Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jos sanot, ettet niin pidä ruusuista, niin narsisti ostaa sinulle ruusuja merkkipäivänä, koska itse pitää niistä tai haluaa kiusata. Jos sanot, ettet niin halua hänen kanssaan ravintolaan syömään, niin tietysti hän vie sinut syntymäpäivänäsi ravintolaan, koska itse tykkää käydä ravintoloissa. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta perusjuttu on, että koskaan ajatus ei ole lahjan saajassa, vaan siinä mitä narsisti itse haluaa.
Tämä näkyi omassa suhteessani jo ihan alkuvuosina. Seurustelukumppani tiesi erittäin hyvin, etten tykännyt siihen aikaan punaisesta, joten hän osti minulle punaisia lahjoja ja sai niistä sitten syyn loukkaantua, jos en ollutkaan riittävän ilahtunut. Hän myös jaksoi jauhaa tästä "kiittämättömyydestäni" vuosikausia.
Jos joskus kerroinkin, mitä toivoisin lahjaksi, niitä asioita hän ei ainakaan koskaan ostanut. Myöhempinä vuosina sain esimerkiksi lipun hänen lempibändinsä keikalle - bändin jota hän tiesi minun inhoavan sydämeni pohjasta. Lisäksi hän oli hankkinut lipun myös parhaalle kaverilleen, eli minun roolini olisi ollut vain roikkua kolmantena pyöränä katselemassa heidän biletystään ja ryyppäystään.
Nämä!
Jos toivot jotakin, on satavarma ettet saa koskaan mitään niistä. Jotenkin oudosti halu on alleviivata riippumattomuutta. "Sinähän et komentele mitä ostan. En ole missään tossun alla. Sun pitää oppia et täällä on muitakin" tms. vaikka kuinka vienosti ohimennen vinkkasi.Olen alkanut seurata tätä viestin jälkeen. Minunkin aviomies antaa kyllä paljon mitä itse haluaa, muttei yhtään mitään mitä pyydän vaikka asia olisi pieni tai huikean tärkeä. Läpeensä kiusaaja.
Matkalla kohti päätepistettä.Tuo ylikorostunut tapa leimata omaa riippumattomuuttaan kertoo narsistista tai epävakaasta tyypistä joka ei ymmärrä aikuisista ihmissuhteista yhtään mitään. Tuollaisille ihmissuhteet ovat hyötymistarkoituksessa olemista. Lasten vanhempina tällaiset ovat täysin kelvottomia ihmisen kuoria.
Jep, tuollaiset tyypit elävät enemmänkin itsensä kanssa kulississa. Rakkauspommittavat kohteitaan, haluavat nopeasti koukuttaa uhrinsa sitoutumaan esimerkiksi naimisiin menemällä. Tämän jälkeen alkaakin uhrin arvostelu ja haukkuminen julkisestikin.
Aikuinen narsisti ei todellakaan ymmärrä aikuisista, aikuisten ihmisjutuista yhtään mitään, puhuu vain omaa skeidaansa, kehuu omaa erinomaisuuttaan. Työpaikoilla tämmöiset ovat rasittavia, esim kahvihuonekeskusteluissa narsisti kehuu matkoillaan, omaisuudellaan, mies (nais)valloituksillaan, puhuu kokoajan myös seksistä, ikäänkuin vitsinä vaikka kuulijat eivät haluaisi kuulla.
Rakkauspommittavat muitakin kuin puolisoehdokkaita, jopa sukulaisia esim sisaruksen lapsia, lääppivät ja puhuvat kuin rakkaastaan (yök).
Olin töissä henkilökohtaisena avustajana miespuolisella narsistilla... Varoituksen sanana avustajille että irtisanoutukaa heti jos koette vastaavia, homma tulee menemään vielä paljon pahemmaksi ja vammaispalvelusta ettekä mistään tukea saa.
