Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsku on elämässään loppu viimein häviäjä omasta syystään.
Voi kuinka odotankaan tätä päivää muutamien kohdalla!
Haluaisin aina uskoa oikeudenmukaisuuteen. Minun narsisti on sukulainen/perheenjäsen, jonka tassun alla ovat hänen lapsensa ja jopa nuoremmat sisarukset. On vaikea uskoa, että tämä vallanhimoinen ja jopa röyhkeä käytös loppuisi. Jopa omaan raivoisaan käytökseen löytyy aina joku muu syyllinen. On riittävästi perhepiiriä ja ystäviä, jotka eivät tunne tämän henkilön oikeaa luonnetta.
Narsisti kertoo "satuja" niistä ihmisistä, jotka eivät halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Muitten sumuttaminen jatkuu ja narsisti porskuttaa eteenpäin aivan samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse hieman varovainen leimaamaan ketään narisistiksi vain puheiden perusteella; ei ne puheet vaan ne teot.
Esimerkiksi itselläni alkoi hälytyskellot soida kun toinen ei koskaan halunnut viettää aikaa millään tavoin yhdessä minun ja kenenkään muun läheiseni seurassa. Ja keksi usein selityksiä miksei halunnut viettää aikaa jossain julkisessa paikassa (kuten tulla kansssani kauppaan tai kirjastoon ja tai vain lähteä yhdessä kävelylle) vaan mieluiten halusi viettää aikaansa neljän seinän sisällä ja silloinkin mieluummin joko hänen autossa tai minun luonani ei hänen asunnossa.
Puheissaan hän vältteli koskaan mainitsemasta ketään läheisiään. - Aiemmista kumppaneitaan en muista, että hänellä olisi ollut ikinä mitään myönteistä sanottavaa. Ja minä olin kuulemma ai-van erilainen kuin yksikään hänen aiempi kumppaninsa.
Niin. Paholaisen asianajaja-strategia on myös tietty itsetunnoltaan terveen Väittelijä-persoonallisuuden (ENTP) koetinkivi-strategia keskusteluissa. Sairas ei uskalla väitellä itseään osaavampien seurassa, vaan muuttuu väkinäiseksi.
Olen introvertti mutta pidän keskusteluista. Ei siis mistään smalltalkista vaan väittelytyylisestä. Ongelma on se, että ihmiset eivät osaa keskustella/väitellä asiallisesti. Dissaamista, tietämättömyyttä, henkilökohtaisuuksiin menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse hieman varovainen leimaamaan ketään narisistiksi vain puheiden perusteella; ei ne puheet vaan ne teot.
Esimerkiksi itselläni alkoi hälytyskellot soida kun toinen ei koskaan halunnut viettää aikaa millään tavoin yhdessä minun ja kenenkään muun läheiseni seurassa. Ja keksi usein selityksiä miksei halunnut viettää aikaa jossain julkisessa paikassa (kuten tulla kansssani kauppaan tai kirjastoon ja tai vain lähteä yhdessä kävelylle) vaan mieluiten halusi viettää aikaansa neljän seinän sisällä ja silloinkin mieluummin joko hänen autossa tai minun luonani ei hänen asunnossa.
Puheissaan hän vältteli koskaan mainitsemasta ketään läheisiään. - Aiemmista kumppaneitaan en muista, että hänellä olisi ollut ikinä mitään myönteistä sanottavaa. Ja minä olin kuulemma ai-van erilainen kuin yksikään hänen aiempi kumppaninsa.
Niin. Paholaisen asianajaja-strategia on myös tietty itsetunnoltaan terveen Väittelijä-persoonallisuuden (ENTP) koetinkivi-strategia keskusteluissa. Sairas ei uskalla väitellä itseään osaavampien seurassa, vaan muuttuu väkinäiseksi.
Olen introvertti mutta pidän keskusteluista. Ei siis mistään smalltalkista vaan väittelytyylisestä. Ongelma on se, että ihmiset eivät osaa keskustella/väitellä asiallisesti. Dissaamista, tietämättömyyttä, henkilökohtaisuuksiin menemistä.
