Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puututko sinä sukulaislasten kouluvalintoihin?

Vierailija
28.12.2021 |

On taas niin vittuuntunut olo, ettei ole tosikaan. Jostain ihme syystä minun lapseni ei saisi käydä mitään muuta kuin surkeinta lähikoulua ja kuppaisinta Itä-Helsingin lukiota. Suut silmät haukuttiin jouluna, kun kävi ilmi, että kuopus oli hakenut ja päässyt erinomaiseen lukioon. Sen jälkeen ensin jankattiin, miten lapsillani ei ole hauskaa koulussa ja sen jälkeen keskityttiin rääpimään, mitkä kurssit ja aineet ja kielet on ainakin hänelle ylivoimaisia.

Samanlainen messuaminen alkoi myös silloin, kun esikoinen halusi kielikouluun.

Kun lapsiparat kärsii, sairastuvat ja pälä pälä.

Puututko sinä sukulaistesi kouluvalintoihin ja jos puutut, niin miksi?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään puutu. En puutu edes siihen että joutuvat ottamaan rokotteita vaikka se minua surettaakin.

Vierailija
2/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään. Täytyy tunnustaa etten todellakaan edes tiedä mitä kouluja kukin on käynyt. Älkää tekään kertoko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmevuotiaani ei olisi saanut mennä satubalettiin, koska balettitanssijat sairastuu kaikki anoreksiaan. Kyse siis semmosesta leikkitanssiryhmästä jossa pyörähdetään vapaamuotoisesti musiikin tahdissa puoli tuntia kerran viikossa. Tätä jauhettiin loputtomiin, sama homma sitten myöhemmin telinejumpan kanssa.

Vierailija
4/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
5/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle nuorelle piti puhua järkeä, kun oli suuntaamassa samalle alalle ammattikouluun kuin minä. Keskusteltiin kyllä ihan hyvässä hengessä kahdestaan siitä, että harrastus on hyvä pitää harrastuksena ja opiskella mieluummin joku työllistävä ammatti jne. Muuten ei tulisi mieleenkään puuttua.

Vierailija
6/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle nuorelle piti puhua järkeä, kun oli suuntaamassa samalle alalle ammattikouluun kuin minä. Keskusteltiin kyllä ihan hyvässä hengessä kahdestaan siitä, että harrastus on hyvä pitää harrastuksena ja opiskella mieluummin joku työllistävä ammatti jne. Muuten ei tulisi mieleenkään puuttua.

Tunnustan kyllä kysäisseeni sukulaispojalta, mikä häntä kiinnostaa opettajan ammatissa, kun kertoi sitä harkitsevansa. Myöhemmin kuulin, että nuori oli hakeutunut muuhun kuin opettajankoulutukseen, mutta tuskin minun ihmettelyni vuoksi. 

Vierailija
7/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni välit tämän takia. Äitini ei vaan voinut käsittää, että lapsi ei tule siihen hänen vieressään olevaan kouluun, eikä myöskään vietä iltapäiviä mummolassa.

Vierailija
8/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan kyllä kysäisseeni sukulaispojalta, mikä häntä kiinnostaa opettajan ammatissa, kun kertoi sitä harkitsevansa. Myöhemmin kuulin, että nuori oli hakeutunut muuhun kuin opettajankoulutukseen, mutta tuskin minun ihmettelyni vuoksi. 

Me puhuttiin kyllä ihan vakavasti alan työllisyysnäkymistä ym. Siis että mitä se todellisuudessa on mainospuheisiin verrattuna. En tietenkään yrittänyt mitenkään väkisin käännyttää, mutta olisi ollut väärin antaa nuoren opiskella suoraan työttömäksi tai epävarmaan pakkoyrittäjyyteen ilman, että hän tiesi mihin on oikeasti ryhtymässä.

Vierailija
9/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me puhuttiin kyllä ihan vakavasti alan työllisyysnäkymistä ym. Siis että mitä se todellisuudessa on mainospuheisiin verrattuna. En tietenkään yrittänyt mitenkään väkisin käännyttää, mutta olisi ollut väärin antaa nuoren opiskella suoraan työttömäksi tai epävarmaan pakkoyrittäjyyteen ilman, että hän tiesi mihin on oikeasti ryhtymässä.

Tuttavan poika on työllistynyt hyvin matemaattisten aineiden opettajana.

Vierailija
10/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni välit tämän takia. Äitini ei vaan voinut käsittää, että lapsi ei tule siihen hänen vieressään olevaan kouluun, eikä myöskään vietä iltapäiviä mummolassa.

Miksi halusit kieltää lapseltasi mummolaihanuuden?

