Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Pitkässä narsistisessa liitossa, jossa toinen on narsisti ja toinen läheisriippuvaunen on usein se kuvio, että narsisti pumppaa koko ajan energiaa lähteestä, eli läheisriippuvaisesta, joka on ihan uupunut koko touhuun. Narsisti tarkkailee tilannetta ja jos uupuu liikaa niin antaa taas vähän siimaa kunnes läheisriippuvainen pääsee taas tolpilleen, sitten sama kuvio alkaa taas alusta. Se on aivan sairas kierre joka voi jatkua vuosikymmeniä. Pahinta siinä on läheisriippuvaisen toivonkipinä, että uskoo että kai siinä toisessa jotakin hyvää on ja vieläpä harhaluulo siitä, että voisi rakastaa toisen ehjäksi!!! Näin ei tietenkään ole vaan kyseessä on erittäin vakava henkinen hyväksikäyttösuhde.
Kannattaa googlettaa Cycle of abuse. Ihmiset jotka on narsistisessa suhteessa ovat myös kokeneet hyötyä päiväkirjan pitämisestä sen suhteen mikä vaihe on menossa ja tulossa. Tämä antaa uhrille hallinnan tunnetta elämäänsä ja ehkä voimia lähteäkin lopulta.
Kyllä narsisti voi itkeä ,esim.manipuloidakseen ,saadakseen haluamansa,kääntääkseen huomion ym.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsisti voi itkeä ,esim.manipuloidakseen ,saadakseen haluamansa,kääntääkseen huomion ym.
Huomiohakuisen ja piilonarsisti saattaa nimenomaan käyttää itkua saadakseen hoviltaan positiivista huomiota. Tämä on kuitenkin teatteria vuorosanoineen narsistilta.
Mä luulen et suurin osa näistä narsisteista on ihan tavallisia kusipäitä. Ei kaikki oireet heti kerro et ihminen on emotionaalisesti vaurioitunut. Joku voi olla vain mulkero.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen et suurin osa näistä narsisteista on ihan tavallisia kusipäitä. Ei kaikki oireet heti kerro et ihminen on emotionaalisesti vaurioitunut. Joku voi olla vain mulkero.
"Tavallisten kusipäiden" lisäksi väestössä arvioidaan olevan noin yksi prosentti ihan "oikeita" narsisteja, jotka myös ovat kusipäitä, ja jokainen narsisti on myös väkivaltainen kusipää, mutta yleensä ainoastaan läheisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Näinkin, mutta jos sama kaava toistuu kulloisiakin läheisiään kohtaan parikin vuosikymmentä niin se kertoo paljon siitä että virheistä ei haluta oppia mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on kyllä sellainen joka keksii tarinoita jotka eivät ole totuutta vaan valhetta alusta loppuun. Fiksut ihmiset näkevät tarinoinnin läpi.
No fiksuja ei tässä ketjussa ole ainakaan, kun ovat niin kauan jaksaneet olla narsistin kanssa.
kestää aikansa tajuta, että toinen on aivan hullu kuten narsistit ovat.
rakkauden takia jaksaa uskoa parempaan vaikka sitä ei koskaan narsistin kanssa tulekaan.
narsisti taas ei tunne rakkautta.
Omassa elämässäni en ollut ennen narsistia törmännyt erityisen ikäviin ihmisiin. Olin melko nuori tutustuessa häneen ja oletin automaattisesti, että ihmiset puhuvat totta. Kesti todella kauan tajuta, että narsisti valehtelee käytännössä kaiken, myös silloin kun ei ole mitään syytä mihinkään valehteluun. Kaikkeen löytyi aina hänen mielestään selitys, siis niissä tilanteissa missä hän käyttäytyi tai sano minulle ikävästi, niin aina oli joku syy/selitys/tilanne etc mikä oikeutti hänen tekonsa ja sanansa. Ja ne säälitarinat hänen lapsuudenperheestä ja lukuisistä eksistä, hän oli aina syytön uhri mitä kaikki olivat kohdelleet kaltoin, nämä tarinat upposivat minuun täysin varsinkin kun hän niin uskottavasti niitä kertoi.
Manipulointi on ainakin mitä narsistit harjoittaa ja sumutusta (tietoista valehtelua ja huomaamatonta ristiinpuhumista). Uhriutumista ja omaa napaa tuijjottaen pelkästään piittaamatta useimminkaan muista pätkääkään, taka ajatus aina hyötyä itselleen tai itseään miettien. Tälläistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on kyllä sellainen joka keksii tarinoita jotka eivät ole totuutta vaan valhetta alusta loppuun. Fiksut ihmiset näkevät tarinoinnin läpi.
No fiksuja ei tässä ketjussa ole ainakaan, kun ovat niin kauan jaksaneet olla narsistin kanssa.
kestää aikansa tajuta, että toinen on aivan hullu kuten narsistit ovat.
rakkauden takia jaksaa uskoa parempaan vaikka sitä ei koskaan narsistin kanssa tulekaan.
narsisti taas ei tunne rakkautta.
Omassa elämässäni en ollut ennen narsistia törmännyt erityisen ikäviin ihmisiin. Olin melko nuori tutustuessa häneen ja oletin automaattisesti, että ihmiset puhuvat totta. Kesti todella kauan tajuta, että narsisti valehtelee käytännössä kaiken, myös silloin kun ei ole mitään syytä mihinkään valehteluun. Kaikkeen löytyi aina hänen mielestään selitys, siis niissä tilanteissa missä hän käyttäytyi tai sano minulle ikävästi, niin aina oli joku syy/selitys/tilanne etc mikä oikeutti hänen tekonsa ja sanansa. Ja ne säälitarinat hänen lapsuudenperheestä ja lukuisistä eksistä, hän oli aina syytön uhri mitä kaikki olivat kohdelleet kaltoin, nämä tarinat upposivat minuun täysin varsinkin kun hän niin uskottavasti niitä kertoi.
Uhriutuminen jep
Vierailija kirjoitti:
Krokotiilin kyyneleet. Uskon että usein sanotaan joo se on ihan narsisti mutta ei todella olla tavattu oikeaa narsistia, sen tyyppiset ihmiset eivät ole täysin terveitä ja ovat todellisia sumuttajia kaikinkeinoin, vetävät teatteria, mielistelevät ja esittävät suuriimakeen, jos tekevät jotain väärin niin vika aina muissa (ei osaa itse reflektointia oikeastaan yhtään) ja muut ovatkin siksi niitä anteeksi pyytelijöitä lopulta aina
Moku kirjoitti:
Onko sellainen ihminen narsisti joka esimiehen roolissa pyrkii keräämään kaiken kunnian tarkasti itselleen? Kuinka hän itse on tehnyt sitä ja tätä eli käytännössä aivan kaiken. Mutta vaikeuksien eteensattuessa alaisen nimi tuodaan kiireesti esiin ja alainen kutsutaan selittämään tilannetta esimiehen esimiehille. Muutoin alaisia varotaan visusti kutsumasta ylemmän tason keskusteluihin.
Minulla on tällainen esimies ja meno on välillä aivan naurettavaa. Esimies on niin perso kunnialle että puhuukin välillä puutaheinää esittäessään vaikkapa tuntevansa jonkun ihmisen vaikka tosiasiassa on vain kuullut tämän henkilön nimen mainittavan. Jos alainen joskus keskustelee jollaintapaa tärkeän tai merkittävän ihmisen kanssa, esimies kirjaimellisesti tunkee väliin ja kailottaa Terve Terve ja kaappaa keskustelun. Pisteet kotiin..uskomatonta.
Jonkun kerran esimies on saanut negatiivista palautetta esimieheltään. Täsmäiskuna koska eiväthän ihmiset ihan tyhmiä ole vaan näkevät homman läpi. Tai näin ainakin toivon, lapsekkaasti. Jokatapauksessa, negatiiivista palautetta saatuaan esimies on aivan maassa. Aivan musertunut.
Mikäs oireyhtymä tämä on?
En sanoisi tuota narsistiksi, joka on sairaus. Enemmäkseen sanoisin tuota pelkuruudeksi kun tulee löröt pöksyyn virheen sattuessa niin ei osaa kantaa vastuutaan suora selkäisesti/itsevarmasti, oman egon kiillotus varmaan tärkeää jollain lailla ja alaiset työnnetään eteen. Nuoleskellaan muita ja mieleskwllään niin tulee mieleen vain epävarmuus ja hyväksynnän haku. En näe mitään manipulointia tai uhriutumista tuossa?
