Nuorten miesten lapsikielteisyys kasvussa?
Tuleeko kenellekään muulle sellainen olo, että nykyisin tosi moni mies ei halua ollenkaan lapsia, ei halua "leikkiä kotia" tai ei edes pidä lapsista? Saksassahan tämä ilmiö on ihan tosi, kun miltei neljännes miehistä sanoo ihannelapsiluvukseen nolla. Onko tällainen yleistynyt myös Suomessa? Miksi?
Kommentit (188)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:48"]
Ongelma on se, että näin lapsettoman miehen näkökulmasta lapsiperhe-elämä vaikuttaa suorastaan helvetiltä.
[/quote]
Ei vain vaikuta vaan myös on. Eikä elämä helpotu varsinaisesti lasten kasvaessa. Ongelmat vain muuttuvat toisnlaisiksi.
[/quote]Ehkä sinun tosiaan ei olisi kannattanut lisääntyä. Kuitenkin todella suuri osa lasten isistä on päinvastaista mieltä kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:25"]
Tuleeko kenellekään muulle sellainen olo, että nykyisin tosi moni mies ei halua ollenkaan lapsia, ei halua "leikkiä kotia" tai ei edes pidä lapsista? Saksassahan tämä ilmiö on ihan tosi, kun miltei neljännes miehistä sanoo ihannelapsiluvukseen nolla. Onko tällainen yleistynyt myös Suomessa? Miksi?
[/quote] ei ne ennenkään naiset oo kysyneet miehiltä haluaako lapsen vai ei, hmmmm ainahan voi ehkäisy pettää
Minusta on hienoa, että ne, jotka eivät ole isä-/äiti-ihmisiä, tajuavat jättää sen homman muille. Arvostan sitä, ettei vain mennä massan mukana.
Mutta tässä ketjussa toistuva termi "kotileikki" ärsyttää hieman. Ikäänkuin me vanhemmat olisimme jotenkin vajaita tai lapsen tasolle jääneitä "leikkeinemme". Vanhemmuus on aikamoista vastuunottoa ja mikäli siitä haluaa suoriutua paremmin, kuin vasemmalla kädellä hutaisten, vaatii se aika paljon aikuiseltakin ihmiseltä.
Ymmärän täysin, sillä tuntemissani lapsiperheissä mies joutuu ihan liian koville. kotitöitä ei enää jaeta, vaan mies ne tekee suurimmaksi osaksi, tekee jopa silloin kun vaimo on kotona.
Orjuuteen ei kaikki halua.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:04"]
Ymmärän täysin, sillä tuntemissani lapsiperheissä mies joutuu ihan liian koville. kotitöitä ei enää jaeta, vaan mies ne tekee suurimmaksi osaksi, tekee jopa silloin kun vaimo on kotona.
[/quote]
Minunkin kohdalla tuota yritettiin. Nyt en tee yhtään mitään, muija nykyään yh. joten saa hoitaa hommansa ihan kuten itse haluaa. Elarit pikkujuttu sen rinnalla että on vapaa. Ja elaritkin hoitaa KELA nykyään joten eipä valittamista. Elämä on valintoja.
No siinäpä mammat mietitte ihan rauhassa päänne puhki mikä voisi olla syy miksi nuori ja viriili mies ei halua lapsia?
okei mä kerron, saatte nuoren miehen näkökulman asiaan. Raskaus pilaa naisen vartalon, tulee ylipainoa ja raskausarpia, tissit aluksi turpoaa raskauden aikana, mut sit kun ne palautuu niin ne ei ole enää terhakat ;-(
ja sit se naisten alapää! hyih onneksi netistä voi katsoa enne ja jälkeen kuvat ;D Tässä syitä miksi nuoret miehet ei halua lapsia, toki ne taloudelliset(kin) vaikuttaa ja noo onhan siitä muksusta aika paljon vastuuta ja se vie rahat aikanaan ja sillein..
