Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puhumattomuus ja myös toisen vaimentaminen on ihan oleellinen osa narsistin työkaluja. Perehtykää asioihin!
Tietynlainen valikoiva ja uhriutuva mykkäkoulu voi toki sitäkin olla, mutta yleisesti ottaen puhumattomuudelle löytyy kyllä miljoona muuta, paljon loogisempaa selitystä, kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Kaikki eivät ole ylipäätään mitään verbaalisia lahjakkuuksia, joku menee yksinkertaisesti lukkoon kriisitilanteessa, kolmas tarvitsee aikaa miettiä, miten asia ratkaistaan ja neljäs on vain luonteeltaan hiljainen. Sen sijaan tuo jälkimmäinen mainitsemasi, muiden jyrääminen omalla "ainoalla ja oikealla mielipiteellä" viittaa melkolailla jonkinasteiseseen narsismismiin.
Jos mykkäkoulu on AINOA oire, kyse on pikemmin välttelevästä kiintymystyylistä tms., mutta moni narsisti harrastaa todella pahoja ja paljon pahempia mykkäkouluja kuin välttelevät. Ja myös paljon lievempiä alkaen ihan vaan siitä, etteivät vastaa viesteihin kuin viiveellä toisin sanoen kontrolloivat kommunikaation tasoa ja taajuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puhumattomuus ja myös toisen vaimentaminen on ihan oleellinen osa narsistin työkaluja. Perehtykää asioihin!
Mikä on voimakkaampi kontrollointiväline kuin evätä toiselta kommunikaatio!?
Kyllä! Narsistinen ilmaisee puhumattomuudella ja hiljaisuudella "olet koiraakin arvottomampi ja siksi sinulle ei kannata edes puhua". Tai jos narsku jotain puhuu, se on jotain loukkaavaa tai sanotaan halveksivalla ja ivallisella äänellä. Narsistit kyllä osaa!
Koirasta puheen ollen narsisti saattaa ihan tahallaan hellitellä koiraa ja leperrellä sille ja samalla toimia todella kylmäkiskoisesti puolisoaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlainen valikoiva ja uhriutuva mykkäkoulu voi toki sitäkin olla, mutta yleisesti ottaen puhumattomuudelle löytyy kyllä miljoona muuta, paljon loogisempaa selitystä, kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Kaikki eivät ole ylipäätään mitään verbaalisia lahjakkuuksia, joku menee yksinkertaisesti lukkoon kriisitilanteessa, kolmas tarvitsee aikaa miettiä, miten asia ratkaistaan ja neljäs on vain luonteeltaan hiljainen. Sen sijaan tuo jälkimmäinen mainitsemasi, muiden jyrääminen omalla "ainoalla ja oikealla mielipiteellä" viittaa melkolailla jonkinasteiseseen narsismismiin.
Ei kukaan olekaan väittänyt, että puhumattomuus on sama kuin narsismi. Se on vain yksi narsistin työkaluista.
-eri
Narsisti veti aina karikatyyrimäistä isoa draamaa, joka samalla oli kauheeta ja nauratti huvittavuudellaan.
"Suhde ollut valtava pettymys!"
"Jokaikinen päivä sä haastat riitaa kaikin käytettävissä olevin keinoin"
Pikkuerimielisyyden jälkeen: "olen järkyttynyt siitä miksi tämä meidän koko juttu on paljastunut"
"Tosi kurja tilanne. Voimmekohan enää jatkaa"
Ihan mittakaavatonta ilmaisua.
Eikö narsisti tajua harhaisuuttaan vsi odottaako toisen hätää ja sitä myöten hyvittelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Narsistinen ilmaisee puhumattomuudella ja hiljaisuudella "olet koiraakin arvottomampi ja siksi sinulle ei kannata edes puhua". Tai jos narsku jotain puhuu, se on jotain loukkaavaa tai sanotaan halveksivalla ja ivallisella äänellä. Narsistit kyllä osaa!
Koirasta puheen ollen narsisti saattaa ihan tahallaan hellitellä koiraa ja leperrellä sille ja samalla toimia todella kylmäkiskoisesti puolisoaan kohtaan.
Aika sairasta ajatella noin. Kyllä sitä koiraa tuleekin kohdella hyvin ja pitää siitä huolta.
Aikuiset ihmiset selvittäköön välinsä keskenään tai olkoon erillään. Kunhan koira ja lapset voivat hyvin niin asiat kunnossa.
Huh kirjoitti:
Naistenlehdet ovat kyllä hyvin myyneet tämän narsisti-sanan. Sanoisin että kannattaa tutkailla vähän omaa syvintään, jos kaikki toisen henkilön omat puolensa pitämiset ovat narsismin merkkejä.
Joo teepäs niin ja anna meidän, jotka tunnistamme narsismin, keskustella siitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kiusaamisen tavoista.
Ihan kuin näyttääkseen et tätä et muuten saa.
Mulla oli pomona narsku ja hän vältteli kaikkea kontaktia tuijottamalla intensiivisesti puhelimen ruutua tai avamalla läppärin kuin muuriksi välillemme. Ei niin tärkeää tilaisuutta että olisi hetkeksi siirtänyt masiinat sivuun ja keskittynyt elävään ihmiseen. Sillä halusi viestiä kuinka merkityksetön kukin on hänen tärkeässä elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hankittiin narsistieksän kanssa yhteinen omistusasunto, se oli niin ankeaa meininkiä, ettei voi kuvitella. Se ei tuntunut lainkaan yhteiseltä projektilta, vaikka eksä nimenomaan sitä halusi vahvemmin kuin minä. Ei mitään juhlistamisia asian suhteen ja elämä alkoi mennä vähän kämppismeiningillä pikemmin kuin parisuhteen tiivistämisenä ja rakentamisena. Seksi loppui aikalailla kokonaan ja raivokohtaukset tihentyivät ja pahenivat ja tissuttelu alkoi. Hän ei osallistunut mihinkään, ei edes siihen kuuluisaan renkaanvaihtoon mun auton osalta. Lisäksi pilasi yhdessäasumisaikana joulun ja synttärit. En kestänyt kuin puolitoista vuotta, sitten oli pakko lähteä.
Minäkin Luulin et nyt romantiikka maksimoituu kun astutaan ikioman asunnon ovesta sisään. No. Romantiikka loppui kuin seinään. Tuntui ihan kuin hän olisi suunnitellut sen! Yritin vietellä ja unelmoida, keksiä yhteisiä juttuja. Ja ei. Kämppismeininkiin meni. Ihan romantiikkaa, yhteisjuttuja, laittamista ja se seksikin loppui.
Eksä pyysi kaverinsa ryyppäämään samana päivänä, kun muutettiin omaan, yhteiseen asuntoon. Mulle kertomatta, tottakai. Otti lainaa kertomatta mulle. Poltteli pilveä salaa. Kun olisin halunnut ottaa koe-eron, se ei käynyt. Oikea ero olisi ollut hänen mielestään mahdollista, mutta ei väliaikainen erilleen muutto. Ei ole oikein logiikkaa tuossa. Kun sain keskenmenon, oli ryyppäämässä ja kieltäytyi tulemasta kotiin. En kykene lopettamaan kirjoittamista. Joka vkl piti päästä ryypylle ja baariin. Olin ihan valtavan yksinäinen siinä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pomona narsku ja hän vältteli kaikkea kontaktia tuijottamalla intensiivisesti puhelimen ruutua tai avamalla läppärin kuin muuriksi välillemme. Ei niin tärkeää tilaisuutta että olisi hetkeksi siirtänyt masiinat sivuun ja keskittynyt elävään ihmiseen. Sillä halusi viestiä kuinka merkityksetön kukin on hänen tärkeässä elämässään.
Kun meillä oli kahden kuukauden rakkauspommitus ohi, eksä tuijotti aina tiiviisti telkkaria, vaikka tiesi oikein hyvin, että yritän saada vieressä katsekontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koira on isin poika ja rakas.
Olen ketjun myötä tajunnut, että päiväkirjamerkintä 20 vuoden takaa on ollut aito havainto. Menimme naimisiin ja muutimme yhteen. Olen kirjoittanut, että seksistä on tullut tunteetonta jyystöä.
Paljon on tapahtunut ja mm. mykkäkoulut olleet kuvioissa pitkään, kuten myös minun kaikkinainen vähättely. Lapsillekin tuo oli mustasukkainen. En saanut olla sellainen vanhempi kuin halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sairasta ajatella noin. Kyllä sitä koiraa tuleekin kohdella hyvin ja pitää siitä huolta.
Aikuiset ihmiset selvittäköön välinsä keskenään tai olkoon erillään. Kunhan koira ja lapset voivat hyvin niin asiat kunnossa.
Tietenkin koiraakin tulee hellitellä , mutta myös ihmistä. Tässä tarkoitettiin " katso miten paljon koiraa rakastan , sinua en".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hankittiin narsistieksän kanssa yhteinen omistusasunto, se oli niin ankeaa meininkiä, ettei voi kuvitella. Se ei tuntunut lainkaan yhteiseltä projektilta, vaikka eksä nimenomaan sitä halusi vahvemmin kuin minä. Ei mitään juhlistamisia asian suhteen ja elämä alkoi mennä vähän kämppismeiningillä pikemmin kuin parisuhteen tiivistämisenä ja rakentamisena. Seksi loppui aikalailla kokonaan ja raivokohtaukset tihentyivät ja pahenivat ja tissuttelu alkoi. Hän ei osallistunut mihinkään, ei edes siihen kuuluisaan renkaanvaihtoon mun auton osalta. Lisäksi pilasi yhdessäasumisaikana joulun ja synttärit. En kestänyt kuin puolitoista vuotta, sitten oli pakko lähteä.
Minäkin Luulin et nyt romantiikka maksimoituu kun astutaan ikioman asunnon ovesta sisään. No. Romantiikka loppui kuin seinään. Tuntui ihan kuin hän olisi suunnitellut sen! Yritin vietellä ja unelmoida, keksiä yhteisiä juttuja. Ja ei. Kämppismeininkiin meni. Ihan romantiikkaa, yhteisjuttuja, laittamista ja se seksikin loppui.
Eksä pyysi kaverinsa ryyppäämään samana päivänä, kun muutettiin omaan, yhteiseen asuntoon. Mulle kertomatta, tottakai. Otti lainaa kertomatta mulle. Poltteli pilveä salaa. Kun olisin halunnut ottaa koe-eron, se ei käynyt. Oikea ero olisi ollut hänen mielestään mahdollista, mutta ei väliaikainen erilleen muutto. Ei ole oikein logiikkaa tuossa. Kun sain keskenmenon, oli ryyppäämässä ja kieltäytyi tulemasta kotiin. En kykene lopettamaan kirjoittamista. Joka vkl piti päästä ryypylle ja baariin. Olin ihan valtavan yksinäinen siinä suhteessa.
Minäkin olin todella yksin ja yksinäinen ollessani narsistin kanssa suhteessa. Hän ei suoraan kontrolloinut minua, mutta jotenkin se yksinäisyys silti tapahtui ja silläkin tavalla, että meillä ei ollut keskenämme sellaista tunneyhteyttä kuin normaalisti parisuhteessa on.
Miehellä on muutaman kerran ollut tilaisuus pitää puhe vähän isommalle kuulijakunnalle avioliittomme aikana. On ollut pari tilaisuutta, jossa olisi voinut kiittää myös puolisoa. Ei ikinä, ei tule varmasti edes mieleen, että sanoisi halaistua sanaa. Olen kuutenkin urakoinnut reippaasti, että herra on saanut tilaisuuksiaan pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ketjun myötä tajunnut, että päiväkirjamerkintä 20 vuoden takaa on ollut aito havainto. Menimme naimisiin ja muutimme yhteen. Olen kirjoittanut, että seksistä on tullut tunteetonta jyystöä.
Paljon on tapahtunut ja mm. mykkäkoulut olleet kuvioissa pitkään, kuten myös minun kaikkinainen vähättely. Lapsillekin tuo oli mustasukkainen. En saanut olla sellainen vanhempi kuin halusin.
Tsemppiä! Yritä luoda lapsiin haluamasi suhde, koska lapsetkin kärsivät isän narsismista ja ottavat osumaa, vaikkeivät sitä sinulle näytäkään.
Olet rakas <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meillä oli kahden kuukauden rakkauspommitus ohi, eksä tuijotti aina tiiviisti telkkaria, vaikka tiesi oikein hyvin, että yritän saada vieressä katsekontaktia.
Hän saattoi ohittaessaan minut esim. eteisessä tai keittiössä, katsoa tiukasti maahan ja huitoa suurieleisesti käsillään itselleen tietä, jotta siirtyisin pois hänen tieltään. Näin hänen ei tarvinnut puhua minulle eikä katsoa minuun, saati koskea. Eli en ollut hänen puheensa, katseensa enkä kosketuksensa arvoinen. Tai aikansa, hän ei voinut pysähtyä ja antaa tietä edes sekunnin murto-osaksi. Se oli niin alentavaa, vaikka mitään ei varsinaisesti tapahtunut. Näitä tälläisia kausia oli aina välillä, mutta loppua kohden tahti tiheni.
Ja näitä on mahdotonta selittää ulkopuolisille. Eihän näille ole sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Yritä luoda lapsiin haluamasi suhde, koska lapsetkin kärsivät isän narsismista ja ottavat osumaa, vaikkeivät sitä sinulle näytäkään.
Olet rakas <3
Kiitos. Olet ihana.
Lasten kanssa on hyvät välit, olemme puhuneet asioista ja puhumme yhä. Olen pyytänyt myös anteeksi. Olisi pitänyt lähteä avioliitosta aikaisemmin. Kuvittelin, että pystyin lapsia suojelemaan. Isä on kuitenkin heillekin aiheuttanut mielipahaa ja harmia ja tietysti myös mun suru ja tuskaisuus on heihin jättänyt jälkensä. Mutta jatketaan, elämä on jo paljon kevyempää, iloisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saattoi ohittaessaan minut esim. eteisessä tai keittiössä, katsoa tiukasti maahan ja huitoa suurieleisesti käsillään itselleen tietä, jotta siirtyisin pois hänen tieltään. Näin hänen ei tarvinnut puhua minulle eikä katsoa minuun, saati koskea. Eli en ollut hänen puheensa, katseensa enkä kosketuksensa arvoinen. Tai aikansa, hän ei voinut pysähtyä ja antaa tietä edes sekunnin murto-osaksi. Se oli niin alentavaa, vaikka mitään ei varsinaisesti tapahtunut. Näitä tälläisia kausia oli aina välillä, mutta loppua kohden tahti tiheni.
Ja näitä on mahdotonta selittää ulkopuolisille. Eihän näille ole sanoja.
Veikkaan, että narsisti myös suojaa itseään. Ettei toinen näe kuinka tyhjä ihminen hän on.
Melko ylimielistä tekstiä.
Puhutko kenties itsestäsi, vai koitatko kääntää omat vikasi toisen syyksi?
Taisi olla kompa kuitenkin