Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Onko narsistille tyypillistä valehtelu ja väärät käsitykset itsestään? En ole varma, ymmärtääkö valehtelevansa vai ajatteleeko oikeastikin niin. Saattaa sanoa esimerkiksi, että "Minähän olen aina ollut valtavan nopea ja hyvä juoksemaan", vaikka lähipiiri tietää, että oikeasti on hidas ja huonokuntoinen. Tai saattaa sanoa, että "Minä olen erittäin hyvä matematiikassa..." ja kertoo sitten jotain esimerkkejä matemaattisesta menestyksestään. Todellisuudessa matikan numero koulussa on ollut 7.
Onko tällainen narsistille tavallista?
On yksi narsismin tunnistettavimmista piirteistä juuri tämä. Hän ei ajattele valehtelevansa, vaan uskoo itsekin sanomansa, vaikka kaikki tosiasiat puhuisivat sitä vastaan.
Minun tuntemani narsisti kehuskeli olevansa säästäväinen ihminen ja hyvä raha-asioissa, vaikka oli velkaa sinne ja tänne, ja makseli pikavipeillä ruokaostoksia. Kehui myös olevansa valtavan hyvä puoliso, kaikin puolin aivan erinomainen ja ihanteellinen kumppani. Todellisuudessa oli sinkku, edellisestä vakavasta parisuhteesta oli vuosia aikaa ja ex-puoliso ei halunnut olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että mielenterveydenhäiriöihin napataan kiinni usein juuri työterveyden kautta, kun erilainen oireilu vaikeuttaa kanssakäymistä muiden kanssa. Sieltä ohjataan eteenpäin. Hankalasta esimiehestä pääsee eroon työpaikkaa vaihtamalla, mutta eniten persoonallisuushäiriöisistä kärsii heidän alaikäiset lapset, jos heitä on. Jos ei ole helposti tartuttavia ongelmia, kuten alkoholi, niin kyllähän nämä jää sinne seinien sisäpuolelle valitettavasti.
Tämä kirjoitus on outo. Siis ikäänkuin narsistit diagnosoitaisiin hankalan käytöksen perusteella työterveyden toimesta tai alkoholismin seurauksena. Narsismi ei ole mielenterveyden häiriö vaan persoonallisuushäiriö, jossa narsisti itse tuottaa muille mielenterveyshäiriöitä ja muita ongelmia. Jos perheessä on alkoholismia, hyvin harvoin siitä narsismidiagnoosia seuraa. Ei narsismia voi mitenkään pakkodiagnosoida jonkun henkilön toiminnan seurauksena. Useimmiten narsistin kohdalla ei voi kuin paeta ja toivoa, että aika korjaa jäljet.[/quote
Miten työterveys voisi huomata jonkun narsismin jos ei kaikki psykiatritkaan? narsistit jauhottaa ammattilaisetkin. Tosin taitava työterveys voi huomata... saattaahan sairaanhoitajakin tietää jonkin asian paremmin kuin lääkäri. Eli moni narsisti on niin helevetin taitava huijari! Asianajajatkin menee lankaan.
Ja jos ne diagnosoitaisiinkin hoitokeinoa ei vaan yksinkertaisesti ole.
Ja miten tämän työterveys toteaisi tai esittäisi narsistille. Eikä ketään voi mihinkään jatkohoitoon pakottaa eikä narsisti sinne menisi. Narsisti on ovela ja yleensä narsisti itse porskuttaa vain eteenpäin ja menestyy työelämässä parhaiten. Narsisteja on kaikkein eniten esimiehinä, toimitusjohtajina jne. Heillä on rajaton usko itseensä. Ei heitä soimaa omatunto koskaan.
Narsisteja on kyllä toki johtajinakin, mutta todellisuudessa narsistit ovat swlvästi kestovertoa useammin syrjäytyneitä, läheisiään taloudellisesti ja kaikilla muillakin mahdollisilla tavoilla hyväksikäyttäviä loisia.
