Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
121/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittää aina, miten kaikki pitävät häntä mahtavana tyyppinä. Miten kaupassa ohikulkevat ihmisetkin taputtavat olalle ja kehuvat, miten hyvä ihminen on. Oikeasti tällä narskulla ei ole ketään ystävää, monista työpaikoista saanut potkut, nykyään eläkkeellä. Ei välejä sukulaisiin, paitsi omiin tyttäriin, toinen tytär on aivan koukussa tähän narsistiin eikä huomaa, miten tämä kontrolloi aivan kaikkea.

Tämä narsisti jyrää kaikkien muiden keskustelut, heittelee omia salaliittoteorioita ilmoille ja jos joku vähänkin uskaltaa sanoa olevansa eri mieltä, narsku ei lähde koskaan keskustelemaan, vaan ilkeästi vähätellen nauraa toista tyhmäksi ja lähinnä vaan korottaa ääntään ja jankkaa samoja, lapsellisia teorioitaan. Tämä narsisti on tyhmä, yksinkertainen kouluja käymätön henkilö, joka luulee olevansa älykkäämpi kuin kukaan muu tällä pallolla oleva ihminen. Jos narsku saa vastaansa älykkään keskustelijan, joka haastaa tämän "totuudet", lähtee narsisti tilasta pois, tietenkin ensin huutaa pahimmat solvaukset ja nauraa vielä, miten tyhmä joku voi olla.

Ja kyllä, tämä narsisti on läheiseni ja joudun useasti olemaan tekemisissä ja aina toisinaan hän tekee elämästäni helvettiä.

Vierailija
122/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin lähellä ei ole lopulta muita kuin a) typeryksiä, b) ne jotka hän on alistanut ja pelotellut valtansa alle sekä c) ne jotka narsisti jollain tavalla "ostaa" pysymään hovissaan (rahalla, hyödyillä, riippuvuussuhteella tms.).

Kukaan täysjärkinen, tasapainoinen, hyväsydäminen ja itseään arvostava ihminen ei siihen jää. Paitsi jos hänet on peloteltu kuoliaaksi ja hänen itsetuntonsa tuhottu pala palalta, mikä pahimmassa tapauksessa narsistin uhrille käy, ellei pääse pakoon.

Narsisti tuhoaa ja pilaa kaikki ihmiset ympärillään. Aina se hirviö tulee lopulta esiin ja tekee pahaa jälkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kattoa sorjosen kolmoskausi siinä Lasse maasalo hirveä narsisti puhuu ja julmistelee.

Vierailija
124/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman minuutin välein tulee kommentteja.

Vierailija
125/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin lähellä ei ole lopulta muita kuin a) typeryksiä, b) ne jotka hän on alistanut ja pelotellut valtansa alle sekä c) ne jotka narsisti jollain tavalla "ostaa" pysymään hovissaan (rahalla, hyödyillä, riippuvuussuhteella tms.).

Kukaan täysjärkinen, tasapainoinen, hyväsydäminen ja itseään arvostava ihminen ei siihen jää. Paitsi jos hänet on peloteltu kuoliaaksi ja hänen itsetuntonsa tuhottu pala palalta, mikä pahimmassa tapauksessa narsistin uhrille käy, ellei pääse pakoon.

Narsisti tuhoaa ja pilaa kaikki ihmiset ympärillään. Aina se hirviö tulee lopulta esiin ja tekee pahaa jälkeä.

Mutta entä jos narsisti itse mustamaalaa jonkun ihmisen narsistiksi? Silloin uhri eristetään yhteisöstä.

Olisin tosi varovainen näissä.

Vierailija
126/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo inttäminen ja vänkääminen on tuttua. Samoin muiden ihmisten ja oikeastaan kaiken muunkin jatkuva lyttääminen ja haukkuminen. Ikuinen negatiivisuus ja kaikki on aina jonkun toisen vika. Rasittavia ihmisiä, vaikka eivät olisikaan narskuja.

Vierailija
127/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa Sorjonen sarjan Lasse maasalolta varsinkin viimeinen osa.

Vierailija
128/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kieltää tosiasioita, kun ne asettaisivat hänet huonoon valoon. Tämän hän tekee joskus lastenkin edessä.

