Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
9161/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko narsistit tosiaan sen arvoisia, että tuhlaamme heidän edesottamustensa esittelyyn aikaa täällä? Mielestäni parempi olisi sivuuttaa olankohautuksella.

Todellakin ovat onnistuneet tavoitteessaan kun heistä kerrotaan tarinoita vielä sukupolvia myöhemminkin.

Vierailija
9162/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko narsistit tosiaan sen arvoisia, että tuhlaamme heidän edesottamustensa esittelyyn aikaa täällä? Mielestäni parempi olisi sivuuttaa olankohautuksella.

Tämä on vertaistukiketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9163/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun nimi on narsistin KESKUSTELUTYYLI. Silti täällä höpistään aiheen vierestä ja ruoditaan omia suhteitaan.

Vierailija
9164/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun nimi on narsistin KESKUSTELUTYYLI. Silti täällä höpistään aiheen vierestä ja ruoditaan omia suhteitaan.

Nämä "höpinät" on vaan monen kohdalla täyttä totta, jonka vuoksi tietoa tälläisista on hyvä jakaa.

Vierailija
9165/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "höpinät" on vaan monen kohdalla täyttä totta, jonka vuoksi tietoa tälläisista on hyvä jakaa.

Monissa näissä höpinöissä ei edes ole kyse narsismista. Esim. tuon aloittajan tekemät "havainnot" voi liittyä aivan muuhun kuin narsisteihin.

Vierailija
9166/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korostaako narsisti aina ulkonäköään? Minun ex-mies, joka oli tosi ilkeä minulle, luuli oikeasti näyttävänsä 15 vuotta nuoremmalta kuin oli. Ihan oikeasti uskoi siihen. Ihmiset muka aina ihmettelivät hänen ikäänsä. Yritti myös aina kiinnittää nuorten naisten huomion. Oli todella vaivaannuttavaa.

Minun viisikymppinen ex ihaili itseään peilistä pelkät farkut jalassaan. Katso nyt kuinka hyvän näköinen mies sinulla on, näytän ihan kolmekymppiseltä. Langan laiha harmaantunut ällötys.

Saunassa asetteli kroppansa niin, että pystyi itse ihailemaan sitä.

Eihän kukaan normaali tuolla tavalla kommentoi itseään vaikka jollakulla aihetta saattaisi ollakin. Mutta nämä narsistit, niille ei ole mikään ongelma kehua itseään oli syytä tai ei.

Oppikirjaesimerkki narsistisesta ihmisestä on juuri peiliin tuijottelu ja oman kuvansa ihailu.

Tähän liittyy myös jatkuva itsensä korostaminen ja kehuminen.

Vierailija
9167/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korostaako narsisti aina ulkonäköään? Minun ex-mies, joka oli tosi ilkeä minulle, luuli oikeasti näyttävänsä 15 vuotta nuoremmalta kuin oli. Ihan oikeasti uskoi siihen. Ihmiset muka aina ihmettelivät hänen ikäänsä. Yritti myös aina kiinnittää nuorten naisten huomion. Oli todella vaivaannuttavaa.

Minun viisikymppinen ex ihaili itseään peilistä pelkät farkut jalassaan. Katso nyt kuinka hyvän näköinen mies sinulla on, näytän ihan kolmekymppiseltä. Langan laiha harmaantunut ällötys.

Kyllä ne naisetkin sekoilee, eräskin kuusikymppinen viinan turvottama naisoletettu kehuu miten 18v pojat on hänestä kiinnostuneet. Normaalit ihmiset kyllä tietää missä mielessä JOS yleensä ovat (pimppi).

Häntä on kuulemma monet miehet kehuneet kauniiksi, hyväkroppaiseksi ja ihanat rinnat. Jos rinnat oli ihanat 15-vuotiaana ei ne enää kuusikymppisenä ole, mutta kun nämä ääliöt ei vanhene koskaan, kropaltaan eikä järjeltään.

Vierailija
9168/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ainakin yhden selvän narsistin joka istuu vielä kaikenhyvänlisäksi pyörätuolissa. On aina oikeassa ja tietää kaikki asiat paremmin kuin muut. Varsinainen besserwisseri koko eukko. Onneksi ei tarvitse olla tekemisissä .. ainoastaan facebookin kautta ja silloin vaan kun wisseri on hyvällä tuulella...muuten kaikki saa kuulla kunniansa miten järjettömiä ovat. 