- ihmettelin miten oma sanontani oli hypännyt avustettavan suuhun, jos jotakin putosi tai meni väärin, kumpikin sanoi yhteen ääneen naismaisesti UPS. Se oli kammottavaa lopulta toistuessaan aina.
- puhui minun asioista toisen avustajan asioina. Ensin kuulet että X:llä on niin pitkä paksu tukka (ei ole, minulla on)... mietit mitä hittoa. Kunnes kuulet seuraavan kommentin kodistasi sen toisen talona. Ja seuraavan autosta. Ihan outoa tahallista ihmisen mielen sekoittamista tai jotain? Se varmaan nautti hämmentyneestä pysähdyksestäni kun alettiin puhua toisen avustettavan kodista joka oli minun kotini (ja josta olin kertonut hänelle). Ei siis koskaan mitään henkilökohtaisia juttuja kerrota narsisteille.
- pirullinen. tähän ei mitään lisättävää. Haukkui kaiken saamansa avun kotihoidosta lähtien, eritellen henkilöitä oikein tarkasti. Kaikki boo b sien ja pe bojen muodot oli laittanut merkille. Kun siis astut tämän henkilön kotiin asiakaspalvelutarkoituksessa, kaikki sinun ulkomuotosi on skannattu ja niitä tullaan myöhemmin käyttämään sanallisessa ilkeämielisessä kuvailussa.
- eläintenrääkkääjä. Järkyttäviä tarinoita kertoili.
- pihein mitä olen koskaan nähnyt, kaikki ostettiin sairauteen vetoamalla alennushintaan. Joskus kaupassa vedettiin raivarit ja siinä vieressä seisominen on muuten jäätävää, haluaisit häipyä paikalta mutta palvelet tätä ihmistä vielä kotonakin valittamatta sanaakaan käytöksestä. Myöskään avustajille ei kuulu mitkään kesälomat tai lisät, kaikki on saanut itse selvittää vaikka hän ei itse maksa tietty penniäkään palkoista.
- jos kävi jotain kaupungin/sossun naisia hoitamassa sopimuksia, avustettavan koko olemus muuttui täysin pirullisesta täysin hurmaavaksi vitsikkääksi seuramieheksi, kammottavaa seurata tätäkin vierestä.
- ei koskaan ostanut avustajille lahjoja, kunnes joku uusista avustajista sai sen pään käännettyä (ehkä halusi hurmata, koska uusi ja nuori tyttö joista piti). Osti sitten juuri sitä mistä itse pitää, tyyliin "kossupullo".
- raivarit oli sitä luokkaa että paikalla oli yhtä aikaa sekä poliisi, palokunta että sossu. Ja kyse oli vain erittäin hengenvaarallisesta terveydentilasta jota ei suostunut myöntämään itselleen. Sain laittomat potkut kun kieltäydyin ottamasta yksin vastuuta kuolemanvaarassa olevasta ihmisestä, eli ilmoitin siitä kotihoidolle.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että suurissa ikäluokissa (sanotaan nyt reilu 70-vuotiaissa) on tyypillistä tuo että lahjoja ostetaan lahjan ostajan maun mukaan. Onko sitten aina narsismia, en tiedä. Joku ajatus siitä, että koska on vanhempi ja kokeneempi, tietää hän paremmin kuin aikuinen lapsi tai jopa lapsenlapsi mitä hän itse haluaa tai tarvii. Sitä omaa näkemystä ja kiinnostusten kohteita halutaan myös väkisin tyrkyttää jälkikasvulle. Itse ollaan niin riippumattomia, ettei vaan voida esim antaa lahjaksi jotain toivottua, mutta muille ei sallita samaa.
Voi hyvä jumala näitä juttuja. Jopa vääränlaisen lahjan antajaa kyseenalaistetaan narsismiin.
Emmääkestä.
Vierailija kirjoitti:
Kehuu vaikkei tarkoita jos saavuttaa sillä jotain hyvää.Imartelija jos saa jotain hyötyä. Narsistinen ihminen ei ole yleensä ilkeä vaan lipevä tai hurmaava.
