Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän psykoosissa tiedosta olevansa psykoosissa?

Vierailija
30.12.2025 |

Vai miten on? Itse neljän psykoosin kokeneena, en tajunnut kertaakaan olevani psykoosissa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut tiedostavat.

Vierailija
2/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosia sairastava ei usein tiedosta olevansa psykoosissa.
Tiedostaminen ei tee psykoosista olematonta, mutta se on usein positiivinen ja toipumista tukeva merkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut tiedostavat.

No ei ne sitten ole psykoosissa. Tajuavat tilansa joten se ei ole enää psykoosia.

Vierailija
4/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkittäin tajusin. Olen kahdesti ollut psykoosissa. Ne hetket on pelottavia, kun on hetken ihan kartalla. Sitten putoaa taas pimeyteen, jossa ei saa mistään kiinni. Ehkäpä meillä on vain erilaiset psykoosikokemukset?

Vierailija
5/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi on yksilöllinen sairaus siinä missä kaikki muutkin. Osa ymmärtää kyllä että tilanne ei ole nyt se mikä pitäisi olla mutta eivät tietenkään pysty vaikuttamaan psykoosin katkeamiseen itse. Ammattilaisilla on kuitenkin aineet jolla psykoosi saadaan katkeamaan välittömästi. Lauri Johansson kutsui sitä nimellä "norsupiikki"

Vierailija
6/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää. Millaista on olla psykoosissa?. Itse en ole ollut

Vierailija
7/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus ainakin vuoden psykoosissa ja tajusin vasta jälkikäteen, kun aivoilla pystyi ajattelemaan selkeästi. 

Vierailija
8/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen ei tosiaan tajua. Moni skitsofreenikko oppii kuitenkin tunnistamaan, milloin psykoosi on taas aluillaan. 

Vierailija
9/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus ainakin vuoden psykoosissa ja tajusin vasta jälkikäteen, kun aivoilla pystyi ajattelemaan selkeästi. 

Vuoden? Voiko olla?

Vierailija
10/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain psykoosissa ollut kuvasi tienneensä kuullensa harhoja silloin kun koira ei haukkunut kuvitelluille ihmisille.

Vierailija
11/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden? Voiko olla?

Kyllä. Tuli sen jälkeen kun lopetin pitkäaikaisen mielialalääkkeiden ja neuroleptien käytön (pikkuhiljaa, en yhtäkkiä).

Vierailija
12/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse skitso ja osaan kyllä tunnistaa milloin olen psykoosissa. Se tapahtuu noin 1-3 kertaa viikossa. Kivaa se ei ole kun aivot keksivät kaikkea metkaa.

Vierailija
13/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin kyllä, että kaikki ei ole kunnossa ja soitin apua. Mut ohjattiin lääkärille, mutta hälle sanoin vain, etten saa nukutuksi ja määräsi mulle unilääkkeitä. Illalla sitten otin vähän reippaammin niitä unilääkkeitä ja taas soitin apua ja sit mut vietiinkin jo sairaalan kautta osastolle. Olin sielä 2 kuukautta.

Tajunnan taso siis vaihtelee. Ainoa kerta kun oon ollut psykoosissa ja nyt estolääkitys.

Vierailija
14/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa tietää. Millaista on olla psykoosissa?. Itse en ole ollut

Onhan niistä tehty kirjoitettu kirjoja ja elokuviakin, katso niitä.

Vierailija
15/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden? Voiko olla?

Joillekin päihteistä voi jäädä loppuelämän psykoosi päälle. 

Vierailija
16/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi on yksilöllinen sairaus siinä missä kaikki muutkin. Osa ymmärtää kyllä että tilanne ei ole nyt se mikä pitäisi olla mutta eivät tietenkään pysty vaikuttamaan psykoosin katkeamiseen itse. Ammattilaisilla on kuitenkin aineet jolla psykoosi saadaan katkeamaan välittömästi. Lauri Johansson kutsui sitä nimellä "norsupiikki"

Ei siihen kummoisia lääkkeitä tarvita. Se on muutama desilitra nestemäistä diapamia se lääke. Sitten nukkumaan. Psykoosi lähtee nukkumalla. Minulla on ollut n. 5 kertaa. Jokaisella vähintään vuosi väliä.

Vierailija
17/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse skitso ja osaan kyllä tunnistaa milloin olen psykoosissa. Se tapahtuu noin 1-3 kertaa viikossa. Kivaa se ei ole kun aivot keksivät kaikkea metkaa.

Monta kertaa viikossa? Meneekö se muka välillä pois? Minä olen kokenut 2-8kk psykooseja, niin on vaikea kuvitella jotain päivän kestäviä minipsykooseja.

Vierailija
18/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain psykoosissa ollut kuvasi tienneensä kuullensa harhoja silloin kun koira ei haukkunut kuvitelluille ihmisille.

Amerikassa on skitsofreenikoilla psykoosikoiria, joiden tarkoituksena on juuri se, että ne auttavat erottamaan hallusinaatiot todellisuudesta.

Vierailija
19/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa viikossa? Meneekö se muka välillä pois? Minä olen kokenut 2-8kk psykooseja, niin on vaikea kuvitella jotain päivän kestäviä minipsykooseja.

Jotkut lääkkeet tai huumeetkin voivat aiheuttaa tilapäisen psykoosin.

Vierailija
20/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa on skitsofreenikoilla psykoosikoiria, joiden tarkoituksena on juuri se, että ne auttavat erottamaan hallusinaatiot todellisuudesta.

Mitä jos tämä koirakin muuttuu henkilön silmissä hallusinaatioksi? Mielenkiintoinen aihe kyllä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme