Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
141/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteilla on kova tarve pitää yllä kulisseja ja esittää, että asiat ovat hienommin kuin ovatkaan. Esittävät rikkaampaa, fiksumpaa, menestyvämpää jne. 

Heillä on myös oma käsityksensä moraalista eli saattavat tonkia tavaroita, valvoa, kytätä tms. Voivat myös tehdä asioita, jotka ovat moraalittoman lisäksi myös laittomia. 

He valehtelevat. Esimerkiksi kertovat, että ovat irtisanoutuneet, vaikka on irtisanottu. Kertovat, että ovat jättäneet hullun eksän, vaikka itse ovat se hullu eksä, joka tuli jätetyksi. Voivat kertoa, että eksä petti häntä koko suhteen ajan, vaikka itse petti eksää koko suhteen ajan. 

He jättävät paljon asioita kertomatta tai kertovat niistä rajoitetusti luoden toisenlaisen kuvan kokonaisuudesta. 

Vierailija
142/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksestä hän nukkui noin 90%, koska häntä väsytti ja olin valinnut väärän ajankohdan synnytykselle (en ollut ottanut huomioon hänen unirytmiään). Kun kätilö poistui, sähisi minulle ettei minua voinut oikeasti sattua niin paljoa, ja lähti toiseen tilaan nukkumaan.

Toi on niin tyypillistä. 

Itse olin parin viikon sairaslomalla, kun menetin aika nuorena isäni ja oli muutenkin rankka hetki elämässä. Sain sitten kuulla, miten vaan makaan perse homeessa. 

Juhlissa oli muille mielin kielin mukavaa seuramiestä, mutta mulle jossain sivussa kävi sihisemässä, että flirttailen "Penan" kanssa ja että pitäisi hävetä (en kiinnittänyt Penaan sen isompaa huomiota kuin kehenkään muuhunkaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksestä hän nukkui noin 90%, koska häntä väsytti ja olin valinnut väärän ajankohdan synnytykselle (en ollut ottanut huomioon hänen unirytmiään). Kun kätilö poistui, sähisi minulle ettei minua voinut oikeasti sattua niin paljoa, ja lähti toiseen tilaan nukkumaan.

Anteeksi, mutta nauroin tuolle ääneen. Toivottavasti tuo ääliö on jo eksäsi ja olet toipunut suhteesta. 

Vierailija
144/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat täsmälleen miten minäkin ajattelen. Ja tekstisi on aivan kuin se henkilö, josta olen onneksi eronnut. Ero oli tosi smooth, "olenhan ihana nainen ja olemme vain niin erilaiset kuitenkin". Mutta täysin samaa mieltä kanssasi !

Vierailija
145/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että entinen pomoni oli narsisti. En kuitenkaan ole varma, koska hänen käytöksensä asiakkaille oli niin ystävällistä. Hän osasi olla aivan ihana ihminen (lähes) kaikille yhteistyökumppaneille ja kultainen esimies muiden nähden.

En vieläkään ole oikein toipunut kokemuksesta. Olin siis hänen suora alaisensa - ja minua hän kohteli joko "kuin ilmaa" tai hakkui ja nuhteli. Mitä paremmin hoidin työni - sitä enemmän hän mitätöi työtuloksiani tai lyttäsi minua tiimin edessä verraten johonkin toiseen työntekijään tai muistuttamalla puoli vuotta sattuneesta virheestä jne.

Kun vihdoin sain ammattilaisen tuella sanottua itseni irti työpaikasta, niin esimies kommentoi vuosien työpanostani lauseella: "No, ei tämä toiminutkaan alusta asti...", enkä tähän päivään mennessä ole saanut minkäänlaista työtodistusta. Tiedän, että tein työni hyvin ja että minulla olisi oikeus työtodistukseen, mutten jaksa enää tapella. Löysin uuden työpaikan ilman työtodistustakin. Pelkään välillä vieläkin, että hän alkaa sabotoimaan minua nykyisessä työpaikassani.