No tämä nyt on ihan päinvastoin. Narsistithan nimenomaan ovat perusluonteeltaan ilkeitä ja siinäkin että tekeytyvät lipeviksi ja hurmaaviksi on takana se että saavuttavat sillä jotain omia tarkoitusperiään. Siihenhän moni nimenomaan haksahtaa että alkuun ollaan mukavia ja jopa yli lipeviä ja sitten myöhemmin kuoriutuukin se toisten kyykyttäjä, huomauttelija, nälvijä, vähättelijä jne....
Moni oikeasti narsistinen on varsin älykäs ja todellakin osaa myös katsoa kenelle kannattaa olla mieliksi ja ketä kyykyttää ja alistaa joka käänteessä.
Voimakkaasti narsistisen ert esihenkilön kommunikointityylejä ovat mm:
- opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä.
- puhetyyli on jatkuvaa kyseenalaistamista, niissäkin asioissa missä ei ole alaisen näkökulmasta mitään kyseenalaistamista, hän jallittaa niin kauan että saa alaisen vaikenemaan ja itsekin uskomaan ettei tämä nyt tainnut mennä ihan putkeen.
- hän käyttää valta-asemaansa siekailematta hyväkseen koska hänen ylemmyyden tunteensa saa hänet ajattelemaan niin ettei hänelle seuraa mitään rangaistusta tai potkuja tms vaikka hän tekisi mitä, kunhan tekee sen lain puitteissa, hän oikeuttaa ihan minkälaisen vaan käytöksen itselleen oikeaksi asemansa turvin (vert Yli-Viikari case jossa hän oikeuttaa itselleen mitä vaan, jopa tietoista € etuisuuksien kavaltamaista koska on johtaja).
- toisaalta jos on joku oikein kinkkinen paikka hän ei laita itseään likoon vaan jättää alaisensa selviytymään, heittää hänet bussin alle jotta itsellä kasvot säilyy (vaikka olisi johtajan roolissa jossa pitää pystyä ottamaan myös iskuja ja arvostelua vastaan) TAI määrää siihen ko tehtävään jonkun muun ulottuvuuspiiristään.
- hänen kanssaan keskustellessa jää aina ns ??? olotila siitä, että olikohan hän nyt täysin tyytyväinen, vai mitä hän nyt tarkoitti xxxxx sanomisillaan. Hän jättää sellaisen epäilyksen varjon leijumaan ilmaan ja näin saa alaiset olemaan kokoajan varpaillaan
- häneltä ei saa kiitosta ja positiivista palautetta, jos kaikki on ok, hän on hiljaa. Paitsi tietysti jollekin suosikistaan jota hän nostaa jalustalle avoimesti ja vertaa muita tähän suojattiinsa avoimesti.
- ainakin naispuoleiset vaikeat narsistit rakastaa juoruamista, ihmisiin liittyvien pikkuasioiden penkomista, virheiden ja puutteiden osoittamista heistä ja saattaa käyttää paljonkin aikaansa tähän toimintaan
- hän rakastaa myös konflikteja ja me kaikki, jotka tällaisten hullujen alaisuudessa ollaan toimittu tiedetään, että näitä konfliktejahan riittää. Sitten hän aikansa hämmentää itse soppaa muiden välillä ja esiintyy ratkaisevana tekijänä ja näin saa jotain sairasta tyydytystä ja ylemmyyden tunnetta. Sama toistuu kerrasta toiseen, case by case!
- hän etsii aina syyllisen vaikkei yhtä syyllistä voisi määritelläkään. Hän ei varmasti kykene sivuuttamaan asioita ja ns antaa olla vaan, hänen täytyy saada huomauttaa siitä vaikka sivulauseessa.
- narsisti arvioi mielellään muita, hän rakastaa esim kehityskeskusteluita jolloin hän saa ihan antaa numeraalisia arviointeja (kuten koulussa). Ja sieltä on ihan turha odottaa keskivertoa kummoisempaa vaikka kaikki muut kehuisivat ammatillista osaamistasi oikein ja nurin.
- kun hän PÄÄSEE moittimaan ja vähättelemään alaisiaan, hän tekee sen todella shokeeraavasti siten ettei sitä osaa ehkä odottaa. Se tehdään ns potenssiin 10. Sanottava on verhoiltu lukemattomiin tehostesanoihin jolla hän saa annettua sellaisen vaikutelman että tilanne on katastrofaalinen ja kaikki on ryssitty täysin ja maailma kaatuu juuri nyt ja koko firmakin on kohta konkassa tämän takia.
- narsistit liioittelevat yleensäkin joka suuntaan asioita ja sanomisiaan voimakkaasti.
- Narskut ovat monesti nokkelaälyyisiä ja osaavat junailla asioita ja omaa käytöstään siten että pärjäävät tiettyjen tahojen kanssa, esim häntä ylempänä oleva johto. He saattavat esiintyä jopa varsin mukavina ja iloisina, korrekteina ammattilaisina.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä henkilökohtaisena avustajana miespuolisella narsistilla... Varoituksen sanana avustajille että irtisanoutukaa heti jos koette vastaavia, homma tulee menemään vielä paljon pahemmaksi ja vammaispalvelusta ettekä mistään tukea saa.
- ihmettelin miten oma sanontani oli hypännyt avustettavan suuhun, jos jotakin putosi tai meni väärin, kumpikin sanoi yhteen ääneen naismaisesti UPS. Se oli kammottavaa lopulta toistuessaan aina.
- puhui minun asioista toisen avustajan asioina. Ensin kuulet että X:llä on niin pitkä paksu tukka (ei ole, minulla on)... mietit mitä hittoa. Kunnes kuulet seuraavan kommentin kodistasi sen toisen talona. Ja seuraavan autosta. Ihan outoa tahallista ihmisen mielen sekoittamista tai jotain? Se varmaan nautti hämmentyneestä pysähdyksestäni kun alettiin puhua toisen avustettavan kodista joka oli minun kotini (ja josta olin kertonut hänelle). Ei siis koskaan mitään henkilökohtaisia juttuja kerrota narsisteille.
- pirullinen. tähän ei mitään lisättävää. Haukkui kaiken saamansa avun kotihoidosta lähtien, eritellen henkilöitä oikein tarkasti. Kaikki boo b sien ja pe bojen muodot oli laittanut merkille. Kun siis astut tämän henkilön kotiin asiakaspalvelutarkoituksessa, kaikki sinun ulkomuotosi on skannattu ja niitä tullaan myöhemmin käyttämään sanallisessa ilkeämielisessä kuvailussa.
- eläintenrääkkääjä. Järkyttäviä tarinoita kertoili.
- pihein mitä olen koskaan nähnyt, kaikki ostettiin sairauteen vetoamalla alennushintaan. Joskus kaupassa vedettiin raivarit ja siinä vieressä seisominen on muuten jäätävää, haluaisit häipyä paikalta mutta palvelet tätä ihmistä vielä kotonakin valittamatta sanaakaan käytöksestä. Myöskään avustajille ei kuulu mitkään kesälomat tai lisät, kaikki on saanut itse selvittää vaikka hän ei itse maksa tietty penniäkään palkoista.
- jos kävi jotain kaupungin/sossun naisia hoitamassa sopimuksia, avustettavan koko olemus muuttui täysin pirullisesta täysin hurmaavaksi vitsikkääksi seuramieheksi, kammottavaa seurata tätäkin vierestä.
- ei koskaan ostanut avustajille lahjoja, kunnes joku uusista avustajista sai sen pään käännettyä (ehkä halusi hurmata, koska uusi ja nuori tyttö joista piti). Osti sitten juuri sitä mistä itse pitää, tyyliin "kossupullo".
