Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vaimon sisko on narsisti, enkä välittäisi pitää yhteyttä. Lisäksi hän ei pidä minusta sillä en jaksa mielistellä hänen typeriä juttujaan. (Valittaa ja kritisoi aihe toisen jälkeen sitä kun muut on niin surullisen surkeita. Toinen teema on "minä".)
No, lupauduin viettää joulunpyhät heillä.
Saas nähdä miten välttelen niin ettei se vie kaikkea huomiota ja pysyn järjissäni.
Tyyppi avautuu chatissa niille keiden kuvittelee olevan kaltaisiaan tai pitävän hänen juttujaan 'harmittomana' tai oikeutettuna. Esimerkiksi kertoo, että jos joku sanoo hänelle pahasti (eli suomeksi ansaittua kritiikkiä) niin hän kostaa esimerkiksi varastamalla tältä jotain tai puhumalla paskaa selän takana.
Pahan sanomisen lisäksi syynä 'kostoon' voi olla että toinen yrittää iskeä naista johon hän itse on rakastunut. On mm. potkinut eräästä radioaiheisesta porukasta jäsenen pois, koska tämä jutteli baari-illassa tämän mielitietylle. Kyseinen porukka on kokolailla hajonnut, koska hän ei narsistina osaa olla johtaja ja taipumustensa takia lähinnä hajottaa tiimiä sen sijaan että kasvattaisi yhteenkuuluvuutta.
Usein sanoo, että hän on herrasmies ja kohtelee naisia arvokkaasti, mutta kertoo myös monesta naisesta olevansa heidän kanssaan muhinoimassa, vaikka naiset eivät ole kuin olleet samoilla kursseilla hänen kanssaan. Ei kovin herrasmiesmäistä. Yhdestä on sanonut myös muutamalle, että kyse on hänen sukulaisnaisestaan, mikä voi olla lähempänä totuutta.
Haluaa muhinoida kaikkien naisten kanssa (tästä syystä myös heillä tuli ero). Kehuu vain itseään naisille, koska kuvittelee sen tepsivän iskutekniikkana. Usein vielä liioitelluilla tai muuten valheellisilla tarinoilla. Esimerkiksi jos hän käy siistillä sisäkurssilla, jolla on rajajääkäreitä niin hän kehuu poskisolistina, kuinka hän on ollut samalla kurssilla rajajääkärien kanssa ja hän on siis kovassa kunnossa kun pysyi heidän mukanaan. Tyyppi itse törpöttää päivät pitkät koska tokihan narsistit ovat aina päihderiippuvaisia eivätkä häpeile sitä. Tuskin pysyisi pystyssä pitkospuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas on tuttu kaava menossa täällä.
Narsisti laittoi ikävän haukkuma viestin minusta. Vastasin siihen asiallisesti, mutta ilmoitin etten aio olla enää hänen kanssaan tekemissä ja perustelin sen sillä mitä kaikkea ikävää hän on taas viime aikoina tehnyt monille ihmisille ja mitä seuraamuksia siitä on kaikille koitunut. Meni viikko ettei hänestä kuulunut mitään (tämä on tyypillistä, että tulee hänen radiohiljaisuus). Tänään taas laitellut viestejä missä kehittää taas uutta draamaa haukkuen minua ja mitä olen joskus tehnyt (ja siinäkin muutti tarinan kulkua ja tarkoitusta), eli hän ohitti ja jätti vastaamatta siihen minun viestiini ja lisäsi taas haukkumiskierroksia minuun. Taidan laittaa hänelle vihdoin eston.
Oikeastaan tänään mietin taas mitä hittoa tuossa ihmisessä olen ikinä nähnytkään. Pelkän paskan puhumista ja käytös epämiellyttävää.
Ei sitä kiinnosta mitä vastaat, vaan ainoastaan se että vastaat jotain. Ei todellakaan tarvi narsistin lupaa, jotta pääset hänestä irti. Estot päälle vaan.
