Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
7981/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on narsistinen anoppi (appi) voiko miniä asialle mitään? Jos miehensä on anoppi manipuloinut täysin eikä se reppana uskalla olla eri mieltä narsisti-äitinsä kanssa? Mitä miniä voi tehdä säilyttääkseen liittonsa? Mies ei usko vaimoaan vaan väittää narsistiäitin olevan aina oikeassa. Anoppi pyörittää palettia miten haluaa, nauttii vallastaan. Miniä näkee mutta mies ei näe. Pienet lapsetkin siinä samassa rumbassa, anoppi "kasvattaa" niitä mielensä mukaan.

Vierailija
7982/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kukaan ole tavannut yhtäkään narsistia. Sen diagnoosin saaneita on erittäin vähän.

Kannattaisi vähän tutkia muitakin diagnooseja eikä hokea tuota typerää sanaa. Katsos ihminen voi olla pelkästään mu lkku.

Epävakaa tai kaksisuuntainen käyttäytyy välillä kuin narsisti. Eli löytyy muistakin diagnooseista samaa. Nämä ovat yhtä kamalia läheisilleen ja kelpaamattomia mihinkään kuin narsistit

Paitsi että ovat paljon helpommin hoidettavissa, on lääkkeitä ja suunnattua terapiaa jos potilas itse vain hoitoon haluaa. Narsisti taas ei ikinä hakeudu hoitoon koska hänessä ei ikinä ole mitään vikaa..ehkä joku jolla vain voimakkaat narsistiset piirteet saattaa hakeutua hoitoon mutta todella harvinaista muutoin.

Toisekseen kaksisuuntaiset ja epävakaat eivät välttämättä manipuloi, käytä hyväksi, koe olevansa oikeutettuja parempaan kuin muut jne jne. En todellakaan lähtisi vertaamaan näitä kolmea toisiinsa. Ne eivät automaattisesti käyttäydy kuin narsistit.

Kommenttisi paljastaa ettei sinulla kuitenkaan hirveästi ole kokemusta ainakaan kaikista näistä, muutoin et tuollaista törkeää yleisyyttä pystyisi ikinä kirjoittamaan.

Tähän lisäisin vielä, että narsistinen klassikko on syyttää uhria hulluksi. Nykyaikana hullun sijaan voi käytössä olla esim epävakaa, bipoläärinen tai jokin muu termi, jolla saadaan painettua ihmisiä alas ja hiljaiseksi.

Komppaan, että ei nuo kolme oikein kuulu yhteen. Esim bipolääriseltä puuttuu se olennaisin narsistin piirre eli ylivoimakkaat defenssit, enkä käsitä miten liittyisivät toisiinsa. Se on eri asia, jos on komorbidoteetteja, ja jos henkilöllä on piirteitä molemmista oirekuvastoista. Mutta ongelmatiikkana narsismilla ja bipoläärisella oireilulla ei ole juuri mitään yhteistä ymmärtääkseni. Maniavaiheessa voi ehkä ulkoisesti vaikuttaa grandiöösiltä, tulee mieleen, muttei narsismissakaan grandiositeetti ole mikään väälttämättömyys, yksi mahdollinen mukana oleva asia vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7983/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kukaan ole tavannut yhtäkään narsistia. Sen diagnoosin saaneita on erittäin vähän.

Kannattaisi vähän tutkia muitakin diagnooseja eikä hokea tuota typerää sanaa. Katsos ihminen voi olla pelkästään mu lkku.

Epävakaa tai kaksisuuntainen käyttäytyy välillä kuin narsisti. Eli löytyy muistakin diagnooseista samaa. Nämä ovat yhtä kamalia läheisilleen ja kelpaamattomia mihinkään kuin narsistit

Paitsi että ovat paljon helpommin hoidettavissa, on lääkkeitä ja suunnattua terapiaa jos potilas itse vain hoitoon haluaa. Narsisti taas ei ikinä hakeudu hoitoon koska hänessä ei ikinä ole mitään vikaa..ehkä joku jolla vain voimakkaat narsistiset piirteet saattaa hakeutua hoitoon mutta todella harvinaista muutoin.

Toisekseen kaksisuuntaiset ja epävakaat eivät välttämättä manipuloi, käytä hyväksi, koe olevansa oikeutettuja parempaan kuin muut jne jne. En todellakaan lähtisi vertaamaan näitä kolmea toisiinsa. Ne eivät automaattisesti käyttäydy kuin narsistit.

