Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
161/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mussa itsessäni on paljon narsistisia piirteitä, jotka olen havainnut vasta itsetutkiskelun myötä ja yleensäkin vastuunottamisen myötä.

Olen ollut henkisesti rikki pitkälti koko elämäni, mutta parempaan suuntaan mennyt. Koen olevani empaattinen ihminen, mutta huonon itsetunnon ja ulkopuolisuuden tunteen takia olen kääntänyt keskittymisen itseeni. Itsessään masennus jo ajaa ajatukset vain omaan napaan kun yrittää selvittää mikä itsessä on vikana.

Koen että nämä narsistiset piirteet ovat vähentyneet huomattavasti sen myötä kun olen alkanut käsittämään aivotoimintaani. Sitä kautta on pystynyt myös ymmärtämään muita ihmisiä paremmin, heidän reaktiotaan ja tuntemuksiaan.

Aiemmin myös oli tarve saada ihmiset toimimaan tietyllä tavalla tai saada haluttu vastaus kysymyksiini. Tätäkään en aiemmin edes ymmärtänyt tekeväni.

Nyt pyrin kertomaan mielipiteeni ilman, että kenenkään tulisi käyttäytyä millään haluamallani tavalla tai etten muutenkaan millään tavalla manipuloisi ketään (en tosin ole koskaan ollut siinä erityisen hyvä)

Mutta olenko narsisti ? Entä jos nämä asiat havaittuani, käyttäydynkin paremmin ja huomioin muut. Kaiken kukkuraksi voin myös itse paremmin. Olenko siis "parantunut" ? Vai johtuiko narsismi vain henkisistä ongelmistani?

Ei narsismi tai muukaan persoonallisuushäiriödg ole pysyvä. Kyllä niistä voi ”parantua”, harva vain viitsii tai osaa nähdä vaivaa. Sitäpaitsi meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, enemmän tai vähemmän.

Vierailija
162/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joutunut töissä olemaan narsistin kanssa tekemisissä. Luulee tietävänsä kaiken ja yrittää jatkuvasti alentaa muita, mutta ei kaikkia, osalla on varmaan ihan ok kokemus. Vein henkisen väkivallan eteenpäin pomolle, narsku ei oppinut mitään, suhtautui siihen niin että oltiin väärinkäsitystä käsittelemässä ja käänsi asian siihen kuinka kummallinen olen kun olen asian kokenut näin. Sitten se "oli pahoillaan" mikä oli hyvin kummallista katsottavaa, ei todellakaan pahoillaan siitä miten mua kohteli vaan siitä että hänestä ajateltiin negatiivisesti. Sitten pistin välit täydellisesti poikki enkä enää edes tervehdi töissä. Toivon että pomo tajuaa että on narskun kanssa tekemisissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskustelutyylistä mitä vaan narsistit ja sosiopaatit ovat lisääntyneet valtavaa vauhtia Suomessa ja loputtomiin ei voida pitää yllä huijausta "maailman onnellisimmasta maasta" missä perheväkivalta kukoistaa ja lapset tappavat ja kiduttavat toisia lapsia...

Vierailija
164/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella, uusille ihmisille mairea ja hakee hyväksyntää haluaa olla ystävä. Paitsi jos kokee toisen uhaksi tai hyödyttömäksi, silloin asenne on toinen heti alusta. Esim. Jos toinen saa huomiota hänen ohi sellainen pitää saada ulos. Minä-sana korostuu voimakkaasti aina. Kukaan ei käytä hyväksi Minun tekemääni, minä tein nämä kun ei näitä muut osaa.

Vierailija
165/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään syytellään kaikkia, joiden naama ei syystä tai toisesta miellytä narsisteiksi. Pomoja, ex-puolisoita, hankalia työkavereita tai ystäviä, joskus syystä, joskus syyttä. Eiköhän jätetä ne diagnoosit ammattilaisille.  Narsistiksi syyttely näyttää nykyään olevan trendi. En silti usko että narsisteja on lähellekään niin paljon kun väitetään.

Vierailija
166/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että narsistin lapsuuden perhe ei tiedä hänen olevan narsisti? Kaverini väittää ex-miehensä olevan narsisti (kaikki exäthän on), mutta tunnen tuon exän sisaruksia, jotka kaikki ovat ihan hyvissä väleissä keskenään. Eivät varmasi uskoisi veljensä olevan narsisti. On hänessä varmasti narsistisia piirteitä, tietynlaista itsekkyyttä ja oman edun tavoittelua ja haluaa näyttää menestyneeltä muiden silmissä.

Vierailija
167/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään syytellään kaikkia, joiden naama ei syystä tai toisesta miellytä narsisteiksi. Pomoja, ex-puolisoita, hankalia työkavereita tai ystäviä, joskus syystä, joskus syyttä. Eiköhän jätetä ne diagnoosit ammattilaisille.  Narsistiksi syyttely näyttää nykyään olevan trendi. En silti usko että narsisteja on lähellekään niin paljon kun väitetään.

Niin tämähän on maailman onnellisin maa missä ei ole narsisteja ja sosiopaatteja eikä perheväkivaltaa eivätkä lapset tapa toisia lapsia eikä ole koulukusaamista eikä joka päivä uutisissa auto törmää rekkaan tuntemattomasta syystä... näin se kulissi toimii hienosti...

Vierailija
168/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämähän on maailman onnellisin maa missä ei ole narsisteja ja sosiopaatteja eikä perheväkivaltaa eivätkä lapset tapa toisia lapsia eikä ole koulukusaamista eikä joka päivä uutisissa auto törmää rekkaan tuntemattomasta syystä... näin se kulissi toimii hienosti...

Narsistit rakastavat näitä kulisseja heidän mielestään Suomessa ei ole yhtään narsistia...

Vierailija
169/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että narsistin lapsuuden perhe ei tiedä hänen olevan narsisti? Kaverini väittää ex-miehensä olevan narsisti (kaikki exäthän on), mutta tunnen tuon exän sisaruksia, jotka kaikki ovat ihan hyvissä väleissä keskenään. Eivät varmasi uskoisi veljensä olevan narsisti. On hänessä varmasti narsistisia piirteitä, tietynlaista itsekkyyttä ja oman edun tavoittelua ja haluaa näyttää menestyneeltä muiden silmissä.

No ihan taatusti on mahdollista, jopa todennäköistä.

Vierailija
170/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa, tuo väite meni kyllä ylitulkinnan puolelle. En ole väittänyt ettei narsisteja ole, tai etteikö täältä löydy kiusaamista tai perheväkivaltaa. Kulissit on minulle yksi ja sama. Mutta ei kaikki rikolliset, typerykset tai ex-puolisot, joiden väitetään sitä olevan. ole silti narsisteja. Tarinoilla on aina kaksi puolta. Diagnoosit kannattaa jättää ammattilaisille.

Vierailija
171/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä on kyllä ihan päinvastainen. Tyyppi on mitä mukavin, toista kuunteleva, hurmaava. Vain äärimmäisessä tilanteessa tulee esiin hyytävä kylmyys. Taitava narsisti pyörittää monia ihmisiä mennen tullen.

Narsistit ja psykopaatit on hyviä näyttelemään mukavuutta, mutta kun narsistin päästää tarpeeksi lähelle, alkaakin ihan eri käytös, johon liittyy aina väkivaltaista käytöstä. Ulkokultaisuus on narsisteissa suurta.

Vierailija
172/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyli: ota koronarokote hyvällä tai pahalla mutta otat sen, pidä hengitysmaskia hyvällä tai pahalla mutta pidät sitä...

No huh huh. Mene lääkäriin.

Vierailija
173/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuot esiin jonkin sinulle tärkeän arvon tai asian, joka ei ole narskun mieleen, hän alkaa pakkomielteisesti ja toistuvasti nostamaan asian esiin ja yrittää lytätä sinut ja tärkeän arvosi. Loukkaa todella ilkeästi ja ivallisesti eikä pääse yli siitä, että joku nyt vain voi ajatella asioista eri tavalla.

Vierailija
174/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemus narsistisesta persoonallisuushäiriöstä on kyllä ihan päinvastainen. Tyyppi on mitä mukavin, toista kuunteleva, hurmaava. Vain äärimmäisessä tilanteessa tulee esiin hyytävä kylmyys. Taitava narsisti pyörittää monia ihmisiä mennen tullen.

Narsistit ja psykopaatit on hyviä näyttelemään mukavuutta, mutta kun narsistin päästää tarpeeksi lähelle, alkaakin ihan eri käytös, johon liittyy aina väkivaltaista käytöstä. Ulkokultaisuus on narsisteissa suurta.

Tämä!

Vierailija
175/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa, tuo väite meni kyllä ylitulkinnan puolelle. En ole väittänyt ettei narsisteja ole, tai etteikö täältä löydy kiusaamista tai perheväkivaltaa. Kulissit on minulle yksi ja sama. Mutta ei kaikki rikolliset, typerykset tai ex-puolisot, joiden väitetään sitä olevan. ole silti narsisteja. Tarinoilla on aina kaksi puolta. Diagnoosit kannattaa jättää ammattilaisille.

Kerrotko vielä, miten väkivaltaisen narsistin saa lääkäriin, että voidaan tehdä se virallinen diagnoosi?

Vierailija
176/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyli: ota koronarokote hyvällä tai pahalla mutta otat sen, pidä hengitysmaskia hyvällä tai pahalla mutta pidät sitä...

Nämä "mene lääkäriin" ja "hakeudu hoitoon" ja muut vastaavat kommentit ovat narsisteille netissä tyypillisiä käytösmaneereita.

Vierailija
177/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "mene lääkäriin" ja "hakeudu hoitoon" ja muut vastaavat kommentit ovat narsisteille netissä tyypillisiä käytösmaneereita.

Niinhän narsistit hokevat todellisessakin elämässä läheisilleen. Jos valehtelevaa ja väkivaltaista narsistia sanoo vaikka väkivaltaiseksi valehtelijaksi, niin narsisti voi todeta, että mene hoitoon.

Vierailija
178/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa näyttää siltä että tälläkin palstalla on monia narsisteja puolustavia narsisteja...

Vierailija
179/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksestä hän nukkui noin 90%, koska häntä väsytti ja olin valinnut väärän ajankohdan synnytykselle (en ollut ottanut huomioon hänen unirytmiään). Kun kätilö poistui, sähisi minulle ettei minua voinut oikeasti sattua niin paljoa, ja lähti toiseen tilaan nukkumaan.

Anteeksi, mutta nauroin tuolle ääneen. Toivottavasti tuo ääliö on jo eksäsi ja olet toipunut suhteesta. 

Kiitos. On jo eksä, ja toipumisprosessini on päällä.

Vierailija
180/10671 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa muuttuu vanhemmiksi tullessaan surkeiksi vuorovaikutuksessa, esim. lopettavat keskustelukaverin kuuntelemisen kun millapetteri 4 v. tulee selittämään jotain jonninjoutavaa. "Oi onpa hieno auto" jne. lässynlää. Koskaan ei voi tietää kenestä tulee tällainen vaikka lievä itsekeskeisyys ennen lisääntymistä indikoi kyseistä käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi