Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Uhriutuva narsisti on vastenmielisen kuvottava yksilö. Ei myönnä koskaan omia virheitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tunteisiin meno johtaa narsistiseen raivoon.
Narsisti saattaa triggeroitua tähän jos jotkut hänelle tuntemattomat ihmiset ovat keskinäisessä keskustelussaan eri mieltä kuin narsisti. Narsistin pitää saada hallita keskustelua jossa vain hänen mielipiteensä on oikea ja muuta ei sallita. Narsisti uhriutuu myös lähes aina tällaisissa tilanteissa.
Just kävin keskustelua narskun kanssa. Esti.
Narsisti ystävänä. Sairastaa epävakautta (BPD), ahdistusta ja masennusta. Mahdoton kumppani.
M: Olitko juonut alkoholia viimeisimmän jälkeen? Vaikutat sekavalta.
N: Voi, kunpa olisinkin! Harvemmin kun sä!
M: Paljonko sulla menee rahaa kuukaudessa alkoholiin, pyydät kuitenkin laskuihin rahaa?
N: 7 miljoonaa, eli vähemmän kun sulla.
M: Ei ole todellinen vastaus esittämääni kysymykseen.
N: Idiottimainen kysymys, samanlainen vastaus.
M: Ei siinä mitään idioottimaista ole. Tiedän, että juot paljon. Kysyn paljonko siihen menee kuukaudessa. Joudut kuitenkin diakonissalta hakemaan ruokakasseja ja ystäviltä pyytämään rahaa laskuihin.
N: Yksi asia mikä vapautti ihmiset. Haista v***u!
M: Et taida olla kunnossa nyt, jutellaan myöhemmin.
Itse en juo siis ollenkaan, olen vaan huolissani kun N juo masennukseen, joka pahentaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti saattaa triggeroitua tähän jos jotkut hänelle tuntemattomat ihmiset ovat keskinäisessä keskustelussaan eri mieltä kuin narsisti. Narsistin pitää saada hallita keskustelua jossa vain hänen mielipiteensä on oikea ja muuta ei sallita. Narsisti uhriutuu myös lähes aina tällaisissa tilanteissa.
Narsisti ystävänä. Sairastaa epävakautta (BPD), ahdistusta ja masennusta. Mahdoton kumppani.
M: Paljonko sulla menee rahaa kuukaudessa alkoholiin, pyydät kuitenkin laskuihin rahaa?
M: Ei siinä mitään idioottimaista ole. Tiedän, että juot paljon. Kysyn paljonko siihen menee kuukaudessa. Joudut kuitenkin diakonissalta hakemaan ruokakasseja ja ystäviltä pyytämään rahaa laskuihin.
Itse en juo siis ollenkaan, olen vaan huolissani kun N juo masennukseen, joka pahentaa sitä.
Siis miksi tämä toinen keskustelija kuulustelee ja luulee, että toisen ihmisen asiat kuuluvat hänelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi tämä toinen keskustelija kuulustelee ja luulee, että toisen ihmisen asiat kuuluvat hänelle?
Sinulta puuttuu varmaan empatiakykyä.
Jos läheinen joisi, kyllä itseänikin huolettaisi. Rahaa ei kyllä kannata antaa kun menee juomisiin. Silloin tosin ei pidä pyytääkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas on tuttu kaava menossa täällä.
Narsisti laittoi ikävän haukkuma viestin minusta. Vastasin siihen asiallisesti, mutta ilmoitin etten aio olla enää hänen kanssaan tekemissä ja perustelin sen sillä mitä kaikkea ikävää hän on taas viime aikoina tehnyt monille ihmisille ja mitä seuraamuksia siitä on kaikille koitunut. Meni viikko ettei hänestä kuulunut mitään (tämä on tyypillistä, että tulee hänen radiohiljaisuus). Tänään taas laitellut viestejä missä kehittää taas uutta draamaa haukkuen minua ja mitä olen joskus tehnyt (ja siinäkin muutti tarinan kulkua ja tarkoitusta), eli hän ohitti ja jätti vastaamatta siihen minun viestiini ja lisäsi taas haukkumiskierroksia minuun. Taidan laittaa hänelle vihdoin eston.
Oikeastaan tänään mietin taas mitä hittoa tuossa ihmisessä olen ikinä nähnytkään. Pelkän paskan puhumista ja käytös epämiellyttävää.
Tyypillistä on, että narsisti haluaa kohteensa takaisin "sykliinsä". Pyydetään anteeksi, vaikkapa kyyneleitten kera. Minun narsisti pyysi joskus muinoin anteeksi sen takia, että oli itselle tullut huono olo. Ei siis siksi, että minulla oli ollut huono olo, kun olin hänen kiusattavanaan. Asiat voivat anteeksipyynnön jälkeen olla jonkun aikaa ok, mutta aivan varmasti narsisti palaa samoihin kuvioihinsa. Minulle se oli haukkuminen, nimittely, aggressiivinen käytös (puhkui, nimitteli, paiskoi tavaroita).
Nämä syklit toistuivat ja käytös vielä sen mukana voimistui. Paras sanoa hyvästi(t) tai vetäytyä vähitellen taka-alalle.
Jep, juuri näin. On tosi salapoliisi, googlaa kaikki maailman ihmiset ja utelee kautta rantain tai jopa tosi suoraan. Haluaa tietoja, joita voi myöhemmin hyödyntää. Tuttu kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ketjussa on ainakin yksi aito narsisti, joka määräilee muita ja poistelee itselleen epämieluisia totuuksia....
Narsisti on siis kykenemätön keskusteluun.
Saako kontrolloivaa narsisti/psyko/sosiopaattia kiusata takaisin, kun sellaisen huomaa? Hänellähän ei ole tunne-elämää tai omaatuntoa. Jotenkin hänelle silti menee aina tunteisiin.
Tuosta sinun kommentista näkee miten helposti noita narsistidiagnooseja heitellään.
Oletko sinä se sama tyyppi, joka nimitti jotain tähän ketjuun tyhjän viestin lähettänyttä narsistiksi? Winner oli muistaakseni senkin nimimerkki.
Muistetaan että sana narsisti ei tarkoita diagnoosin saanutta vaan on yleiskieltä. Ymmärrän kyllä että on ihmisiä jotka väkisin haluavat rajata tuon yleiskielisen ilmaisun käyttöä. Mä haluaisin ymmärtää että miksi? Mikä tuossa sanassa on sellaista joka triggeroi?
Ei se ole mitään yleiskieltä. Narsismi on persoonallisuushäiriö ja melko harvinainen.
Narsistiksi syyttely on todella leimaavaa ja voi täyttää kunnianloukkauksen määritelmän.
Kaikki huono käytös ei ole narsismia. Joku voi vaan olla itsekeskeinen tai ilkeä olematta narsisti.
Psykiatri Hannu Lauerma on todennut, että narsismi nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä.
Menee nyt hiustenhalkomiseksi. Jos käytös sisältää voimakkaasti narsistisia piirteitä pitkällä ajalla ja toistuvasti niin aika usein ihmiset käyttävät yleiskielistä sanaa narsisti. Se ei tarkoita diagnoosin saanutta. Tietysti aina kannattaa elämässään käyttäytyä muita kohtaa niin ettei anna millään tavalla aihetta siihen että käytös täyttäisi negatiivisia narsistisia piirteitä paljon yleisen elämäkokenuksen mukaan. Eikö totta?
Se ei edelleenkään ole mitään yleiskieltä.
Narsistiksi nimittely kertoo siitä, että joku on omin päin diagnosoinut jollekin narsistisen persoonallisuushäiriön.
Tuota viimeistä lausettasi en ymmärtänyt.
Narsistinen, estynyt, vaativa, epävakaa, huomionhakuinen yms,
-sanoja käytetään yleiskielessä kuvaamaan ihmistä, joilla on keskimääräistä enemmän kyseistä ominaisuutta. Niitä voi siis käyttää, vaikka kyseessä ei olisi ihminen, jolla on diagnostisoitu esim. narsistinen persoonallisuus.
Itse käytän yleiskielessä sanaa narsistinen, niin ei kukaan luule, että kyse on diagnoosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän väittää narsistiksi ihmistä jolla on toinen häiriö. Tuosta "huolehtivuudesta" itselle tuli mieleen narsistin tapa "huolehtia". Toksista joka tapauksessa ja olkoon kuinka alkoholistia niin tuollainen puhe ei ole huolehtimista vaan kontrollointia ja hyvin epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ketjussa on ainakin yksi aito narsisti, joka määräilee muita ja poistelee itselleen epämieluisia totuuksia....