Vierailija
9169/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No emmä tiiä, emmä tiiä.

Vierailija
9170/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteille tyypillistä keskustelua ovat jatkuva omista asioista valittaminen ja vinkuminen, huomionhakuisuus, valehtelu, manipulointi, syyttely, haukkuminen, itsensä korostaminen ja projisointi.

Vierailija
9171/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näistä on tärkeää keskustella. Oli sitten narsisti tai joku muu ku**pää tarkalleen ottaen, tai epävakaa tms.

Harvallapa niitä virallisia diagnooseja on, kun eivät monetkaan ole joutuneet tutkimuksiinkaan.

Itse olen irrottautumassa hyvin vaikeasta suhteesta, ja näistä eri häiriöisistä lukeminen on helpottanut tajuamaan sitä asiaa että hän ei muutu.

Tai siis ei tule pysymään sinä kivana ihmisenä jota hän oli alkuun, tai on ajoittain, ja on aina muille ihmisille, mutta ei minulle. Mikään keskustelu ei auta, hän kostaa ja tekee asioita ilkeyttään ja piittaamattomuuttaan, eikä vain ajattelemattomuuttaan jne.

Hänellä vain puuttuu jokin palikka päästä, ja sitä ei mikään muuta.

Jollen olisi lukenut näitä juttuja täältä ja muualta, en kai olisi vieläkään näin pitkällä tässä lähdössä. Olen lähtenyt useat kerrat ja palannut takaisin toivoen kaiken muuttuvan.

Toivon tosiaan etten enää mene siihen lankaan. Uskon että näiden asioiden käsittely auttaa tuossa, ja mikäpä parempi siinä kuin vertaistuki.

Vierailija
9172/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan normaali tuolla tavalla kommentoi itseään vaikka jollakulla aihetta saattaisi ollakin. Mutta nämä narsistit, niille ei ole mikään ongelma kehua itseään oli syytä tai ei.

Oppikirjaesimerkki narsistisesta ihmisestä on juuri peiliin tuijottelu ja oman kuvansa ihailu.

Tähän liittyy myös jatkuva itsensä korostaminen ja kehuminen.

Jaa-a, onkohan minunkin yksi tuttu vähän narsisti kun harrastaa tuollaista. Jos häntä ei heti kehuta kun sellaista odottaa niin väkisin alkaa laittamaan niitä kehuja toisen suuhun tyyliin "enkös näytäkin hyvältä" jne. ja toki peilistä ihailee itseään päivittäin. On joskus aikoinaan kuvauttanut itseään ammattilaisella ja niitä kuviaan sitten ihailee ajoittain. Jollain tapaa kai kuitenkin tiedostaa ulkomuotonsa rapistumisen, kun ei enää niin kauheasti tunge itseään verkkokalvoilleni.

Vierailija
9173/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Narsistin tunnistaa pienistä outouksista, epäloogisuuksista, kuten, jos olet pätevä jossain, narsisti voi sanoa: Ehkä voisit auttaa tuttavaani?.. sitten jos sanot ehkäpä voisin, niin narsisti heti kääntää varsinaisen vaihteensa päälle ja sanoo: mutta he eivät välttämättä hyväksy sinua auttajakseen.

Tarkoituksena on siis kohottaa narsistin puolella mitä tahansa parempaan asemaan ja tärkeimpänä alentaa kaikin mahdollisin tavoin toisia ihmisiä, ja tässä esimerkissä keskustelukumppania, joka ei varmaankaan kelpaakaan narsistin ystävien auttajaksi.

Narsistin kaikki olennaiset toimet voi kartoittaa ja tunnistaa seuraavasti:

Ota pois "myötätunto" ota pois "häpeä". Narsisti voi tehdä mitä vain ja esittää asiat ja toimii tavalla, jossa myötätunto ja häpeä eivät toimi LAINKAAN pidäkkeinä. Narsisti on impotentti myötätunnon ja häpeän suhteen. Narsistille on sama pettää, loukata ja tappaa, joska myötätunto ja häpeä puuttuvat.

Itse uskon, että maailman kaikki sodat aloitetaan narsistien toimesta, siis ilman myötätunnon ja häpeän vaikutusta. Tätä pitäisi tutkia enemmän ja tehokkaasti "kauhaista" narsistiset päättäjät pois.

Maailmanrauha ja sodattomuus ovat siksi tärkeitä asioita.

Vierailija
9174/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on sitä kehumista ja ylistelyä ja olen suurinpiirtein täydellinen josta kaikille kertoo. Sitten kun asiat ei menneetkään hänen haluamallaan tavalla kanssani, löytyykin yhtäkkiä uusi "paras tyyppi" jota puolestaan ylistelee mm. minulle ja alkaa minustakin niitä vikoja yhtäkkiä löytymään jopa pidemmänkin ajan takaa mistä ei silloin ollut tietoakaan. Onko hän narsisti?

Vierailija
9175/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun narsisti luuli etten ole näkemässä, keimaili peilin edessä ilman paitaa, elehti hekumoiden, ja hieroi paljasta yläkroppaansa. Hyi hlvt.

Vierailija
9176/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän muita diagnooseja narsistilla voi usein olla? Arvelen että exälläni oli sen lisäksi kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja lisäksi jotakin harhoja, ollessaan unen ja valveen rajamailla höpisi silmät auki kummallisia. Muutenkin oli öisin levoton, piehtaroi, höpisi itsekseen.

Vierailija
9177/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän muita diagnooseja narsistilla voi usein olla? Arvelen että exälläni oli sen lisäksi kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja lisäksi jotakin harhoja, ollessaan unen ja valveen rajamailla höpisi silmät auki kummallisia. Muutenkin oli öisin levoton, piehtaroi, höpisi itsekseen.

Varsinaiselta keittiöpsykogilta kuulostat kyllä. Ihanko huonosti nukkuminen ja unissaan puhuminenkin on nyt joku sairaus.

Arvelet että toinen on narsisti ja bibolaari, ja hullu kun nukkuu levottomasti.

Mitäs diagnooseja itsellesi saisi jos samalla tavalla perseestä repimällä lähdetään ruotimaan joka ikistä pikkurillin liikettäsi ja sängyssä piehtarointiasi?

Vierailija
9178/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin noin vuoden verran miehen kanssa, jolla vaikutti olevan paljon narsistisia piirteitä. Alussa sanoi, että "kukaan ei ymmärrä häntä" ja että ex-vaimokin vain lähti toisen miehen matkaan aivan yllättäen. Hän kuulemma on kuitenkin herkkä ja hyvin empaattinen ihminen! Haluaa vain löytää rakkauden ja rakentaa yhteistä elämää<3

Heti alussa hänestä tuli jotenkin omituinen vaikutelma, mutta en kuunnellut vaistoa. Oli joitakin töksähtäviä kommentteja ja eleitä. Ei mennyt kauaa, kun hän pyysi tyttöystäväkseen. Siitä ehti kulua jopa pari viikkoa kun hän jäikin kiinni tinderin pelailusta. Mutta eihän hän tietenkään mitään siellä tehnyt! Ei ainakaan jutellut!

Pikkuhiljaa alkoi se minun arvosteluni. En koskaan onnistunut valokuvissa, hän saattoi täysin avoimesti ja ivallisesti nauraa ulkonäölleni. Minulla oli vääränlaisia vaatteita ja meikeissä näytin vihaiselta (tarkoitus saada minut unohtamaan meikkaaminen, jotta en kiinnostaisi ketään muuta). En ollut yhtä kunnianhimoinen kuin hän. Olin liian herkkä. Nukuin liian hiljaa ja joskus taas liian kovaäänisesti. Hän saattoi tarttua johonkin yhteen sanaani ja naureskella sitä koko perheensä kuullen, että miten tyhmästi sanoinkaan. Minulla oli resting bitch face. Tällaisia kommentteja piti töksäyttää aina silloin, jos vaikutin hetkenkin liian onnelliselta. Tästä oli muuten myös ex-vaimo kommentoinut hänelle, että miksi hän ei koskaan voi iloita yhdessä.

Pahinta oli se kuuma/kylmä pelailu. Saatoin olla useita päiviä kuin ilmaa hänelle. Hän raahasi minut kesälomalla mukaansa kotipaikkakunnalleen vanhempiensa luokse, jossa hän vietti päiviä tehden pelkästään omia juttujaan. Hiippailin sitten yksin vieraalla paikkakunnalla hänen vanhempiensa kämpässä yrittäen epätoivoisesti keksiä edes jotain ajanvietettä. Muutaman päivän jälkeen sanoin että on aika tylsää tämä odottelu ja että eikö voitaisi tehdä edes _jotakin_ yhdessä, niin mies meni tästä suoraan itkemään omille vanhemmilleen, että en viihdy heillä. NOLOA!

Teimme myös pienen reissun omien vanhempieni kanssa, jossa mies kiukutteli kuin pikkulapsi tai istui nurkassa täysin hiljaa ottamatta mitään kontaktia kehenkään. Reissun jälkeen hän haukkui minun vanhempani, jotka olivat muun muassa laittaneet pöydät koreiksi ja keksineet kivoja aktiviteetteja. Kuukauden jälkeen väittikin sitten täysin päinvastaista, että oli ollut niin ihana reissu ja hyvät muistot jäi.

Seksiä oli jos hän tahtoi, mutta minun lähestymiset hän torjui joka ikinen kerta. Olin kuulemma todella ahdistava, jos edes vihjasin!

Tätä kaikkea sitten tasapainotettiin kyllä sopivasti kivoilla jutuilla juuri sen verran että viihdyin vuoden ajan hänen kanssaan.

Alussa tuntui kuin olisin tuntenut hänet aina. Hän todellakin osasi löytää ne minulle tärkeät asiat ja sävyt. Myöhemmin huomasin, että hän näytteli monia tunteita, koska silmät olivat kuin kuolleella. Myös äänen väri oli jotenkin robottimainen.

Komppaan sitä, miten absurdia on elää ja olla tuollaisessa suhteessa. Lähteminen ei todellakaan ole helppoa muiden ihmettelyistä/painostuksesta/varoituksista huolimatta.

Vierailija
9179/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina mielipide kaikkeen. Kun puhuu puhelimessa syö samalla mässyttäen tai puhuu muille hänen luonaan oleville perheenjäsenille samaan aikaan( ärsyttävää), puhuu kovalla äänellä ja töksäyttää sanomisiaan. Tietää kaikesta kaiken, juoruaa muista selän takana, haukkuu kaikki vanhat kaverit, hän aina uhriutuu, kukaan ei tajua mistään mitään, jos jollekin ei sovi tulla kylään juuri kuin hänelle sopii on herneet nenässä, jos perut sovitun tapaamisen hän suuttuu. Ylipäätään suuttuu joka asiasta ja aina olet varpaillaan hänen kanssaan. Katkaisin 40 v vanhan ystävyyden tälläisen minä minän kanssa eikä ole ikävä tullut. Vei enemmän energiaa kun toi.

Vierailija
9180/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Ja todella luuli olevansa suunnattoman komea. Ja halusi huomiota naisilta, eikä vain nuorilta, vaan kaiken ikäisiltä. Halusi aina paistatella naisten ihailussa.

Oli vielä niin tyhmä, ettei edes huomannut vedätystä. Jotkut naiset kiusoitteli ihan tahallaan ja tämä otti todesta.

Luuli minun vielä olevan mustasukkainen, vaikka olin jo lähtemässä omille teilleni. Kuvitteli, että vain esitän välinpitämätöntä.

Eipähän noita jaloissa jatkuvasti pyöriviä ihailijoita (omien sanojensa mukaan) sitten kuitenkaan missään näkynyt, kun ero toteutui. Mihin se vetovoima oikein katosi?

Tuntemani tapaus ääneen voivotteli, kun ei saa enää huomiota naisilta esimerkiksi kuntosalilla. Oli rankkaa ukkoparalle. Oltiin vielä silloin naimisissa, mutta minäkin osasin siinä vaiheessa jo asiaa surkutella. Oli paremmalla tuulella, kun kuvitteli olevansa kaikkien tavoittelema adonis.