Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Suhteen alussa narsisti oli mitä mukavin kumppani, mutta kun sai sidottua pikkurillinsä ympärille, niin alkoi ääni kellossa muuttua. Eli tässä muutama esimerkki mitä narsisti likkakaveri hoki:
- OLET KYTTÄÄJÄ. Siihen riitti jos satuin vilkaisemaan häntä vaikka ikkunasta kun hän käveli pihamaalla.
- ET OSAA MITÄÄN. Tottakai kavereilleen haukkui minua tai muita tuttujaan saamattomiksi ja itse oli joutunut tekemään esim. kaiken työn ja tietysti täydellisesti.
-TYHMÄ MOKAILIJA. Tietysti mokia tulee jokaiselle, mutta narsistin mielestä hänenkin virheensä ovat automaattisesti muitten vika.
-HALUUN ELÄÄ SINKKUELÄMÄÄ. Sinkkuelämää tv- sarja oli sitten narsisti likalle se olkea palvonnan kohde ja siitä se lopun alku sitten alkoi, tosin oli kyllä hyvä kun sarjan esimerkin mukaan alkoi käydä vieraissa ja ajauduimme tietysti eroon. Nyt minulla on hyvä parisuhde ja elämä hymyilee, mutta narsisti ex: llä näyttää sama kaava toistuvan taas kerran, sääliksi käy sen nykyistä ukkoa.
Narsisti saa tyydytystä, kun lyö toiselle luun kurkkuun ja saa haukuttua toisen. Minulle narsisti sanoi moneen kertaan, miten onnelliseksi tuli, kun sai julmimmilla henkilöön menevillä tavoilla haukuttua.
Narsistinen peilaus on käsittämätön ilmiö. Ihminen haukkuu toista henkilöä täysillä siitä asiasta, mitä hän itse tekee. Nyt vasta olen sisäistänyt, että hän ei sitä itse tajua, vastassa on järkähtämätön tiilimuuri kykenemättömyyttä asettumaan toisen asemaan edes pikkuriikkisen. Pitää muistaa, että narsismissa on kyse sairaudesta. Valitettavan tyypillisesti diagnoosia ei ole eikä tule, sairauden tuntoa ei henkilöllä ole. Kaikki eivät edes ole säännöllisen terveydenhuollon piirissä, jos ei ole työelämässä. Näin henkilö aiheuttaa valtavasti kärsimystä lähipiirilleen. Ne pakenevat, jotka voivat. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen peilaus on käsittämätön ilmiö. Ihminen haukkuu toista henkilöä täysillä siitä asiasta, mitä hän itse tekee. Nyt vasta olen sisäistänyt, että hän ei sitä itse tajua, vastassa on järkähtämätön tiilimuuri kykenemättömyyttä asettumaan toisen asemaan edes pikkuriikkisen. Pitää muistaa, että narsismissa on kyse sairaudesta. Valitettavan tyypillisesti diagnoosia ei ole eikä tule, sairauden tuntoa ei henkilöllä ole. Kaikki eivät edes ole säännöllisen terveydenhuollon piirissä, jos ei ole työelämässä. Näin henkilö aiheuttaa valtavasti kärsimystä lähipiirilleen. Ne pakenevat, jotka voivat. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole.
Tämä on totta. Omassa lähipiirissäni oli narsisti. Hän haukkui kaikkia muita jatkuvasti lähipiiristään minulle. Myös minua solvasi usein tosi rumilla tavoilla. Hänen tavoitteensa on vain tuottaa vahinkoa. Jos vielä mitenkään lähestyy minua, saa virkavalta ja juristi puutta asiaan. Niin paljon vahinkoa tuo ihminen teki. Pyrki täysin murtamaan. Viemään ihmisarvon. Mutta minun lisäkseni on tehnyt sitä myös monille muille.
Lista narsistijankkaajan käytösmalleista
- Tekee päivittäin aloituksia narsismista
- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös
- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen
- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan
- Erittäin pakkomielteinen
- Huomionhakuinen
- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään
- Nimittelee kaikkia narskuiksi
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on palstajankkaaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että kyllä ne tajuaa mitä tekee. Ja siitä haukkuu muita mitä itse on. Jos on vaikka tehnyt rikoksia syyttää niistäkin muita, hän on vain uhri vaikka oikeus toteaa syylliseksi.
Sellanen sairaus josta ei parane eikä tarvitse sääliä osakseen.
Pakoon pääsee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että kyllä ne tajuaa mitä tekee. Ja siitä haukkuu muita mitä itse on. Jos on vaikka tehnyt rikoksia syyttää niistäkin muita, hän on vain uhri vaikka oikeus toteaa syylliseksi.
Sellanen sairaus josta ei parane eikä tarvitse sääliä osakseen.
Pakoon pääsee kyllä.
Oikeudessa ei likimainkaan aina toeudu oikeus. Vain se, mikä voidaan todistaa, tuomitaan. Se ei silti tarkoita, ettei paljonkin muuta ja pahaa olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi ei ole sairaus vaan persoonallisuushäiriö eikä sitä diagnosoida työterveydessä. Narsisteja on eniten johtavissa ja esimiesasemissa olevissa ihmisissä, sillä narsisti hakee valtaa. Ja valta-asemissa narsisti tuottaa myös eniten kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että mielenterveydenhäiriöihin napataan kiinni usein juuri työterveyden kautta, kun erilainen oireilu vaikeuttaa kanssakäymistä muiden kanssa. Sieltä ohjataan eteenpäin. Hankalasta esimiehestä pääsee eroon työpaikkaa vaihtamalla, mutta eniten persoonallisuushäiriöisistä kärsii heidän alaikäiset lapset, jos heitä on. Jos ei ole helposti tartuttavia ongelmia, kuten alkoholi, niin kyllähän nämä jää sinne seinien sisäpuolelle valitettavasti.
Narsismi ei ole mielenterveyden häiriö vaan se on persoonallisuushäiriö. Ne on kaksi täysin eri asiaa. Narsismi aiheuttaa usein vakavia mielenterveysongelmia alaisille. Narsisti kieroilee muut uhria vastaan, mustamaalaa, eristää ja mitätöi. Valta-asemassa tämä
On helppoa. Varsinkin, jos valta on rajatonta. Terveetkin sairastuvat. Puheesi, että työterveydessä löydettäisiin ja diagnosoitaisiin narsismi, ei vastaa totuutta lainkaan. Narsismin uhrit usein sen sijaan joutuvat työterveyteen. Narsistisen esimiehen aiheuttamat traumat seuraavat ihmistä pitkään työelämässä, jopa elinikäisesti. Tietenkin myös narsistin perhe kärsii. Pahinta on, jos on vaan yksi lapsi ja esimerkiksi yksinhuoltaja. Näin suojaavat tekijät puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että mielenterveydenhäiriöihin napataan kiinni usein juuri työterveyden kautta, kun erilainen oireilu vaikeuttaa kanssakäymistä muiden kanssa. Sieltä ohjataan eteenpäin. Hankalasta esimiehestä pääsee eroon työpaikkaa vaihtamalla, mutta eniten persoonallisuushäiriöisistä kärsii heidän alaikäiset lapset, jos heitä on. Jos ei ole helposti tartuttavia ongelmia, kuten alkoholi, niin kyllähän nämä jää sinne seinien sisäpuolelle valitettavasti.
Ei sinulla kyllä ole mitään kokemusta narsismista. Narsistit eivät käytännössä koskaan jää mitenkään kiinni työterveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin olisi, narsismin hoito olisi helppoa. Kaikki narsistit olisivat äkkiä poissa pelissä. Todellisuudessa työpaikkojen narsistit ovat poikkeuksetta niitä, joilla on valtaa ja siksi narsismin uhrien tilanne on hankala. Työpaikan vaihtaminen ei ole läheskään aina noin yksinkertaista kuin kuvailet ja narsismin aiheuttamista kärsimyksistä ja esimerkiksi vaikutuksista itsetuntoon ja minäkuvaan noin vaan pääsisi eroon. Esimiehen narsismi voi viedä jopa työkyvyn ihmiseltä. Valta-asema on vaarallinen.
Tiedätkö niitä, jotka raivostuvat, kun heille näyttää peiliä? Joku viisas on sanonut tässä yhteydessä. Googlen kautta löytyy loistava kiteytys Narsisti kodin valtiaana. Varmasti aiheuttavat ongelmia kaikkialla, heitä löytyy joka lähtöön, esimiehistä, alaisista, vanhemmista, lapsista. Mutta kyllä pahin asema on alaikäisellä lapsella, kun vanhemmalla täydellinen valta-asema hallita.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan miesjankkaaja tekee juuri tätä. Toistuvasti esim. väittää jonkun häiritsevän ja kiusaavan. Todennäköisesti on itse se häiriköijä. Ei tajua, että mitä enemmän jankuttaa ja haukkuu, sitä enemmän itsestään paljastaa.
Kuinka kauan narsisti on yrittänyt imuroida takaisin, kokemuksia? Tuntuu, ettei käsitä sitten millään, ettei ole kiinnostusta, vaan pelkkää inhoa. Suoraan sanoessa suuttuu ja kun yrittää jättäytyä takavasemmalle huomioimatta, alkaa järisyttävä rakkauspommitus. Aivan h***vetin rasittava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoitus on outo. Siis ikäänkuin narsistit diagnosoitaisiin hankalan käytöksen perusteella työterveyden toimesta tai alkoholismin seurauksena. Narsismi ei ole mielenterveyden häiriö vaan persoonallisuushäiriö, jossa narsisti itse tuottaa muille mielenterveyshäiriöitä ja muita ongelmia. Jos perheessä on alkoholismia, hyvin harvoin siitä narsismidiagnoosia seuraa. Ei narsismia voi mitenkään pakkodiagnosoida jonkun henkilön toiminnan seurauksena. Useimmiten narsistin kohdalla ei voi kuin paeta ja toivoa, että aika korjaa jäljet.
Asiallinen kysymys: Huomaatteko te vahvoja narsistisia piirteitä omaavalla ihmisellä tiettyjä samoja ilmeitä, eleitä ynnä muuta "tavallisuudesta" poikkeavaa olemuksessa, joka olisi jotenkin tyypillistä hyvin narsistisille ihmisille?
Mä olen elämäni aikana tavannut mahdollisesti kaksi ihmistä (toinen työn kautta, toinen muuten vain tuttava), joihin narsistisen persoonallisuushäiriön piirteet sopivat aika hyvin. Heidän molempien elekielessä ja olemuksessa, myös puhetavassa, on jotakin samanlaista ja sellaista poikkeavaa, joka kiinnittää kyllä huomion. Oletteko tehneet koskaan samaa huomiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi ei ole mielenterveyden häiriö vaan se on persoonallisuushäiriö. Ne on kaksi täysin eri asiaa. Narsismi aiheuttaa usein vakavia mielenterveysongelmia alaisille. Narsisti kieroilee muut uhria vastaan, mustamaalaa, eristää ja mitätöi. Valta-asemassa tämä
On helppoa. Varsinkin, jos valta on rajatonta. Terveetkin sairastuvat. Puheesi, että työterveydessä löydettäisiin ja diagnosoitaisiin narsismi, ei vastaa totuutta lainkaan. Narsismin uhrit usein sen sijaan joutuvat työterveyteen. Narsistisen esimiehen aiheuttamat traumat seuraavat ihmistä pitkään työelämässä, jopa elinikäisesti. Tietenkin myös narsistin perhe kärsii. Pahinta on, jos on vaan yksi lapsi ja esimerkiksi yksinhuoltaja. Näin suojaavat tekijät puuttuvat.
Tuota se juuri usein on. Narsistin uhrit ovat niitä, jotka sairastuvat. Niin fyysisesti kuin henkisesti. Jatkuva stressi sairastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen kysymys: Huomaatteko te vahvoja narsistisia piirteitä omaavalla ihmisellä tiettyjä samoja ilmeitä, eleitä ynnä muuta "tavallisuudesta" poikkeavaa olemuksessa, joka olisi jotenkin tyypillistä hyvin narsistisille ihmisille?
Mä olen elämäni aikana tavannut mahdollisesti kaksi ihmistä (toinen työn kautta, toinen muuten vain tuttava), joihin narsistisen persoonallisuushäiriön piirteet sopivat aika hyvin. Heidän molempien elekielessä ja olemuksessa, myös puhetavassa, on jotakin samanlaista ja sellaista poikkeavaa, joka kiinnittää kyllä huomion. Oletteko tehneet koskaan samaa huomiota?
Kyllähän ylimieliset eleet ja ilmeet ovat narsistilla ihan tunnustettuja piirteitä kuten myös muu, huomiota herättävä ulkonäkö ja elehtiminen. Narsistit haluavat huomiota, kiitosta ja valtaa, ja usein myös pukeutuvat ja käyttäytyvät siten, että sitä saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö niitä, jotka raivostuvat, kun heille näyttää peiliä? Joku viisas on sanonut tässä yhteydessä. Googlen kautta löytyy loistava kiteytys Narsisti kodin valtiaana. Varmasti aiheuttavat ongelmia kaikkialla, heitä löytyy joka lähtöön, esimiehistä, alaisista, vanhemmista, lapsista. Mutta kyllä pahin asema on alaikäisellä lapsella, kun vanhemmalla täydellinen valta-asema hallita.[/quote
Narsistille ei vain voi näyttää peiliä, kun hän ei näe sieltä totuutta. Sama haukkuminen, muiden solvaaminen, syyttely ja katkeruus vaan jatkuu. Narsistin tavoitteena on tuhota uhrin elämä ja esiintyä hyväntekijänä. Narsisteilla on leirit. Joillekin hän on ylitsevuotava, uhreilleen julma ja tuhoava. Narsisti sanoo aina viimeisen sanan. Niin tällä palstallakin.
Eikä kysely ole suoraa vaan salaista tiedonmurusten keräämistä ja yhdistelyä. Esittää hajamielistä ettei muka kuule tavallistakaan asiaa kun esittää esim kiireistä jotain selaten tai tehden ja hölinän keskeltä esittää tarkentavia kysymyksiä koska tai missä, koska hän voi häiritä eniten, muka vahingossa, kaikki on muka sattumaa. Vaikka on tarkkaan harkittua.
Kaikki sisältö sen elämässä tulee sen ulkopuolelta. Mitään omaa ei ole paitsi pahuus. Jonkinlainen vainoharha luulla että toisen alentaminen nostaisi omaa arvoa, vaikka niin ei käy.
Tehdessään pahaa he loittonevat yhä kauemmas siitä mitä alunperinkin olivat vailla.