Olen läski ja käytän vaatteita XS-S
Kävin ostamassa kevätvaatteita. Housuista kokoa S, paidat SX. "Vanity sizing", eli kokomerkintöjen pienentäminen asiakkaiden itsetunnon kohottamiseksi näyttää vaan pahenevan vuosi vuodelta.
Olen toki nuori parikymppinen, mutta herää kysymys jos minä, mitoiltani 98-65-99 (62/163) mahdun kepeästi otsikon kokoihin, joukossa satunnaisesti kokoa M, mistä minua hoikemmat edes saavat vaatteita?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:24"]
Millä merkillä lähes metrinen perse mahtuu s-koon housuihin? Itsellä 90 senttinenkin keikkuu s:n ja m:n välimaastossa. Ja ei, en ole omena. Joustavista housuista ei missään nimessä tule valita pienintä kokoa, jonka saa revittyä päälle.
[/quote]
Ohis. Lantionympärykseni on yli 90 cm ja minulla on Global Essentialin farkut kokoa 36 (s). Ei tarvitse edes ahtaa päälle vaan lököttävät vielä lievästi pepun kohdalta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:37"]
Tiesittekö, että vaatteissa kuuluu olla liikkumavaraa? Esim paidassa 8cm rinnanympäryksessä, takeissa väh. 12cm. Trikoovaatteidenkin kuuluisi olla päällä venymättömänä. Se, että vaatteen saa ängettyä päälle, ei tarkoita että se olisi sopiva.
Terv. Vestonomi
[/quote]
Oikeasti noin paljon? Eihän ne vaatteet näytä sitten istuvilta. En todellakaan käytä makkarankuorivaatteita, mutta eikö tuo ole jo vähän liioiteltua.
Outoa... mulla 175/60 ei todellakaan mee s-koko päälle. Toisaalta olen pitkä ja mulla oikeasti isot luut/leveä lantio.
Niin, siksi käytänkin lasten tai H&M:n nuorten osastolta ostettuja jegginsejä. Pylly on iso, mutta stretch venyy tarpeeksi ja istuu vyötäröltä. Yleensä tosin luovutan ja kiskon ylle mekon tai hameen. 159/47, 85-58-90.
Mikä ihmeen sana on tässäkin ketjussa näkyvä "isonnettu"? Isontaa? Mitä sontaa? Se sana on suurentaa, suurennettu.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:58"]Outoa... mulla 175/60 ei todellakaan mee s-koko päälle. Toisaalta olen pitkä ja mulla oikeasti isot luut/leveä lantio.
[/quote]
Isot luut ovat myytti. Keskitysleirillä ei ole ketään päärynävartaloista
[/quote]
no miksi mulla sitten näkyy luut ihon läpi tän leveän lantion kanssa?
Mittanauha kertoo enemmän kuin vaaka. Ja noilla senteillä et ole läskiä nähnytkään.
Mulla menee M-koon vaatteet yleensä vaan ja olen 163cm/63kg 95-65-95. Outoa. Ehkä käytät liian pieniä vaatteita?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:37"]
Tiesittekö, että vaatteissa kuuluu olla liikkumavaraa? Esim paidassa 8cm rinnanympäryksessä, takeissa väh. 12cm. Trikoovaatteidenkin kuuluisi olla päällä venymättömänä. Se, että vaatteen saa ängettyä päälle, ei tarkoita että se olisi sopiva.
Terv. Vestonomi
[/quote]
Oikeasti noin paljon? Eihän ne vaatteet näytä sitten istuvilta. En todellakaan käytä makkarankuorivaatteita, mutta eikö tuo ole jo vähän liioiteltua.
[/quote]
Kokeile joskus. Mittaa itsesi, katso kokotaulukosta oikea koko ja sovita.
Tietenkään en tiedä miten ketjuliikkeet vaatteensa oikeasti kaavoittavat, mutta tuon verran kuuluisi olla. Oikein slimmissä, venymättömästä kankaasta olevassa sitten ehkä 4cm.
Haluaisinpa nähdä ap:n joka kuvittelee että hänellä on 65 cm vyötärö ja metrin leveä perse :D huippubikinikilpailijoilla on 60-65 cm vyötärö...että ihan hyvä aloitus, melkein
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:26"]Moi Tuksu! :)
[/quote]
Mietin samaa noista mitoista. Ap taisi mitata vain perseensä ja sitten arvioi vyötärön "varmaan joku vähän reilu 60cm." Eiköhän 80 ole lähempänä todellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:58"]Outoa... mulla 175/60 ei todellakaan mee s-koko päälle. Toisaalta olen pitkä ja mulla oikeasti isot luut/leveä lantio.
[/quote]
Isot luut ovat myytti. Keskitysleirillä ei ole ketään päärynävartaloista
Huom! Vyötäröä ei mitata niin, että vedät vatsaa sisään ja kuristat mittanauhalla. Pitää seisoa ryhdikkäästi ja vatsalihakset aktivoituina mutta normaalisti hengittäen.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:26"]Moi Tuksu! :) [/quote] Mietin samaa noista mitoista. Ap taisi mitata vain perseensä ja sitten arvioi vyötärön "varmaan joku vähän reilu 60cm." Eiköhän 80 ole lähempänä todellisuutta.
[/quote] Höpö höpö, ihan hyvin voi olla. Vartalon mallista kiinni. Itselläni vötärö 60 ja per** lähes 90 cm. Tosin olen ap:ta pitempi mutta ei nuo mitkään mahdottomat mitat ole.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:26"]Moi Tuksu! :) [/quote] Mietin samaa noista mitoista. Ap taisi mitata vain perseensä ja sitten arvioi vyötärön "varmaan joku vähän reilu 60cm." Eiköhän 80 ole lähempänä todellisuutta.
[/quote] Höpö höpö, ihan hyvin voi olla. Vartalon mallista kiinni. Itselläni vötärö 60 ja per** lähes 90 cm. Tosin olen ap:ta pitempi mutta ei nuo mitkään mahdottomat mitat ole.
[/quote]
Ei noissa mitoissa mitään outoa ole, itsellä oli melkein samat mitat noin viisi kiloa sitten. Nyt on 94-69-104 165cm/67kg. Itse en kyllä mahtunut xs-kokoisiin vaatteisiin enkä myöskään kokenut olevani läski, yläosat oli s kokoa ja alaosat m kokoa-
Mä jouduin ostamaan Seppälästä L koon talvitakin kun M kokoinen oli tiukahko lantiolta. Olen 162/72 ja mitat noin 92-75-104. Keskimäärin olen kokoa 40 ja M. Mulla on (vanhemmat) H&M farkut koossa 29 jotka on hyvän kokoiset mutta kun viimeksi kokeilin korkeavyötäröisiä pillifarkkuja tarvitsin 31". Noin 2-3 vuotta sitten 60 kiloisena 86-69-96 olin kokoa S ja 36 paitsi pohkeet vaati joskus 38 housut. Nykyään ongelma on se että 40 koossa alkaa paidoissa olemaan rinta liian leveä mutta maha vaatii sen koon.
Mietin mistä ihmeestä ne mua isommat (XXL ja li 100 kiloiset) saa vaattensa kun mäkin joudun jo joskus ottamaan L koon?
Oon 165cm/54-55kg. Mun koko on S. Sen verran oon lihaksia kerrytelly ettei mene xs. Toki mahtuu päälle, mut ei se hyvältä näytä.
Missä sä oot oikein shoppaillut? Mulla on sama rinnanympärys ja juuri tänään sovitin Kappahlissa koon 38 mekkoa. Ei tullut kauppoja, koska mekko tuntui repeävän tissien kohdalta minä hetkenä hyvänsä.
No jaa, tosi moni ihminen käyttää oikeasti liian pieniä vaatteita. Se että vaate mahtuu päälle ei välttämättä tarkoita että olisi parhaiten istuva ja hyvältä näyttävä yllä. Itsekin joskus tuli sorruttua käyttämään liian pieniä vaatteita kun ne mahtui ja olin kai jotenkin tottunut siihen miltä vaatteet mun päällä näyttää. Sitten kerran sain ison määrän vaatteita tutulta ja aattelin ensin et ei ne mulle oo sopivia kun suurin osa oli L kokoa, osa jopa XL. Yllätyin kum ne näyttikin hyvältä mun päällä ja istui hyvin.