Narsismi haittaa sopeutumista yhteiskuntaan.
Narsisteja on usein johtajina, mutta yksityiselämässään ovat harvoin mitään menestyjiä: parisuhteet eivät kestä, läheiset kärsivät. On taloudellista, seksuaalista sekä osaamisen hyväksikäyttöä.
Tavallaan nämä näennäisesti menestyneet ovat syrjäytyneitä myös, koska eivät läheisiin, vastavuoroisiin ihmissuhteisiin kykene.
Ei, tutkimusten mukaan useimmat narsistit eivät ole edes näennäisesti menestyneitä.
Eivät oikeutuksen tunteessaan esim. pysty hyväksymään, että heidänkin tulisi opiskella, että ovet hyvään opiskelupaikkaan aukeaisivat. Yksi tuntemani narsisti tosissaan jälleen kerran pääsykokeessa epäonnistuttuaan ihan tosissaan valitti, kuinka häntä huonompilahjaiset pääsivät kyseisestä pääsykokeesta läpi, vaikkei edes tuntenut ketään muuta hakenutta eli mitään faktaa ei ollut tueksi.
Oli ihan järkyttynyt, kun en myötäillyt häntä.
Kieltämättä kuulostaa narsistiselta. Narsistit korostavat lahjakkutta, ei työn merkitystä. Mutta tuollainen selittely voi olla myös defenssikäytöstä kovan pettymyksen jälkeen.
Narsistihan itse antaa puheissaan ymmärtää olevansa valtavan tärkeässä työssä ja johtavassa asemassa, aivan korvaamaton työntekijä, kollegat eikä itse asiassa koko yritys tulisi toimeen ilman hänen panostaan. Todellisuudessa on joku ihan tavallinen rividuunari, jolla todennäköisesti on aika paljon haasteita työnteossa ja työyhteisössä, sillä narsistiset piirteet eivät varsinaisesti auta menestymään työelämässä.
Onko semmoinen name dropping, en keksi suomalaista hyvää vastinetta ilmaisulle, tyypillistä narsistille?
Vierailija kirjoitti:
Vai raivoatko täällä vain ylisanoin, kun sinulle itsellesi on laitettu rajat etkä pääse enää haukkumaan tätä henkilöä? Minulla on tämmöinen tilanne, että laitoin rajat ja sen jälkeen on haukuttu minua samoista asioista, mitä teki itse minulle vuosikymmenet. Enkä kyllä kaivoon hyppää, vaan ajattelin ihanasti rentoutua jacuzzissa. Älkää antako kenenkään pilata elämäänne, elämä on lyhyt!
Siis kuka täällä raivoaa? Sinun kirjoituksestasi paistaa läpi raivo ja raivoat täällä jollekin ja tiedän kyllä kenelle. Tämä on juuri peliäsi. Tämäkin ylläoleva kirjoitus on tarkoitettu minulle, sisarellesi. Monet viestisi ovat. Haukut minua kaikkialla yhteiskunnan saastaksi, narsistiäidiksi, narsistipuolisoksi, kerroit viesteissäsi, että kuollut vanhempani oli katkera minulle. Minua pyysi aina tulemaan luokseen, myös ennen kuolemaansa lukuisia kertoja. Valehtelit, että hän ei jaksa puhua, vaikka halusi puhua. Oli tosi onnellinen, kun minä ja perheeni tulimme tapaamaan. Koitat kaikin keinoin todistella tällä palstalla minulle, että olen yhteiskunnan pohjasakkaa, surkea äiti, tytär, puoliso. Ja näistä asioista kännykkäni on täynnä herjaa. Vain läheiseni ja asianajajamme tietävät, mitä kiusaa teit äitini kuoleman jälkeen ja sitä ennen. Koitit estää minua jopa saamasta perintöosaani, jonka vanhemmat tarkoittaneet molemmille testamentin mukaan, sinun oikeudellasi. Juuri ennen hautaisia aloitit kauhean haukkumisen puhelimeeni, kun olin surun murtama. Kun sitten hyvästelimme äidin arkun itseksemme, aloitit näytelmän, jossa minä olin paha, kun en ollut hautajaisissa. Tätä omalle yleisöllesi vedit. Samalla lailla olin haukuttuna ja lytättynä arkun äärellä kuin sinä. Kun en juuri sillä hetkellä ollut