- raivarit oli sitä luokkaa että paikalla oli yhtä aikaa sekä poliisi, palokunta että sossu. Ja kyse oli vain erittäin hengenvaarallisesta terveydentilasta jota ei suostunut myöntämään itselleen. Sain laittomat potkut kun kieltäydyin ottamasta yksin vastuuta kuolemanvaarassa olevasta ihmisestä, eli ilmoitin siitä kotihoidolle.
Narsistille ei saa koskaan kertoa itsestään henkilökohtaisia juttuja, se imee kaiken uhristaan ja käyttää niitä myöhemmin hyväkseen. yleensä kääntäin. Valehdellen. Haukkuu kaikki joista ei ole hyötyä. On myös eläinrääkkääjä, ei pidä lapsista vaikka esittää pitävänsä jos siitä on hyötyä. Nuuka paitsi jos lahjoo uhriaan. Kaksinaamainen; riippuu seurasta milloin ollaan hurmaavia milloin selkäänpuukkottajia.
Vierailija kirjoitti:
- opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä.
- puhetyyli on jatkuvaa kyseenalaistamista, niissäkin asioissa missä ei ole alaisen näkökulmasta mitään kyseenalaistamista, hän jallittaa niin kauan että saa alaisen vaikenemaan ja itsekin uskomaan ettei tämä nyt tainnut mennä ihan putkeen.
- hän käyttää valta-asemaansa siekailematta hyväkseen koska hänen ylemmyyden tunteensa saa hänet ajattelemaan niin ettei hänelle seuraa mitään rangaistusta tai potkuja tms vaikka hän tekisi mitä, kunhan tekee sen lain puitteissa, hän oikeuttaa ihan minkälaisen vaan käytöksen itselleen oikeaksi asemansa turvin (vert Yli-Viikari case jossa hän oikeuttaa itselleen mitä vaan, jopa tietoista € etuisuuksien kavaltamaista koska on johtaja).
- toisaalta jos on joku oikein kinkkinen paikka hän ei laita itseään likoon vaan jättää alaisensa selviytymään, heittää hänet bussin alle jotta itsellä kasvot säilyy (vaikka olisi johtajan roolissa jossa pitää pystyä ottamaan myös iskuja ja arvostelua vastaan) TAI määrää siihen ko tehtävään jonkun muun ulottuvuuspiiristään.
- hänen kanssaan keskustellessa jää aina ns ??? olotila siitä, että olikohan hän nyt täysin tyytyväinen, vai mitä hän nyt tarkoitti xxxxx sanomisillaan. Hän jättää sellaisen epäilyksen varjon leijumaan ilmaan ja näin saa alaiset olemaan kokoajan varpaillaan
- häneltä ei saa kiitosta ja positiivista palautetta, jos kaikki on ok, hän on hiljaa. Paitsi tietysti jollekin suosikistaan jota hän nostaa jalustalle avoimesti ja vertaa muita tähän suojattiinsa avoimesti.
- ainakin naispuoleiset vaikeat narsistit rakastaa juoruamista, ihmisiin liittyvien pikkuasioiden penkomista, virheiden ja puutteiden osoittamista heistä ja saattaa käyttää paljonkin aikaansa tähän toimintaan
- hän rakastaa myös konflikteja ja me kaikki, jotka tällaisten hullujen alaisuudessa ollaan toimittu tiedetään, että näitä konfliktejahan riittää. Sitten hän aikansa hämmentää itse soppaa muiden välillä ja esiintyy ratkaisevana tekijänä ja näin saa jotain sairasta tyydytystä ja ylemmyyden tunnetta. Sama toistuu kerrasta toiseen, case by case!
- hän etsii aina syyllisen vaikkei yhtä syyllistä voisi määritelläkään. Hän ei varmasti kykene sivuuttamaan asioita ja ns antaa olla vaan, hänen täytyy saada huomauttaa siitä vaikka sivulauseessa.
- narsisti arvioi mielellään muita, hän rakastaa esim kehityskeskusteluita jolloin hän saa ihan antaa numeraalisia arviointeja (kuten koulussa). Ja sieltä on ihan turha odottaa keskivertoa kummoisempaa vaikka kaikki muut kehuisivat ammatillista osaamistasi oikein ja nurin.
- kun hän PÄÄSEE moittimaan ja vähättelemään alaisiaan, hän tekee sen todella shokeeraavasti siten ettei sitä osaa ehkä odottaa. Se tehdään ns potenssiin 10. Sanottava on verhoiltu lukemattomiin tehostesanoihin jolla hän saa annettua sellaisen vaikutelman että tilanne on katastrofaalinen ja kaikki on ryssitty täysin ja maailma kaatuu juuri nyt ja koko firmakin on kohta konkassa tämän takia.
- narsistit liioittelevat yleensäkin joka suuntaan asioita ja sanomisiaan voimakkaasti.
- Narskut ovat monesti nokkelaälyyisiä ja osaavat junailla asioita ja omaa käytöstään siten että pärjäävät tiettyjen tahojen kanssa, esim häntä ylempänä oleva johto. He saattavat esiintyä jopa varsin mukavina ja iloisina, korrekteina ammattilaisina.
Loistava listaus!!! Tulee kylmän väristykset kuinka oikeaan osuu. Muistuu mieleen traumaattiset kyykytykset.
Tämä on minusta hyvä ja luotettava merkki:
- "opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava listaus!!! Tulee kylmän väristykset kuinka oikeaan osuu. Muistuu mieleen traumaattiset kyykytykset.
- "opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä."
"Opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli" eli nariseva. Kamalaa kuunneltavaa! Kuvittelee olevansa kaikkien yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- "opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä.""Opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli" eli nariseva. Kamalaa kuunneltavaa! Kuvittelee olevansa kaikkien yläpuolella.
Narisevan kimittävällä äänellä puhuva miesnarsisti joka kuvittelee olevansa muiden yläpuolella on kauempaa katsottuna surkuhupaisa tapaus. Kaikki fiksut ympärillä jo tietävät millainen epäonnistuja hän on itse itselleen rakentamistaan kulisseista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen heti erään tutun exä. Heillä oli aikanaan erittäin vaikea ero, mutta siinä vaiheessa ei vielä puhuttu narsisteista, ja olen ymmärtänyt vasta jälkeenpäin että mieshän oli ilmiselvä narsisti. Olin joskus tilaisuudessa, jossa kyseinen mies piti puheen, ja voi herran jumala sitä puhetyyliä. Tuo yllä oleva kuvaa sitä täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- "opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä."Tuli mieleen heti erään tutun exä. Heillä oli aikanaan erittäin vaikea ero, mutta siinä vaiheessa ei vielä puhuttu narsisteista, ja olen ymmärtänyt vasta jälkeenpäin että mieshän oli ilmiselvä narsisti. Olin joskus tilaisuudessa, jossa kyseinen mies piti puheen, ja voi herran jumala sitä puhetyyliä. Tuo yllä oleva kuvaa sitä täydellisesti.
Epävarma narsisti haluaa kiinnittää aina huomion itseensä. Hänen muurien takana oleva sisäinen lapsi haluaa että kaikki katsovat vain häneen ja ihailevat häntä kun hän pitää puhetta. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- "opeteltu teennäinen ja tärkeilevä puhetyyli jossa artikuloi selkeästi ja tiettyjä sanoja merkittävästi painottaen. Sama rytmi toistuu puheessa. Ihan hirveetä kuunneltavaa pidemmän päälle. Hän on opetellut tämän koska on epävarma asemastaan ja vaikuttavuudestaan ja saa tällä itsensä kuulostamaan pätevämmältä."Tuli mieleen heti erään tutun exä. Heillä oli aikanaan erittäin vaikea ero, mutta siinä vaiheessa ei vielä puhuttu narsisteista, ja olen ymmärtänyt vasta jälkeenpäin että mieshän oli ilmiselvä narsisti. Olin joskus tilaisuudessa, jossa kyseinen mies piti puheen, ja voi herran jumala sitä puhetyyliä. Tuo yllä oleva kuvaa sitä täydellisesti.