Moku kirjoitti:
Onko sellainen ihminen narsisti joka esimiehen roolissa pyrkii keräämään kaiken kunnian tarkasti itselleen? Kuinka hän itse on tehnyt sitä ja tätä eli käytännössä aivan kaiken. Mutta vaikeuksien eteensattuessa alaisen nimi tuodaan kiireesti esiin ja alainen kutsutaan selittämään tilannetta esimiehen esimiehille. Muutoin alaisia varotaan visusti kutsumasta ylemmän tason keskusteluihin.
Minulla on tällainen esimies ja meno on välillä aivan naurettavaa. Esimies on niin perso kunnialle että puhuukin välillä puutaheinää esittäessään vaikkapa tuntevansa jonkun ihmisen vaikka tosiasiassa on vain kuullut tämän henkilön nimen mainittavan. Jos alainen joskus keskustelee jollaintapaa tärkeän tai merkittävän ihmisen kanssa, esimies kirjaimellisesti tunkee väliin ja kailottaa Terve Terve ja kaappaa keskustelun. Pisteet kotiin..uskomatonta.
Jonkun kerran esimies on saanut negatiivista palautetta esimieheltään. Täsmäiskuna koska eiväthän ihmiset ihan tyhmiä ole vaan näkevät homman läpi. Tai näin ainakin toivon, lapsekkaasti. Jokatapauksessa, negatiiivista palautetta saatuaan esimies on aivan maassa. Aivan musertunut.
Voi hieman olla narsistista että äkkiä jonkun muun syyksi laitetaan ja halutaan olla esillä, negatiivista palautetta itsestä ei osata ottaa vastaan tai nähdä vikaa. Muissa kylläkin jos joku muu tekisi virheen (koska parempia kuin muut mukamas).
Jos et heti vastaa, narsisti voi esittää huolestunutta. Voi että me (tämä on mielenkiintoista: vaikka vinksahdus on vain narsistin oma, hän esittää kuin jotkut muutkin olisivat samaa mieltä) oltiin niin huolissaan susta.
Ja tunkee sillä verukkeella vaikka kotiisi muka jotenkin huolehtimaan. Tunkee, tunkee, tunkee.
Jos sano että haluat nyt levätä rauhassa, sitten vasta tunkeekin.
Kyllä, narsisti on huolissaan, mutta vain itsestään.
Jos joku hyödynnettävä (kiusaamisesta tuleva vahingonilokin on hyötyä) on vähemmän hyödynnettävissä, siitä se on huolissaan. Hyödyn mahdollisesta vähenemisestä.
Pahinta on jos itse kokee että pitää selittää narsistille omaa vointia. Aivan kaikki narsistin yhteydenotot perustuu siihen miten hän voi muita hyödyntää. Jos sanot että juuri jonain ajankohtana sinulla on erityisen kiire, juuri silloin hän pyrkii eniten hankaloittamaan ja väittää sattumaksi.
Se että narsistin elämän päätarkoitus on pilata muiden elämää, on niin pimeän kuuloista ettei sitä tajua kuin sen kohteeksi joutuneet.
Ihanaa kun tieto lisääntyy ja kokemuksia voi jakaa täälläkin.
Älkää nähkö hyvyyttä siellä missä sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomiohakuisen ja piilonarsisti saattaa nimenomaan käyttää itkua saadakseen hoviltaan positiivista huomiota. Tämä on kuitenkin teatteria vuorosanoineen narsistilta.
Juuri noin, itkua ja kyyneleitä tulee tarpeen vaatiessa. Tilanne voi olla esim. että mitta tullut täyteen puolisolla, silloin kyllä itkua tulee ja säälin kerjäämistä. Mutta se on pelkkää manipulointia. Exä uhkasi tappaa itsensä jos jätän hänet. Se säikäytti minut. Lisäksi itki ja selitti miksi hän on sellainen kuin on, pyysi anteeksi ja lupasi tekevänsä parhaansa ettei käyttäydy enää siten. Täyttä esitystä. Noin kuukauden päivät ja samat kuviot jatkui entistä pahempana. Kunpa olisin silloin tiennyt sen minkä nyt tiedän, eikä olisi ollut sitä tunnetta, että ehkä asiat voivat vielä muuttua paremmiksi. Olisin vastannut itsemurhalla uhkailuun että siitä vaan, jos siltä tuntuu, asia ei ole minun vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin, itkua ja kyyneleitä tulee tarpeen vaatiessa. Tilanne voi olla esim. että mitta tullut täyteen puolisolla, silloin kyllä itkua tulee ja säälin kerjäämistä. Mutta se on pelkkää manipulointia. Exä uhkasi tappaa itsensä jos jätän hänet. Se säikäytti minut. Lisäksi itki ja selitti miksi hän on sellainen kuin on, pyysi anteeksi ja lupasi tekevänsä parhaansa ettei käyttäydy enää siten. Täyttä esitystä. Noin kuukauden päivät ja samat kuviot jatkui entistä pahempana. Kunpa olisin silloin tiennyt sen minkä nyt tiedän, eikä olisi ollut sitä tunnetta, että ehkä asiat voivat vielä muuttua paremmiksi. Olisin vastannut itsemurhalla uhkailuun että siitä vaan, jos siltä tuntuu, asia ei ole minun vastuulla.
Aivan, jos sen kuukauden oli kunnolla niin sen jälkeen tuli turpaan entistä kovempaa, ainakin henkisesti. Mun exä (mies) saattoi pillahtaa tekoitkuun kun mottasin joka ei taatusti tuntunut isossa miehessä mitenkään. Ja muisti sen kuukauden jälkeen kyllä vetää entiset jutut esille, uhkaili potenssiin sata, suorastaan pelottavasti. "Muistatko miten SINÄ löit minua!" jne.
Sitten on nämä anteeksipyytelyn anoja-narsistit, voi jeesus. Se ja se joutui taas pyytämään minulta anteeksi, tuttu kommentti narsistilta. sitten kun kysyy syytä on se ihan naurettava, esim joku oli myöhässä minuutin tapaamisesta, tai kun narsisti oli ensin haukkunut kaverinsa ja kaveri haukkui takaisin eikä pyytänyt narsistilta anteeksi, narsisti ei tietenkään pyytele.
Tai kun narsisti-anoppi laahaa lapsensa perheelle jotain vanhoja kippoja/verhoja tms eivätkä huoli niin heti pitää olla pyytelemässä anteeksi, ainakin kolme kertaa.
Joku täällä mainitsi ettei narsisti pidä vauvoista, totta. Yrittää kyllä leperrellä mutta se on niin teennäistä että näkyy kauas. Narsisti ei pidä lapsista, eikä eläimistä. Narsistille ei kannata jättää lasta hoitoon! Niissä on myös pedofiiliin taipuvaisia. Narsisti voi tehdä yhden lapsen muodon vuoksi, eräskin teki vain jotta sai hyvät elarit muutaman vuoden päästä erotessaan. Narsisti käyttää miehiä hyväkseen rahallisesti, jotenkin onnistuu viemään kaiken. Voi siinä miehiäkin syyttää kun ovat niin sinisilmäisiä. Tosin narsisti saattaa uhkailla jotenkin .
Ei pidä lapsista, vai pitäisikö ennemminkin sanoa, että ei pidä myöskään lapsista, koska ei narsisti pidä yhtään mistään/kenestäkään sen kummemmin. Tai no ehkä muutaman sekunnin mittaisia aikoja voi tykätä jos narsisti saa jostakin esim. Kehuja tai sitä ylistetään, mutta tuon jälkeen palaa nopeasti perustilaansa. Huomiona mainittakoon, että narsistit suhtautuvat lemmikkieläimiin usein vihamielisesti ja voivat harrastaa myös eläinrääkkäystä. Johtunee siitä mm. Että lemmikkieläimet eivät tuota narsistille mitään, eli ei materia/mielihyvähyötyä ja näinollen kokevat ne rasittaviksi turhakkeiksi.
Paras tilanne kaikille muille ihmisille on yksin jätetty narsisti jolle on karma vihdoinkin osunut. Narsisti ei ansaitse mitään muuta kuin yksin jäämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Tätä samaa olen aikoinaan kysynyt. Ehkä kyseessä on läheisriippuvuus? Joka tapauksessa kannattaisi suunnata energia siihen, miksi itse toimii kuten toimii, ja miten irrottautua suhteesta, jossa ei ole hyvä olla.
Lisäksi nuo kotikutoiset narsismidiagnoosit ovat 90-lukua.
Kas kun varmasti ymmärrätte että narsisti ei ole aina vaan kumppani, sukulainen, tuttu, naapuri tai kaveri, joista pääsee eroon kun van sivuuttaa heidät.
Se voi olla opettaja, samassa opiskeluporukassa kurssikaveri, pomo tai kollega. Ei heistä noin vain eroon pääse, ellet menetä opiskelu- tai työpaikkaa.Lisäksi meillä aikuisilla, ainakin suurimmalla osalla, on yleensä jonkinmoinen tahtotila yrittää tulla korektisti toimeen kaikkien kanssa edes jollain tasolla.
Sitä huomaa olevansa pian yksin lemmikkinsä kanssa 4 seinän sisällä jos hätistää kaikki ihmiset ympäriltään kun niistä löytyy joku ärsyttävä piirre.
Jos henkilö ei ole sairaalla tavalla narsistinen tms psykopaatti, niin useimmista ihmisistä löytyy hyviäkin puolia. Sitäpaitsi jotkut oppii elämään narsistinkin kanssa, se vaatii vaan itseltä äärimmäisen hyvää itsetuntoa ja vahvaa luonnetta.Vaatii vahvaa luonnetta jos sellaisen hullun kanssa pystyy elämään, joka narisee ja inisee joka asiasta, aina eri mieltä, muut on väärässä, haukkuu kaikki, jopa kaupan kassatkin. Ja yleensä ne muiden viat on sen omia vikoja, se kääntää ne muiden vioiksi/teoiksi.
Jotta tulee toimeen narsistisen tai psykopaattisen ihmisen kanssa täytyy henkilöllä olla jonkinlaisia masokistisia piirteitä.
Silloin hyväksyy alentavan suhtautumistavan ja mahdollisen hyväksikäytön. Psyykkisesti terve ei viihdy psykopaattisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Tätä samaa olen aikoinaan kysynyt. Ehkä kyseessä on läheisriippuvuus? Joka tapauksessa kannattaisi suunnata energia siihen, miksi itse toimii kuten toimii, ja miten irrottautua suhteesta, jossa ei ole hyvä olla.
Lisäksi nuo kotikutoiset narsismidiagnoosit ovat 90-lukua.
Kas kun varmasti ymmärrätte että narsisti ei ole aina vaan kumppani, sukulainen, tuttu, naapuri tai kaveri, joista pääsee eroon kun van sivuuttaa heidät.
Se voi olla opettaja, samassa opiskeluporukassa kurssikaveri, pomo tai kollega. Ei heistä noin vain eroon pääse, ellet menetä opiskelu- tai työpaikkaa.Lisäksi meillä aikuisilla, ainakin suurimmalla osalla, on yleensä jonkinmoinen tahtotila yrittää tulla korektisti toimeen kaikkien kanssa edes jollain tasolla.
Sitä huomaa olevansa pian yksin lemmikkinsä kanssa 4 seinän sisällä jos hätistää kaikki ihmiset ympäriltään kun niistä löytyy joku ärsyttävä piirre.
Jos henkilö ei ole sairaalla tavalla narsistinen tms psykopaatti, niin useimmista ihmisistä löytyy hyviäkin puolia. Sitäpaitsi jotkut oppii elämään narsistinkin kanssa, se vaatii vaan itseltä äärimmäisen hyvää itsetuntoa ja vahvaa luonnetta.Vaatii vahvaa luonnetta jos sellaisen hullun kanssa pystyy elämään, joka narisee ja inisee joka asiasta, aina eri mieltä, muut on väärässä, haukkuu kaikki, jopa kaupan kassatkin. Ja yleensä ne muiden viat on sen omia vikoja, se kääntää ne muiden vioiksi/teoiksi.
Jotta tulee toimeen narsistisen tai psykopaattisen ihmisen kanssa täytyy henkilöllä olla jonkinlaisia masokistisia piirteitä.
Silloin hyväksyy alentavan suhtautumistavan ja mahdollisen hyväksikäytön. Psyykkisesti terve ei viihdy psykopaattisen ihmisen kanssa.
Narsistin kanssa eläminen tarkoittaa käytännössä itsensä ja oman elämänsä unohtamista. Sitä että hyväksyy esim. jatkuvan stressin ja sen seuraukset. Henkinen väkivalta on arkipäivää. Stressi alkaa vaikuttamaan aika nopeasti, muutamassa vuodessa voi tulla pahempiakin vaivoja ja sairauksia. Ja tilanne pahenee ajan kanssa vaikka narsisti aina säännöllisesti muuta väittää ja lupailee. Se on vain manipulointia ja yritystä ettei se toinen lähde pois. Narsisti on kyvytön rakkauteen ja muista välittämiseen. Muut ihmiset ovat narsistille vain ja ainoastaan hyödykkeitä ja narsistisia lähteitä. Tuon asian tajuaminen ja sisäistäminen voi kestää jonkun aikaa.