Kommenttisi paljastaa ettei sinulla kuitenkaan hirveästi ole kokemusta ainakaan kaikista näistä, muutoin et tuollaista törkeää yleisyyttä pystyisi ikinä kirjoittamaan.

Tähän lisäisin vielä, että narsistinen klassikko on syyttää uhria hulluksi. Nykyaikana hullun sijaan voi käytössä olla esim epävakaa, bipoläärinen tai jokin muu termi, jolla saadaan painettua ihmisiä alas ja hiljaiseksi.

Komppaan, että ei nuo kolme oikein kuulu yhteen. Esim bipolääriseltä puuttuu se olennaisin narsistin piirre eli ylivoimakkaat defenssit, enkä käsitä miten liittyisivät toisiinsa. Se on eri asia, jos on komorbidoteetteja, ja jos henkilöllä on piirteitä molemmista oirekuvastoista. Mutta ongelmatiikkana narsismilla ja bipoläärisella oireilulla ei ole juuri mitään yhteistä ymmärtääkseni. Maniavaiheessa voi ehkä ulkoisesti vaikuttaa grandiöösiltä, tulee mieleen, muttei narsismissakaan grandiositeetti ole mikään väälttämättömyys, yksi mahdollinen mukana oleva asia vain.

Minä ymmärsin tämän niin, että narsisti haukkuu UHRIAAN hulluksi. Ja muita mahdollisia termejä, jotka kuvaavat mielen sairauksia.

Vierailija
7984/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärsin tämän niin, että narsisti haukkuu UHRIAAN hulluksi. Ja muita mahdollisia termejä, jotka kuvaavat mielen sairauksia.

Tämä on narsistista peilaamista eli narsisti syyttää muita teoistaan, on itse hullu mutta haukkuu uhriaan hulluksi.

Vierailija
7985/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko hallituksista sanoa samaa. Onko hallitus saanut yhtään Suomen etua ajavaa asiaa päätökseen, kuten työvoima- ja turvallisuuspolitiikassa?

Marin vaikuttaa ihan narsistilta, ei kestä yhtään kritiikkiä, alkaa huutaminen & uhriutuminen.

Vierailija
7986/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on narsistinen anoppi (appi) voiko miniä asialle mitään? Jos miehensä on anoppi manipuloinut täysin eikä se reppana uskalla olla eri mieltä narsisti-äitinsä kanssa? Mitä miniä voi tehdä säilyttääkseen liittonsa? Mies ei usko vaimoaan vaan väittää narsistiäitin olevan aina oikeassa. Anoppi pyörittää palettia miten haluaa, nauttii vallastaan. Miniä näkee mutta mies ei näe. Pienet lapsetkin siinä samassa rumbassa, anoppi "kasvattaa" niitä mielensä mukaan.

Aika heikoilla on miniä tällaisessa tapauksessa. Joko lyö nyrkkiä pöytään tai odottaa "kiltisti" kunnes anoppi heittää veivinsä. 

Vierailija
7987/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko hallituksista sanoa samaa. Onko hallitus saanut yhtään Suomen etua ajavaa asiaa päätökseen, kuten työvoima- ja turvallisuuspolitiikassa?

Marin vaikuttaa ihan narsistilta, ei kestä yhtään kritiikkiä, alkaa huutaminen & uhriutuminen.

Mutta hymyä riittää kun pääsee ulkomaille, ja pippaloihin kekkaloimaan. Kotimaan työt vetää naaman sitruunalle. Väärin tehdyt työt on muiden syytä.

Vierailija
7988/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikoilla on miniä tällaisessa tapauksessa. Joko lyö nyrkkiä pöytään tai odottaa "kiltisti" kunnes anoppi heittää veivinsä. 

Heikolta näyttää miniän kannalta. Ja kun anoppi aikanaan poistuu, niin poikansa jatkaa äitinsä viitoittamalla tiellä. Ei hän tule koskaan asettumaan vaimonsa puolelle jos sitä ei vielä ole tehnyt.

Vierailija
7989/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttely, lähimmäisen itsetunnon nujertaminen. Hän ei ole tehnyt ikinä mitään väärin. Syy on toisissa. Vaikka itse olisi selvästi mokannut pahasti asiansa, omilla valinnoillaan.