Mimulla on samanlaisia kokemuksia. Kun kerran puhelimessa luettelin, miten narsisti oli minua haukkunut ja käyttäytynyt huonosti ja aggressiivisesti, hän itki ja pyysi anteeksi. Se oli vain lyhyt episodi.
Kun näen narsistia, hän yleensä käyttäytyy hyvin. Viestit ovatkin sitten aivan toinen asia. Sieltä tulee tekstiä metrikaupalla. Nimittelyä, haukkumista, syytteitä. Narsisti on aina oikeassa. Vääntelee asioita. Joskus ehkä muistaa väärin, mutta luulen, että vääntää jutun oman mielensä mukaan. Loukkaukset, aggressio ja syytökset ovat vain vahvistuneet ajan mittaan.
Ilmoitin, että en vastaa enää viesteihin. Jo tästä voin jo huomattavasti paremmin. En halua viettää unettomia öitä tai odottaa sydän syrjällä, mitä lokaa saan taas niskaani. Minulla on kysymys perheenjäsenestä, ei puolisosta tai poika/tyttöystävästä.
Ensi helpotuksen jälkeen huomasin, että mieli silti pyörii asian ympärillä. Toipuminen kestää vielä varmaan kauan. En vielä tiedä, miten perhepiiri tai suku suhtautuu päätökseeni tai mitä minusta puhutaan. Siitä en ainakaan tällä hetkellä välitä. Oma mielenrauha on tällä hetkellä tärkeintä. Olin vuosia narsistin kynnysmatto ja oksennusämpäri. Henkinen väkivalta ei lopu, jos ei laita välejä poikki. Ikävä totuus, mutta muu keino ei toimi narsistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun vastauksissa tulee jatkuvasti esiin että on niin helppo tunnistaa narsistit aina, mutta mikä sitten syynä että vuodesta toiseen roikutaan sen narsistin mukana ?
Jos ois helppo tunnistaa,niin eiköhän se homma ois taputeltu ohi jo ekan tapaamisen jälkeen.
Eiköhän ole niin, että monia narsistin piirteitä pidetään vain luonteenpiirteinä niin kauan, kun käytös ei ole liian räikeätä. Itselläni sisarus, asuu aivan toisella paikkakunnalla. Aikuisena tapaamiset olivat melko harvinaisena. Uskoin kauan hänen "hyvyyteensä" ja kertomuksiinsa.
Sitten, kun lastenkasvatusvaiheen jälkeen kummallakin oli enemmän aikaa, tapaamiset ja kontaktit lisääntyivät. Sitten näin maskin taakse. Ensimmäinen selvä merkki oli projisointi. Sitten diagnoosista tulikin melko helppo, koska viestit muuttuivat ajan mukaan yhä aggressiivisemmiksi, loukkaavammiksi, syyttelevimmiksi jne. Myös mahtipontisuus ja "suuruus" tulivat yhä enemmän läpi.
En enää jaksanut olla solvattavana, haukuttavana jne. Nyt on välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen et suurin osa näistä narsisteista on ihan tavallisia kusipäitä. Ei kaikki oireet heti kerro et ihminen on emotionaalisesti vaurioitunut. Joku voi olla vain mulkero.
"Tavallisten kusipäiden" lisäksi väestössä arvioidaan olevan noin yksi prosentti ihan "oikeita" narsisteja, jotka myös ovat kusipäitä, ja jokainen narsisti on myös väkivaltainen kusipää, mutta yleensä ainoastaan läheisilleen.
Väkivaltaisesta narsismista minulla ikävä kyllä on perhekohtaisia kokemuksia. Arviointi on, että 1-9 prosenttia väestöstä ovat narsisteja. Oletan, että 5% voisi olla lähempänä kuin 1%. Olen ollut näkemässä juuri tätä, mikä yllä mainittiin: väkivaltainen ja inhottava läheisilleen. Ulkopuolisille esitetään aina mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin lähipiiri jopa häpäisee itseään ja alkavat näyttää omituiselta täyttäessään narsistin toivetta jonkun elämän pilaamisesta.
Tässä kohtaa mietin aina, että millä ihmeellä hän sekoittaa toisten, aiemmin ihan normaalin oloisten henkilöiden päät ja innostaa heidät niinkin alhaiseen toimintaan. Itse sitten vain hieroskelee käsiään kuin kärpänen katossa.
Narsistin uhreja ei kannata syyllistää. Eri juttu on sitten ns. lentävät apinat, narskun myötäilijät ja pönkittäjät.
Juuri näin! Uhreja ei saa syyllistää tai haukkua. Ihmiset ovat niin eri tilanteissa: onko narsisti esim. puoliso, sisarus, vanhempi, työkaveri, pomo, ystävä jne. Kaikki eri tilanteita.
Monesti narsistin käytöstä pidetään vain "luonteena" ja se maskin taakse katsominen vie pitkänkin aikaa. Monesti sen näkee selvästi vasta sitten, kun tilanne on siinä jamassa, että on jo laittanut välit poikki tai ainakin harkitsee sitä. Näin kävi minulle. Viime vuosina tilanne paheni ja joitakin kuukausia päätin, että nyt riitti. Viimeiset loukkaukset olivat niin törkeitä, että tuli selväksi, että tätä ei enää tarvitsee painaa villaisella tai antaa anteeksi. Kaikella on rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin lähipiiri jopa häpäisee itseään ja alkavat näyttää omituiselta täyttäessään narsistin toivetta jonkun elämän pilaamisesta.
Tässä kohtaa mietin aina, että millä ihmeellä hän sekoittaa toisten, aiemmin ihan normaalin oloisten henkilöiden päät ja innostaa heidät niinkin alhaiseen toimintaan. Itse sitten vain hieroskelee käsiään kuin kärpänen katossa.
Narsistin uhreja ei kannata syyllistää. Eri juttu on sitten ns. lentävät apinat, narskun myötäilijät ja pönkittäjät.
Juuri näin! Uhreja ei saa syyllistää tai haukkua. Ihmiset ovat niin eri tilanteissa: onko narsisti esim. puoliso, sisarus, vanhempi, työkaveri, pomo, ystävä jne. Kaikki eri tilanteita.
Monesti narsistin käytöstä pidetään vain "luonteena" ja se maskin taakse katsominen vie pitkänkin aikaa. Monesti sen näkee selvästi vasta sitten, kun tilanne on siinä jamassa, että on jo laittanut välit poikki tai ainakin harkitsee sitä. Näin kävi minulle. Viime vuosina tilanne paheni ja joitakin kuukausia sitten päätin, että nyt riitti. Viimeiset loukkaukset olivat niin törk.eitä, että tuli selväksi, että tätä ei enää tarvitsee painaa villaisella tai antaa anteeksi. Kaikella on rajansa.
Ups, kirjoitusvirhe...korjasin
... JOITAKIN KUUKAUSIA SITTEN päätin, että nyt riitti. Viimeiset loukkaukset olivat niin törkeitä, että tuli selväksi, että tätä ei enää tarvitsee painaa villaisella tai antaa anteeksi. Kaikella on rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et heti vastaa, narsisti voi esittää huolestunutta. Voi että me (tämä on mielenkiintoista: vaikka vinksahdus on vain narsistin oma, hän esittää kuin jotkut muutkin olisivat samaa mieltä) oltiin niin huolissaan susta.
Ja tunkee sillä verukkeella vaikka kotiisi muka jotenkin huolehtimaan. Tunkee, tunkee, tunkee.
Jos sano että haluat nyt levätä rauhassa, sitten vasta tunkeekin.Kyllä, narsisti on huolissaan, mutta vain itsestään.