Saako kontrolloivaa narsisti/psyko/sosiopaattia kiusata takaisin, kun sellaisen huomaa? Hänellähän ei ole tunne-elämää tai omaatuntoa. Jotenkin hänelle silti menee aina tunteisiin.
Tuosta sinun kommentista näkee miten helposti noita narsistidiagnooseja heitellään.
Oletko sinä se sama tyyppi, joka nimitti jotain tähän ketjuun tyhjän viestin lähettänyttä narsistiksi? Winner oli muistaakseni senkin nimimerkki.
Muistetaan että sana narsisti ei tarkoita diagnoosin saanutta vaan on yleiskieltä. Ymmärrän kyllä että on ihmisiä jotka väkisin haluavat rajata tuon yleiskielisen ilmaisun käyttöä. Mä haluaisin ymmärtää että miksi? Mikä tuossa sanassa on sellaista joka triggeroi?
Ei se ole mitään yleiskieltä. Narsismi on persoonallisuushäiriö ja melko harvinainen.
Narsistiksi syyttely on todella leimaavaa ja voi täyttää kunnianloukkauksen määritelmän.
Kaikki huono käytös ei ole narsismia. Joku voi vaan olla itsekeskeinen tai ilkeä olematta narsisti.
Psykiatri Hannu Lauerma on todennut, että narsismi nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä.
Menee nyt hiustenhalkomiseksi. Jos käytös sisältää voimakkaasti narsistisia piirteitä pitkällä ajalla ja toistuvasti niin aika usein ihmiset käyttävät yleiskielistä sanaa narsisti. Se ei tarkoita diagnoosin saanutta. Tietysti aina kannattaa elämässään käyttäytyä muita kohtaa niin ettei anna millään tavalla aihetta siihen että käytös täyttäisi negatiivisia narsistisia piirteitä paljon yleisen elämäkokenuksen mukaan. Eikö totta?
Narsistiksi nimittely kertoo siitä, että joku on omin päin diagnosoinut jollekin narsistisen persoonallisuushäiriön.
-sanoja käytetään yleiskielessä kuvaamaan ihmistä, joilla on keskimääräistä enemmän kyseistä ominaisuutta. Niitä voi siis käyttää, vaikka kyseessä ei olisi ihminen, jolla on diagnostisoitu esim. narsistinen persoonallisuus.Itse käytän yleiskielessä sanaa narsistinen, niin ei kukaan luule, että kyse on diagnoosista.
Narsistisuus pitää sisällään tukun erilaisia oireita:
suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve, empatian vähäisyys, kateellisuus, ylimielisyys ja hyväksikäyttö.
Sana narsistinen on psykologinen termi, jota käytetään lähinnä oikeuspsykiatriassa.
Nuo muut sanat voi olla käytössä muussakin merkityksessä.
Esimerkkejä:
Epävakaa sää
Estynyt tulemaan paikalle (ei psyykkisistä syistä)
Vaativa työ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
-sanoja käytetään yleiskielessä kuvaamaan ihmistä, joilla on keskimääräistä enemmän kyseistä ominaisuutta. Niitä voi siis käyttää, vaikka kyseessä ei olisi ihminen, jolla on diagnostisoitu esim. narsistinen persoonallisuus.Itse käytän yleiskielessä sanaa narsistinen, niin ei kukaan luule, että kyse on diagnoosista.
suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve, empatian vähäisyys, kateellisuus, ylimielisyys ja hyväksikäyttö.Sana narsistinen on psykologinen termi, jota käytetään lähinnä oikeuspsykiatriassa.
Esimerkkejä:
Epävakaa sää
Vaativa työ
Suuruuskuvitelmat - henkilö kuvittelee pystyvänsä muuttamaan normeja, muita ihmisiä jnejne. Tunnepuolella omaa jatkuvia fantasioita jostain elämää suuremmasta rakkaussuhteesta (johon hän ei oikeasti kykene.
Voimakas ihailun tarve - tarvitsee jatkuvasti jopa päivittäin epänormaalin paljon ihailua muilta ihmisiltä. Somessa näitä näkee paljon kun kalastavat tykkäyksiä tai seuraajia. Nauttivat epätavallisen paljon siitä kuinka muut ihmiset vain katsovat häntä ihaillen.
Empatian vähäisyys - on kykenevä loukkaamaan hänelle läheisimpiäkin ihmisiä äärimmäisen törkeällä tavalla ja syyttää loukattuja siitä että hänen tekonsa aiheutuivat heistä. Ei kykene muuhun kuin ns kylmään empatiaan eli näyttelee empatiaa
Kateellisuus - on kateellinen muille ihmisille jatkuvasti. Ei tunne aitoa iloa toisten onnistumisista.
Ylimielisyys - suhtautuu muihin ihmisiin halveksuen ja ylimielisesti varsinkin jos muilla ihmisillä on vaikeampi tilanne elämässään.
Hyväksikäyttö - muut ihmiset ovat tarpeen tullen roskiin heitettäviä esineitä ja/tai välineitä itsetunnon kohotukseen. Ei aitoa vastavuoroisuutta.
Minä katson parasta aikaa, kun narskun maailma murenee. Ei saanut pidettyä minua otteessaan, olin liian älykäs. Ei saa pidettyä nykyistä otteessaan, otti taas liian älykkään. On tehnyt paljon muitakin vääriä valintoja, jotka nyt alkavat tuhota hänen ylemmyttään ja sitä hän ei kestä. Henkinen terveys alkaa rakoilla, fyysinen terveys alkaa rakoilla. Sellaista se karma on... Edelleen syyttää kaikkia muita kuin itseään. Ketään ei enää kiinnosta.
Mun kokemuksen mukaan narsisti on tosi lapsellinen suhteessa omiin lapsiinsa.
Kehuskelee heille omilla rahoillaan ja haluaa leveillä heille kuin hölmöimmät teinit.
Ihailua mistä suunnasta vaan.
Ja jutut ovat enemmän tarinoita itsestään kuin esim lapsien kuulumisten kyselyä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan narsisti on tosi lapsellinen suhteessa omiin lapsiinsa.
Kehuskelee heille omilla rahoillaan ja haluaa leveillä heille kuin hölmöimmät teinit.
Ihailua mistä suunnasta vaan.
Ja jutut ovat enemmän tarinoita itsestään kuin esim lapsien kuulumisten kyselyä.
Juu, todellakin. On varsin mielenkiintoista kuunnella, millaisia asioita oma 5-vuotiaani kertoo milloinkin isästään. Kun kysyn, mistä lapsi on sellaista päätellyt, hän julistaa tyytyväisenä, että isä on kertonut. Yksi "parhaista" tähän mennessä on, että puolustusvoimissa työskentelevä isä on maailman paras sotilas. "Iskä sanoi itse niin." Jep.
Vierailija kirjoitti:
Minä katson parasta aikaa, kun narskun maailma murenee. Ei saanut pidettyä minua otteessaan, olin liian älykäs. Ei saa pidettyä nykyistä otteessaan, otti taas liian älykkään. On tehnyt paljon muitakin vääriä valintoja, jotka nyt alkavat tuhota hänen ylemmyttään ja sitä hän ei kestä. Henkinen terveys alkaa rakoilla, fyysinen terveys alkaa rakoilla. Sellaista se karma on... Edelleen syyttää kaikkia muita kuin itseään. Ketään ei enää kiinnosta.
Niinhän siinä käy kun itsereflektio ja itsetutkiskelukin on vain näyteltyä teatteria ihailun saamiseksi. Lopulta kupla puhkeaa ja narsistinen ihminen ei pääsekään sinne fantasioidensa sateenkaaren taakse noutamaan aarrettaan ja ihmisiä ei enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jep, juuri näin. On tosi salapoliisi, googlaa kaikki maailman ihmiset ja utelee kautta rantain tai jopa tosi suoraan. Haluaa tietoja, joita voi myöhemmin hyödyntää. Tuttu kuvio.
Tietojen urkinta voi olla myös epäsuoraa.
Henkilö on korostetusti vähän reppana, hajamielinen, hetken lapsi. Voi mennä pitkäkin aika, juuri kun sinulla on kiire tai jotain tärkeää, nasse ilmestyy juuri sillä hetkellä. Muka sattumalta.
Ihmettelee miten se saattoi tietää? No muisti, aivan systemaattisesti muistaa muiden menot ja asiat ja ajankohdat.
Se on niin sairasta. Muistaa erikseen milloin pitää taas tehdä pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve, empatian vähäisyys, kateellisuus, ylimielisyys ja hyväksikäyttö.Sana narsistinen on psykologinen termi, jota käytetään lähinnä oikeuspsykiatriassa.
Esimerkkejä:
Epävakaa sää
Vaativa työSuuruuskuvitelmat - henkilö kuvittelee pystyvänsä muuttamaan normeja, muita ihmisiä jnejne. Tunnepuolella omaa jatkuvia fantasioita jostain elämää suuremmasta rakkaussuhteesta (johon hän ei oikeasti kykene.
Voimakas ihailun tarve - tarvitsee jatkuvasti jopa päivittäin epänormaalin paljon ihailua muilta ihmisiltä. Somessa näitä näkee paljon kun kalastavat tykkäyksiä tai seuraajia. Nauttivat epätavallisen paljon siitä kuinka muut ihmiset vain katsovat häntä ihaillen.
Empatian vähäisyys - on kykenevä loukkaamaan hänelle läheisimpiäkin ihmisiä äärimmäisen törkeällä tavalla ja syyttää loukattuja siitä että hänen tekonsa aiheutuivat heistä. Ei kykene muuhun kuin ns kylmään empatiaan eli näyttelee empatiaa
Kateellisuus - on kateellinen muille ihmisille jatkuvasti. Ei tunne aitoa iloa toisten onnistumisista.
Ylimielisyys - suhtautuu muihin ihmisiin halveksuen ja ylimielisesti varsinkin jos muilla ihmisillä on vaikeampi tilanne elämässään.
Hyväksikäyttö - muut ihmiset ovat tarpeen tullen roskiin heitettäviä esineitä ja/tai välineitä itsetunnon kohotukseen. Ei aitoa vastavuoroisuutta.
Politiikasta löytyy tällaisia ... on myös lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Hän väittää narsistiksi ihmistä jolla on toinen häiriö. Tuosta "huolehtivuudesta" itselle tuli mieleen narsistin tapa "huolehtia". Toksista joka tapauksessa ja olkoon kuinka alkoholistia niin tuollainen puhe ei ole huolehtimista vaan kontrollointia ja hyvin epäkohteliasta.
Eli sinusta on ok, että kyseinen viinaa lipittävä ei edes kerro paljonko hänellä menee sosiaalituista viinaan, kun tulee kyselemään rahattomana fyffee sähkölaskuun ja puhelinlaskuun? Maksaisitko itse toisen laskuja, kun tietäisit että kaveri juo rahansa? Vuokran saa maksettua. Hakee ruoat diakonialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta puuttuu varmaan empatiakykyä.
Jos läheinen joisi, kyllä itseänikin huolettaisi. Rahaa ei kyllä kannata antaa kun menee juomisiin. Silloin tosin ei pidä pyytääkään.
Juoppo kannattaa jättää yksin juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietojen urkinta voi olla myös epäsuoraa.
Henkilö on korostetusti vähän reppana, hajamielinen, hetken lapsi. Voi mennä pitkäkin aika, juuri kun sinulla on kiire tai jotain tärkeää, nasse ilmestyy juuri sillä hetkellä. Muka sattumalta.
Ihmettelee miten se saattoi tietää? No muisti, aivan systemaattisesti muistaa muiden menot ja asiat ja ajankohdat.
Se on niin sairasta. Muistaa erikseen milloin pitää taas tehdä pahaa.
Vasta eron jälkeen tajusin kunnolla millainen exä on. Oli tutkinut puhelimeni monet kerrat, lukenut viestit. Niissä ei sinällään ollut mitään, mutta joitakin kertoja ihmettelin miten voi tietää kaverini asioita. Ei silloin edes tullut mieleen että tekee tuota ja puhelinta ei kannata jättää kodin pöydälle nukkuessa tms. Samoin jos itselläni oli joku tärkeä homma jossa hän lupasi auttaa, niin viime tipassa perui jollain verukkeella. Tajusin loppuvaiheessa että kyllä vaan, tuo tyyppi sabotoi ja yrittää pistää kapuloita rattaisiin sen minkä kykenee. Haluaa oikeasti pahaa lähimmilleen ja heidän kaikenlainen onnistuminen on sille myrkkyä. Todellakin tekee huonoa ajatella sitä kaikkea. Ehti aiheuttaa paljon pahaa monessa asiassa em. lisäksi. Sitä on edelleen vaikea käsittää miten nuo ihmisenkuoret toimivat. Narsisti on täynnä myrkkyä, kaikenlainen omatunto tai empatia puuttuu.
Olette kaikki aikuiskiusaajia kun puhutte narsismista lähisuhteissa.