Vierailija
7990/10671 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttely, lähimmäisen itsetunnon nujertaminen. Hän ei ole tehnyt ikinä mitään väärin. Syy on toisissa. Vaikka itse olisi selvästi mokannut pahasti asiansa, omilla valinnoillaan.

Aikani myönsin tehneeni jonkin asian väärin ja pyysin anteeksi. Huomasin, että ei ollut vastavuoroista, vain minä kantamassa vastuuta teoistaan. Niinpä sitten lopetin. Eikä aikaakaan, kun sanoi, ettet koskaan pyydä anteeksi etkä kanna vastuuta tekemistäsi. Eli huomasi minun vikani, mutta ei omiaan.

Oli 90% yhdessä vietetystä ajasta äänessä. Jos yritin sanoa jotain, niin piti sanoa tosi nopeasti ja silti ei mielenkiinto riittänyt.

Vierailija
7991/10671 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka inhottava pitää vanhemman olla, että tahallaan tekee lapselle tällaista. Lapsi vaistoaa olevansa manipuloitu ja menee ihan lukkoon. Sitten todennäköisesti syyllistävät myöhemmin elämässä, kun tämä on niin herkkä/vaikea. 

https://youtube.com/shorts/x8iBxN81nQU?feature=share

Vierailija
7992/10671 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transketjuveteraanin vänkäys muistuttaa narsistiexääni eli väsyttämällä pitää saada muut puolelleen ja ihan koko ajan pulppuavilla ilkeyksillä yrittää pitää kaikki hiljaisena.

Vierailija
7993/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin keskustelutyyli on pinnallista "minä minä minä keskustelua". Kun pitäisi puhua tunteista tai suhteen ongelmista niin vaikeaksi menee. Usein alkaa mykkäkoulu jolloin narsisti vetäytyy, ei vastaa viesteihin

tai jos vastaa niin viivellä. Välttelee kysymyksiin vastaamista kun ei niitä vastauksia häneltä saa, on itse niin tyhjä kuori. Kaikki tapahtuu narsistin ehdoilla ja niin kauan narsisti sut siinä pitää kun alistut tähän kaikkeen. Narsisteille on vaikeaa määritellä suhdetta. On/off suhteet yleisiä koska haluaa pitää salasuhteita yllä hylätyksi tulemisen pelossa. Monet narsistin suhteet päättyvät selvittämättömiin ongelmiin ja tämän narsisti tietää. Hån jättää usein ennen kuin tulee itse jätetyksi. Hän ei luota kehenkään. On epävarma itsestään vaikka esittää ihan jotain muuta. Ei narsisti pysty terveeseen vastavuoroiseen parisuhteeseen.

Vierailija
7994/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö narsistinen toimimaan joidenkin kanssa "normaalisti"? Vai pitääkö vaan pelastaa itsensä ja lähteä muiden kohtaloa miettimättä?

Ei pysty. On ihan turha luulotella, että vika on itsessäsi (näinhän hän on opettanut sinut uskomaan). Tämä on persoonallisuuden häiriö, joka ei parana uhria vaihtamalla. Exänä ja uuden uhrin löydettyään hän voi ainakin jonkin aikaa kehuskella, kuinka nykyisellä ei ole mitään ongelmaa hänen kanssaan. Totuus on varsinkin ajan kanssa aivan toinen.

Itse voin jopa fyysisesti pahoin, kun tapasin exän nykyisen. Oli kuitenkin sen verran kiltin ja mukavan oloinen nainen, että soisin hänelle jotain paljon parempaa kuin ne sairaat asiat, joita hän tulee vielä kohtaamaan. Enkä voi muuta kun toivoa, että hän tajuaa tilanteen nopeammin kuin minä.

Narsisti ei muutu. Se seuraava uhri ei ole sinua parempi. Narsisti jatkaa samalla kaavalla ja uhri joutuu taas kärsimään. Narsistin aiemmat parisuhteet eivät ole päättyneet hyvin. Kun tämän saa selville niin jalat alle vaan ja pakoon ennenkuin olet tunnekoukussa narsistiin.

Vierailija
7995/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin sanasalaatit ovat rasittavia mutta piremmän päälle läpinäkyviä.

Näin on. Sanat ja teot ristiriidassa keskenään. Narsisti valehtelee ja lupailee asioita jotka eivät koskaan toteudu. Lapsellinen ja sairas ihminen.

Vierailija
7996/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riitti kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyli on pinnallista "minä minä minä keskustelua". Kun pitäisi puhua tunteista tai suhteen ongelmista niin vaikeaksi menee. Usein alkaa mykkäkoulu jolloin narsisti vetäytyy, ei vastaa viesteihin

tai jos vastaa niin viivellä. Välttelee kysymyksiin vastaamista kun ei niitä vastauksia häneltä saa, on itse niin tyhjä kuori. Kaikki tapahtuu narsistin ehdoilla ja niin kauan narsisti sut siinä pitää kun alistut tähän kaikkeen. Narsisteille on vaikeaa määritellä suhdetta. On/off suhteet yleisiä koska haluaa pitää salasuhteita yllä hylätyksi tulemisen pelossa. Monet narsistin suhteet päättyvät selvittämättömiin ongelmiin ja tämän narsisti tietää. Hån jättää usein ennen kuin tulee itse jätetyksi. Hän ei luota kehenkään. On epävarma itsestään vaikka esittää ihan jotain muuta. Ei narsisti pysty terveeseen vastavuoroiseen parisuhteeseen.

Meillä puhuttiin useinkin parisuhteen tilasta. Ja tämä itsekkäämmäksi kokemani kumppani nimenomaan halusi näitä keskusteluja. Mutta ne eivät olleet keskusteluja, vaan hyvin yksipuolisia valitusvirsiä minun vajavaisuuksistani ja puutteistani, syyttelyä, muihin vertaamista. Minulla ei ollut sanansijaa tai mahdollisuutta puolustautua.

Vierailija
7997/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Suomi24 huume-palstalla oli aikanaan eräs Mikke-niminen narsisti. Hän myös Sera-nimisenä esiintyi siellä.

Onko sama Sera, joka Drummerworld-palstalla kirjoittelee? Millä tavalla on mielestäsi narsisti?

https://www.drummerworld.com/forums/index.php?threads/some-improvisatio…

Olen joskus tuntenut "seran" eikä hän ollut rumpali. Narsistisia piirteitä kyllä oli. Eiköhän tuota nimimerkkiä voi käyttää useampi.

Varmaan sitten on eri henkilö. Tuo Drummerworld-palstan soittaja näyttää olevan melkoinen virtuoosi improvisaatiossa.

Seran tunnistaa narsistisesta itsekehuista (ainutlaatuinen rumpali maailmassa jne) , toisille kirjoitetuista narsismidiagnooseista ja siitä miten häntä on vainottu 20 vuotta. Tekstit ovat copy-pastea oltiin sitten rumpu-, sähköauto- ja kannabisketjuissa täällä, suomi24:ssä ja drummersworldissa.

Vierailija
7998/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Suomi24 huume-palstalla oli aikanaan eräs Mikke-niminen narsisti. Hän myös Sera-nimisenä esiintyi siellä.

Onko sama Sera, joka Drummerworld-palstalla kirjoittelee? Millä tavalla on mielestäsi narsisti?

Olen joskus tuntenut "seran" eikä hän ollut rumpali. Narsistisia piirteitä kyllä oli. Eiköhän tuota nimimerkkiä voi käyttää useampi.

Varmaan sitten on eri henkilö. Tuo Drummerworld-palstan soittaja näyttää olevan melkoinen virtuoosi improvisaatiossa.

Seran tunnistaa narsistisesta itsekehuista (ainutlaatuinen rumpali maailmassa jne) , toisille kirjoitetuista narsismidiagnooseista ja siitä miten häntä on vainottu 20 vuotta. Tekstit ovat copy-pastea oltiin sitten rumpu-, sähköauto- ja kannabisketjuissa täällä, suomi24:ssä ja drummersworldissa.

Näyttää Sera olevan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa. Hieno saavutus!

^ Seran narsistinen spämmi alkaa juuri näin. MOT.

Vierailija
7999/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Näyttää Sera olevan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa. Hieno saavutus!

Videot todistavat asiat aivan selvästi. On tosiaan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa.

Vierailija
8000/10671 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Seran improvisaatiot ovat saaneet paljon kehuja Youtubessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän