Naiset ja narsisti-exät
Narsistileimaa heitellään nykyään kuin natsikorttia. Joka toisella naisella tuntuu olevan narsisti-exä. Muutamia huomioita:
Jokaisella on narsistisia piirteitä. Kaikki nauttivat ainakin vähän ihailusta, kaikki ovat joskus ilkeitä ETENKIN parisuhteissaan, iso prosentti ihmisistä myös pettää ja jotkut tekevät sitä hyvinkin kylmästi olematta lainkaan narsistisia, monet epävarmat ihmiset tykkäävät puhua itsestään ja mahtailla. Voin sanoa että tunnen monia tällaisia miehiä, jotka täyttävät noita edellämainittuja "narsistin piirteitä", mutta ovat itse asiassa kauempana narsistista kuin moni normaali mies.
Henkilökohtaisesti voin sanoa tuntevani kolme narsistia. Kaksi heistä on omaa ikäluokkaani olevia harrastus/opiskelukavereita ja kolmas oma isoäitini. Nämä oikeat narsistit eivät ole mitään hurmaavia pelimiehiä jotka sitten pettävät ja jättävät vaan äärimmäisen kieroutuneita ihmisiä, joiden kaikkia ihmissuhteita leimaa manipulointi ja täydellinen kyvyttömyys tuntea empatiaa tai katua. Kun narsisti jää kiinni hän voi pyytää anteeksi sitä että sinuun on sattunut, mutta koskaan hän ei tule aidosti katumaan omaa toimintaansa. Hän alkaa syyllistää uhrejaan kun hänen kiusantekoaan aletaan kritisoida. Hän saa kaikkialla virtaa heikompien alistamisesta, hän inhoaa heikkoutta (vaikka sellainen hän on itse pohjimmiltaan).
Siinä hieman. Suurin osa näistä ex-mies-narsisteista on muista persoonallisuushäiriöistä kärsiviä tai muuten epävarmoja miehiä, jotka voivat esim. kompensoida liiallista kiltteyttään ja epävarmuuttaan olemalla mustasukkaisia kusipäitä parisuhteessa. Monet miehet myös voivat menettää kiinnostuksen naiseen ja eivät osaa päästää irti, jolloin he voivat vaikuttaa todella kylmiltä. Narsismileima on myös toisinaan naisille helppo tie paeta omaa vastuuta suhteen epäonnistumisesta ja saada siihen päälle vielä muiden sympatiat.
Kommentit (11)
Olen kanssasi samaa mieltä.
Oma eksäni on kuitenkin narsisti, ihan diagnoosin saanut jälkeenpäin. Hän teki sellaista tuhoa psykeelleni että nyt 8v myöhemmin olen edelleen terapiassa enkä edelleenkään tunne olevani hyvä ihminen.
Narsisti pitää yleensä otteessaan montaa ihmistä yhtä aikaa ja kun yksi suhde loppuu, aloittaa nopeasti uuden - en siis ihmettele että narsistien uhrja on paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:24"]
Narsisti pitää yleensä otteessaan montaa ihmistä yhtä aikaa ja kun yksi suhde loppuu, aloittaa nopeasti uuden - en siis ihmettele että narsistien uhrja on paljon.
[/quote]
No jaa, oma kokemus on että narsistit voivat myös herättää suurta epäluuloa yleensä ihmisissä ("vittu tossa jätkässä on jotain kyllä pielessä") ja siksi heidän on vaikea saada naissuhteitakaan. Naiset kun ovat paljon miehiä herkempiä havaitsemaan miehistä "outouksia".
Muuten persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on toki paljon ja helposti menee sekaisin käsitteet.
Tämä on nykyään suosittu tapa päteä, että yritetään leimata epäaidoiksi ja naurettaviksi muiden kokemukset narsisteista. Ihan huippu on tämä, että ap kuitenkin itse muka on pätevä määrittelemään peräti kolme oman elämänpiirinsä ihmistä narsisteiksi :D.
Pikaisen googletuksen pohjalta näyttäisi, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsii noin prosentti väestöstä. Jos tämä pitää paikkansa, narsismi ei ole yhtään harvinaista. Esim. 300 työntekijän firmassa olisi kolme "ihan oikeaa" narsistia. Tavallisessa koulussa, jossa on sanokaamme 3-4 rinnakkaisluokkaa per ikätaso, kullakin ikätasolla kasvaa keskimäärin yksi lapsi, jolla on narsistinen pershäiriö. Kun otetaan huomioon, miten monen ihmisen kanssa yleensä itse kukin seurustelee ennen kuin menee naimisiin, ja kuinka monet lisäksi eroavat ja menevät uusiin naimisiin, kyllähän niitä ihmisiä oikeasti on todella paljon joilla on ihan aitoja kokemuksia ihan aidoista narsisteista.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:14"]
Tämä on nykyään suosittu tapa päteä, että yritetään leimata epäaidoiksi ja naurettaviksi muiden kokemukset narsisteista. Ihan huippu on tämä, että ap kuitenkin itse muka on pätevä määrittelemään peräti kolme oman elämänpiirinsä ihmistä narsisteiksi :D.
Pikaisen googletuksen pohjalta näyttäisi, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsii noin prosentti väestöstä. Jos tämä pitää paikkansa, narsismi ei ole yhtään harvinaista. Esim. 300 työntekijän firmassa olisi kolme "ihan oikeaa" narsistia. Tavallisessa koulussa, jossa on sanokaamme 3-4 rinnakkaisluokkaa per ikätaso, kullakin ikätasolla kasvaa keskimäärin yksi lapsi, jolla on narsistinen pershäiriö. Kun otetaan huomioon, miten monen ihmisen kanssa yleensä itse kukin seurustelee ennen kuin menee naimisiin, ja kuinka monet lisäksi eroavat ja menevät uusiin naimisiin, kyllähän niitä ihmisiä oikeasti on todella paljon joilla on ihan aitoja kokemuksia ihan aidoista narsisteista.
[/quote]
Harvoinpa se diagnoosi vaan tuntuu olevan muuta kuin "mulkku ja kontrolloiva jätkä - selvä narsisti". En todellakaan kyseenalaista sitä, että narsistiksi kutsutaan ihmistä, jolla on narsistin piirteet. Harvoin näin vain on. Voin kyllä kertoa enemmänkin noista kolmesta ihmisestä joita kutsuin itse narsisteiksi, voin sanoa että täyttävät kutakuinkin kaikki narsismiin viittaavat pirteet.
AP
Heti kun mies hermostuu lompakolla loisimiseen, muuttuu narsistiksi.
Eksäni sisko pitää eksääni narsistina, samoin pari muuta ihmistä. Omasta mielestäni on ihan turhaa diagnosoida tai luokitella kyseistä miestä. Huono kumppani mikä huono kumppani. Onneksi pääsin eroon.
Se on kumma, että niitä narsistikortteja vialutellaan kokoajan. Johtuu aiheen mediaseksikkyydestä. Siitä on kirjoitettu niin paljon kansaan menevää kirjallisuutta. Muita persoonallisuushäiriöitä on enemmän ja monet niistä on lähipiirille ikävämpiä, mutta niitä ei kukaan kerro exänsä sairastavan.
Minusta riittää ihan hyvin, että exäni on ikävä, vittumainen, manipuloiva ym. Mutta narsismiksi leimaaminen ilman oikeaa tietoa kertoo enemmän leimaajasta kuin tästä leimatusta.
Parempi avaus: Exäni oli manipuloiva ihmishirviö, vertaistukea...
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:24"]
[/quote]
No jaa, oma kokemus on että narsistit voivat myös herättää suurta epäluuloa yleensä ihmisissä ("vittu tossa jätkässä on jotain kyllä pielessä") ja siksi heidän on vaikea saada naissuhteitakaan. Naiset kun ovat paljon miehiä herkempiä havaitsemaan miehistä "outouksia".
Muuten persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on toki paljon ja helposti menee sekaisin käsitteet.
[/quote]
Persoonallisuushäiriöitä on 10
Niitä sairastaa arviolta 6-7 % väestöstä.
Narsisteja ei tosiasiassa kovinkaan paljoa ole. Narsistiksi (exän tms) leimaamia varmaan kymmeniä prosentteja.
Jokainen mies on narsisti nykyään ;)