Missä olen ollut? Mikä kaupunki? Salapoliisitehtävä...
Olen istunut auton takapenkillä 80-luvulla ja ajanut talon ohi, joka oli ylhäällä jyrkän mäen rinteessä. Kadulta nousi tämän tapaisia kiviportaita ja "istutuslaatikoita" rinnettä myöten ylös asti:
http://www.ikikivi.fi/images/igallery/original/101-200/kiviportaat_kivimuurissa-101.jpg
Eli noita kymmenen riviin tai jotain... Maisema oli muuten lehtimetsää, ehkä, tien toisella puolella oli järvi tai meri ja tie teki jyrkän mutkan heti talon jälkeen. Kaupungissa.
Siellä ylhäällä tais olla joku prameempi pytinki. Mieleeni tulee Raisio, Naantali, Lahti... Tai sitten ei mikään noista. Muistan, että pyysin isän ajamaan siitä uudestaan ohi, kun tahdoin katsoa. (Isällä ei mitään muistikuvaa, kysyin jo).
Osaako kukaan kertoa kuvaukseen sopivaa paikkaa?
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 23:01"]
Tämä?
[/quote]
Ei, liian kesämökkimäistä, ja ne istutusloodat portaiden sivuilta puuttuu. -ap-
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 22:55"]
Helsingin Tammisalo tai Kulosaari?
[/quote]
Katsoin ne paikat, joissa tie menee riittävän lähellä rantaa. Ei :(
-ap-
Tammisaari? Porvoo? Helsingin Linnunlaulu? Löytyy hienoja taloja ja vesistöjä ja ehkä oikeanlaista tunnelmaakin, en tiedä?
Aivan älytöntä, mutta olen itsekin harhaillut Google Mapsissa etsiskelemässä tätä mystistä talo, melkoista neula&heinäsuopa -leikkiä, mutta kun olisi vaan niiiiiiin hienoa jos tämä ratkeaisi! :)
Mites Tuusulanjärvi? Siellähän on ne Ainolat, Halosenniemet sun muut, ja järveä kiertää rantatie.
Mitenkäs Nokian Siuro? Harjumaisemaa ja järvenrantaa löytyisi...
Höh, eikö tämä arvoitus ratkennutkaan?
Näytä piirros isällesi! Toivottavasti hän muistaa :)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 22:38"]
Turku?
[/quote]
Siinä Samppalinnan kulmilla on vähän samaa tunnelmaa, mutta ei ole Turku, kaupungissa asui ennen sukulaisia ja siellä on tullut paljon käytyä. -ap-
Turku?
[/quote]
Turun jokirannassa melkeinpä ainoa vaihtoehto on ravintola Samppalinna. Teepä ap kuvahaku. Siinä on joki heti toisella puolen katua ja portaat on, joinakin vuosina on varmasti ollut kukkaistutuksiakin. Ja takana on Samppalinnan mäki, joka heti rakennuksen jälkeen on aika jyrkkä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 22:46"]
Turku?
[/quote]
Turun jokirannassa melkeinpä ainoa vaihtoehto on ravintola Samppalinna. Teepä ap kuvahaku. Siinä on joki heti toisella puolen katua ja portaat on, joinakin vuosina on varmasti ollut kukkaistutuksiakin. Ja takana on Samppalinnan mäki, joka heti rakennuksen jälkeen on aika jyrkkä.
[/quote]
Ei ei :) Selkeästi paljon enemmän kuvani kaltainen, kuin mitä Samppalinna on. Pidemmät portaat, jyrkempi mäki ja talo melko suoraan juuri portaiden yläpäässä keskellä. -ap-
Naantalissa on merenrannan ja rinteen välissä kapea ajotie. Rinteellä sijaitsee kuvailemasi kaltainen kivirakennus.
Haa, tunnistin! Helsingissä olen joskus mennyt tuon paikan ohi, en vain muista mikä kaupunginosan nimi on.
Kyllä, olen ehdottoman varma että kyseessä on Naantalin ranta-alue. Terv.nro22
Loviisa? Toi näyttää Bongan linnalta toi talo. Tosin sinne ei kyllä mene tuollaisia portaita. Toinen vaihtoehto voisi olla Loviisan vanhasta kaupungista?
Annalan kartano Helsingin Arabiassa Hämeentieltä katsottuna?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 22:54"]
Hämeenlinnassa joku paikka mulle tuli mieleen. Tai Aulanko.
[/quote]
Asun nykyään itse täällä Hämeenlinnassa, ei löydy :) Satuteatteriin Aulangolla menee jyrkät kiviportaat, jotka lähtee melkein tieltä. -ap-