Jos joku hyödynnettävä (kiusaamisesta tuleva vahingonilokin on hyötyä) on vähemmän hyödynnettävissä, siitä se on huolissaan. Hyödyn mahdollisesta vähenemisestä.
Pahinta on jos itse kokee että pitää selittää narsistille omaa vointia. Aivan kaikki narsistin yhteydenotot perustuu siihen miten hän voi muita hyödyntää. Jos sanot että juuri jonain ajankohtana sinulla on erityisen kiire, juuri silloin hän pyrkii eniten hankaloittamaan ja väittää sattumaksi.
Se että narsistin elämän päätarkoitus on pilata muiden elämää, on niin pimeän kuuloista ettei sitä tajua kuin sen kohteeksi joutuneet.
Ihanaa kun tieto lisääntyy ja kokemuksia voi jakaa täälläkin.
Älkää nähkö hyvyyttä siellä missä sitä ei ole.
Minulla on samanlaisia kokemuksia. Jos tulee tekstiviesti ja vastaan vaikka, että olen kaupassa, saan heti sen jälkeen peräkkäin useita tekstiviestejä! Miksi ihmeessä? Normaali ihminen ajattelisi, että okei, se on ostoksilla, kirjoittelen tai soittelen parin tunnin päästä.
Narsisti oli meillä usein kylässä. Jopa ilmoitteli välillä, että haluaa tulla kylään. Yhden kerran sanoin, että ei sovi, on seuraavana päivänä aikainen ylösnousu. Hänen luonaan olin harvoin, hän oli meillä tosi usein.
Minulla narsistilla on aivan selvät syklit. Ensin oltiin kaveria ja sitten ykskaks saan niskaani tekstiviestinä tai sähköpostina aggressiivista haukkumista, syyttelyä ja jopa nimittelyä. Monet viestit jätin ilman kommenttia, joihinkin vastasin, jopa samalla mitalla. Ajan mukaan opin, että vastaaminen ei kannata. Oli narsistin juttu miten vääristelty tai miten loukkaava tahansa, siihen vastaaminen johti vain yhä pahempiin viesteihin. Ei suinkaan siihen, että narsisti olisi pyytänyt anteeksi. (Näin kävi vain kerran, siitä on jo vuosia).
Minulla on sympatiat nyt vähissä. Kun viimeksi livenä näin narsistin, pidin ylinpalttisen sydämellistä läheisten halailua jne. aivan täytenä teatteriesityksenä. Nyt emme ole missään väleissä, enkä usko, että tilanne tästä muuksi muuttuu.
Millaisia kokemuksia teillä, jotka olette olleet parisuhteessa narsistin kanssa, on ihan niistä alkuajoista kun tapasitte? Itselläni oli seuraavia exästä.
- narsisti kertoi jo ihan alussa kuinka hänen ex seurustelukumppani oli kaltoinkohdellut, käyttänyt häntä hyväkseen monin tavoin, kuinka epävakaa tämä on ja kuinka paljon hän on joutunut kärsimään sen takia. Uhriutui siis hyvin nopeasti ja haki myötätuntoa itselleen.
- oli jotenkin ylitsevuotavan ihastunut, viestejä tuli monta päivässä. Viestit olivat ihan liian tuttavallisia siihen nähden, että oli tavattu vasta muutaman kerran.
- kyseli paljon henkilökohtaisia asioita, esitti hyvin myötätuntoista
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia teillä, jotka olette olleet parisuhteessa narsistin kanssa, on ihan niistä alkuajoista kun tapasitte? Itselläni oli seuraavia exästä.
- narsisti kertoi jo ihan alussa kuinka hänen ex seurustelukumppani oli kaltoinkohdellut, käyttänyt häntä hyväkseen monin tavoin, kuinka epävakaa tämä on ja kuinka paljon hän on joutunut kärsimään sen takia. Uhriutui siis hyvin nopeasti ja haki myötätuntoa itselleen.
- oli jotenkin ylitsevuotavan ihastunut, viestejä tuli monta päivässä. Viestit olivat ihan liian tuttavallisia siihen nähden, että oli tavattu vasta muutaman kerran.
- kyseli paljon henkilökohtaisia asioita, esitti hyvin myötätuntoista
Tämä on erittäin yleistä että narsisti kyselee henkilökohtaisia asioita, Ei saisi kertoa yhtään mitään, narsisti käyttää tietoja ovelasti hyödykseen myöhemmin. Patologinen valehtelija, häikäilemätön.
Vierailija kirjoitti:
Narsistisen ihmisen käytöksessä on aina voimakkaasti mukana läheisiin ihmisiin kohdistuvan henkisen väkivallan toistuvuus. Narsisti ei ns opi virheistään, kuten ihmiset usein tekevät.
Yleisesti ajateltuna itselle rakkaita ihmisiä ei halua satuttaa millään tavalla, vaan heille toivoo hyvää. Jos toista loukkaa, pyydetään yleensä anteeksi ja opitaan siitä, tekoa/sanoja ei haluta toistaa. Narsistilla tämä asia on ihan päinvastoin. Niitä asioita joiden narsku huomaa loukkaavan, satuttavan jne. hän käyttää satavarmasti jatkossakin suurella innolla. Jopa omia lapsiaan kohtaan. Narsistilta puuttuu empatiakyky ja omatunto. Ja kyllä narsisti pyytää myös anteeksi kun huomaa, että se hyödyttää häntä itseään siinä tilanteessa. Mutta nuo anteeksipyynnöt ovat pelkkää näytelmää ja manipulointia.
Tietty nuo piirteet pidetään uusiin ihmisiin tutustuessa visusti piilossa. Erityisesti piilonarsisti voi esittää melko pitkäänkin ihan jotain muuta mitä oikeasti on. Jos ei ole narsismin kanssa ollut aiemmin tekemisissä tuo esitys saattaa mennä läpi valitettavan pitkään.
Tämä osui todella naulan kantaan. Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia ja ne ovat perhepiireissä yleisiä. (Ks. mm. Dr. Ramani youtubessa). Kotona piru, vieraitten läsnäollessa ja kodin ulkopuolella se "mukava ihminen". Ah, niin huomaavainen ja jopa hurmaava.
Usein kaksinaamainen, täysi p--ka. Anteeksipyyntö pelkkä teatteriesitys. Kunhan taas vain pääsee takaisin omiin kuvioihinsa.
Narsisti uhriutuu: vain hänellä on ollut vaikeaa, hän on aina toiminut muitten hyväksi. Hän on väärinymmärretty nero. Hän tietää kaiken ja mieluiten tukkii sinulta suun, jos puhut jostain asiasta, johon olet tosi hyvin perehtynyt.
Jossain kohti tulee sietoraja ylitettyä. Päätin, että en sano narsistilleni pahasti. Sanoin hyvästi. Solvaamista, herjausta ja nimittelyä ei tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun vastauksissa tulee jatkuvasti esiin että on niin helppo tunnistaa narsistit aina, mutta mikä sitten syynä että vuodesta toiseen roikutaan sen narsistin mukana ?
Jos ois helppo tunnistaa,niin eiköhän se homma ois taputeltu ohi jo ekan tapaamisen jälkeen.
Narsisti ei aina ole (potentiaalinen) puoliso, vaan voi olla perheenjäsen, pomo, työkaveri, naapuri tms. Kaikkia ihmisiä ei voi vältellä.
Narsistit ovat myös hyviä esittämään itsensä mahdollisimman hyvässä valossa. Esim. seurusteluvaiheen yli narsisti hyvinkin pääsee teatteriesityksellään. Sitten roolin esitys tulee raskaaksi ja tosi luonne pulpahtaa esiin.
Itse huomasin narsismin siitä, kun tajusin narsistin projisoivan. Silloin kuului "bling" ja rupesin perehtymään ensin projisointiin ja sitä mukaa huomasin, miten monta ns. "luonteenpiirrettä" kuuluikin narsistin käyttäytymistapoihin. Ajan mittaan sain yhä useammin haukkuvia ja loukkaavia tekstiviestejä/sähköposteja. Niihin vastailin välillä maltillisesti, välillä samalla mitalla.
Vähän aikaa sitten tajusin (ja opin), että ei auta muu kuin "Grey Rock" -strategia tai välien katkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsisti voi itkeä ,esim.manipuloidakseen ,saadakseen haluamansa,kääntääkseen huomion ym.
Huomiohakuisen ja piilonarsisti saattaa nimenomaan käyttää itkua saadakseen hoviltaan positiivista huomiota. Tämä on kuitenkin teatteria vuorosanoineen narsistilta.
Juuri noin, itkua ja kyyneleitä tulee tarpeen vaatiessa. Tilanne voi olla esim. että mitta tullut täyteen puolisolla, silloin kyllä itkua tulee ja säälin kerjäämistä. Mutta se on pelkkää manipulointia. Exä uhkasi tappaa itsensä jos jätän hänet. Se säikäytti minut. Lisäksi itki ja selitti miksi hän on sellainen kuin on, pyysi anteeksi ja lupasi tekevänsä parhaansa ettei käyttäydy enää siten. Täyttä esitystä. Noin kuukauden päivät ja samat kuviot jatkui entistä pahempana. Kunpa olisin silloin tiennyt sen minkä nyt tiedän, eikä olisi ollut sitä tunnetta, että ehkä asiat voivat vielä muuttua paremmiksi. Olisin vastannut itsemurhalla uhkailuun että siitä vaan, jos siltä tuntuu, asia ei ole minun vastuulla.
Aivan, jos sen kuukauden oli kunnolla niin sen jälkeen tuli turpaan entistä kovempaa, ainakin henkisesti. Mun exä (mies) saattoi pillahtaa tekoitkuun kun mottasin joka ei taatusti tuntunut isossa miehessä mitenkään. Ja muisti sen kuukauden jälkeen kyllä vetää entiset jutut esille, uhkaili potenssiin sata, suorastaan pelottavasti. "Muistatko miten SINÄ löit minua!" jne.
Sitten on nämä anteeksipyytelyn anoja-narsistit, voi jeesus. Se ja se joutui taas pyytämään minulta anteeksi, tuttu kommentti narsistilta. sitten kun kysyy syytä on se ihan naurettava, esim joku oli myöhässä minuutin tapaamisesta, tai kun narsisti oli ensin haukkunut kaverinsa ja kaveri haukkui takaisin eikä pyytänyt narsistilta anteeksi, narsisti ei tietenkään pyytele.
Tai kun narsisti-anoppi laahaa lapsensa perheelle jotain vanhoja kippoja/verhoja tms eivätkä huoli niin heti pitää olla pyytelemässä anteeksi, ainakin kolme kertaa.
Joku täällä mainitsi ettei narsisti pidä vauvoista, totta. Yrittää kyllä leperrellä mutta se on niin teennäistä että näkyy kauas. Narsisti ei pidä lapsista, eikä eläimistä. Narsistille ei kannata jättää lasta hoitoon! Niissä on myös pedofiiliin taipuvaisia. Narsisti voi tehdä yhden lapsen muodon vuoksi, eräskin teki vain jotta sai hyvät elarit muutaman vuoden päästä erotessaan. Narsisti käyttää miehiä hyväkseen rahallisesti, jotenkin onnistuu viemään kaiken. Voi siinä miehiäkin syyttää kun ovat niin sinisilmäisiä. Tosin narsisti saattaa uhkailla jotenkin .
Sitten jollakulla on kaikki läheiset narsisteja...
Yleensä ovat itse se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistisen ihmisen käytöksessä on aina voimakkaasti mukana läheisiin ihmisiin kohdistuvan henkisen väkivallan toistuvuus. Narsisti ei ns opi virheistään, kuten ihmiset usein tekevät.
Yleisesti ajateltuna itselle rakkaita ihmisiä ei halua satuttaa millään tavalla, vaan heille toivoo hyvää. Jos toista loukkaa, pyydetään yleensä anteeksi ja opitaan siitä, tekoa/sanoja ei haluta toistaa. Narsistilla tämä asia on ihan päinvastoin. Niitä asioita joiden narsku huomaa loukkaavan, satuttavan jne. hän käyttää satavarmasti jatkossakin suurella innolla. Jopa omia lapsiaan kohtaan. Narsistilta puuttuu empatiakyky ja omatunto. Ja kyllä narsisti pyytää myös anteeksi kun huomaa, että se hyödyttää häntä itseään siinä tilanteessa. Mutta nuo anteeksipyynnöt ovat pelkkää näytelmää ja manipulointia.
Tietty nuo piirteet pidetään uusiin ihmisiin tutustuessa visusti piilossa. Erityisesti piilonarsisti voi esittää melko pitkäänkin ihan jotain muuta mitä oikeasti on. Jos ei ole narsismin kanssa ollut aiemmin tekemisissä tuo esitys saattaa mennä läpi valitettavan pitkään.
Tämä osui todella naulan kantaan. Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia ja ne ovat perhepiireissä yleisiä. (Ks. mm. Dr. Ramani youtubessa). Kotona piru, vieraitten läsnäollessa ja kodin ulkopuolella se "mukava ihminen". Ah, niin huomaavainen ja jopa hurmaava.
Usein kaksinaamainen, täysi p--ka. Anteeksipyyntö pelkkä teatteriesitys. Kunhan taas vain pääsee takaisin omiin kuvioihinsa.
Narsisti uhriutuu: vain hänellä on ollut vaikeaa, hän on aina toiminut muitten hyväksi. Hän on väärinymmärretty nero. Hän tietää kaiken ja mieluiten tukkii sinulta suun, jos puhut jostain asiasta, johon olet tosi hyvin perehtynyt.
Jossain kohti tulee sietoraja ylitettyä. Päätin, että en sano narsistilleni pahasti. Sanoin hyvästi. Solvaamista, herjausta ja nimittelyä ei tarvitse sietää.
/Jossain kohti tulee sietoraja ylitettyä. Päätin, että en sano narsistilleni pahasti. Sanoin hyvästi. Solvaamista, herjausta ja nimittelyä ei tarvitse sietää./
Noin tein minäkin. Sietoraja ylittyi. Jestas sitä raivoa ja uhkauksia mitä sen jälkeen tuli. Luulin jo nähneeni kaiken p..kan mitä tuo henkilö voi sanoa ja tehdä, kuinka alas valehtelussaan ja ilkeydessään vajota, mutta eron jälkeen se hulluus lähti ihan uusille kierroksille. Onneksi on jo aikaa tuosta.
Eron aikana ei kannata aliarvioida narsistin hulluutta vaan valmistautua siihen jo etukäteen niin hyvin kuin pystyy ennenkuin narsistille puhuu mitään.
Narsisti syyttää aina muita ihmisiä. Ei pysty myöntämään milloinkaan että on väärässä. Narsisti pitää jättää yksinään koska hänen kanssaan minkäänlainen kanssakäyminen on sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti huomaa, että viihdyt jossain porukassa, hän alkaa vähätellä ja pilkata sinua, pyrkii nolaamaan.
Narsisti plokkaa kaikki uhrin kaverit, haluaa omia uhrin yksin jota sitten manipuloi mennen tullen.
Kaverit ja perheenjäsenet. Ihan kaikki. Jos uhri keksii, että on lähentynyt jonkun toisen kanssa, vaikka ei oikeasti edes tuntisi, narsisti käy kiusaamassa häntäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta sitten tulee se vaikeampi kysymys, eli miksi narsisti plokkaa uhrin ystävät ja manipuloi sen jälkeen. Siis joo tiedän kyllä, että yrittää kasata hovia tms. Mutta ei se vaan mene tavallisen ihmisen päähän, että mitä helvetin järkeä tuossa koko kuviossa on!! Mihin se edes tarvii mitään hovia? Vai onko se narsistin maailma /kupla missä se elää jotenkin niin vääristynyt, että tarvii siihen todistajia/hovin jäseniä, jotka on hiljaa ja osallistuu narsistin vääristyneeseen maailmaan.
Narsistia tukeva ryhmä mahdollistaa väkivallan ja sairaiden tekojen tekemisen. Yksinäinen narsisti ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos et heti vastaa, narsisti voi esittää huolestunutta. Voi että me (tämä on mielenkiintoista: vaikka vinksahdus on vain narsistin oma, hän esittää kuin jotkut muutkin olisivat samaa mieltä) oltiin niin huolissaan susta.
Ja tunkee sillä verukkeella vaikka kotiisi muka jotenkin huolehtimaan. Tunkee, tunkee, tunkee.
Jos sano että haluat nyt levätä rauhassa, sitten vasta tunkeekin.Kyllä, narsisti on huolissaan, mutta vain itsestään.
Jos joku hyödynnettävä (kiusaamisesta tuleva vahingonilokin on hyötyä) on vähemmän hyödynnettävissä, siitä se on huolissaan. Hyödyn mahdollisesta vähenemisestä.
Pahinta on jos itse kokee että pitää selittää narsistille omaa vointia. Aivan kaikki narsistin yhteydenotot perustuu siihen miten hän voi muita hyödyntää. Jos sanot että juuri jonain ajankohtana sinulla on erityisen kiire, juuri silloin hän pyrkii eniten hankaloittamaan ja väittää sattumaksi.
Se että narsistin elämän päätarkoitus on pilata muiden elämää, on niin pimeän kuuloista ettei sitä tajua kuin sen kohteeksi joutuneet.
Ihanaa kun tieto lisääntyy ja kokemuksia voi jakaa täälläkin.
Älkää nähkö hyvyyttä siellä missä sitä ei ole.
Täysin samat kokemukset. Narsistivanhemmat vielä lisäksi laittavat jopa pienet syntipukkilapsensa tuttujen narsistien myllytykseen. Silloin varoitukset lapsen hyvinvoinnin tuhoamisesta ovat vain bensaa liekkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti syyttää aina muita ihmisiä. Ei pysty myöntämään milloinkaan että on väärässä. Narsisti pitää jättää yksinään koska hänen kanssaan minkäänlainen kanssakäyminen on sietämätöntä.
Narsistit osaavat käyttää tätä jo pois heitettyjä uhreja vastaan eli se on yksi tapa eristää uhri. Se on täysin totta, että heidän ainoa tavoitteensa on yrittää murskata joku henkisesti ja fyysisesti, jos heillä on jotakin, mitä narsistilla ei ole.
Tässä yksi esimerkki, kyseessä aikuiset naiset: Kaksi naista olivat ystäviä, vaikkapa a ja b. He tapasivat a:n toisen ystävän c jota b ei tuntenut ennestään ja c halusi olla myös b:n kaveri. A järkkäsi niin ettei noiden ystävyys päässyt alkamaan, valehteli c:lle b:stä ja b:lle että hän ei ole enää c:n kaveri eikä b:kään saisi olla, mutta a olikin edelleen- Näin a varmisti että b pysyy hänen hovissaan uhrina ja c:kin vielä kavereissa.