Tämä on kyllä totta. Nykyään somessa on liian paljon sepittelijöiltä jotka pyrkivät luomaan valheista ja epätotuuksista tosiasioita. Siksipä tulee olla mediakriittinen ja paljastaa tällaiset sepittelijöiden valheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta. Nykyään somessa on liian paljon sepittelijöiltä jotka pyrkivät luomaan valheista ja epätotuuksista tosiasioita. Siksipä tulee olla mediakriittinen ja paljastaa tällaiset sepittelijöiden valheet.
Narsistin valheet jos menee paljastamaan, on piru irti. Narsisti myös vaistoaa ja selvittää jos jonkun käytös on muuttunut. On parempi vain olla välittämättä narsistin touhuista. Antaa esittää omaa näytelmäänsä, uskokoon ken haluaa. Lopulta narsisti kuitenkin aivan itse karkoittaa läheisensä, mukaan lukien sisaruksensa, kumppaninsa, lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen narsisti on jouluna?
Lapsuudesta muistan elävästi, että oli kännissä, pahoinpiteli minua ja äitiäni, ja hajotti paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sanottu varmaan jo useasti, mutta narsistit liioittelevat usein paljon. Molempiin suuntiin, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos narsku pomo moittii sinua, hän tekee sen sellasella volyymillä että ulkopuolinen luulisi kyseessä olevan täyden katastrofin ja tuon mokan johtaneen firman "lähes" konkurssin partaalle. Hän shokeeraa sinut täysin ja tämän löylytyksen jälkeen olosi on taatusti kuin sinut olisi pieksetty.Vastaavasti sitä hännystelijäänsä jota hän esim töissä nostaa jalustalle hän kehuu vuolaadti tuon tuostakin ihan niistä suorituksista joita muutkin tekee kuukausittain. Tiettävästi pikku puutteilla ja normi sähläyksillä ja riidoilla siivitetty projekti onkin yhtäkkiä hänen suustaan kuultuna loistavasti ja todella ammattimaisesti hoidettu projekti, kertakaikkiaan on upeaa seurata näin ammattimaista otetta.
Eli asiat saadaan aina näyttämään siltä miltä halutaan.
Just näin - hyvä pointti!
Ihokarvat nousi pystyyn kun luin tuon yo kirjoituksen.
Mun ex esihenkilöhän teki just tätä. Me muut tiimiläiset ihmeteltiin monesti miksi hän on niin "haltioitunut" tuon hännystelijä suosikkinsa josain ihan tavallisesta tekemisestä, suorituksista mitä me muut vanhat konkarit tehtiin rutiininomaisesti.
Toisaalta kun jotain normi hässäkkää tai nokkapokkaa oli jossain kiperässä paikassa stressaantuneena, hän jopa jakeli kirjallisia varoituksia niille kenestä ei niinkään välittänyt. Eli ampui itikkaa haulikolla.
Ihan umpihulluakka.
Oikeasti tajusin mistä oli kyse NYT kun luin tämän tekstin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsku on elämässään loppu viimein häviäjä omasta syystään.
Sama täällä!
Ja haluaisin luottaa sanontaan
"Paha saa aina palkkansa" jolla ennen tarkoitettiin sitä että nämä ilkeät persoonat joutuu joskus itse kärsimään.
Mutta taitaa olla niin että tämänkaltaiset muita nujetavat ilkeät mutta älykkäät narskut vaan porskuttaa elämässä eteenpäin ja muut saa väistyä haavojaan nuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti huomaa, että viihdyt jossain porukassa, hän alkaa vähätellä ja pilkata sinua, pyrkii nolaamaan.
Omat vanhempani ovat narsisteja. Alleviivaan tämän ihan täysin.
Kotona oli vakavaa väkivaltaa kulissien takana. Kulissit olivat hienot, oli autoja ja omakotitalo, töitä ja veneitä, vanhemmillani oli kalliit harrastukset ja he syytivät niihin loputtomasti rahaa.
Tanssin balettia pikkukaupungin baletinopettajan tunneilla ja kun tunneilleni tuli baletinopettaja suuremmasta kaupungista etsimään tunneillensa lahjakkaita oppilaita, hän valitsi muunmuassa minut ja muutaman muun. Vanhempani kielsivät nämä tunnit. Muiden valituiden vanhemmat kuskasivat heitä saamaan tunteja toisesta kaupungista. Minulle ei ollut enää tunteja tietyn tason saavutettua ja jätin harrastuksen. Tietysti vanhempani uhriintuivat vuosikymmeniä jälkeenpäin koska maksoivat kalliit tunnit. Alistettuna en uskaltanut koskaan sanoa että itsehän kielsitte koska ette olleet valmiit panostamaan.
