Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee tätä ketjua huomaa hyvin, että jotkut kommentoijat eivät ole olleet varsinaisesti narsistin vaikutuspiirissä. Sitten taas osalla porukasta on niin selkeä näkemys narsismista, että suurella varmuudella voi päätellä, että kirjoittaja tunnistaa hyvin narsismi ilmiön ja on mahdollisesti itse myös narsismin uhri. Oman käsityksen mukaan narsismi tulee uhrilleen tutuksi pitkän ajanjakson aikana lisäksi uhri havaitsee aidon narsismin kun on itse jo vanhemmalla iällä. Nuoremmalla iällä tehdyt hätäiset narsismidiagnoosit voivat nekin osua oikeaan, mutta elämänkokemusta pitää olla, että oivaltaa lopulta, että kyse on narsismista. Ilmiö on jopa niin hankala tunnistaa, että jotkut eivät pysty siihen koko elinikänään, vaan keksivät muita syitä narsistin omituiselle käytökselle.
Hyvä huomio. On myös tilanteita missä narsismi näkyy ja tuntuu eri tavalla, onko narsisti puoliso, lapsi, vanhempi, sukulainen, ystävä, työkaveri, naapuri, muu tuttu tms. On ihan erilaista olla narsistille puoliso kuin vaikkapa naapuri.
Juuri näin. Narsistisia piirteitä on (lähes?) kaikilla. Nuorilla yleensä juuri siinä vaiheessa, kun etsitään omaa persoonallisuutta. Vanhempana narsismi oikein manifestoituu. Narsisti on muitten yläpuolella ja mielestään ansaitsee enemmän kuin muut, on kaikkia muita parempi/älykkäämpi, vähättelee muita, projisoi, on aggressiivinen, on kateellinen, kieltää jälkeenpäin omia tekemisiään ja/tai vähättelee niitä, syyttelee muita, uhriutuu, ei tunne rajoja - tässä ne, mitä olen havainnut ja mikä tulee näin heti mieleen. Nämä kuviot ymmärsin vasta sitten, kun olin paljon tiiviimmässä kontaktissa kuin takavuosina.
Päätin, että elämäni ei saa olla varpaillaan oloa. En vastaa soittoihin tai viesteihin ja olen tehnyt tämän hänelle selväksi. Yhden asian olen oppinut: jos vastaat ns. samalla mitalla narsistin syytöksiin ja haukkumiseen, siitä narsisti ei missään tapauksessa nyörry tai pyydä anteeksi. Narsisti sanoo aina viimeisen sanan, hänen "totuutensa". Raivokkaat syytökset ja viestit eivät ikinä lopu, jos ei vetäydy täysin taka-alalle (= grey rock) tai laita välejä poikku.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on sellainen, josta narsisti pitää? Tai jota pitää jopa ystävänään?
Todennäköisesti narsisti haluaa ystäviä, jotka imartelevat hänen egoaan. Joko sillä, että pitävät narsistia ns. ylempänä oliona. Toisaalta narsisti haluaa pönkittää omaa itseään ihmisillä, joilla on vaikkapa vaikutusvaltaa tai jotka auttavat ja joista on hyötyä. Hyvä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun narsisti ex mieheni, jonka kanssa erehdyin tekemään lapsiakin, oli kaiken tietävä nero omasta mielestään. Hän luuli omaavansa kaikkien lääketieteen erikoisalojen pätevyyden, kirurgi, sisätaudit, ortopedia, neurologia jne. Hän oli mielestään pätevä toimimaan kaikkien erikoisalojen juristina, yritysjuridiikka, perhejuridiikka you name it.
Minä olin kuulemma maailman tyhmin nainen ja vaimo. Olin kuulemma niin tyhmä, että hänen piti ihmetellä miten selviydyn töissä työtehtävistäni ja kotona arjen askareista kuten ruuan valmistamisesta. Olen tietotekniikan diplomi-insinööri.
Voi sitten varmaankin vain onnitella eron johdosta : -) Ilmeisesti piti ammatin takia nörttinä, joka ei kykene mihinkään tavalliseen toimeen. Minun narsisti piti mm. toisten opiskelusuorituksia mitättöminä. Ei sitä monen vuoden koulutusta saa vain kirjoittamalla jonkun ns. "mitättömän" gradun. Täytyy ihan oikeasti olla luennoilla ja päästä lukuisista tenteistä läpi ja kirjoittaa tutkielmia jne.
Mun ei tarvitse pohtia näitä. Nollatoleranssi vittuilun suhteen, laitan välit poikki lopullisesti yhdestä pahantahtoisesta lauseesta (tervehenkinen ja kannustava kritiikki on eri asia). On paljon mukavampi elää. Pyörin mieluummin vaikka täysin yksin, kuin liikun huonossa ja negatiivisessa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti nauttii draamasta. Hän järjesti elämänsä uudelleen ilmoittamalla,että lähtee huomenna. Sitä ennen oli ovelasti ottanut ovelasti työpaikan varastojen hoidon ja tietojenhallinnan itselleen. Kukaan ei aavistanut,ettei hänelle olisi saanut antaa niin paljon valtaa. Nautti kun kaikki oli totaalisen sekaisin lähdettyään. Sitten palasi katsomaan muutaman päivän kuluttua tilannetta,oli muka unohtanut jonkun mitättömän tavaran. Kaikki peittivät vihansa ja juotiin kahvit kuten ennenkin. Näyttelijänlahjoja tarvittiin. Kun narsisti ei saanut tilanteesta oikein irti mitään,hän valutti poskilleen muutaman kyyneleen. Ei tehonnut. Kyyn eleitä.
Olen nähnyt työelämässä ihmisiä, jotka haalivat itselleen tehtäviä, joita kukaan muu ei tee eikä hän missään nimessä opeta toisia niihin, jotta esim. loma-aikana tietty tehtävä olisi hallinnassa. Oli sitten kyseessä vaikkapa portaali, josta tilataan toimistotarvikkeet. Narsisti on ilman muuta sitä vastaan, että tehtävät dokumentoidaan niin, että useammat työntekijät selviytyvät tehtävistä. Huonosti käyttäytyvä narsisti pelkää sitä, että hänet esim. siirretään toisiin tehtäviin. Ikäviä kokemuksia omalta työpaikalta. Narsisti on usein tiimin salainen pomo, joka pitää muun tiimin tossunsa alla, kun eivät halua olla riidoissa ja aggression kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minun narsisti ex mieheni, jonka kanssa erehdyin tekemään lapsiakin, oli kaiken tietävä nero omasta mielestään. Hän luuli omaavansa kaikkien lääketieteen erikoisalojen pätevyyden, kirurgi, sisätaudit, ortopedia, neurologia jne. Hän oli mielestään pätevä toimimaan kaikkien erikoisalojen juristina, yritysjuridiikka, perhejuridiikka you name it.
Minä olin kuulemma maailman tyhmin nainen ja vaimo. Olin kuulemma niin tyhmä, että hänen piti ihmetellä miten selviydyn töissä työtehtävistäni ja kotona arjen askareista kuten ruuan valmistamisesta. Olen tietotekniikan diplomi-insinööri.
Voi sitten varmaankin vain onnitella eron johdosta : -) Ilmeisesti piti ammatin takia nörttinä, joka ei kykene mihinkään tavalliseen toimeen. Minun narsisti piti mm. toisten opiskelusuorituksia mitättöminä. Ei sitä monen vuoden koulutusta saa vain kirjoittamalla jonkun ns. "mitättömän" gradun. Täytyy ihan oikeasti olla luennoilla ja päästä lukuisista tenteistä läpi ja kirjoittaa tutkielmia jne.
Aika jänniä nää narsistit kuinka kieroutunutta heidän itsekehuva valehtelu ja pönkitys ovat. Eivätkö he tajua kuinka epäloogisia he ovat?
Ketjun vastauksissa tulee jatkuvasti esiin että on niin helppo tunnistaa narsistit aina, mutta mikä sitten syynä että vuodesta toiseen roikutaan sen narsistin mukana ?
Jos ois helppo tunnistaa,niin eiköhän se homma ois taputeltu ohi jo ekan tapaamisen jälkeen.
Pahin on se minä minä minä asenne. Eli minä vaadin, minä haluan ja minun kuuluu saada. Koskee naisia sekä miehiä
Moni kannabiksen vastustaja näyttää olevan aika sekaisin. No, jutteleehan Irti Huumeista ry:n perustajakin suoraan jumalalle enkelten välityksellä, ja pitää itseään henkisesti korkeimpana olentona maailmassa. Poikansa on siis skitsofreeninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on sellainen, josta narsisti pitää? Tai jota pitää jopa ystävänään?
Todennäköisesti narsisti haluaa ystäviä, jotka imartelevat hänen egoaan. Joko sillä, että pitävät narsistia ns. ylempänä oliona. Toisaalta narsisti haluaa pönkittää omaa itseään ihmisillä, joilla on vaikkapa vaikutusvaltaa tai jotka auttavat ja joista on hyötyä. Hyvä kysymys.
Naulan kantaan!! Ex-mieheni oli/on yrittäjä ja ns. pelin henki oli juuri noin. Niin kauan kuin noista ihailevista ystävistä oli hyöty he olivat kelvollisia,mutta heidät voitiin hyvin herkästi hylätä jos ei ollut riittävästi.
Vaikutusvaltaisia ei niin herkästi hylätty vaan laskettiin tarkkaan hyötysuhde.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun vastauksissa tulee jatkuvasti esiin että on niin helppo tunnistaa narsistit aina, mutta mikä sitten syynä että vuodesta toiseen roikutaan sen narsistin mukana ?
Jos ois helppo tunnistaa,niin eiköhän se homma ois taputeltu ohi jo ekan tapaamisen jälkeen.
Kuten moni tässä ketjussa on kirjoittanut narsisti on mm. ex-puoliso, josta on erottu. Tai sukulainen jonka kanssa ei haluta enää olla tekemisissä.
Valitettavasti on niin, että narsismin ja narsistiset piirteet toisessa ihmisessä tunnistaa suht helposti vasta sen jälkeen, kun on kyseisen ilmiön kanssa joutunut olemaan tekemisissä pidempään. Silloin kun tuo tajuaminen tapahtuu, loksahtaa moni asia kohdalleen. Tiedon lisääminen narsismista on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Exäni haali ympärilleen ensisijaisesti ihmisiä, joista oli hänelle jollakin tavalla hyötyä, ja oikein kehuskeli sillä, miten hyödyllisiä ja vaikutusvaltaisia ihmisiä hän oli oppinut työnsäkin kautta tuntemaan. Hän on myös käyttänyt näitä kontakteja hyväkseen eron jälkeen. Lähimmät kaverit olivat hänelle "työmiehiä", kuten hän jopa joskus itse sanoi.
Toisaalta exälle oli myös tärkeää auttaa itse toisia ihmisiä kodin ulkopuolella niin että hän sai siitä kiitosta ja kunniaa ja pystyi paistattelemaan muiden silmissä "hyvänä ihmisenä".
Ihminen, joka ei osaa sanoa mitään, jos olet itse hiljaa. Riidan jälkeen soittaa, että haluaa puhua. Istut hiljaa tunnin ja toinen ei sano mitään, mutta koittaa harhauttaa ajatuksesi/saada unohtamaan itsellesi tärkeät asiat pyrkimällä väkisin lähelle. Kun ei anna itse mitään, mihin takertua ja kääntää vastaan, niin toisella ei olekaan enää mitään annettavaa pöytään. Silloin hyvin huomaa, että ihminen, joka väheksyy, alentaa, nauraa ja saa sinut epäilemään itseä ei olekaan kukaan. Olen mielummin "hankala, tempperamenttinen, ylitunteellinen, epäluuloinen, hullu ja vihattu (muiden "sanomien" mukaan) kuin tyhjä ja mitäänsanomaton. Sillä hetkellä tein valintani ja ymmärsin että minä ravitsen toista ojentamalla omat virheeni ja haavottuvaisuuteni tarjottimella toisen eteen syynättäviksi, jäämällä vaille samaistumista. Tämä hullu käy terapiassa ja on ilonen tekemistään virheistä, se toinen hullu etsii vaan pilkattavan joka "ymmärtää hänen olevan muiden yläpuolella ja aina oikeassa". Meissä on kaikissa huonot ja hyvät piirteet, eikä kenenkään heikkoudet poista omiamme, mutta se opettaa tapoja suhtautua virheisiimme. Ne voi myöntää ja uskaltaa näyttää tai kieltää ja etsiä niitä toisista. Narsisti, autisti, skitso, rikkinäinen, psykopaatti, turhamainen, normi kusipää... kaikki ollaan täällä syystä. Toisen leimaaminen ei ole koskaan ulospääsy, jokainen opettaa enemmän ihmisestä itsestään, kun toisesta. Siksi leimaaminen arvottomammaksi/liian hankalaksi ymmärtää ei ole mikään oikeutus omalle ylivertaisuudelle.
Piilonarsisti on todella ilkeämielinen tapaus. Hän käyttää muita ihmisiä ja erityisesti läheisiään hyväkseen koska hänellä on niin hauras minäkuva. Minäkuva ja itsetunto ei ole lapsuudessa kehittynyt normaalilla tavalla ja siksi hän antaa itsestään valheellisen kuvan muille.
Piilonarsistilla on usein myös bipolaarihäiriön piirteitä.
Väärällä tavalla toteutettu terapia jossa ei ole tunnistettu narsismia pahentaa tilannetta ja käykin niin että tällaisesta piilonarsisti/biposta kuoriutuu hetkeksi häikälemätön ilminarsisti joka saa paljon pahaa aikaan läheisilleen.
Maniavaiheessa bipolaarinen tyyppi kuvittelee olevansa ns maailman napa ja kaikki jotka uskaltavat sanoa mitään poikkipuolista hänen käytöksestään ja puheistaan joutuvat lokakampanjoinnin kohteeksi. Siksi näistä pitää pysytellä kaukana koska omatuntoa ei ole ja katumusta eivät osaa osoittaa kenellekkään.
Kyllä taas on tuttu kaava menossa täällä.
Narsisti laittoi ikävän haukkuma viestin minusta. Vastasin siihen asiallisesti, mutta ilmoitin etten aio olla enää hänen kanssaan tekemissä ja perustelin sen sillä mitä kaikkea ikävää hän on taas viime aikoina tehnyt monille ihmisille ja mitä seuraamuksia siitä on kaikille koitunut. Meni viikko ettei hänestä kuulunut mitään (tämä on tyypillistä, että tulee hänen radiohiljaisuus). Tänään taas laitellut viestejä missä kehittää taas uutta draamaa haukkuen minua ja mitä olen joskus tehnyt (ja siinäkin muutti tarinan kulkua ja tarkoitusta), eli hän ohitti ja jätti vastaamatta siihen minun viestiini ja lisäsi taas haukkumiskierroksia minuun. Taidan laittaa hänelle vihdoin eston.
Oikeastaan tänään mietin taas mitä hittoa tuossa ihmisessä olen ikinä nähnytkään. Pelkän paskan puhumista ja käytös epämiellyttävää.
Narsisti on kyllä sellainen joka keksii tarinoita jotka eivät ole totuutta vaan valhetta alusta loppuun. Fiksut ihmiset näkevät tarinoinnin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti laittoi ikävän haukkuma viestin minusta. Vastasin siihen asiallisesti, mutta ilmoitin etten aio olla enää hänen kanssaan tekemissä ja perustelin sen sillä mitä kaikkea ikävää hän on taas viime aikoina tehnyt monille ihmisille ja mitä seuraamuksia siitä on kaikille koitunut. Meni viikko ettei hänestä kuulunut mitään (tämä on tyypillistä, että tulee hänen radiohiljaisuus). Tänään taas laitellut viestejä missä kehittää taas uutta draamaa haukkuen minua ja mitä olen joskus tehnyt (ja siinäkin muutti tarinan kulkua ja tarkoitusta), eli hän ohitti ja jätti vastaamatta siihen minun viestiini ja lisäsi taas haukkumiskierroksia minuun. Taidan laittaa hänelle vihdoin eston.
Oikeastaan tänään mietin taas mitä hittoa tuossa ihmisessä olen ikinä nähnytkään. Pelkän paskan puhumista ja käytös epämiellyttävää.
Ei sitä kiinnosta mitä vastaat, vaan ainoastaan se että vastaat jotain. Ei todellakaan tarvi narsistin lupaa, jotta pääset hänestä irti. Estot päälle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Piilonarsisti on todella ilkeämielinen tapaus. Hän käyttää muita ihmisiä ja erityisesti läheisiään hyväkseen koska hänellä on niin hauras minäkuva. Minäkuva ja itsetunto ei ole lapsuudessa kehittynyt normaalilla tavalla ja siksi hän antaa itsestään valheellisen kuvan muille.
Piilonarsistilla on usein myös bipolaarihäiriön piirteitä.
Väärällä tavalla toteutettu terapia jossa ei ole tunnistettu narsismia pahentaa tilannetta ja käykin niin että tällaisesta piilonarsisti/biposta kuoriutuu hetkeksi häikälemätön ilminarsisti joka saa paljon pahaa aikaan läheisilleen.
Maniavaiheessa bipolaarinen tyyppi kuvittelee olevansa ns maailman napa ja kaikki jotka uskaltavat sanoa mitään poikkipuolista hänen käytöksestään ja puheistaan joutuvat lokakampanjoinnin kohteeksi. Siksi näistä pitää pysytellä kaukana koska omatuntoa ei ole ja katumusta eivät osaa osoittaa kenellekkään.
Älä sekoita bipolaari eli kaksisuuntaista mielialahäiriötä tähän. Siihen on olemassa lääkehoito, ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä voi olla monenlaisilla ihmisillä.
Useimmat ei ole pahantahtoisia, ja lääkityksellä oireet voi pysyä lähes poissa.
Sensijaan narsismia, oli se sitten huomiohakuista tai ei, ei paranna mikään.
Narsistit on aina pohjimmiltaan pahantahtoisia. Miinusmerkkisiä hyväksikäyttäjiä. Eivät tarjoa kierrosta kaikille kuten bipo saattaa tehdä.
Kun narsismi on piilossa se on oikeastaan vaarallisempaa kuin julkisuushakuinen. Ajan myötä covertnarsistin pahuus tulee kyllä selvemmin näkyviin ja voidaan puhua vain narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kiinnosta mitä vastaat, vaan ainoastaan se että vastaat jotain. Ei todellakaan tarvi narsistin lupaa, jotta pääset hänestä irti. Estot päälle vaan.
Juuri noin. Estot päälle joka paikassa. Jos yhteyttä onnistuu ottamaan siitä huolimatta jotain kautta, niin paras tapa on olla reagoimatta mitenkään. Sitähän narsistit haluavat ja siihen kaikin tavoin pyrkivät, että häneen reagoidaan jotenkin. Älä vastaa mihinkään. Ei mitään yhteyttä. Estot päälle. Narsistit on niin samankaltaisia tiettyjen asioiden suhteen että tuo on ensimmäinen asia, joka kannattaa tehdä.
Kaikki tapaukset ovat erilaisia. Joillakin narsisti puoliso/partneri, toisilla sisarus/työkaveri/esimies jne. Varsinkaan töissä ei voi päättää, että ei ole ihmisen kanssa tekemisissä. Myöskään perheissä on usein pakko olla tekemisissä narsistin kanssa, kun on yhteisiä lapsia tai vaikkapa perheenjäseniä, jotka tarvitsevat perheen apua (sairaus, vanhuus jne.).
Itselläni on narsisti sisarus. Välillämme pitkä välimatka ja henkilökohtaiset tapaamiset vain ehkä muutamia kertoja vuodessa. Sen vuoksi vuosia luotin narsistin kertomiin juttuihin, enkä udellut suvun muilta ihmisiltä hänen tekosistaan. Jos tapaamme perhepiirissä, narsisti käyttäytyy hyvin. Eihän hän halua näyttää huonoja puoliaan kaikkien nähden. Sitten jälkeenpäin tulee tuutin täydeltä haukkumista, syyttelyä, projisointia ja jopa nimittelyä. Tietää, että henkilökohtaisia viestejä ei saa muille näyttää - paitsi jos vie jutun poliisin tai asianajajan pöydälle. Tätä vaihtoehtoa olen jo harkinnut. Laitoin välit poikki.