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:45"]Itse olen lapsimyönteinen 23v jätkä joka todellakin haluaisi n. parin vuoden sisään omia lapsia joko jo maailmaan tai laittaa aluille. Kaksi ammattiakin jo taskussa joten voisi ruveta sitä elämää suunnittelemaan muultakin kannalta kuin opiskelun. :)
Mutta se onko nuorten miesten lapsikielteisyys kasvussa, en osaa oikein ottaa kantaa. Voi olla? Tai ainakin olen törmännyt muutamaan tyyppiin jotka tekisi mielellään niitä lapsia mutta ei niistä kuitenkaan halua huolehtia. (ÄÄLIÖT!) Muutama kaveri on joiden kanssa puhunut näistä perheenlisäys asioista niin kyllä he haluavat lapsia mutta ajankohta on vielä kysymysmerkki.
Olen kirjoittanut...
[/quote]
Ohhoh! :-o tollasia miehiä on harvassa jotka ajattelee noin. Joo ei kukaan haluu nykysin lapsia,mä ainakin haluun,ongelma on se ettei mulla oo miestä. :D mun eksä olis halunnu lapsia 4-5v sisällä mutta meille tuli ero ei tosin tosta syystä todellakaan. Kyllä mä voisin haluta myös tässä lähitulevaisuudessa kun oon eka vähän tehny töitä useamman vuoden ni lapsia. Oon aika nuori joten haluun vähän työkokemusta enemmän enneku alan niitä hankkimaan,ei oo kiva sanoo että kerkesin olla vuoden töissä valmistumisesta. :D mutta ensin pitäs löytää se hyvä mies ennenku voi suunitella mitään. Oon kyllä huomannu että monet vähän vanhemmat miehet on valmiita perustamaan perheen mutta sit on nää mun ikäset ja vähän vanhemmat jotka juoksee karkuun jos mainitsee jotain lapsiin liittyvää. :| toivottavasti löytäsin sen miehen kyllä ennen ku täytän 30v sen jälkee alkaa olla vähän myöhästä jo. Mutta oon aina ollu lapsirakas johtuu varmaan siitä että oon kasvanu suurperheessä,en ole mikään uskovainen enkä kuulu mihinkään lahkoon. :) T. Nainen 19v
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:04"]
[/quote]
Minunkin kohdalla tuota yritettiin. Nyt en tee yhtään mitään, muija nykyään yh. joten saa hoitaa hommansa ihan kuten itse haluaa. Elarit pikkujuttu sen rinnalla että on vapaa. Ja elaritkin hoitaa KELA nykyään joten eipä valittamista. Elämä on valintoja.
[/quote]
Omaa kusipäisyyttään harvemmin voi kuitenkaan valita kuten sinunkin kohdallasi näemme :)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:04"] Ymmärän täysin, sillä tuntemissani lapsiperheissä mies joutuu ihan liian koville. kotitöitä ei enää jaeta, vaan mies ne tekee suurimmaksi osaksi, tekee jopa silloin kun vaimo on kotona. Orjuuteen ei kaikki halua. [/quote] Minunkin kohdalla tuota yritettiin. Nyt en tee yhtään mitään, muija nykyään yh. joten saa hoitaa hommansa ihan kuten itse haluaa. Elarit pikkujuttu sen rinnalla että on vapaa. Ja elaritkin hoitaa KELA nykyään joten eipä valittamista. Elämä on valintoja. [/quote] Omaa kusipäisyyttään harvemmin voi kuitenkaan valita kuten sinunkin kohdallasi näemme :)
[/quote]
Ei se ole kusipäisyyttä, jos ottaa hatkat puolison vuoksi. Vai onko nainenkin kusipää kun lähtee suhteesta jos saa turpaansa?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 01:02"]
Mutta tässä ketjussa toistuva termi "kotileikki" ärsyttää hieman. Ikäänkuin me vanhemmat olisimme jotenkin vajaita tai lapsen tasolle jääneitä "leikkeinemme". Vanhemmuus on aikamoista vastuunottoa ja mikäli siitä haluaa suoriutua paremmin, kuin vasemmalla kädellä hutaisten, vaatii se aika paljon aikuiseltakin ihmiseltä.
[/quote]
Minä olen tulkinnut tuon niin, että kotileikkiin ryhtyminen tarkoittaa sitä, ettei lapsiperhe-elämää eletä täydellä sydämellä, vaan se on teeskentelyä ja esittämistä, epäautenttista elämää. Sellaistahan se juuri on ihmiselle, joka ei kyseisestä elämäntavasta perusta. Voin toki olla väärässsäkin tulkinnassani. -10
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 01:02"] Mutta tässä ketjussa toistuva termi "kotileikki" ärsyttää hieman. Ikäänkuin me vanhemmat olisimme jotenkin vajaita tai lapsen tasolle jääneitä "leikkeinemme". Vanhemmuus on aikamoista vastuunottoa ja mikäli siitä haluaa suoriutua paremmin, kuin vasemmalla kädellä hutaisten, vaatii se aika paljon aikuiseltakin ihmiseltä. [/quote] Minä olen tulkinnut tuon niin, että kotileikkiin ryhtyminen tarkoittaa sitä, ettei lapsiperhe-elämää eletä täydellä sydämellä, vaan se on teeskentelyä ja esittämistä, epäautenttista elämää. Sellaistahan se juuri on ihmiselle, joka ei kyseisestä elämäntavasta perusta. Voin toki olla väärässsäkin tulkinnassani. -10
[/quote]
Kuulostaa pätevältä tulkinnalta. Etenkin kun jossain vaiheessa sitten loppuu se leikki ja alkaa oikea arki ja pitäisi tehdä duunia sen eteen.
"mutta sit on nää mun ikäset ja vähän vanhemmat jotka juoksee karkuun jos mainitsee jotain lapsiin liittyvää"
Ja juoksevat myös vastaisuudessakin vanhempinakin, kukaan järkevä mies ei lähde pysyvään kimppaan kaltaisesi kanssa, suorastaan löyhkää "pershedelmäkone" tuollaisella asenteella. Loistava tulevaisuus odottaa sinua monilapsisen katraan yyhoona.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:31"]
Jos joku äiti sanoisi, että hankki lapsia, että saa passaajia itselleen ja pääsee vähemmällä kotitöistä ja"hei, voi olla kotona vuositolkulla "hoitamassa" lapsia, ai kun on mukavaa ja leppoisaa"... Niin eikö inasen kuulostaisi pahalta? Samalla lailla kuulostaa itsekkäältä ja pahalta, jos jollekin elämän ohjenuorana on helppous ja oma napa. Ja siksi jättää lapsia tekemättä, että kun niistä on niin vaivaa, hyhhyh.
[/quote]
Tottakai kuulostaisi pahalta, jos joku tekisi uusia ihmisiä palvelemaan itseään. Siinä kun kärsisi ne uudet ihmiset eli lapset. Sen sijaan jos ihminen hankkii elämäänsä helppoutta jättämällä lapset tekemättä, niin siinä kärsi... niin kuka? Siksi nämä ovat kaksi ihan erilaista asiaa.
Parempi rinnastus olisi kysyä kuulostaako pahalta jos jättää hankkimatta merivesiakvaarion sillä perusteella, että siitä on hirveästi vaivaa. Tai ettei ala harrastaa syvämerisukellusta, tai hommata sitä ravihevosta, tai muuttaa 30km päähän töistä ja luopua autosta. Ei viitsi tehdä noin, koska siitä tulisi liikaa vaivaa. Ei kuulosta pahalta, eihän? Mutta silti jostain syystä muka kuulostaa pahalta jos jättää hankkimatta lapset kun niistä on liikaa vaivaa?? Miksi?
Se on jännä, että miehet kokevat etteivät omat lapset voi tuoda mitään omaan elämään. Mitä olen nuorilta isiltä kuullut, mikään muu ei ole verrattavissa oman lapsen syntymään. Ei oma firma, harrastus, naimisiinmeno, ei mikään.
Tämän sitten monet haluavat jättää välistä, kun siitä on liikaa vaivaa.
Onhan omasta firmastakin paljon vaivaa, koko elämä saattaa mennä siihen ja silti voi joutua konkurssiin. Eipä silti täällä olla lyttäämässä yrittäjyyttä sillä perusteella, että siitä on "liikaa vaivaa" ja "vie kaiken vapaa-ajan".
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:52"]
Nykysukupolvi on tajunnut ettei niitä lapsia tarvitse puskea väkisin siihen opiskelijan ja pätkätyöläisen perheeseen vaan perheenlisäyksen voi myös suorittaa sitten kun on varaa kustantaa lapselle hyvä elintaso. Samalla omista kulutustottumuksistakin joutuu tinkimään vähemmän. Itsekkyyttä? Todellakin. Järkevyyttä? Kyllä.
[/quote]
Se voi parasta ennen päivä tulla äkempää, kuin tuo otollinen tilanne.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:14"]
Se on jännä, että miehet kokevat etteivät omat lapset voi tuoda mitään omaan elämään. Mitä olen nuorilta isiltä kuullut, mikään muu ei ole verrattavissa oman lapsen syntymään. Ei oma firma, harrastus, naimisiinmeno, ei mikään.
Tämän sitten monet haluavat jättää välistä, kun siitä on liikaa vaivaa.[/quote]
Aika moni isi myös sanoo ettei olisi ikinä hommaan suostunut jos olisi tiennyt mitä se on. Moni lähtee ja jättää lapsensa. Pitää muistaa tuokin puoli. Tietysti hienoa että se monille on positiivista, mutta ehdottomasti pitää ymmärtää ettei se ole sitä kaikille, eikä lisääntymistä kannatakaan tuputtaa heille jotka eivät sitä koe edes lähtökohtaisesti positiiviseksi asiaksi.
Onhan omasta firmastakin paljon vaivaa, koko elämä saattaa mennä siihen ja silti voi joutua konkurssiin. Eipä silti täällä olla lyttäämässä yrittäjyyttä sillä perusteella, että siitä on "liikaa vaivaa" ja "vie kaiken vapaa-ajan".
[/quote]
Paljonkos moitittaisiin ihmistä, joka sanoo ettei halua alkaa yrittäjäksi, koska kokee että siitä on liikaa vaivaa? Suurin osa ihmisistähän tuota mieltä on, ja siksi harva alkaakaan yrittäjäksi. Jos taas yrittäjyyttä tuputettaisiin joka tuutista, ja leimattaisiin epä-yrittäjät itsekeskeisiksi hedonisteiksi, niin varmaan keskustelua yrittäjyyttä vastaankin olisi huomattavasti enemmän... Yrittäjyydessä ja lapsissa on sitäpaitsi yksi perustavanlaatuinen ero - yrittäjä voi aina palata tavalliseksi työntekijäksi, mutta lisääntynyt ei enää ikinä pääse takaisin lapsettomaksi.
Koska nyt ne ensimmäiset sukupolvet 80-luvun yksinhuoltajien lapsia ovat aikuisia ja ovat nähneet ja kokeneet mitä se elämä on yh:n lapsena eivätkä ikinä halua itse tuoda viatonta sielua kärsimään samaa paskaa.
Vannoin itselleni hyvin nuorena etten aio ikinä lisääntyä ja hyvin on päätös pitänyt.
Suomessa on ihan tarpeeksi jo luusereita jotka alentuvat tekemään lapsia naisien kanssa jotka eivät osaa pitää itsestään edes huolta, vaan sen takia, kun ei muutakaan saa. Sitten erotaan, katkera yh valehtelee lapsille isästä etkä näe lapsiasi enää ikinä, ei kiitos.
Tämän sitten monet haluavat jättää välistä, kun siitä on liikaa vaivaa.
[/quote]
Maailma on täynnä tarinoita, joissa mies on hylännyt lapsensa tai on muuten vain täysin välinpitämätön kotia ja lasta kohtaan. Itse asiassa Vauva-foorumikin on täynnä niitä tarinoita.
Toisaalta, ehkäpä näidenkin isien kohdalla pitää paikkansa sinun totuutesi, että "mikään muu ei ole verrattavissa oman lapsen syntymään". Ei edes jääpuikko perseessä - sekin sulaa ennen pitkää pois.
[/quote]
Jokaisen suomalaisen ei odoteta jossakin vaiheessa elämäänsä perustavan omaa yritystä. Jos näin oletettaisiin, varmasti kuulisit monenkin lyttäävän tämän ajatuksen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:32"]
Kummallista, että Vauva.fi-nimisellä foorumilla on näin paljon lapsettomuuden valinneita tai sitä ymmärtäviä. :D
[/quote]
Olen kuullut sanottavan, että tämä on aktiivisin suomenkielinen vapaaehtoisesti lapsettomien palsta. Se pitää varmaan paikkaansa.
[/quote]
tämä on aktiivisin keskustelupalsta monella muullakin mittarilla katsottuna.