Vierailija
146/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on kommunikaatiossa myös Devils Advocate eli ns. Paholaisen asianajaja-tyyliltään.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Vierailija
147/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettisia juttuja:

Kateus ja mustasukkaisuus ihan kaikessa. Jos jotakuta toista kehutaan, pyrkii välittömästi lyttäämään tai haukkumaan kehuttua henkilöä jollain tavalla. Ei kestä toisten menestystä. Kadehtii jopa omia lapsiaan tai puolisoaan menestymisestä. Pahinta myrkkyä on, jos muiden saavutuksia nostetaan porukassa esiin ja narsisti joutuu kuunnella sivusta. Pitää tätä jopa tarkoituksellisena hyökkäyksenä itseään vastaan ja loukkaantuu aidosti.

Janoaa jatkuvasti kehuja ja oman egon pönkitystä. Suosioon pääsee varmuudella, jos kehuu ja mielistelee narsistia isossa porukassa.

On usein hyvin pinnallinen tai ulkonäkökeskeinen. Ostaa itselleen kalliita statussymboleita ja kuorruttaa niillä itsensä. Miehellä esim. kallis auto on pakko olla.

Ylikorostunut seksuaalisuus epäterveellä tavalla. Käyttää valtaa heittämällä seksuaalissävytteisiä kommentteja sopimattomissa tilanteissa siten, että kuulijoille tulee todella epämukava olo.

Syviä ongelmia läheisyyden kanssa. Pakottaa puolison seksiin painostamalla, suuttuu kieltäytymisestä. Pakottaa lapset esimerkiksi halaamaan itseään silloin kun itse haluaa, vaikka hetki ei tuntuisi kohteesta mukavalta tai luonnolliselta.

Tarve kontrolloida ihan kaikkea. Haluaa yleensä tavata ystäviä ja sukulaisia vain omassa kodissaan, koska silloin ollaan "omalla reviirillä" ja saa päättää ainakin omasta mielestään kaikesta.

Ei kykene empaattiseen keskusteluun (ellei osaa teeskennellä hyvin). Yleensä jakelee mielellään neuvoja muille, jotta on niskan päällä.

Vierailija
148/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Se, että joku heittelee narsismi-diagnooseja, kertoo mun mielestä siitä, että ihmisellä itsellään ei ole kaikki kunnossa. Vähintään ei osaa nähdä omaa syytään siihen, miten on joutunut tuohon epämieluisaan ihmissuhteeseen. Monella tavalla rasittavia ja ikäviä ihmisiä on paljon ilman, että heitä on tarvetta diagnosoida. Toisten käyttämymisen analysoimisen sijaan on kannattavampaa tarkastella omaa käytöstään, omia reagointimallejaan. Kehittettävää löytyy ihmeen paljon meillä kaikilla.

Sitä en myöskään ymmärrä, että nykyään ei saisi kritisoida, ettei joku vain menisi pahoittamaan mieltään. On siis oikeasti ihmisiä, joiden mielestä niiden, jotka eivät ole heidän kanssaan samaa mieltä, pitäisi olla vain hiljaa? Matka aikuistuuteen on tästä asetelmasta vielä pitkä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosi kiva, että tällaisia vähätteleviä ja mitätöiviä kommentteja ei laitettaisi ketjuun, jossa yritetään asiallisesti keskustella narsismista, koska ne traumaoireet, joita uhrit kokevat voivat olla todella vakavia ja pitkäkestoisia ja uhri jo muutenkin kyseenalaistaa itseään ja toimintaansa sekä hänen on mahdotonta uskoa, että hänelle tärkeä ja rakas ihminen onkin mätä omena. 

Juu, puhutaan vain uhriutumalla ja ilman mitään kritiikkiä. Se on sitä nykyaikaa. Fakta on se, että noin paljoa ei ole narsisteja. Kyseessä on hyvinkin harvinainen asia. Totta on tietysti myös se, että narsisteja on, mutta lähes aina syytä kannattaa etsiä muualta. Se on ihme asia, että kun itse olen joskus mieleni pahoittanut toisen aivan törkeän käytöksen takia, niin toinen on pahoittanut mielensä samaan aikaan minun takiani. En yleensä puhu parisuhteen asioista kenellekään ulkopuoliselle ja toinen sitten taas mölöttää ihan kaikki ulkopuolisille, joten lopulta kaikki tietävät vain tämän toisen kannan asioista. Jossain vaiheessa sitten joudun vain avaamaan suuni, koska oma äitinikin on minulle laittanut vihaviestejä. Leppyy kyllä sitten, kun on kuullut asioiden todellisen kannan. Asioissa on aina kaksi puolta, ja kun kuulemme näitä toispuolisia tarinoita, niin saamme kuulla ihan varmasti paljon tunnepuuskissa kirjoitettuja täysin värittyneitä syytöksiä, joilla ei ole kuitenkaan aina mitään todellisuuspohjaa.

Jos parisuhde ei toimi, niin siitä kannattaa lähteä, oli se toinen narsisti tai ei. Itse lähdin. Ajattelin kyllä, että puoliso saattaa olla narsisti, mutta vain omassa mielessäni ja en ole siitä kenellekään mitään sanonut. Olisin myös todennäköisesti väärässä, jos väittäisin puolisoani narsistiksi.

Kylläpä kolahti toi "Vähintään ei osaa nähdä omaa syytään siihen, miten on joutunut tuohon epämieluisaan ihmissuhteeseen." Ai suurin osa "narsistin" uhreista vain kuvittelee kaikki kaltoinkohtelut ja muut, ja kaikki tosiaan onkin heidän omaa syytään, lähtien ihan siitä, että miksi rakastuit tuohon mieheen (jos siis parisuhde kyseessä), sun syy. Uskon, että sellaiset ihmiset ketkä ovat läheskään varmoja antamastaan diagnoosista ovat siinä oikeasti oikeassa. Kun olet elänyt hirviön kanssa niin tiedät kyllä "eläneesi" sellaisen tapauksen kanssa.

Miksi pitää tulla tähän ketjuun vähättelemään ja syyttelemään turhasta, sitä tän ketjun kommentoijat on kyllä kohdanneet jo tarpeeksi... toisaalta, kun sitä on kuullut kauan niin ei tuollaisista jaksa välittää (varsinkaan anonyymin sanomana), kun tietää jo itse miten asiat ovat.

Vierailija
149/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkreettisia juttuja:

Kateus ja mustasukkaisuus ihan kaikessa. Jos jotakuta toista kehutaan, pyrkii välittömästi lyttäämään tai haukkumaan kehuttua henkilöä jollain tavalla. Ei kestä toisten menestystä. Kadehtii jopa omia lapsiaan tai puolisoaan menestymisestä. Pahinta myrkkyä on, jos muiden saavutuksia nostetaan porukassa esiin ja narsisti joutuu kuunnella sivusta. Pitää tätä jopa tarkoituksellisena hyökkäyksenä itseään vastaan ja loukkaantuu aidosti.

Janoaa jatkuvasti kehuja ja oman egon pönkitystä. Suosioon pääsee varmuudella, jos kehuu ja mielistelee narsistia isossa porukassa.

On usein hyvin pinnallinen tai ulkonäkökeskeinen. Ostaa itselleen kalliita statussymboleita ja kuorruttaa niillä itsensä. Miehellä esim. kallis auto on pakko olla.

Ylikorostunut seksuaalisuus epäterveellä tavalla. Käyttää valtaa heittämällä seksuaalissävytteisiä kommentteja sopimattomissa tilanteissa siten, että kuulijoille tulee todella epämukava olo.

Syviä ongelmia läheisyyden kanssa. Pakottaa puolison seksiin painostamalla, suuttuu kieltäytymisestä. Pakottaa lapset esimerkiksi halaamaan itseään silloin kun itse haluaa, vaikka hetki ei tuntuisi kohteesta mukavalta tai luonnolliselta.

Tarve kontrolloida ihan kaikkea. Haluaa yleensä tavata ystäviä ja sukulaisia vain omassa kodissaan, koska silloin ollaan "omalla reviirillä" ja saa päättää ainakin omasta mielestään kaikesta.

Ei kykene empaattiseen keskusteluun (ellei osaa teeskennellä hyvin). Yleensä jakelee mielellään neuvoja muille, jotta on niskan päällä.

Jatkan omaan kirjoitukseeni vielä tämän hyvin konkreettisen huomion: jos joutuu jostain syystä vierailulle jonkun toisen luo, on silmin nähden ahdistunut, ei viihdy pitkään, ei todellakaan kehu tarjoiluja tms. Keksii tekosyyn lähteä ajoissa kotiin. Ellei kyseessä ole joku vaikutusvaltainen/varakas henkilö, jota N ihailee.

Senkin vielä mainitsen, että oman kokemukseni perusteella narsismista keskustelevat ihmiset ovat yleensä hyvin perehtyneitä aiheeseen ja usein syvästi satutettuja. En ole kovin usein edes törmännyt sellaiseen, että narsismisanaa heiteltäisiin kovin pienellä kynnyksellä, paitsi jossain lehtien kommenttipalstoilla ehkä tai esim baarissa kännissä. Yleisesti ottaen narsistin uhriksi itsensä kokevilla on aika kattavat perustelut.

Vierailija
150/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jss. Aivan hölmöläisen hommaa tuollainen analysointi, kun voisi vain elää sitä omaa elämäänsä nauttien, ja hyvässä seurassa. Ap ei kuulosta terveeltä.

No, sanottakoon, että jokainen, joka on narsistin kanssa läheisissä väleissä, sairastuu. Ja toki siitä paranee aikanaan, mutta ehkäpä ap on nyt juuri siinä sairauden työstövaiheessa. 

Hommahan menee niin, että kukaan ei pysty täysin välttämään narsistia vaikka niin kuvittelisi, koska narsisti ei paljasta itseään heti. Ja kuka tasapainoinen ja normaali ihminen lähtee heti ensimmäisestä pienestä varoitusmerkistä? Ei kai silloin ole ihan normaali ja terve itsekään. 

Ap, olen juuri irtautumassa narsistiksi osoittautuneesta ihmisestä. Tämä aihe on tärkeä ja mitä enemmän ihmisillä on tietoa, sitä paremmin he voivat välttyä suuremmilta vahingoilta. 

Tämän narsistin kanssa oli seuraavia merkkejä:

- puhuu paljon itsestään ja vaikeuksia keskittyä keskustelemaan toisen osapuolen asioista, kuunteli kyllä

- kivimuuriksi tekeytyminen

- äärimmäinen konfliktien välttely, emme riidelleet kertaakaan

- normaaleista intiimeistä asioista ja itse suhteesta ei pysty keskustelemaan

- valehtelu, peittely, asioiden maalailu toiseksi

- pienet piilovit***lut, testit provosoida

- kyvyttömyys ymmärtää toisen tunteita ( ei lohduta, tue tms)

Ja sitten ei liity kommunikaatioon vaan yleiseen olemiseen, sellainen ihmeellinen väliaikaisuuden tunne, ihan kuin se suhde alkaisi aina uudelleen ja uudelleen ja olisi katkolla joka ainoa päivä, vaikka mitään riitaa ei ole ollutkaan.

P.S. Youtubessa on hyvä kanava Narsisti vs Minä

Kuvasit kylläkin juuri estyneen eli välttelevän persoonallisuushäiriön. 😄

Kaukana estyneestä persoonallisuus häiriöstä. Kannattaa perehtyä näihin häiriöihin , kyllä tuo narsismilta kuullostaa  terveisin ison narsistisuvun keskeltä irrottautunut.

Vierailija
151/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Entinen työnantajani oli/on tuollainen. Silloin kun hän kävi työmaalla vaikkapa kahvilla, hän kehui itseään jatkuvasti; kuinka kova oli tekemään töitä, oli tehnyt töitä jo 50 vuotta. Olin kuullut henkilöiltä, jotka olivat aikoinaan silloin 70-luvulla olleet töissä tuon kanssa, niin hän oli oikeasti lähinnä istuskellut nuotiolla ja mennyt toimistoon puhumaan puheluitaan kun olisi pitänyt tehdä niitä töitä. Hänellä oli myös tilausrekisterikilpi, jossa oli nimikirjaimensa (NNN-1). Surkutteli myös taloudellista tilannetta, vaikka oli lehtien verolistoilla ainakin kymmenettä vuotta ja pihisteli suojavarusteiden hankinnassa silti.

Vierailija
152/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jss. Aivan hölmöläisen hommaa tuollainen analysointi, kun voisi vain elää sitä omaa elämäänsä nauttien, ja hyvässä seurassa. Ap ei kuulosta terveeltä.

Et ole selvästikään kohdannut aitoa narsistia kun et ymmärrä mihin kaikkeen heidän lonkeronsa ulottuvat. Ilman analysointia ja terapeutin apua olisin tod.näk paljon huonommassa jamassa. Terapeuttien mielestä on ihme, että olen näinkin hyvässä kunnossa.

Ap

Kyllä olen, mutta en ole uhriutuja, enkä uhrityyppiä, joten minun kanssani luovutti kun ei onnistunut. 

Välit poikki, ja lopettaa se analysointi. Sillä pääsee alkuun.

Perheen ulkopuolisiin välien katkominen vielä onnistuu, mutta kun kyseessä lähiomaisia muuttuu asia paljon vaikeammaksi.

Ap

Onnistuu helposti, kun ei vaan tee niin kuin narsisti haluaa, riitahan siitä toki tulee ja narsisti ei anna periksi ei sitten millään. Toki raskastahan se on kuunnella huutamista ja kaikki uhriutumiset yms. päälle, mutta kun on jääräpäinen tarpeeksi monta kertaa, niin pääsee narsistin mustalle listalle, sen jälkeen ei tarvitse narsistia nähdä.

Tämä toimi siskoni kohdalla, jonka kanssa perhetapaamiset olivat välillä todella rasittavia. Hän oli mustavalkoinen mielipiteiltään, aina oikeassa ja jatkuvasti riitelemässä jonkun perheenjäsenen kanssa. Määräily ja käskyttäminen vain paheni, kun sai omia lapsia ja aina vika löytyi minun lapsista ja kasvatusmetodeista, jos jotain kähinää sattui lasten kesken.

Vierailija
153/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä on kyllä ihan päinvastainen. Tyyppi on mitä mukavin, toista kuunteleva, hurmaava. Vain äärimmäisessä tilanteessa tulee esiin hyytävä kylmyys. Taitava narsisti pyörittää monia ihmisiä mennen tullen.

Vierailija
154/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin keskustelutyyli: ota koronarokote hyvällä tai pahalla mutta otat sen, pidä hengitysmaskia hyvällä tai pahalla mutta pidät sitä...

Vierailija
155/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?

No sehän toimii todella hyvin kun täydentää toinen toisensa.

Vierailija
156/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä on kyllä ihan päinvastainen. Tyyppi on mitä mukavin, toista kuunteleva, hurmaava. Vain äärimmäisessä tilanteessa tulee esiin hyytävä kylmyys. Taitava narsisti pyörittää monia ihmisiä mennen tullen.

Tunnistan tämän ja tältä se näyttäytyy usein ulospäin. Lähisuhteessa narsisti ei sitten enää esitäkään tai pidä maskia yllä. Tyypillistä onkin, että lähisuhteessa narsistinen henkilö käyttäytyy hyvin eri tavalla kuin silloin, kun on ulkopuolista "yleisöä". Tämä on yksi hyvä mittari sen arvioimiseen, onko tekemissä persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa.

Usein myös normaaleissa suhteissa ajan myötä yhteys syvenee, kun opitaan tuntemaan toinen syvemmin. Narsistisen henkilön kanssa se menee aivan päinvastoin; alkuun tulee se syvä kiintymys ja sielujen sympatia, ajan kanssa tyhjyys, se hyytävä kylmyys ja välttelevä kiintymyssuhde.

Vierailija
157/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussa itsessäni on paljon narsistisia piirteitä, jotka olen havainnut vasta itsetutkiskelun myötä ja yleensäkin vastuunottamisen myötä.

Olen ollut henkisesti rikki pitkälti koko elämäni, mutta parempaan suuntaan mennyt. Koen olevani empaattinen ihminen, mutta huonon itsetunnon ja ulkopuolisuuden tunteen takia olen kääntänyt keskittymisen itseeni. Itsessään masennus jo ajaa ajatukset vain omaan napaan kun yrittää selvittää mikä itsessä on vikana.

Koen että nämä narsistiset piirteet ovat vähentyneet huomattavasti sen myötä kun olen alkanut käsittämään aivotoimintaani. Sitä kautta on pystynyt myös ymmärtämään muita ihmisiä paremmin, heidän reaktiotaan ja tuntemuksiaan.

Aiemmin myös oli tarve saada ihmiset toimimaan tietyllä tavalla tai saada haluttu vastaus kysymyksiini. Tätäkään en aiemmin edes ymmärtänyt tekeväni.

Nyt pyrin kertomaan mielipiteeni ilman, että kenenkään tulisi käyttäytyä millään haluamallani tavalla tai etten muutenkaan millään tavalla manipuloisi ketään (en tosin ole koskaan ollut siinä erityisen hyvä)

Mutta olenko narsisti ? Entä jos nämä asiat havaittuani, käyttäydynkin paremmin ja huomioin muut. Kaiken kukkuraksi voin myös itse paremmin. Olenko siis "parantunut" ? Vai johtuiko narsismi vain henkisistä ongelmistani?

Vierailija
158/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne osaa näytellä taitavasti kunnes ei mennä niiiden halun mukaan enää... silloin todellisuus alkaa tulla esiin...

Vierailija
159/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Töissä on pakko, harrastuksen kohdalla pitää joko kestää rai lopettaa harrastus.

Vierailija
160/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehuskelee omalla erinomaisuudellaan.

Puhuu pahaa 99% muista ihmisistä.

Keskustelukumppanin asiat ei kiinnosta, paitsi sen verran että poimii sieltä lyömäaseita tulevaa varten.

Ääni muuttuu kellossa heti, jos puheessasi tulee ilmi että tunnet jonkun vaikutusvaltaisen/korkeassa asemassa olevan henkilön. Silloin narsisti todella kuuntelee kartoittaakseen tilanteen, koska hän itse janoaa kaikkein eniten valtaa ja ihailua.

Tuo ääni kellossa voi myös muuttua, kun joku kiinnostava ihminen tulee paikalle. Silloin ollaan mielin kielin, mutta kun tuo henkilö poistuu, näytetään taas nurjaa naamaa. Kaverilistoille haalitaan kavereiksi paikallisesti arvostettuja henkilöitä.

Ap

Minusta on hauskaa silloin, kun narsisti ei tiedä mihin lokeroon minut pistää :D siis että olenko luuseri vai "joku", eikä hän tiedä pitäisikö minua halveksua, vai esittää mukavaa naamaa varulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan