Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Asialle ei varmaan voi kuitenkaan tehdä mitään muiden hyväksi, jos ei enää pysty olla itse kohteena? Pitää olla vaan kiitollinen, jos on itse päässyt pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lullervo kirjoitti:
Suomi24 huume-palstalla oli aikanaan eräs Mikke-niminen narsisti. Hän myös Sera-nimisenä esiintyi siellä.
Onko sama Sera, joka Drummerworld-palstalla kirjoittelee? Millä tavalla on mielestäsi narsisti?
https://www.drummerworld.com/forums/index.php?threads/some-improvisatio…
Olen joskus tuntenut "seran" eikä hän ollut rumpali. Narsistisia piirteitä kyllä oli. Eiköhän tuota nimimerkkiä voi käyttää useampi.
Varmaan sitten on eri henkilö. Tuo Drummerworld-palstan soittaja näyttää olevan melkoinen virtuoosi improvisaatiossa.
Näyttää olevan motorisesti ensimmäinen "lajiaan" ihmiskunnan ja musiikin historiassa. Hieno saavutus!
Vierailija kirjoitti:
Asialle ei varmaan voi kuitenkaan tehdä mitään muiden hyväksi, jos ei enää pysty olla itse kohteena? Pitää olla vaan kiitollinen, jos on itse päässyt pois?
Itse olen onnellinen siitä että lopetin suhteen narsistiin. Olisinpa vain tehnyt sen jo aiemmin. Traumoja jäi, mutta uskon että ne hälvenevät ajan kanssa. En tiedä kuka uusi uhri on, ja jos tietäisin niin tuskin menisin varoittamaan. Todennäköisesti tietää jo itsekin että asiat ovat pahasti pielessä. Narsisti osaa kääntää asiat ihan päinvastoin kuin ne ovat ja valehtelee sujuvasti. Ainoastaan silloin jos uusi ottaisi syystä tai toisesta yhteyttä minuun päin, niin voisin kertoa millaisen henkilön kanssa hän todellisuudessa on tekemisissä. Kun narsistista pääsee eroon ja ei ole enää itse kohteena niin se on tosi helpottava tilanne, siihen pa*kaan ei halua enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö narsistinen toimimaan joidenkin kanssa "normaalisti"? Vai pitääkö vaan pelastaa itsensä ja lähteä muiden kohtaloa miettimättä?
Ei pysty. On ihan turha luulotella, että vika on itsessäsi (näinhän hän on opettanut sinut uskomaan). Tämä on persoonallisuuden häiriö, joka ei parana uhria vaihtamalla. Exänä ja uuden uhrin löydettyään hän voi ainakin jonkin aikaa kehuskella, kuinka nykyisellä ei ole mitään ongelmaa hänen kanssaan. Totuus on varsinkin ajan kanssa aivan toinen.
Itse voin jopa fyysisesti pahoin, kun tapasin exän nykyisen. Oli kuitenkin sen verran kiltin ja mukavan oloinen nainen, että soisin hänelle jotain paljon parempaa kuin ne sairaat asiat, joita hän tulee vielä kohtaamaan. Enkä voi muuta kun toivoa, että hän tajuaa tilanteen nopeammin kuin minä.
Ikä myös näyttäisi vaikuttavan niin, että mitä vanhemmaksi tulee sen vähemmän yrittää peittää itsekkäitä piirteitään. Meillä muutoksen huomasi ensimmäisenä siitä, että alkoi kohdella tarjoilijoita ja kaupan työntekijöitä alentavasti, epäystävällisesti. Ja mun kohtelu kävi myös vihamielisemmäksi.
Samoin olen pahoillani miehen tulevan puolison/seuralaisen puolesta. Voi olla aika rankkaa nuorelle philippiiniläiselle, kun eläkeikäinen alkaa käskyttää ja vaatia ja käyttää taloudellista valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnellinen siitä että lopetin suhteen narsistiin. Olisinpa vain tehnyt sen jo aiemmin. Traumoja jäi, mutta uskon että ne hälvenevät ajan kanssa. En tiedä kuka uusi uhri on, ja jos tietäisin niin tuskin menisin varoittamaan. Todennäköisesti tietää jo itsekin että asiat ovat pahasti pielessä. Narsisti osaa kääntää asiat ihan päinvastoin kuin ne ovat ja valehtelee sujuvasti. Ainoastaan silloin jos uusi ottaisi syystä tai toisesta yhteyttä minuun päin, niin voisin kertoa millaisen henkilön kanssa hän todellisuudessa on tekemisissä. Kun narsistista pääsee eroon ja ei ole enää itse kohteena niin se on tosi helpottava tilanne, siihen pa*kaan ei halua enää takaisin.
Joo, eihän sitä kukaan usko ja käsitä mitä tapahtui, kun olimme perheen kesken kotona. Niin kiva ja huomaavainen seuramies, laajasti matkustellut, reipas moottoriurheilija. Ja niin vain melkein tuhosi minut ja lapsilla on traumat loppuelämäksi.
Kuulin jälkikäteen, että edellinen puoliso ei uskaltanut aina mennä edes kotiin yöksi, kun oikein oli hurjaa. En tiedä olisiko tieto muuttanut mitään ennen avioitumista, mutta pari vuotta sen jälkeen kyllä. Olisin lähtenyt aikaisemmin.
Jos kysytään, kerron. Jos ei, en tuputa.
Minä en ymmärrä kun narsku-kaveri (ollaan tunnettu vuosikaudet) on nyt yhtäkkiä alkanut vaatia ettei me muut kaverit saisi tavata ilman hänen paikallaanoloa lainkaan. Mikähän ajatus tässäkin on?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä kun narsku-kaveri (ollaan tunnettu vuosikaudet) on nyt yhtäkkiä alkanut vaatia ettei me muut kaverit saisi tavata ilman hänen paikallaanoloa lainkaan. Mikähän ajatus tässäkin on?
Ettette vain pääse puhumaan hänen omituisuudestaan. Kontrollifriikki mikä kontrollifriikki.
Miten neuvoisitte sellaisessa tilanteessa kun narsistisesti käyttäytyvän kanssa on tavallaan pakko selvittää asioita. Lapsi on joutunut koulussa kiusaamisen kohteeksi ja nyt kun asiaa on selvitetty niin tämän kiusaajan vanhemmassa on aistittavissa selvää narsistista käytöstä. Vedetään huutoitkuja palavereissa ja mistään tämän toisen lapsen toimintaan liittyvästä ei voi keskustella. Minusta siitä on vähän pakko keskustella kun muuten se toiminta ei lopu. Alkaa väsyttää koko touhu mutta ei kouluakaan viitsisi alkaa vaihtamaan. Vinkkejä näihin kokouksiin? Hänellä on tyylinä sellainen keskeyttäminen ja sanasalaatin heittäminen väliin eli hämärryttää keskustelua kunnes kukaan ei muista mistä puhutaan. Aina kun yritän palata asiaan, tulee keskeytys. Koulun henkilökunta on ilmeisen pihalla tai sitten puolueellista koska he eivät oikein puutu tilanteessa.
Olen yrittänyt etsiä neuvoja mutta kaikki vinkit lähtevät siitä että pitää katkaista välit narsistisesti käyttäytyvään. Juuri tässä se ei oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
Narsku omii kaikkien kaverit, ihan kuin alakoululainen. Sekoittaa muiden välit, omii uhrin kokonaan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten neuvoisitte sellaisessa tilanteessa kun narsistisesti käyttäytyvän kanssa on tavallaan pakko selvittää asioita. Lapsi on joutunut koulussa kiusaamisen kohteeksi ja nyt kun asiaa on selvitetty niin tämän kiusaajan vanhemmassa on aistittavissa selvää narsistista käytöstä. Vedetään huutoitkuja palavereissa ja mistään tämän toisen lapsen toimintaan liittyvästä ei voi keskustella. Minusta siitä on vähän pakko keskustella kun muuten se toiminta ei lopu. Alkaa väsyttää koko touhu mutta ei kouluakaan viitsisi alkaa vaihtamaan. Vinkkejä näihin kokouksiin? Hänellä on tyylinä sellainen keskeyttäminen ja sanasalaatin heittäminen väliin eli hämärryttää keskustelua kunnes kukaan ei muista mistä puhutaan. Aina kun yritän palata asiaan, tulee keskeytys. Koulun henkilökunta on ilmeisen pihalla tai sitten puolueellista koska he eivät oikein puutu tilanteessa.
Olen yrittänyt etsiä neuvoja mutta kaikki vinkit lähtevät siitä että pitää katkaista välit narsistisesti käyttäytyvään. Juuri tässä se ei oikein toimi.
Ei kuulosta ihan narsistiselta käytökseltä vaan joltain muulta.
Toimi johdonmukaisesti ja loogisesti, hellittämättä asiasta. Ei koulu voi alkaa kasvattamaan lapsen vanhempaa tavoille
Vierailija kirjoitti:
Esitä kysymyksesi äläkä kelpuuta aiheesta harhautumista kertaakaan! Toistat "voitko vastata kysymykseen" ja "et vastannut kysymykseen". Älä lähde kommentoimaan mitään narskun harhasuuntia.
Vierailija kirjoitti:
Eräs narsisti esitteli kaverinsa A uhrikaverilleen B. Sitten nämä kaksi kaveria olisi halunnut tutustua paremmin niin narsisti yllättäen ilmoitti B:lle että hän pisti välit poikki kaveriin A ja haukkui sen pataluhaksi. B siis luuli näin tapahtuneen mutta todellisuudessa ei mitää välejä pistetty poikki mutta narsisti ei halunnut uhrinsa B:n saavan muita kavereita. Kyse kuusikymppisistä naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimi johdonmukaisesti ja loogisesti, hellittämättä asiasta. Ei koulu voi alkaa kasvattamaan lapsen vanhempaa tavoille
Miltä muulta tuo sinusta kuulostaa? Ajattelen että jos puhutaan mistä tahansa minkä n ottaa kritiikkinä niin tuo aiheen vieminen muualle hämärryttämälöä on hyvinkin tyypillistä mutta uudetkin näkökulmat ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimi johdonmukaisesti ja loogisesti, hellittämättä asiasta. Ei koulu voi alkaa kasvattamaan lapsen vanhempaa tavoilleMiltä muulta tuo sinusta kuulostaa? Ajattelen että jos puhutaan mistä tahansa minkä n ottaa kritiikkinä niin tuo aiheen vieminen muualle hämärryttämälöä on hyvinkin tyypillistä mutta uudetkin näkökulmat ovat tervetulleita.
No ei tämä sun osuus vaikuta myöskään hirveän ratkaisukeskeiseltä, kun diagnoosia yrität hakea vastapuolelle.
Ajavat omaa etuaan, ovat negatiivisia energia syöppöjen, sumuttavat omaa etua tavoitellakseen ja valehtelevat. Uhriutuvat ja ovat minä minä silleen oikeasti ei empatiaa vaikka esittävät teatteria että olisivat muka empattisia
Vierailija kirjoitti:
Toivokaa koulun kanssa myös keskustelua, jossa hän ei ole paikalla. Sitä voi toivoa suoraan koulusta niin ettei hän tiedä.
Voidaanko hallituksista sanoa samaa. Onko hallitus saanut yhtään Suomen etua ajavaa asiaa päätökseen, kuten työvoima- ja turvallisuuspolitiikassa?
Vierailija kirjoitti:
Mä onnistuin saamaan jotain aikaiseksi, kun paikalla oli ylempiä auktoriteettejä. Niitä tämä ihminen kunnioitti ja sai jopa nimen paperiin, joka oli laillisesti sitova. Hän touhusi kyllä kaikenlaista siinä laittomuuksien rajoilla, mutta kun oli vedenpitävä paperi, niin ei halunnut oikeuteen rikkomuksistaan. Ja hänen käytöksensä muutoinkin oli erilaista, kun paikalla oli ulkopuolisia.
Saako sinne palaveriin jonkun sosiaalityöntekijän tai muun? Sinua asiassa avustava juristi olisi ihan paras, mutta on tietysti vähän kallis ratkaisu. Ketä palavereihin osallistuu koulun puolelta? Psykologia, kuraattoria tms? Siellä pitää olla paikalla sen verran ulkopuolisia, että tämä ihminen nyt ymmärtää, että tosi on kyseessä.
Ei pysty. On ihan turha luulotella, että vika on itsessäsi (näinhän hän on opettanut sinut uskomaan). Tämä on persoonallisuuden häiriö, joka ei parana uhria vaihtamalla. Exänä ja uuden uhrin löydettyään hän voi ainakin jonkin aikaa kehuskella, kuinka nykyisellä ei ole mitään ongelmaa hänen kanssaan. Totuus on varsinkin ajan kanssa aivan toinen.
Itse voin jopa fyysisesti pahoin, kun tapasin exän nykyisen. Oli kuitenkin sen verran kiltin ja mukavan oloinen nainen, että soisin hänelle jotain paljon parempaa kuin ne sairaat asiat, joita hän tulee vielä kohtaamaan. Enkä voi muuta kun toivoa, että hän tajuaa tilanteen nopeammin kuin minä.