Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Olen narsistin kumppani, ja olen kertonut miten narsisti käyttäytyy, muutamassa viestissä. Silti yli puolet on alapeukkuja. En ymmärrä miksi. Narsisti on oikeasti jotain mikä vaikuttaa hyvältä, mutta ei ole. Piilonarsistin paljastumiseen menee 10-20 vuotta.
Piilonarsistin paljastumiseen ei todellakaan vaadita noin pitkää aikaa. 10 vuotta on täysin liioiteltua.
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti tekee virheen/törkeyden ja jää kiinni, hän ampuu sinua heti viidellä aseella vyön alle.
Pysyvänä ominaisuutena varma merkki ettei kaikki ole kotona.
Tämä on niin totta!
Toisessa ketjussa meijän entistä pm:ää "kehutaan" taas. oli ollut oikein nar sistin näytös kän nisekoiluileen.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa meijän entistä pm:ää "kehutaan" taas. oli ollut oikein nar sistin näytös kän nisekoiluileen.
10542 kirjoittaa osuvasti tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Omia läheisiään on vaikea välttää. Joskus esim. harvemmin nähdyn kaverin piirteet voivat tulla esiin vasta pitkän ajan jälkeen.
Ap
Ja voikohan se periytyä? tiedän joitakin kellä samanlainen lapsi kuin äiti (isä). Eikä puolisostakaan heti huomaa vaan vuosien päästä vasta, ehkä muut huomaavat aikaisemmin (kaukaa näkee paremmin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10542 kirjoittaa osuvasti tästäkin.
Kaikki kohdat sopii, on se kova täti, huh..
Mahtaa olla useimpiin tilanteisiin ja niitä seuraaviin tilanteisiin aina samat kommentit ja tunnetilojen näyttelemiset, ettei joudu ikinä myöntämään mitään. Sitä ei ole mielenkiintoista seurata.
Ja miksi kirjoittamani viesti ei taaskaan näy?
ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi hävinnyt keskustelu
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miten väkivaltainen ja raivokohtauksia saava narsisti saadaan lääkäriin joka tekisi virallisen diagnoosin narsismista? Loppuisi se ulina siitä, että "en ole narsisti, koska ei ole virallista diagnoosia". Narsisti kuitenkin käyttäytyy samalla tavalla oli asiasta diagnoosia tai ei.
Kirjoitan tämän uudestaan. Vastaus perustuu keskusteluihin ammattilaisen kanssa.
Narsisti ei näe itsessään vikaa vaan näkee toisen henkilön reaktion, johon hän sitten itse reagoi. Tilanteet alkavat narsistin mielestä toisesta ihmisestä ja hänellä on se oma narsistinen tapansa puolustautua ja toimia. Valehtelu kuuluu narsismiin, jolloin hän ei tule hyväksymään sitä diagnoosia. Hän keksii kokoajan selityksen asialle. Joku on manipuloinut häntä, tämä johtuu hänen lapsuudestaan, lääkäri ja sinä olette
Narsisti käyttää kaasuvalotusta, kääntelee asioita.
Eräs narsku manipuloi koko sukuaan, uhrina tällä hetkellä sisarentytär,aikuinen jolla ei (vielä) ole silmät auenneet, on vain ajan kysymys milloin ... sisarentytär syyttää äitiään että se on riidoissa kaikkien kanssa vaikka todellisuudessa narsku itse on mutta on manipuloinut tyttären uskomaan.Erittäin hyviä nämä narskut on näyttelemään, jopa tuomarit, lääkärit jne menee välillä halpaan! Hoitoon näitä ei saada, ja jos saisi se on hyödytöntä.
Narsisti yleensä rikkoo muiden välejä, suvussa, työpaikalla ym. Se omii muiden kavereita, ja haukkuu seläntakana, valehtelee.
Mutta se voi myös "auttaa" kaverisuhteita, jos siitä on sille itselleen jotain hyötyä myöhemmin.
Narsisteista kun puhutaan mielletään ne yleensä nuoriin, keski-ikäisiin ihmisiin. Mutta narsisteja on paljon ikäihmisissäkin, toisaalta, mihin koira karvoistaan pääsisi, jos on lapsesta saakka ollut jollain tapaa narsisti ( p sy kopaatti)
Tiedän että anoppini on narsisti. Sain vihiä että suvussaan on ollut myös mielisairaita, eikö ne ole vähän sama asia?
Tietysti pelkään että periytyy lapsillemme vaikka lukeneena osaan kasvattaa lapset oikein, anopin 'kasvatus' on sitä sun tätä, ominaisuuksia on m-sairaudestakin. Anoppi ei ole kouluja käynyt, jäi juuri eläkkeelle pitkän työttömyyden jälkeen. Häilyväinen, epäluotettava.
Eivät halua olla toisten alaisuudessa. Usein yksityisyrittäjiä. Eivät sopeudu työyhteisöön.
Olen nähnyt narsistivanhemman lapsensa kanssa läheltä. Kovaa katsottavaa, kävi sääliksi lasta varsinkin kun hän selvästi oireili.
Ei narsisti osaa ottaa huomioon toisen tarpeita ja jos ne hänelle kertoo, ei sittenkään huomioi. Esim. kun lapsi heräsi pienenä vaikkapa klo 8 ja kaipasi huolenpitoa ja seuraa, vanhempi jatkoi uniaan iltapäivään asti. (Oli valvonut ja juonut myöhään illalla.) Lapsi pyysi ruokaa ja vanhempaa nousemaan, hän vastasi että KOHTA. Meni tunteja. Kun vanhempi nousi iltapäivällä, hän halusi omaa aikaa ja katsoa tv:tä. Lapsi joutui odottamaan. Ei vanhempi myöskään huolehtinut että lapsi käy kunnolla pesulla. Pelasi itse pleikkarilla ja käski lapsen pestä hampaat (joskus), mutta ei mennyt seuraksi ja auttamaan, vaikka lapsi pyysi. Jäi pesemättä kunnolla ja aina aamuisin, ei muka tarvitse eikä ehdi.
Vastaavaa jatkuvasti ja koko ajan. Läheisempi sukulainen, joka tuntee tilanteen vielä paremmin, teki lastensuojeluilmoituksen, mutta narsisti syytti sukulaista ja sai selitettyä ilmoituksen vääräksi viranomaiselle hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Ilminarsisteissa on viisi painotuskategoriaa:
1.) Statushakuinen, kerskatyyppinen
2.) 'Kaikkeen oikeutettu', statushakuisen matalaprofiilisempi pikkuserkku
3.) Paha, julma eli avoimen aggressiivinen ja jopa sadistinen
4.) Kontrollifriikki, sääntöorientoitunut
5.) "Minä tiedän kaiken" -tyyppinenIlminarsisti esimerkiksi:
on aggressiivisesti itsekeskeinen.on kuin susi susien vaatteissa.
panostaa ulkonäköön, materiaan ja asemaan.
omaa optimistisen asenteen, joka kumpuaa "Mitä voin saada lisää?" -mentaliteetista.
pitää kiinni johtajuusaseman vaatimuksesta, hänelle dominointi on peruskauraa.
omaa voimakkaan itsekontrollin.
voi olla niin sanotusti väsymätön, sillä paksunahkaisuus merkitsee sitä, että hänessä ei ole tai on vähän 'väsyviä komponentteja'.
on voimakkaasti taipuvainen ruumiillisen väkivallan käyttöön (verrattuna piilonarsistii
N voi olla sairaan itara, erittäin ahne; yksi tyyppi on jo parikolme ex-miestään putsannut, totaalisesti, niille ei jäänyt yhtään mitään. Sitten n alkoi haukkua näitä tyhjätaskuiksi.
Narsisti tuhoaa lapsensakin, miniänsä. Eräs miniä kertoi että joutuivat miehen kanssa roudaamaan muorin "lataamoon" kun meni liian överiksi, kaikki. Nyt saavat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Omia läheisiään on vaikea välttää. Joskus esim. harvemmin nähdyn kaverin piirteet voivat tulla esiin vasta pitkän ajan jälkeen.
Ap
Ja voikohan se periytyä? tiedän joitakin kellä samanlainen lapsi kuin äiti (isä). Eikä puolisostakaan heti huomaa vaan vuosien päästä vasta, ehkä muut huomaavat aikaisemmin (kaukaa näkee paremmin)
Voiko se periytyä tätiltä (äitin siskolta)? Vai tekeekö liiallinen seura kaltaisekseen? Muutos sisarenlapsessa tapahtunut muutamassa vuodessa,ei siis ihan sormia napsauttamalla. Täti on sekä julki- että piilonarsisti, diagnosoitu.
Toisen vähättelyn ja oman itsekehun ujuttaminen keskusteluun kuin keskusteluun. Sivalletaan ohimennen toisen Akilleen kantapäähän, joko niin että muut eivät huomaa, tai loukataan muka vitsin varjolla, ja saadaan vettä myllyyn jos toinen loukkaantuu. Humble bragia joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt narsistivanhemman lapsensa kanssa läheltä. Kovaa katsottavaa, kävi sääliksi lasta varsinkin kun hän selvästi oireili.
Ei narsisti osaa ottaa huomioon toisen tarpeita ja jos ne hänelle kertoo, ei sittenkään huomioi. Esim. kun lapsi heräsi pienenä vaikkapa klo 8 ja kaipasi huolenpitoa ja seuraa, vanhempi jatkoi uniaan iltapäivään asti. (Oli valvonut ja juonut myöhään illalla.) Lapsi pyysi ruokaa ja vanhempaa nousemaan, hän vastasi että KOHTA. Meni tunteja. Kun vanhempi nousi iltapäivällä, hän halusi omaa aikaa ja katsoa tv:tä. Lapsi joutui odottamaan. Ei vanhempi myöskään huolehtinut että lapsi käy kunnolla pesulla. Pelasi itse pleikkarilla ja käski lapsen pestä hampaat (joskus), mutta ei mennyt seuraksi ja auttamaan, vaikka lapsi pyysi. Jäi pesemättä kunnolla ja aina aamuisin, ei muka tarvitse eikä ehdi.
Vastaavaa jatkuvasti ja koko ajan. Läheisempi sukulainen, joka tuntee tilanteen vielä paremmi
Tuosta lapsesta kasvaa uusi narsisti, kun ei saa tarpeitaan huomioiduksi.
Minulle tuttu kuvio! Narsisti kehuu itseään, mutta haukkuu minua siitä, että minä pidän itseäni "hyvänä ihmisenä". Aivan täyttä projisointia. Itse on kehunut olevansa se "suurempi ihminen". Kyseessä ei ole puoliso tms., vaan perheenjäsen. Olen saanut viime vuodet niin paljon lokaa ja syytöksiä niskaani, että ei olla väleissä. En jaksa. Narsisti on hoovereinut, lähettänyt maireita "eikö tehdä maailmasta parempi paikka" -viestejä. Ei muista haukkuneensa, syytelleensä jne.
Ajattelin lähteä kaivamaan todistusaineistoa. Triggeröi liikaa lukea uudelleen haukkumista, jolla narsisti on polkenut minut maanrakoon. Näin jokin aika sitten Dr. Ramanin videon juuri tästä aiheesta. Neuvo kuului, että "todisteiden" esittäminen ei narsistia hätkäytä. Kommenttina tulee yleensä, että miten voit olla niin pikkumainen, että kaivelet vanhoja asioita. Juuri tätä olenkin aina hooverointivaiheessa kuullut. Katsotaan tulevaisuuteen. Blablalba. Vaikka narsisti on itse haukkunut sinut lapsuudesta saakka. Ykskaks narsisti haluaakin katsoa vain tulevaisuuteen.
Narsistin ego pönkittyi sillä, että sai haukuttua minut maanrakoon. Haluaa määrätä kaiken, olla niskan päällä. Viimeiset maireat viestit ovat sitä, miten narsisti on aina vain ajatellut muiden parasta ja miten hyvin hän on käyttäytynyt. Ei yhtään "ymmärrä", mistä olen loukkaantunut. Tämän kun luin, tajusin, että paluuta mihinkään ns. normaaleihin väleihin ei ole mahdollista. Tämä ihminen elää oman itsensä kanssa aivan toisella planeetalla. Narsistin lapsi kertoi jokin aika sitten, että aggressiiviset syytökset jne. ovat hänellekin tuttuja.