Sinä, jonka lapsi on rikollinen ja/tai narkomaani
Olen jo pitkään miettinyt sitä, että voinko olla vastuussa aikuisesta ihmisestä, joka on lähtenyt väärille poluille eikä halua sieltä pois? Entä onko minulla oikeus sanoa, että "nyt riittää" omalle lapselleni, jos hän uhkailee huumepäissään minua omassa asunnossani saadakseen lääkkeitäni, joita en halua luovuttaa
Erosimme lapsien ollessa pieni miehen alkoholismin vuoksi, joten sinänsä ymmärrän poikaani, että hän lähti väärälle polulle. Kaikkeni kuitenkin yritin, että kotiin on aina turvallista ja luvallista tulla. Pidin yllä kuria, ja mielestäni minua kunnioitettiin ja olin luottamuksen arvoinen, mutta annoin myös rakkautta ja meillä on aina halittu ikään katsomatta. Nuorisokodissa hän ei ollut, isänsäkin kanssa tekemisissä oli aina kun halusi.
Kahdesta muusta lapsestani tuli aivan tavallisia, mutta tästä yhdestä ei taida saada järkevää aikuista ikinä. On kuitenkin nyt jo 35-vuotias ja edelleen narkkaa, taustalla useita omaisuusrikoksia, varkauksia, ryöstöjä ja pahoinpitelyjä.
Mietin vain, että mitä olisin voinut tehdä toisin. Ja onko väärin katkaista välit lopullisesti. Nyt tuntuu, että 20 vuoden narkkaamisen jälkeen tuo poikani ei ole enää poikani. Joskus ryhdistäytyy, syyttää isää ja minua, mutta sitten kuitenkin pitää itseään vastuussa omista teoistaan.
Onko muita rikollisten vanhempia linjoilla Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (23)
Voi ap, otan osaa! Kuten yklä todetaan, niin et ole vastuussa aikuisesta lapsestasi. Hän yrittää manipuloida sinua syyllistämällä. Se on hänen ristinsä: niin kauan kuin hän syyttää muita ja sinua, niin kauan hän tulee olemaan narkkari. Hän voi parantua vasta sitten, kun ottaa vastuun itsestään ja ymmärtää, että vain hän yksin voi muuttaa elämänsä.
Ymmärrän tuskasi. Minulla on yksi aikuisista lapsista syrjäytymisvaarassa. Hän myös syyttää minua sanoista, kun suutuin hänen ollessa teini. Olin haukkunut hänet laiskaksi, kun lopetti kesätyöt kesken. Sen takia hän kuulemma on sellainen kuin on. Vaikka hän olisi oikeassa, niin minä voin vain pyytää anteeksi sanojani, mutta en voi hänen elämäänsä muuttaa.
Sama sinulla: pyydä aidosti anteeksi, jos syyllistämistä tulee. Sen jälkeen anna aikuisen olla aikuinen, eli kantaa vastuu itsestään. Sinulla on vain yksi vastuu: pitää huolta itsestäsi.
Voimia ap!
Parantunut alkoholisti neuvoi: "Älä koskaan anna alkoholistille anteeksi, se on hänelle lupa ryypätä jälleen." Narkomaanille varmastikin sama.