Epävarma narsisti haluaa kiinnittää aina huomion itseensä. Hänen muurien takana oleva sisäinen lapsi haluaa että kaikki katsovat vain häneen ja ihailevat häntä kun hän pitää puhetta. Sairasta.
Tässä yksi esimerkki tältä viikolta:
Minä: se potentiaalinen työnantaja soittikin jo tänään. Ja arvaa mitä se sanoi?
Narsku: haista paska?
Minä: ??? no okei, ei sitten
(Ja poistuin huoneesta).
Toisen ilo on näköjään vastenmielistä. Eikä oikeasti kiinnosta mitkään puolison asiat. Mutta kiitos tämän palstan, osaan suhtautua nykyään tuollaisiin heittoihin melko rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi esimerkki tältä viikolta:
Minä: se potentiaalinen työnantaja soittikin jo tänään. Ja arvaa mitä se sanoi?
Narsku: haista paska?
Minä: ??? no okei, ei sitten
(Ja poistuin huoneesta).Toisen ilo on näköjään vastenmielistä. Eikä oikeasti kiinnosta mitkään puolison asiat. Mutta kiitos tämän palstan, osaan suhtautua nykyään tuollaisiin heittoihin melko rennosti.
Toisen ilo, työn saanti tai mikä tahansa, joka ei suoraan hyödytä narsistia, aiheuttaa kyllä reaktioita. Ex lakkasi puhumasta useammaksi päiväksi kun sain oman alani työtä pitkän etsimisen jälkeen. Kun tapasimme olin työttömänä ollut jo jonkun aikaa. Työssä ollessani aloin sitten saamaan viestejä päivittäin, joissa kyseli mihin aikaan tulen kotiin, aionko käydä jossain sitä ennen jne. vaikka tiesi hyvin työaikani. Viesteissä oli usein mukana vihaisuutta, raivoa ja ilkeitä kommentteja. Työni ja yleisesti ammattini hän kertoi olevan sellaista, jota kuka tahansa voisi tehdä, sen lisäksi sain usein myös kuulla työni olevan turhaa. Lopetin puhumisen oikeastaan kokonaan omista asioistani, töissä tapahtuneista mukavista jutuista, jos olin tavannut ystävän esim. kahvittelun merkeissä. Lakkasin vähitellen käymästä missään ystävien kanssa kun siitä seurasi jälkeenpäin vihaisuutta ja mykkyyttä pitkän aikaa. Harrastukset jäivät.
Suhteen aikana en täysin tajunnut mistä oli kyse, loppuvaiheessa löysin tietoa narsismista ja aloin sitä kautta ymmärtämään omaa tilannettani. Nyt jälkeenpäin on helppo nähdä se kaava mikä myrkyllisissä suhteissa usein toistuu. Siinä keskellä eläessä sitä oli vaikea nähdä. Nykyään nuo piirteet tunnistaa melko nopeasti.
Narsisti nauttii draamasta. Hän järjesti elämänsä uudelleen ilmoittamalla,että lähtee huomenna. Sitä ennen oli ovelasti ottanut ovelasti työpaikan varastojen hoidon ja tietojenhallinnan itselleen. Kukaan ei aavistanut,ettei hänelle olisi saanut antaa niin paljon valtaa. Nautti kun kaikki oli totaalisen sekaisin lähdettyään. Sitten palasi katsomaan muutaman päivän kuluttua tilannetta,oli muka unohtanut jonkun mitättömän tavaran. Kaikki peittivät vihansa ja juotiin kahvit kuten ennenkin. Näyttelijänlahjoja tarvittiin. Kun narsisti ei saanut tilanteesta oikein irti mitään,hän valutti poskilleen muutaman kyyneleen. Ei tehonnut. Kyyn eleitä.
Tuo on muuten totta, että narsistinen henkilö ei voi sietää toisen onnistumista ja iloa. Ihan kuin se nyt olisi häneltä pois (tämä siis ihan jopa kaverisuhteissakin).
Vastaavasti narsistinen henkilö voi olla hyvinkin avoimen vahingoniloinen ystävän epäonnesta ja jonkun asian menettämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään on taas noussut pinnalle se suru, että narstisti läheinen ei ole muuttunut vuoksesi. Vähän kuin alkoholisti ei ole kokenut edes sinua niin tärkeäksi, että haluaisi parantua, kun ei itsensä vuoksi osaa sitä tehdä. Kun vanhemman vastuu ja velvollisuus on pitää lapsestaan huolta, kasvattaa tätä elämää varten ja sitten hän häiriönsä vuoksi ei suoriudu tehtävästään vaan tekee kaiken päin persettä ja vain vaurioittaa lastaan.
Voi kuinka paljon tällaisen lukeminen koskettaa. Meillä lasten isä ei kyennyt olemaan vanhempi, ei millään tavalla. Ihan kuin hän ei olisi halunnut lapsille mitään hyvää. Hän hallitsi elämäämme liian kauan, en löytänyt lopullista ulospääsyä ikinä (erottiin ja palattiin yhteen lukematon määrä). Tämä loppui lopullisesti kesällä kun hän kuoli. Mulla on ollut järjetön ahdistus siitä että mitä kaikkea lapset ovat kokeneet ja miten se on vaikuttanut heihin, että isä oli pahimman luokan narsisti. Lasten kanssa kyllä tehtiin asioita joko kaikki perheenä tai minä yksin lasten kanssa. Mutta olen koko lasten lapsuuden ajan ollut pahassa sumussa, moneen asiaan olen reagoinut tyyliin "huomenna kun jaksan", se huominen on venynyt jo vuosien vuosien päähän. Lapset ovat nyt 7v, 9v ja 11v. Miten saan kadotettua lasten lapsuutta takaisin? Miten ottaa kiinni kaikki se mitä ollaan menetetty? Mulla ei ole juurikaan edes kuvia missä olen lasteni kanssa, koska tuntui että näytän niin kuolleelta. Parhaani olen äitinä yrittänyt, mutta faktahan on se, että paljon aikaa ja energiaa on mennyt siihen miten narsku pyöritti meidän perhettä. Se aika ja energia olisi pitänyt käyttää lapsiin. Vitsi kun olisi päässyt tästä kuviosta jo vuosia sitten eroon, mutta olin niin alistettu ja loppuun palanut.
Tivaa, utelee toisen ikää, ja suuttuu jos toinen ei vastaa. :D juoruämmä.
Toi on niin totta,utelee toiselta asioita,asettaa kysymyksillään toisen alisteiseen asemaan. Vastaa! Samalla estää normaalin vuorovaikutuksen,kun hänen tivaamilleen asioille kuluu koko tapaamisaika. Toinen on,että "säästää" jonkun pahan jutun kerrottavaksi,kun huomaa,että toisella on ollut kiva päivä. Esim.kun kerrot,että on kivaa täällä matkalla,niin hän on hetken hiljaa ja sanoo vakavaa näyttelevällä äänellä puhelimessa,että se aina syksyisin tuleva keuhkokuume näyttää taas oireita. Yrittää pilata sen,jos toisella on kivaa. Tiedän,ettei mitään keuhkokuumetta ole tulossa,kunhan yrittää saada huomiota kuin pikkulapsi.
Narsistihan tykkää puhua omista asioistaan. Ei sitä kiinnosta toisten asiat. Eikä tarvi oola narsistikaan. Harvoja erityisesti ihmisten asiat kiinnostaa.
Jep, tuollaiset tyypit elävät enemmänkin itsensä kanssa kulississa. Rakkauspommittavat kohteitaan, haluavat nopeasti koukuttaa uhrinsa sitoutumaan esimerkiksi naimisiin menemällä. Tämän jälkeen alkaakin uhrin arvostelu ja haukkuminen julkisestikin.