Tämä oli vain yksi esimerkki joka ei ollut vakava. Vakavampia on sen sijaan kuinka minut nolattiin suvun ja ystävieni edessä. Vanhempieni bravuuria oli teininä istuttaa minut sukulaisten eteen ja kertoa kaikki erheeni ja virheeni. He pilkkasivat, esittivät minut huorana ja kertoivat kuinka minusta ei tule mitään.
Olen katkera siitä että sukulaiseni eivät koskaan kysyneet minulta miten voin. Puhumattakaan siitä että on kauheaa tulla julkisesti nolatuksi ja joutua ilmettömänä istumaan ja kuuntelemaan kuinka minusta puhuttiin kamalasti, jopa valehdellen. Kuulostaa pikkujutulta, mutta ei se sitä ollut. Se oli systemaattista loukkaamista, vähättelyä ja kiusaamista.
Miten kaksi aikuista ihmistä voikaan haluta nujertaa jo valmiiksi lyödyn ja alistetun ihmisen? Minua hakattiin remmillä kun olin teini, riisutettiin alasti vanhempieni edessä, he hakkasivat ja tuijottelivat vartaloani.
Tämä vallankäyttö jatkui myös kouluuni. Olin kiusattu ja arka nuori, ystäväpiirini oli jo hajonnut koska vanhempiani pidettiin outoina ja ystäväni pelkäsivät heitä. Koetin tunneilla vajota penkkiini ja toivoin ettei kukaan ottaisi minua sinä päivänä tikun nokkaan. Vanhempani soittelivat kouluuni ja kertoivat minusta kamalia asioita.
Esimerkiksi kun lähdin ammattikouluun toiselle paikkakunnalle, en tiennyt että vanhempani soittelivat joka viikko koululle opolle. Jopa niinkin yksinkertainen asia kuin että olin 8 ja 9 luokalla opiskellut ranskaa, väännettiin valeeksi ja opo vielä uskoi sen vaikka todistuksessani luki hyvät arvosanat. Näin narsisti saa jopa todistuksen arvosanat valeeksi. Minua kuskattiin jopa sukupuolitautitesteihin, vanhempani luulivat että virtsatieinfektio oli sukupuolitauti ja opo vei minut lääkärille, tuli vastaanottohuoneeseen, kertoi lääkärille jutelleensa vanhempieni kanssa ja he epäilevät minulla olevan klamydia. Yritin ärtyneenä selittää lääkärille ettei tuo pidä paikkaansa. Minut laitettiin nöyryyttäviin tutkimuksiin jossa opo oli mukana. Olin neitsyt.
Tämä hirmuhallinto ulottui keski-ikään asti, sain heistä tarpeekseni. Nyt he saavat kieroilla keskenään. En enää ikinä halua heitä elämääni.
Anteeksi pitkä vuodatus, tulipa kerrattua traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti huomaa, että viihdyt jossain porukassa, hän alkaa vähätellä ja pilkata sinua, pyrkii nolaamaan.
Omat vanhempani ovat narsisteja. Alleviivaan tämän ihan täysin.
Kotona oli vakavaa väkivaltaa kulissien takana. Kulissit olivat hienot, oli autoja ja omakotitalo, töitä ja veneitä, vanhemmillani oli kalliit harrastukset ja he syytivät niihin loputtomasti rahaa.
Tanssin balettia pikkukaupungin baletinopettajan tunneilla ja kun tunneilleni tuli baletinopettaja suuremmasta kaupungista etsimään tunneillensa lahjakkaita oppilaita, hän valitsi muunmuassa minut ja muutaman muun. Vanhempani kielsivät nämä tunnit. Muiden valituiden vanhemmat kuskasivat heitä saamaan tunteja toisesta kaupungista. Minulle ei ollut enää tunteja tietyn tason saavutettua ja jätin harrastuksen. Tietysti vanhempani uhriintuivat vuosikymmeniä jälkeenpäin koska maksoivat kalliit tunnit. Alistettuna en uskaltanut koskaan sanoa että itsehän kielsitte koska ette olleet valmiit panostamaan.