- Kertoo esittävänsä mielipiteitä ja olevansa oikeutettu siihen. Mielipiteen hän esittää toisen ajattelua/tunteita/käytöstä raa-asti moittien

- Väittää olevansa kaikkia muita älykkäämpi

- Kieltäytyy muuttumasta

- Hokee kaikkeen "hyvä niin", "mitä sitten", "minkäs teet sille"

Vierailija
129/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kattoa sorjosen kolmoskausi siinä Lasse maasalo hirveä narsisti puhuu ja julmistelee.

Sorjonen sarjan Lasse oli kyllä psykopaatti, ja aivan kamala ihminen vaikka fiktiivinen hahmo olikin.

Vierailija
130/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hän on isäni ja lapseni haluavat nähdä ukkia. Heitä kohtaan ukki ei ole ollut toistaiseksi vahingoittava, mutta toki monitoroin tilanetta tarkasti. Hän myös tulee mukaan äitini kanssa. Surullinen/yksinäinen/muuttumaton/sisäisesti reppana. 

Vierailija
131/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärränkö oikein: sun puolisosi on narsisti, minä (jota tunnet parin lauseen verran) olen narsisti? Olisikohan tässä sulla nyt itsetutkiskelun paikka?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Se, että joku heittelee narsismi-diagnooseja, kertoo mun mielestä siitä, että ihmisellä itsellään ei ole kaikki kunnossa. Vähintään ei osaa nähdä omaa syytään siihen, miten on joutunut tuohon epämieluisaan ihmissuhteeseen. Monella tavalla rasittavia ja ikäviä ihmisiä on paljon ilman, että heitä on tarvetta diagnosoida. Toisten käyttämymisen analysoimisen sijaan on kannattavampaa tarkastella omaa käytöstään, omia reagointimallejaan. Kehittettävää löytyy ihmeen paljon meillä kaikilla.

Sitä en myöskään ymmärrä, että nykyään ei saisi kritisoida, ettei joku vain menisi pahoittamaan mieltään. On siis oikeasti ihmisiä, joiden mielestä niiden, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa mieltä, pitäisi olla vain hiljaa? Matka aikuistuuteen on tästä asetelmasta vielä pitkä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosi kiva, että tällaisia vähätteleviä ja mitätöiviä kommentteja ei laitettaisi ketjuun, jossa yritetään asiallisesti keskustella narsismista, koska ne traumaoireet, joita uhrit kokevat voivat olla todella vakavia ja pitkäkestoisia ja uhri jo muutenkin kyseenalaistaa itseään ja toimintaansa sekä hänen on mahdotonta uskoa, että hänelle tärkeä ja rakas ihminen onkin mätä omena. 

Juu, puhutaan vain uhriutumalla ja ilman mitään kritiikkiä. Se on sitä nykyaikaa. Fakta on se, että noin paljoa ei ole narsisteja. Kyseessä on hyvinkin harvinainen asia. Totta on tietysti myös se, että narsisteja on, mutta lähes aina syytä kannattaa etsiä muualta. Se on ihme asia, että kun itse olen joskus mieleni pahoittanut toisen aivan törkeän käytöksen takia, niin toinen on pahoittanut mielensä samaan aikaan minun takiani. En yleensä puhu parisuhteen asioista kenellekään ulkopuoliselle ja toinen sitten taas mölöttää ihan kaikki ulkopuolisille, joten lopulta kaikki tietävät vain tämän toisen kannan asioista. Jossain vaiheessa sitten joudun vain avaamaan suuni, koska oma äitinikin on minulle laittanut vihaviestejä. Leppyy kyllä sitten, kun on kuullut asioiden todellisen kannan. Asioissa on aina kaksi puolta, ja kun kuulemme näitä toispuolisia tarinoita, niin saamme kuulla ihan varmasti paljon tunnepuuskissa kirjoitettuja täysin värittyneitä syytöksiä, joilla ei ole kuitenkaan aina mitään todellisuuspohjaa.

Jos parisuhde ei toimi, niin siitä kannattaa lähteä, oli se toinen narsisti tai ei. Itse lähdin. Ajattelin kyllä, että puoliso saattaa olla narsisti, mutta vain omassa mielessäni ja en ole siitä kenellekään mitään sanonut. Olisin myös todennäköisesti väärässä, jos väittäisin puolisoani narsistiksi.

Hei entäs me ihan oikeiden narsistien puolisot? Saadaanko me kirjoitella tänne vai ajatteletko heti että minullakaan ei ole kaikki kunnossa? Mielenkiintoinen keskustelu muuten, en ymmärrä miksi joku aina haluaa nillittää terminologiasta! Voisi melkein sanoa olevan narsistista käytöstä!

Vierailija
132/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Covert narsismi on vaikeampi tunnistaa potilaassa.

Vierailija
133/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö oikein: sun puolisosi on narsisti, minä (jota tunnet parin lauseen verran) olen narsisti? Olisikohan tässä sulla nyt itsetutkiskelun paikka?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Se, että joku heittelee narsismi-diagnooseja, kertoo mun mielestä siitä, että ihmisellä itsellään ei ole kaikki kunnossa. Vähintään ei osaa nähdä omaa syytään siihen, miten on joutunut tuohon epämieluisaan ihmissuhteeseen. Monella tavalla rasittavia ja ikäviä ihmisiä on paljon ilman, että heitä on tarvetta diagnosoida. Toisten käyttämymisen analysoimisen sijaan on kannattavampaa tarkastella omaa käytöstään, omia reagointimallejaan. Kehittettävää löytyy ihmeen paljon meillä kaikilla.

Sitä en myöskään ymmärrä, että nykyään ei saisi kritisoida, ettei joku vain menisi pahoittamaan mieltään. On siis oikeasti ihmisiä, joiden mielestä niiden, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa mieltä, pitäisi olla vain hiljaa? Matka aikuistuuteen on tästä asetelmasta vielä pitkä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosi kiva, että tällaisia vähätteleviä ja mitätöiviä kommentteja ei laitettaisi ketjuun, jossa yritetään asiallisesti keskustella narsismista, koska ne traumaoireet, joita uhrit kokevat voivat olla todella vakavia ja pitkäkestoisia ja uhri jo muutenkin kyseenalaistaa itseään ja toimintaansa sekä hänen on mahdotonta uskoa, että hänelle tärkeä ja rakas ihminen onkin mätä omena. 

Juu, puhutaan vain uhriutumalla ja ilman mitään kritiikkiä. Se on sitä nykyaikaa. Fakta on se, että noin paljoa ei ole narsisteja. Kyseessä on hyvinkin harvinainen asia. Totta on tietysti myös se, että narsisteja on, mutta lähes aina syytä kannattaa etsiä muualta. Se on ihme asia, että kun itse olen joskus mieleni pahoittanut toisen aivan törkeän käytöksen takia, niin toinen on pahoittanut mielensä samaan aikaan minun takiani. En yleensä puhu parisuhteen asioista kenellekään ulkopuoliselle ja toinen sitten taas mölöttää ihan kaikki ulkopuolisille, joten lopulta kaikki tietävät vain tämän toisen kannan asioista. Jossain vaiheessa sitten joudun vain avaamaan suuni, koska oma äitinikin on minulle laittanut vihaviestejä. Leppyy kyllä sitten, kun on kuullut asioiden todellisen kannan. Asioissa on aina kaksi puolta, ja kun kuulemme näitä toispuolisia tarinoita, niin saamme kuulla ihan varmasti paljon tunnepuuskissa kirjoitettuja täysin värittyneitä syytöksiä, joilla ei ole kuitenkaan aina mitään todellisuuspohjaa.

Jos parisuhde ei toimi, niin siitä kannattaa lähteä, oli se toinen narsisti tai ei. Itse lähdin. Ajattelin kyllä, että puoliso saattaa olla narsisti, mutta vain omassa mielessäni ja en ole siitä kenellekään mitään sanonut. Olisin myös todennäköisesti väärässä, jos väittäisin puolisoani narsistiksi.

Hei entäs me ihan oikeiden narsistien puolisot? Saadaanko me kirjoitella tänne vai ajatteletko heti että minullakaan ei ole kaikki kunnossa? Mielenkiintoinen keskustelu muuten, en ymmärrä miksi joku aina haluaa nillittää terminologiasta! Voisi melkein sanoa olevan narsistista käytöstä!

Et ymmärrä oikein. Puolisoni on narsisti, sinusta ja sinun diagnooseista en tiedä mitään. Mutta toisten ketjuun nillittämään ja pätemään tuleminen on narsistista käytöstä, kuten jo yllä totesin.

Vierailija
134/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kanssa läheisessä suhteessa ja kommunikoidessa tuntee itsensä usein yksinäiseksi ja ettei tule emotionaalisesti kohdatuksi. 

Vierailija
135/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kanssa läheisessä suhteessa ja kommunikoidessa tuntee itsensä usein yksinäiseksi ja ettei tule emotionaalisesti kohdatuksi. 

Näin juuri. Narsistilla ei ole empatiakykyä. Eikä häntä jaksa kiinnostaa muiden tunteet. Jonkun matkaa voi jaksaa teeskennellä että näin olisi. Sillä kaikessa - ihan kaikessa - on kyse hänestä. Vain se on tärkeää. Hän ei osaa kääntää näkökulmaa mihinkään muuhun suuntaan.

Ei oikeasti TAJUA, miten hänen käytöksensä vaikuttaa muihin. Kun joku reagoi kuten huonoon käytökseen ja kohteluun kuuluu, narsisti on ihan ihmeissään ja pöyristynyt ja kääntää sen niin, että siinä toisessa on joku vialla. Ja lopulta hänellä on poltettuja siltoja takanaan joka suuntaan. Aina on vika niissä muissa.

Kommunikointi on vain yksisuuntaista - narsistista ulospäin. Aitoa, tasaveroista vuorovaikutusta ei ole, koska narsisti ei voi ikinä aidosti kunnioittaa, ymmärtää ja arvostaa muita. Se heijastuu kaikkeen.

Vierailija
136/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostaa, ei anna anteeksi.

Vierailija
137/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen narsistin puheen uskomattoman kauniiksi sadun verkoksi, joka on osattu kutoa kaiken ylle. Kun kuteet repeävät, ei mitään ole jäljellä, mutta silti siihen vaan uskoo ja koittaa päästä irti. Helvetti.

Vierailija
138/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma, onko tämä piirre aina narsisteilla, saati että kaikki tällaiset ovat narsisteja, mutta tiedätte sen ihmistyypin, joka kehuu aina itseään, ehkä muka-vaatimattomasti, mutta aina löytää itsestään hienoja piirteitä ja lahjoja: "mä olen sellainen ihminen/nainen/urheilija/mikäikinä että..." Minä huvitan näiden kehujien seurassa itseäni sillä, että vastaavasti kerron itsestäni oikein liioitellen asioita missä olen huono. En valita, vaan ihan tosiasiana kerron, että en osaa laulaa, en osaa heittää firsbeetä tai mistä nyt ikinä onkaan kyse. On hauska katsoa, miten toinen hölmistyy ja sillä menee pasmat ihan sekaisin, kun ei jotekin pysty käsittämään, että joku ihan iloisesti kertoo olevansa keskimääräistä huonompi. Itsekehupaasaukseen tulee error: että onko nyt siis positiivista olla huono vai mitä ihmettä??

Vierailija
139/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo inttäminen ja vänkääminen on tuttua. Samoin muiden ihmisten ja oikeastaan kaiken muunkin jatkuva lyttääminen ja haukkuminen. Ikuinen negatiivisuus ja kaikki on aina jonkun toisen vika. Rasittavia ihmisiä, vaikka eivät olisikaan narskuja.

Tunnistan itseni...negatiivisuudesta on vaikea päästä eroon.

Vierailija
140/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksestä hän nukkui noin 90%, koska häntä väsytti ja olin valinnut väärän ajankohdan synnytykselle (en ollut ottanut huomioon hänen unirytmiään). Kun kätilö poistui, sähisi minulle ettei minua voinut oikeasti sattua niin paljoa, ja lähti toiseen tilaan nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän