertoa kuvaukseen sopivaa paikkaa?
Kommentit (109)
Mitens ne Turun saaristoalueen talot? joku saari sieltä, jonne isäsi on ajeluttanut sinua katselemaan hienoja taloja? Ruissalo?
43 jatkaa
Se taidemuseon rakennus näkyy jo aika kaukaa alhaalta päin pitkin Aurakatua - ja on kyllä vaikuttavan näköinen rakennus! - joten jos pieni lapsi näkee ensin joen ja heti perään sen rakennuksen korkean mäen laella, on voinut syntyä vaikutelma, että ne sijaitsevat ihan vierekkäin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 23:48"]
Aika harvassa paikkaa (missä itse olen käynyt) yhdistyy mäki ja ranta, ainakaan meren rannoilla. Joku harju, Salpausselkä tms. voisi kylläkin olla?
[/quote]
Tätä minäkin mietin. Aika jyrkkä tiputus rinteeltä ajotielle ja siitä taas järveen. Että harjumaisemaa juu, ehkä... -ap-
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 23:54"]
43 jatkaa
Se taidemuseon rakennus näkyy jo aika kaukaa alhaalta päin pitkin Aurakatua - ja on kyllä vaikuttavan näköinen rakennus! - joten jos pieni lapsi näkee ensin joen ja heti perään sen rakennuksen korkean mäen laella, on voinut syntyä vaikutelma, että ne sijaitsevat ihan vierekkäin.
[/quote]
Usko mua, ei se todellakaan ole toi :) Mun kaveri on sitäpaitsi asunut tossa ihan vieressä, joten on tullut pyörittyä noilla kulmilla muutaman kerran, eikä tuo ole sinne päinkään :) -ap-
Voisiko olla Hangossa? Siellä meri joka puolella ja paljon vanhoja huviloita.
Mä veikkaan, että muistat portaat jyrkempinä kuin ne todellisuudessa ovat, koska olit silloin itse lyhyt.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 23:54"]
Mitens ne Turun saaristoalueen talot? joku saari sieltä, jonne isäsi on ajeluttanut sinua katselemaan hienoja taloja? Ruissalo?
[/quote]
Niin, ehkä. Siis nimenomaan ollaan oltu kyttäämässä hienoja taloja ja maisemia, ei meillä mitään varsinaista asiaa ole ollut minnekään. Mutta mietin, olisiko saarissa noin rakennettua ympäristöä, tota kivihommaa, tietä ja jalkakäytävää (tai ehkä joku kinttupolku, mut ajotie oli leveähkö ja asfaltoitu)?
Mä kysyn huomenna isältä ton kuvan kera... Se kyllä muistaa just yhtä turhanpäiväisiä asioita menneisyydestä, kuin minäkin, mutta ei osaa ostaa kaupasta maitoa kun unohti että se loppui. Kuten minäkin. -ap-
Kiitos suuresti kaikille päätään vaivanneille, mun on nyt pakko mennä nukkumaan, joudan vasta huomenna illalla takaisin jos joku on saanut uusia ideoita, tsekkailen myös Punkaharjut ja Hangot huomenissa. Ja sori jos joku ei saa nukuttua... -ap-
Näyttää vähän Lappeenrannan juoppoportailta satamasta ylös Raastuvankadulle. Tuollaista taloa ei vaan ole. :/ nykyään ainakaan.
Kerro ap, löytyikö kaupunki. Olen utelias!
Ap lapsena portaat tuntuu paaaljon jyrkemmiltä yms mitä oikeasti ovat. Ja talot isommilta.
Tiedoksi nyt vaan että vähän reaaliteettiä peliin
Helsinki, Seuraasaareen menevä tie. Menee merenrantaa.
Ap, mua kiinnostaa tuo sun piirtämäsi kuva. Se on lintuperspektiivistä, vaikka itse istuit autossa! Pystytkö iirtämään oikean muistikuvasi? En missään tapauksessa kritisoi, minusta tämä on vain kiinnostavaa. Ihminen voi muuttaa muistikuviaan ja päätellä myhemmin miltä paikka näyttää esim. juuri yläviistosta. Mutta miltä se näytti sieltä alhaalta autosta?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 23:41"]
Mukkulan kartano Lahdessa? http://vg.dilosys.com/public/email/870501e39ff427f
[/quote]
Ei oo, liian iso talo, liian siistit portaat. Toki 30-vuotta on kulunut, mutta silti, ei toi :-) -ap-