Tämä oli vain yksi esimerkki joka ei ollut vakava. Vakavampia on sen sijaan kuinka minut nolattiin suvun ja ystävieni edessä. Vanhempieni bravuuria oli teininä istuttaa minut sukulaisten eteen ja kertoa kaikki erheeni ja virheeni. He pilkkasivat, esittivät minut huorana ja kertoivat kuinka minusta ei tule mitään.
Olen katkera siitä että sukulaiseni eivät koskaan kysyneet minulta miten voin. Puhumattakaan siitä että on kauheaa tulla julkisesti nolatuksi ja joutua ilmettömänä istumaan ja kuuntelemaan kuinka minusta puhuttiin kamalasti, jopa valehdellen. Kuulostaa pikkujutulta, mutta ei se sitä ollut. Se oli systemaattista loukkaamista, vähättelyä ja kiusaamista.
Miten kaksi aikuista ihmistä voikaan haluta nujertaa jo valmiiksi lyödyn ja alistetun ihmisen? Minua hakattiin remmillä kun olin teini, riisutettiin alasti vanhempieni edessä, he hakkasivat ja tuijottelivat vartaloani.
Tämä vallankäyttö jatkui myös kouluuni. Olin kiusattu ja arka nuori, ystäväpiirini oli jo hajonnut koska vanhempiani pidettiin outoina ja ystäväni pelkäsivät heitä. Koetin tunneilla vajota penkkiini ja toivoin ettei kukaan ottaisi minua sinä päivänä tikun nokkaan. Vanhempani soittelivat kouluuni ja kertoivat minusta kamalia asioita.
Esimerkiksi kun lähdin ammattikouluun toiselle paikkakunnalle, en tiennyt että vanhempani soittelivat joka viikko koululle opolle. Jopa niinkin yksinkertainen asia kuin että olin 8 ja 9 luokalla opiskellut ranskaa, väännettiin valeeksi ja opo vielä uskoi sen vaikka todistuksessani luki hyvät arvosanat. Näin narsisti saa jopa todistuksen arvosanat valeeksi. Minua kuskattiin jopa sukupuolitautitesteihin, vanhempani luulivat että virtsatieinfektio oli sukupuolitauti ja opo vei minut lääkärille, tuli vastaanottohuoneeseen, kertoi lääkärille jutelleensa vanhempieni kanssa ja he epäilevät minulla olevan klamydia. Yritin ärtyneenä selittää lääkärille ettei tuo pidä paikkaansa. Minut laitettiin nöyryyttäviin tutkimuksiin jossa opo oli mukana. Olin neitsyt.
Tämä hirmuhallinto ulottui keski-ikään asti, sain heistä tarpeekseni. Nyt he saavat kieroilla keskenään. En enää ikinä halua heitä elämääni.
Anteeksi pitkä vuodatus, tulipa kerrattua traumoja.
Älä ole missään tekemisissä tuollaisten sadististen paskakasojen kanssa.
Olen aiemmin laittanut tänne YouTubessa olevia hyviä ja asiallisia narsismiin liittyviä kanavia mm. DoctorRamani, Surviving Narcissism, Narsisti vs. Minä. Tuohon voisi lisätä vielä kanavan nimeltä Exposing the Narcissist with Clarice.
Noista on ollut ainakin itselleni paljon apua kun on joutunut käymään läpi sitä kaikkea mitä tapahtui narsistisen ihmissuhteen aikana ja sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Millainen narsisti on jouluna?
Silloin kun oltiin naimisissa (15 vuotta) ja lapsiperhe niin joulut piti mennä narsistimiehen sääntöjen mukaan. Jos minä tai lapset ehdotettiin jotain jouluruokia niin piru oli irti kun emme ymmärtäneet että joulupöytä piti kattaa miehen lapsuudenkodin perinteen mukaan. Seurauksena oli että lapset elivät joulunpyhät parilla kinkkusiivulla, minä vegenä söin joulunpyhät itse alusta asti pilkottua rosollia (kaupan valmis ei käynyt miehelle) ja mies pisteli kielileikettä, maksapateeta ja silakkaa. Ja kyllä odotin arkea ja että sain normaaliruokaani.
Nyt erosta 2 vuotta ja tänä vuonna lapset minulla joulun. Uhkailu, kiristys ja haukkuminen viesteillä alkoi taas. Olen sitä ja tätä ja tuota. Sen lisäksi ex on käskenyt minut nyt luokseen käymään. Ei pelkoa, en mene. Ilmeisesti yrittää pilata jouluani mutta ei onnistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin laittanut tänne YouTubessa olevia hyviä ja asiallisia narsismiin liittyviä kanavia mm. DoctorRamani, Surviving Narcissism, Narsisti vs. Minä. Tuohon voisi lisätä vielä kanavan nimeltä Exposing the Narcissist with Clarice.
Noista on ollut ainakin itselleni paljon apua kun on joutunut käymään läpi sitä kaikkea mitä tapahtui narsistisen ihmissuhteen aikana ja sen jälkeen.
Sam Vakninin Youtube kanava on todella hyvä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sam Vakninin Youtube kanava on todella hyvä myös.
Samoin HG Tudorin Ultra - kanava, sekä Mental Healness ja Raw Motivations - kanavat.
Gray rock linja toimivuudeltaan on vähän kaksijakoinen. Tietysti kun ei ole tekemisissä nassen kanssa tai ihan minimin, niin nasse kyllä huomaa tuon muutoksen. Varsinkin jos on toiminut pitkään luotettavana lähteenä narsistille. Huomasin tuon konkreettisesti vähän aikaa sitten kun nasse teki kontrollisoiton. Eli ei sillä mitään asiaa ollut taaskaan halusi vaan varmistaa asemaa hovissa ja kyllä sieltä sellainen viha ja kiukku paistoi äänensävyssä läpi. No juttelin jonkin verran sen kanssa ja kuten jo tiesinkin, että nyt tästä tulee itselle taas se ihmeellinen olo muutamaksi päiväksi ja niin siinä kävi. Kun nasse soitti niin en vastannut puhelimeen, tuntui jotenkin oikealta, soitin sitten kuitenkin itse takaisin kyllä muutaman tunnin päästä, tilanne on nyt se että nasse on varuillaan koska on huomannut käytökseni muuttuneen. No vastaan sille seuraavan kerran puhelimeen joskus kesällä tai jos ei huvita niin myöhemmin mutta vaikuttaisi, että tilanne siltä osin hallinnassa, tosin yllätyksiä voi tulla kun hulluista puhutaan.
Narsistin kanssa ei kannata olla missään tekemisissä kun tunnistaa sellaisen. Jos joutuu olemaan tekemisissä niin ei mitään ylimääräistä kanssakäymistä, juttelua tms. Pelkkä asialinja kaikessa, ei mitään muuta. Narsistilta tulleisiin viesteihin tai puheluihin ei kannata reagoida mitenkään, jos pakolliset asiat on jo hoidettu. Yrittää tuolla tavoin vain kontrolloida ja joissain tapauksissa myös pelotella. Jos yhteydenotot menevät kiusaamiseksi ja uhkailuiksi on parempi olla yhteydessä poliisiin kuin pyytää narsistia lopettamaan käytöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ketjussa on ainakin yksi aito narsisti, joka määräilee muita ja poistelee itselleen epämieluisia totuuksia....
Narsisti on siis kykenemätön keskusteluun.
Helppo poistella kun on moderaattoriksi päässyt.
"Anna narsistille vähän valtaa niin voit olla varma, että narsisti käyttää sitä väärin."
Näin se on.
Narsistisia tai epävakaita piirteitä omaava puhuu usein siitä kuinka hän on riippumaton kaikista muista ihmisistä.
Tämä on vain defenssi heillä vaikka esittävät muuta.
Todellisuudessa tällainen on kyvytön normaaliin kanssakäymiseen kenenkään kanssa koska hakee alitajuisesti vain jommankumman vanhempansa korviketta joka korjaisi hänen lapsuutensa traumat ja vaillejäämisensä.
Välttäkää näitä ihmisenmuotoisia kuoria ja kertokaa muillekin jos törmäätte näihin missä tahansa.