paikalla, kun äiti kuoli, silloinkinalkoi älytön herjaaminen vaikka taksilla siellä kävin aina kun pystyin ja olin terve. Pysy poissa kintereiltäni ja elämästäni. Jos olet yhteydessä ja pyrit vahingoittamaan, olemme yhteydessä välittömästi asianajajaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsistihan itse antaa puheissaan ymmärtää olevansa valtavan tärkeässä työssä ja johtavassa asemassa, aivan korvaamaton työntekijä, kollegat eikä itse asiassa koko yritys tulisi toimeen ilman hänen panostaan. Todellisuudessa on joku ihan tavallinen rividuunari, jolla todennäköisesti on aika paljon haasteita työnteossa ja työyhteisössä, sillä narsistiset piirteet eivät varsinaisesti auta menestymään työelämässä.
Oman käsitykseni mukaan nimenomaan narsistiset piirteet auttavat menestymään työssä. Narsistilla on suuri ego ja usko itseensä. Hän myös polkee heikommat alleen eikä häntä vastoinkäymiset lannista. Narsistit usein pyrkivät johtamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman käsitykseni mukaan nimenomaan narsistiset piirteet auttavat menestymään työssä. Narsistilla on suuri ego ja usko itseensä. Hän myös polkee heikommat alleen eikä häntä vastoinkäymiset lannista. Narsistit usein pyrkivät johtamaan muita.
Sanna Marin on tästä esimerkki. Ei kokemusta eikä osaamista pääministerin tehtävään mutta ylipaisunut kuva itsestä. Jatkuvaa omien kuvien julkaisua ja halua muuttaa instituutiota omiin tarpeisiin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen kysymys: Huomaatteko te vahvoja narsistisia piirteitä omaavalla ihmisellä tiettyjä samoja ilmeitä, eleitä ynnä muuta "tavallisuudesta" poikkeavaa olemuksessa, joka olisi jotenkin tyypillistä hyvin narsistisille ihmisille?
Mä olen elämäni aikana tavannut mahdollisesti kaksi ihmistä (toinen työn kautta, toinen muuten vain tuttava), joihin narsistisen persoonallisuushäiriön piirteet sopivat aika hyvin. Heidän molempien elekielessä ja olemuksessa, myös puhetavassa, on jotakin samanlaista ja sellaista poikkeavaa, joka kiinnittää kyllä huomion. Oletteko tehneet koskaan samaa huomiota?
Ylihyvä/ jäykkä ryhti, kylmät silmät, teennäisen lempeä katse ajoittain. Ei kykyä aitoon rentouteen tai nauramiseen sydämen pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko semmoinen name dropping, en keksi suomalaista hyvää vastinetta ilmaisulle, tyypillistä narsistille?
No ainakin kehuskelevat julkkistuttavillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman käsitykseni mukaan nimenomaan narsistiset piirteet auttavat menestymään työssä. Narsistilla on suuri ego ja usko itseensä. Hän myös polkee heikommat alleen eikä häntä vastoinkäymiset lannista. Narsistit usein pyrkivät johtamaan muita. [/quot
Narsisti voi ryhtyä myös yrittäjäksi, sillä silloin saa käyttää täyttä valtaa muihin ja pärjää, vaikka olisi miten hankala henkilö. Eriäviä mielipiteitä esittävät tai jotain vaativat työntekijät voi aina heittää ulos ja pitää ihmiset varpaisillaan. Minulla oli esimies, joka vastasi koko Suomen toiminnasta. Hän kohteli meitä alaisiaan kamalalla tavalla, mutta ei ollut ketään kenelle valittaa. Kaikki sieltä sitten lähtivät 1-2 kuluttua paitsi hovi, joka miellytti ja joita myös narsisti miellytti, sillä narsisti tarvitsee hovinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin kehuskelevat julkkistuttavillaan.
Useimmiten narsisti haluaa itse olla tähti. Kehuskelee palkallaan, kalliilla vaatemerkeillään ja luo toisille tunnetta, että nämä eivät ole mitään.
Siis tämä name dropping on yksi tyypillisimmistä narsistin "oireista". Se liittyy ihailun ja vallan tavoitteluun. Hän haluaa näyttää muille, että tuntee vaikutusvaltaisia ihmisiä, julkkiksia ja liikkuu ns. oikeissa piireissä.
https://www.is.fi/matkat/art-2000009591842.html
En nyt sano, että tämä mies olisi narsisti, mutta tästä yhdestä pitkästä artikkelista löytää vaikka kuinka monta narsistille tyypilllistä juttua. Yksi esimerkki juuri tuo rikkaiden ja vaikutusvaltaisten ihmisten tunteminen ja heidän seurassaan kulkeminen (ja kun nimiä ei voi mainita, juttu voi olla silkkaa satuilua tai sitten totta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että mielenterveydenhäiriöihin napataan kiinni usein juuri työterveyden kautta, kun erilainen oireilu vaikeuttaa kanssakäymistä muiden kanssa. Sieltä ohjataan eteenpäin. Hankalasta esimiehestä pääsee eroon työpaikkaa vaihtamalla, mutta eniten persoonallisuushäiriöisistä kärsii heidän alaikäiset lapset, jos heitä on. Jos ei ole helposti tartuttavia ongelmia, kuten alkoholi, niin kyllähän nämä jää sinne seinien sisäpuolelle valitettavasti.
Tämä kirjoitus on outo. Siis ikäänkuin narsistit diagnosoitaisiin hankalan käytöksen perusteella työterveyden toimesta tai alkoholismin seurauksena. Narsismi ei ole mielenterveyden häiriö vaan persoonallisuushäiriö, jossa narsisti itse tuottaa muille mielenterveyshäiriöitä ja muita ongelmia. Jos perheessä on alkoholismia, hyvin harvoin siitä narsismidiagnoosia seuraa. Ei narsismia voi mitenkään pakkodiagnosoida jonkun henkilön toiminnan seurauksena. Useimmiten narsistin kohdalla ei voi kuin paeta ja toivoa, että aika korjaa jäljet.[/quote
Miten työterveys voisi huomata jonkun narsismin jos ei kaikki psykiatritkaan? narsistit jauhottaa ammattilaisetkin. Tosin taitava työterveys voi huomata... saattaahan sairaanhoitajakin tietää jonkin asian paremmin kuin lääkäri. Eli moni narsisti on niin helevetin taitava huijari! Asianajajatkin menee lankaan.
Ja jos ne diagnosoitaisiinkin hoitokeinoa ei vaan yksinkertaisesti ole.
Ja miten tämän työterveys toteaisi tai esittäisi narsistille. Eikä ketään voi mihinkään jatkohoitoon pakottaa eikä narsisti sinne menisi. Narsisti on ovela ja yleensä narsisti itse porskuttaa vain eteenpäin ja menestyy työelämässä parhaiten. Narsisteja on kaikkein eniten esimiehinä, toimitusjohtajina jne. Heillä on rajaton usko itseensä. Ei heitä soimaa omatunto koskaan.
Narsisteja on kyllä toki johtajinakin, mutta todellisuudessa narsistit ovat swlvästi kestovertoa useammin syrjäytyneitä, läheisiään taloudellisesti ja kaikilla muillakin mahdollisilla tavoilla hyväksikäyttäviä loisia.
Narsismi haittaa sopeutumista yhteiskuntaan.
Narsisteja on usein johtajina, mutta yksityiselämässään ovat harvoin mitään menestyjiä: parisuhteet eivät kestä, läheiset kärsivät. On taloudellista, seksuaalista sekä osaamisen hyväksikäyttöä.
Tavallaan nämä näennäisesti menestyneet ovat syrjäytyneitä myös, koska eivät läheisiin, vastavuoroisiin ihmissuhteisiin kykene.
Ei, tutkimusten mukaan useimmat narsistit eivät ole edes näennäisesti menestyneitä.
Eivät oikeutuksen tunteessaan esim. pysty hyväksymään, että heidänkin tulisi opiskella, että ovet hyvään opiskelupaikkaan aukeaisivat. Yksi tuntemani narsisti tosissaan jälleen kerran pääsykokeessa epäonnistuttuaan ihan tosissaan valitti, kuinka häntä huonompilahjaiset pääsivät kyseisestä pääsykokeesta läpi, vaikkei edes tuntenut ketään muuta hakenutta eli mitään faktaa ei ollut tueksi.
Oli ihan järkyttynyt, kun en myötäillyt häntä.
Narsisteja on todellisen tutkimuksen mukaan sekä menestyneissä että syrjäytyneissä ihmisissä. Tällä palstalla esiintyy täysin virheellistä kirjoittelua, jossa syrjäytyneet olisivat narsisteja ja ne, jotka eivät ole sopeutuneet yhteiskuntaan. Näistä asioista ei voi kenenkään narsismia päätellä. Narsisti tavoittelee valtaa ja menestystä ja uskoo rajattomaan menestykseen. Narsismi on persoonallisuushäiriö, johon vaikuttavat geenit (taipumus narsismiin), kasvuympäristö ja narsismi voi syntyä myös aikuisena rajattoman vallan seurauksena. Narsismin syntyyn tutkimuksen mukaan vaikuttaa kasvatus jossa ei ole rajoja tai lapsi nostetaan jalustalle. Myös valta on vaarallista liian pitkään jatkuessaan yhteisöissä tai esim politiikan huipulla.
Kaikki syrjäytyneet eivät ole narsisteja ja kaikki narsistit ei syrjäytyneitä. Moni narsisti tavoittelee valtaa ja menestystä ja uskoo menestykseensä, nekin joilla ei mitään koulutustaustaa (niitäkin on vanhemmissa ihmisissä jotka käyneet vain "kiertokoulun väärinpäin")
Geeniteoria on totta mutta narsismi voi kehittyä vaikka vanhemmat olisivat normaaleja, voi hypätä uhden-kaksi sukupolvea ylikin.
Otetaan eräs tapaus; lapsi monilapsisessa perheessä jossa isä "leuhka", vanhanajan mies. äiti kauneuden ja rikkauden yli-ihannoija, kauneus ja rikkaus meni ihmisarvoissa kaiken edelle. Lapset ei mitään erikoisen kauniita eikä kouluja käyneitä, mutta äiti jaksoi heitä kylillä kehua. Tämä yksi lapsi sai kaiken huomion vaikka kiusasi muita, uhrit sai selkäsaunan. Tämä lapsi kiusasi muita seksuaalisesti, käytti hyväkseen nuorempia sisaruksiaan. Sekä "normaali" kiusaaminen, jokapäiväistä. Lapsen kasvettua aikuiseksi oli itsevarmuus valtava, hän on kaunis, viisas, haluttava kaikkien miesten silmissä jne. Koulut jäi käymättä tyhjän (ja tyhmän) pään vuoksi.
Löysi miehen, toisen ,kolmannen jne. Kyni ne totaalisesti. Pikkurikoksiakin tehnyt. Riidoissa lähes koko suvun kanssa. Ei päässyt johtaja-asemaan koskaan, paitsi puheissaan, sai lopputilejäkin mutta nekin käänsi taitavasti edukseen. Ei pärjäisi politiikassa koska ei mitään omia ajatuksia, kaikki imetään muilta.
Ja tämä seksuaalisuus - ollut ikänsä ns yliseksuaalinen, dominoiva, sairas tässäkin mielessä. Ei osaa rakastaa, paitsi itseään ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai raivoatko täällä vain ylisanoin, kun sinulle itsellesi on laitettu rajat etkä pääse enää haukkumaan tätä henkilöä? Minulla on tämmöinen tilanne, että laitoin rajat ja sen jälkeen on haukuttu minua samoista asioista, mitä teki itse minulle vuosikymmenet. Enkä kyllä kaivoon hyppää, vaan ajattelin ihanasti rentoutua jacuzzissa. Älkää antako kenenkään pilata elämäänne, elämä on lyhyt!
Sinä olet siskoni ja yrität tässäkin käyttää valtaa ja päästä niskan päälle, tällä palstalla, haukkuen ihmisyyteni. Kaiken siinä, jokikisen osa-alueen. Sinun rajojesi asettaminen oli sitä, että aloitit täysin yllättäen taas kerran herjaamisen ja solvaamisen puhelimeeni, täyteen hirveitä viestejä juuri matkalle låhtömme kynnyksellå, jolloin hirveä narsistinen raivo alkoi. Kun kuulemma koko maailma vihaa minua, kuollut äitini vihasi ja sinä ystäv¨ällisesti näin vuosien jälkeen sen kerroit, kun kuulemma oma perheenikin vihaa (jota et edes tunne ja minulla on aivan ihanat lapset ja hyvä puoliso) ja kaikki vihaa. Laitoin numerosi estoon ja yhdessä narsistisen raivosi ja solvaamisen keskellä sovimme, että ei olla yhteydessä ja laitoin puhelimeni estoon. Tälle palstallekin tiensä löytänyt ihana haukkuva ja solvaava enkeli. Todellisuudessa on täynnä katkeruutta kaikkia kohtaan. Jokaista, jolla on oma tahto. Minulle raivo alkoi siitä, kun sanoin rakastavani äitiä. Narsistin mielestä rakkauteni oli liian epätäydellistä, että se voisi olla rakkautta. Vain hänen vihansa ja katkeruutensa on todellista.
Laitan tänne, vaikka asia on vähän aiheen sivusta:
Minulla on eräs ystävä, joka on vuosi pari sitten tutustunut ihmiseen, jossa on todella paljon narsistisia piirteitä. Tunnen siis molemmat osapuolet. Ystävyyssuhde on mielestäni omituinen ja ajattelen aina, mitä tämä toinen osapuoli, minun ystäväni, siitä saa. Hän tuntuu jollakin tavalla olevan lumoutunut tämän huomionhakuisen, monologeja pitävän, kaiken asiantuntijana esiintyvän ja itseään kehuvan ihmisen seurasta, vaikka narsisti on myös vaativaa seuraa, elämä on aika sekaisin, tarvitsee jatkuvasti tukea ja kuuntelijaa ja kaikenlaista apua rahanlainaamisesta lastenhoitajaan. Ystäväni hyvin tunnollisesti tuntuu näitä toiveita ja vaatimuksia ja avunpyyntöjä toteuttavan.
Huomaan ystäväni puheista, että tällä narsistilla on aika suuri vaikutus hänen elämäänsä. Ystäväni saattaa esimerkiksi nykyään toistella asioita ja mielipiteitä, joiden arvelen olevan lähtöisin tältä huomionhakuiselta ja joka alan asiantuntijana esiintyvältä ihmiseltä.
Koko tilanne on paljastunut minulle oikeastaan aika hiljattain, vaikka olenkin mielessäni ihmetellyt (parin muun yhteisen ystävän kanssa) tätä kuviota.
Onko tällaisessa tilanteessa mielestänne viisasta yrittää jotenkin sanoa ystävälleni, että tuo ihminen ei ehkä ole aivan terve tai jollakin tavalla ottaa puheeksi asia? Koko tilanne tuntuu vähän kammottavalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet siskoni ja yrität tässäkin käyttää valtaa ja päästä niskan päälle, tällä palstalla, haukkuen ihmisyyteni. Kaiken siinä, jokikisen osa-alueen. Sinun rajojesi asettaminen oli sitä, että aloitit täysin yllättäen taas kerran herjaamisen ja solvaamisen puhelimeeni, täyteen hirveitä viestejä juuri matkalle låhtömme kynnyksellå, jolloin hirveä narsistinen raivo alkoi. Kun kuulemma koko maailma vihaa minua, kuollut äitini vihasi ja sinä ystäv¨ällisesti näin vuosien jälkeen sen kerroit, kun kuulemma oma perheenikin vihaa (jota et edes tunne ja minulla on aivan ihanat lapset ja hyvä puoliso) ja kaikki vihaa. Laitoin numerosi estoon ja yhdessä narsistisen raivosi ja solvaamisen keskellä sovimme, että ei olla yhteydessä ja laitoin puhelimeni estoon. Tälle palstallekin tiensä löytänyt ihana haukkuva ja solvaava enkeli. Todellisuudessa on täynnä katkeruutta kaikkia kohtaan. Jokaista, jolla on oma tahto. Minulle raivo alkoi siitä, kun sanoin rakastavani äitiä. Narsistin mielestä rakkauteni oli liian epätäydellistä, että se voisi olla rakkautta. Vain hänen vihansa ja katkeruutensa on todellista.
ei narsistia voi voittaa. Sekin narsismin tunnusmerkki. Paras pysyä poissa tältä palstalta, jos jonkun tunnistaa ja hakea apua viranomaisilta, juristeilta tai muilta. Narsisti tosin yrittää heillekin valehdella. Kostaminen, stalkkaaminen, kintereillä olo on tavallista.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/matkat/art-2000009591842.html
En nyt sano, että tämä mies olisi narsisti, mutta tästä yhdestä pitkästä artikkelista löytää vaikka kuinka monta narsistille tyypilllistä juttua. Yksi esimerkki juuri tuo rikkaiden ja vaikutusvaltaisten ihmisten tunteminen ja heidän seurassaan kulkeminen (ja kun nimiä ei voi mainita, juttu voi olla silkkaa satuilua tai sitten totta).
Törkeällä tavalla nimellä ja kuvalla mustamaalaat henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen kysymys: Huomaatteko te vahvoja narsistisia piirteitä omaavalla ihmisellä tiettyjä samoja ilmeitä, eleitä ynnä muuta "tavallisuudesta" poikkeavaa olemuksessa, joka olisi jotenkin tyypillistä hyvin narsistisille ihmisille?
Mä olen elämäni aikana tavannut mahdollisesti kaksi ihmistä (toinen työn kautta, toinen muuten vain tuttava), joihin narsistisen persoonallisuushäiriön piirteet sopivat aika hyvin. Heidän molempien elekielessä ja olemuksessa, myös puhetavassa, on jotakin samanlaista ja sellaista poikkeavaa, joka kiinnittää kyllä huomion. Oletteko tehneet koskaan samaa huomiota?
Ylihyvä/ jäykkä ryhti, kylmät silmät, teennäisen lempeä katse ajoittain. Ei kykyä aitoon rentouteen tai nauramiseen sydämen pohjasta.
Tämä. Tuntemani pari narsistia eivät edes kotioloissa lomalla päästä kontrollista ja ole aidosti rentoja. Joku outo pidäkkeisyys ja hallinta siinä säilyy koko ajan.
Ja kyllä, erittäin teennäinen lempeys välillä vihahtaa kasvoilla, mutta vain hetkellisesti, eikä kokonaista keskustelua ole mahdollista käydä tuon lempeyden kanssa.
Parisuhteessa jumiutuu toivomaan josko se superlempeä ilme jäisi jumiin ja valtaisi toisen.