Vierailija
11/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sekaannu ns. muiden asioihin. En ole myöskään oraakkeli, joka osaa ennustaa työtilanteen siinä vaiheessa, kun nuori valmistuu.

Vierailija
12/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan poika on työllistynyt hyvin matemaattisten aineiden opettajana.

Näistä on nykyään jo pulaa, toisin kuin monista muista opettajista.

Vierailija
13/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sekaannu ns. muiden asioihin. En ole myöskään oraakkeli, joka osaa ennustaa työtilanteen siinä vaiheessa, kun nuori valmistuu.

Ei tarvitse olla oraakkeli tietääkseen, että vaikka käsi- ja taideteollisuusaloilla on vähän palkkatöitä, paljon yrittäjyyttä ja kovaa kilpailua. Jos yksi sadasta elättää itsensä vaikka jollain taidetaonnalla, niin ne 99 ei.

Vierailija
14/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta asiallinen keskustelu on oikein paikallaan, teinit arvostavat, kun sukuinen keskustelee oikeasti. Apn kuvailema lyttäys on järkkyä, tuli oma teini-ikä mieleen...

Vierailija
15/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä lähdet siitä että tää on random sukulaisen asia? Ei vanhemman tai opon?

Vierailija
16/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme edes ole ko koulun oppilaaksiottoaluetta joten lasta ei olisi sinne saanut vaikka olisimme halunneet.

Ja halusin hänet kouluputkeen jossa ei tule vaihdoksia kakkoselta kolmoselle ja kutoselta seiskalle.

Kyseinen koulurakennus pn Helsingin huonokuntoisimpia ja mummolaan kulkeakseen olisi pitänyt ylittää todelöa iso vilkas tie jossa kääntyvää liikennettä.

Ja missään tapaulsessa mummola ei ole se paikka jossa lapsen on hyvä kaikki iltapäivåt kököttää. Halusin että hän saa olöa kaverien kanssa.

Päätös ei myöskään ole mummon vaan meidän. Tää sama toistui ihan kaikessa muussakin.

Vierailija
17/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tuon kyllä esille opettajan ammatin hyvät puolet, vaikka itse työ vittumaisine kakaroineen on aivan paskaa. Lyhyet työpäivät, pitkät lomat ja kohtalainen palkka mahdollistavat mielekkäät harrastukset. Tietenkin julkisesti kysyttäessä kehun ammattia ja idioottikakaroita ja olen kutsumusopettaja.

Vierailija
18/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutu mutta olin aikanaa hieman yllättynyt kun veljenpoika, jolla oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 9.2 halusi ja myös meni ammattikouluun. - Molemmat vanhemmat  akateemisia (tohtori ja maisteri), joten ei voi sanoa, että seuraisi jomman kumman vanhempansa esimerkkiä.   

Tulevana keväänä olen luvannut jännätä naapurissa asuvan likan lukio haaveen kanssa. - Hän aikeissa erikoislukioon mutta tuo lukio sijaitsee noin 500 kilometrin päässä. Varmati hän tuossa lukiossa pärjäisi ja sosiaalisena ja reippaana saa uskoakseni sieltä itselleen uusia kavereita mutta on hänellä edessä iso elämänmuutos, jos siis tuohon lukioon pääsee.

Vierailija
19/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen välitodistuksessa oli kaksi kahdeksikkoa, muut 9 ja 10. Anoppi revitteli oikein joulupöydässä tätä, miten lapsella voi olla noin huono numero (siis se 8) kuvaamataidossa ja liikunnassa. Että niiiiiiiiin huonot numerot! Kaikkien sukulaisten edessä. Hitto mun teki mieli heittää sitä nautaa kinkulla otsaan, mikä siinä on, ettei ihminen kestä yhtään toisen menestystä.

Vierailija
20/45 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme edes ole ko koulun oppilaaksiottoaluetta joten lasta ei olisi sinne saanut vaikka olisimme halunneet.

Ja halusin hänet kouluputkeen jossa ei tule vaihdoksia kakkoselta kolmoselle ja kutoselta seiskalle.

Kyseinen koulurakennus pn Helsingin huonokuntoisimpia ja mummolaan kulkeakseen olisi pitänyt ylittää todelöa iso vilkas tie jossa kääntyvää liikennettä.

Ja missään tapaulsessa mummola ei ole se paikka jossa lapsen on hyvä kaikki iltapäivåt kököttää. Halusin että hän saa olöa kaverien kanssa.

Päätös ei myöskään ole mummon vaan meidän. Tää sama toistui ihan kaikessa muussakin.

Iltapäivät mummolassa olisi ollut ihanteellinen ratkaisu.

Mutta jos kerran koulupolku olisi ollut hankala, niin sitten ei olisi ollut hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi